Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 15:05:49
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 15:05:42
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7067283 keer)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62700 Gepost op: 21 November 2014, 18:49:33 »
Nog geen goed antwoord, maar wel een aantal die in het juiste voormalige land zoeken, helaas niet het juiste huidige land ;).

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62701 Gepost op: 21 November 2014, 18:51:58 »
Skopje
Heußenstein : HO, DB 1957

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Raadplaatje
« Reactie #62702 Gepost op: 21 November 2014, 18:57:47 »
Odessa
***** ****

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62703 Gepost op: 21 November 2014, 19:38:21 »
Niet goed.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62704 Gepost op: 21 November 2014, 20:32:31 »
Tabanovci
Heußenstein : HO, DB 1957

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62705 Gepost op: 21 November 2014, 23:06:17 »
Niet het juiste voormalige land. Ik zat nog eens de antwoorden terug te kijken, maar van 2 voormalige landen waar de gezochte plek bij heeft gehoord heb ik al antwoorden voorbij zien komen. Nu hoort het land dus bij geen van die 2 landen meer, al hebben ze zeker nog wel affiniteit met één van die 2 landen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Raadplaatje
« Reactie #62706 Gepost op: 21 November 2014, 23:17:09 »
Chişinǎu, en wel hierom
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 23:23:00 door GerardvV. Reden: link »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62707 Gepost op: 22 November 2014, 08:22:13 »
En dat is goed!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Raadplaatje
« Reactie #62708 Gepost op: 22 November 2014, 09:28:35 »
Leuk dat stuivertje wisselen ;D, maar vandaag eerst andere dingen doen dus wie en plaatje heeft die mag.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26649
    • Pagina van klaas
Re: Raadplaatje
« Reactie #62709 Gepost op: 22 November 2014, 11:15:06 »
Wacht niet op mij. Ik ben tot laat in de avond weg, dus ik laat hem even voorbij gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62710 Gepost op: 22 November 2014, 11:37:36 »
Ik heb nog wel een leuk vraagstuk



Eigenlijk wilde ik de vraag stellen: welke brug ligt hier in puin? Maar bijna dezelfde foto blijkt redelijk eenvoudig in Google Afbeeldingen vindbaar (inclusief dezelfde tank, waarover de meningen uiteen lopen waarom de tank er staat).

Dus een andere vraag.

Hieronder een foto van een welbekende locomotief.


Locomotieven uit deze serie reden, in ieder geval rond de eeuwwisseling (naar de 20e eeuw welteverstaan) ook over deze brug (of eigenlijk, de voorganger van deze brug, de eerste brug werd tijdens oorlogshandelingen vernield en vervangen door de brug zoals op de foto hierboven te zien is). De locomotieven waren in een groot deel van Nederland te zien en werden veel ingezet voor sneltreinen. Bijzonder was, dat deze locomotieven, ook als losse loc over de brug reden. Nu is dat niet zo heel bijzonder, ware het niet dat de loc met de tender voor vertrok uit station X, onderweg driehoekte, met de schoorsteen voor aankwam in station Y en aldaar werd gedraaid om met een personentrein met de schoorsteen voor weer in omgekeerde richting te vertrekken (en dus weer over de brug reed).

Het driehoeken onderweg werd natuurlijk niet voor niets gedaan. Wat was de reden?
Heußenstein : HO, DB 1957

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62711 Gepost op: 22 November 2014, 12:19:52 »
De meeste stoomlocs mogen achteruit (dus met tender voor) niet zo hard als vooruit (schoorsteen voor). Daarom werden ze gedriehoekt of gedraaid (als dat mogelijk is). Daarnaast is het voor de bemanning ook niet prettig om lange stukken achteruit te rijden, vooral niet als de cabine open is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62712 Gepost op: 22 November 2014, 12:35:45 »
Geheel uit mijn fantasie: Om de helling van de spoorbrug bij Nijmegen op te rijden was een snelheid nodig (regelgeving danwel daadwerkelijk de fysieke kracht van de lok) die alleen bij vooruit rijden te halen was.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 12:41:27 door Martijnstein »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Raadplaatje
« Reactie #62713 Gepost op: 22 November 2014, 13:10:45 »
Ik verzin ook maar wat leuks:
Wellicht vanwege de treinen die destijds tussen Tiel en Nijmegen reden?
X = Tiel
Y = Nijmegen
Tiel had geen draaischijf.
De Vork werd gebruikt om te driehoeken.

Met vriendelijke groet, Jelle Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62714 Gepost op: 22 November 2014, 13:12:44 »
Allebei goed bedacht, maar onjuist. Comfort voor het personeel was destijds nauwelijks een issue en de snelheid zal voor een losse loc ook onbelangrijk zijn geweest.

Het waren sterkte locs, die een forse sneltrein met 90 km/u konden trekken. De helling van de brug zal toch geen problemen op hebben geleverd.
Heußenstein : HO, DB 1957