Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Aachenau West door Wim Vink
14 September 2025, 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Robkop
14 September 2025, 22:32:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
14 September 2025, 21:14:43
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
14 September 2025, 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
14 September 2025, 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
14 September 2025, 15:48:07
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7270889 keer)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62700 Gepost op: 21 November 2014, 18:49:33 »
Nog geen goed antwoord, maar wel een aantal die in het juiste voormalige land zoeken, helaas niet het juiste huidige land ;).

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62701 Gepost op: 21 November 2014, 18:51:58 »
Skopje
Heußenstein : HO, DB 1957

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Raadplaatje
« Reactie #62702 Gepost op: 21 November 2014, 18:57:47 »
Odessa
***** ****

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62703 Gepost op: 21 November 2014, 19:38:21 »
Niet goed.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62704 Gepost op: 21 November 2014, 20:32:31 »
Tabanovci
Heußenstein : HO, DB 1957

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62705 Gepost op: 21 November 2014, 23:06:17 »
Niet het juiste voormalige land. Ik zat nog eens de antwoorden terug te kijken, maar van 2 voormalige landen waar de gezochte plek bij heeft gehoord heb ik al antwoorden voorbij zien komen. Nu hoort het land dus bij geen van die 2 landen meer, al hebben ze zeker nog wel affiniteit met één van die 2 landen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Raadplaatje
« Reactie #62706 Gepost op: 21 November 2014, 23:17:09 »
Chişinǎu, en wel hierom
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 23:23:00 door GerardvV. Reden: link »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62707 Gepost op: 22 November 2014, 08:22:13 »
En dat is goed!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Raadplaatje
« Reactie #62708 Gepost op: 22 November 2014, 09:28:35 »
Leuk dat stuivertje wisselen ;D, maar vandaag eerst andere dingen doen dus wie en plaatje heeft die mag.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26757
    • Pagina van klaas
Re: Raadplaatje
« Reactie #62709 Gepost op: 22 November 2014, 11:15:06 »
Wacht niet op mij. Ik ben tot laat in de avond weg, dus ik laat hem even voorbij gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62710 Gepost op: 22 November 2014, 11:37:36 »
Ik heb nog wel een leuk vraagstuk



Eigenlijk wilde ik de vraag stellen: welke brug ligt hier in puin? Maar bijna dezelfde foto blijkt redelijk eenvoudig in Google Afbeeldingen vindbaar (inclusief dezelfde tank, waarover de meningen uiteen lopen waarom de tank er staat).

Dus een andere vraag.

Hieronder een foto van een welbekende locomotief.


Locomotieven uit deze serie reden, in ieder geval rond de eeuwwisseling (naar de 20e eeuw welteverstaan) ook over deze brug (of eigenlijk, de voorganger van deze brug, de eerste brug werd tijdens oorlogshandelingen vernield en vervangen door de brug zoals op de foto hierboven te zien is). De locomotieven waren in een groot deel van Nederland te zien en werden veel ingezet voor sneltreinen. Bijzonder was, dat deze locomotieven, ook als losse loc over de brug reden. Nu is dat niet zo heel bijzonder, ware het niet dat de loc met de tender voor vertrok uit station X, onderweg driehoekte, met de schoorsteen voor aankwam in station Y en aldaar werd gedraaid om met een personentrein met de schoorsteen voor weer in omgekeerde richting te vertrekken (en dus weer over de brug reed).

Het driehoeken onderweg werd natuurlijk niet voor niets gedaan. Wat was de reden?
Heußenstein : HO, DB 1957

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62711 Gepost op: 22 November 2014, 12:19:52 »
De meeste stoomlocs mogen achteruit (dus met tender voor) niet zo hard als vooruit (schoorsteen voor). Daarom werden ze gedriehoekt of gedraaid (als dat mogelijk is). Daarnaast is het voor de bemanning ook niet prettig om lange stukken achteruit te rijden, vooral niet als de cabine open is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Raadplaatje
« Reactie #62712 Gepost op: 22 November 2014, 12:35:45 »
Geheel uit mijn fantasie: Om de helling van de spoorbrug bij Nijmegen op te rijden was een snelheid nodig (regelgeving danwel daadwerkelijk de fysieke kracht van de lok) die alleen bij vooruit rijden te halen was.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 12:41:27 door Martijnstein »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Raadplaatje
« Reactie #62713 Gepost op: 22 November 2014, 13:10:45 »
Ik verzin ook maar wat leuks:
Wellicht vanwege de treinen die destijds tussen Tiel en Nijmegen reden?
X = Tiel
Y = Nijmegen
Tiel had geen draaischijf.
De Vork werd gebruikt om te driehoeken.

Met vriendelijke groet, Jelle Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62714 Gepost op: 22 November 2014, 13:12:44 »
Allebei goed bedacht, maar onjuist. Comfort voor het personeel was destijds nauwelijks een issue en de snelheid zal voor een losse loc ook onbelangrijk zijn geweest.

Het waren sterkte locs, die een forse sneltrein met 90 km/u konden trekken. De helling van de brug zal toch geen problemen op hebben geleverd.
Heußenstein : HO, DB 1957