Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:08:22
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04

Auteur Topic: Tips voor modulebakken  (gelezen 19513 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #30 Gepost op: 24 November 2009, 09:13:33 »
Zat zelf te denken aan subD 25 polige stekkers, maar er is vast een betere oplossing?  (y)
Gerard,

Daar zou ik even de zoekfunctie voor gebruiken, die vraag komt regelmatig voorbij.
O.a. in dit draadje.
Sub D is prima te gebruiken, voor de zwaardere verbruikers gewoon een paar pennen parallel gebruiken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 24 November 2009, 09:57:13 »
Er zijn ongetwijfeld betere oplossingen, b.v. industriële connectors van Harting. Maar dan praat  je over prijskaartjes die tot 100 keer zo groot kunnen zijn. Daar zit je als hobbyist niet op te wachten.

Sub-D is een zeer bruikbare stekker. De 25-polige is de beste keus, omdat die per pen gerekend het goedkoopste is. Een setje male-female kost rond de 1 euro, dat is 4 cent per verbinding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 24 November 2009, 11:55:47 »
Ik wil voor de ESK modulebaan straks op jacht naar 4 polige stekkers voor de verbinding van de modules onderling. Ik zoek betrouwbare redelijk grote stekkers, zodat er ruimte zat is om te solderen en ze moeten makkelijke aan elkaar te koppelen en los te halen zijn.

In het verleden heb ik kroonsteen achtige stekkers gebruik, die zijn ook lekker grof en zijn vrij goed uit elkaar te halen en draden zijn er simpel aan te zetten. Het in elkaar steken van de stekkers kan wat moeite kosten omdat ze als je ze 12 polig gebruikt vrij flexibel zijn, maar als het zit zit het ook goed.

Dan heb ik nog een punt, schakelaars, die in de voorkant in het frame van je modules plaatsen of met een losse schakelkast werken?

Schakelaars in de modules plaatsen maakt het misschien wat kwetsbaarder met transport maar scheelt weer de nodige stekker verbinding.

Aparte schakelkast kan lekker robuust zijn en de schakelaars zijn dan in een sporenplan te plaatsen zodat het wat overzichtelijker is. Nadeel is dan weer wel dat je heel veel draden van de kast naar de module(s) moet voeren zeker als je iedere schakelaar ook als rijrichting schakelaar gebruikt.

Wat is wijsheid?, ik twijfel voor mijn ESK module

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #33 Gepost op: 24 November 2009, 12:01:54 »
4 polig kun je zelfs gewone oude telefoonstekkers gebruiken, die hebben een behoorlijke veerdruk dus goed contact. En tamelijk slijtvast.
RETROBAHN A.G.

stig

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 November 2009, 12:14:50 »
Schakelaars verdiept aanbrengen=veel minder kans op beschadigingen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #35 Gepost op: 24 November 2009, 12:27:24 »
Aangezien ik niet zoveel vertrouwen heb in m'n eigen soldeerkunsten en de knoop-maar-aan-mekaar methode van stekkers en snoeren er niet echt strak vind uitzien gebruik ik tegenwoordig verlengsnoeren in diverse uitvoeringen om zaken van de bakken onderling te koppelen. Methode; neem verlengsnoer, knip de snoeren ruim voor het einde (minimaal 20 cm) door, verbind de blankgemaakte aders van de snoeren aan de uiteinden van de te verbinden elementen en je hebt een mannetje en vrouwtje met dezelfde kleurcodering bij elkaar zitten. Als je niet wilt dat een verkeerde stekker in een bepaalde contrasteker komt; neem verschillende stekkers, tulp, coax, noem maar op.
En voor de verkrijgbaarheid; ga eens langs bij de plaatselijke kringloopwinkel, hooguit een euro per verlengsnoer en meer dan genoeg verschil in stekkers  ;) .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #36 Gepost op: 24 November 2009, 13:17:29 »
Gat boren met gatenzaag, PVC lijmkap van 50 inlijmen, daar weer de schakelaar in monteren.

Probleem opgelost  ;D

Meerdere schakelaars op een rij ?
Geen probleem, sleuf zagen, met spacers van voldoende lengte plaatje styreen of hout monteren, daar je schakelaars in monteren .

Zoveel opties.

Goedkoop paneeltje ?

Broodtrommel kopen bij blokker, daar je schakelaars in monteren.
Dan met BV sub-D naar je bakken
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 24 November 2009, 13:28:27 »
Ik ga er nog eens over denken, een ander voordeel van de schakelaars in de module zelf is dat je minder te vervoeren hebt, 2 modules en een schakelkast in het OV meenemen is ook niet echt praktisch ;D.

een gaten zaag heb ik niet maar met een grote boor en een decoupeerzaag kom je er ook.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stig

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 November 2009, 13:57:08 »
Voor 7,99 heb je een 7-gatenzaag. Meestal ook wel in de rommelbakken van de dhz te vinden. Kwaliteit is niks, maar voor dit soort klusjes goed genoeg.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #39 Gepost op: 24 November 2009, 14:11:48 »
Waar kan ik dat populierenplex kopen? Bij de bekende dhz zaken of een speciaalzaak?

stig

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 24 November 2009, 15:02:13 »
Je kunt beter even een echte houthandel zoeken. Heb je ook meteen de beste kans op vlakke platen...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #41 Gepost op: 24 November 2009, 16:05:11 »
inderdaad even naar een echte houthandel gaan. Zelf besteld bij een handelaar(tje) in de buurt, hij heeft het spul ook voor mij op maat gezaagd (allemaal stroken van 6cm en platen van 320x650mm). De platen hebben een grootte van 244 (of 250)x122cm en de kwaliteit B/BB nemen. De kosten per plaat zullen wel iets van 40 - 50 euro zijn (let op bij een houthandel geen prijzen exclusief BTW krijgt)... ik heb alles in één keer gekocht dus ik kan het niet helemaal achterhalen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #42 Gepost op: 24 November 2009, 16:12:41 »
Gat boren met gatenzaag, PVC lijmkap van 50 inlijmen....
Zo'n PVC lijmkap heeft een buitendiameter van 54 mm. Een gatenzaag van die maat heb ik nog niet gevonden. Daarom heb ik de houtje-touwtje-methode toegepast: krans van gaatjes boren, met een klein schrobzaagje uitzagen en dan met de rasp en de vijl op maat maken. Kostte me ongeveer een kwartier per gat. Maar als je met de VUT bent dan heb je toch niks anders te doen (denken ze :)).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 24 November 2009, 16:49:58 »

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #44 Gepost op: 25 November 2009, 11:24:48 »
nog verdere tips waar ik op moet letten?  ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl