Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 17:11:40
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Tips voor modulebakken  (gelezen 19490 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #45 Gepost op: 25 November 2009, 11:40:44 »
Ja, Teken de bakken uit en laat de handelaar de hoeveelheid platen uitrekenen die nodig zijn voor de bakken. Zelf kan je natuurlijk ook even een berekening maken om een schatting van de kosten te hebben...

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #46 Gepost op: 25 November 2009, 12:00:46 »
in google sketchup is dat uiteraard geen probleem  ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #47 Gepost op: 25 November 2009, 12:16:55 »
Als je een raamconstructie maakt met daar bovenop plaatmateriaal dan heb je toch al genoeg verdieping voor schakelaars en wandcontactdozen... Sleuven frezen lijkt mij daarom overbodig.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #48 Gepost op: 25 November 2009, 13:31:38 »
Teken de bakken uit en laat de handelaar de hoeveelheid platen uitrekenen die nodig zijn voor de bakken.
Zoiets reken ik liever zelf uit... ::)

Als je een raamconstructie maakt met daar bovenop plaatmateriaal dan heb je toch al genoeg verdieping voor schakelaars en wandcontactdozen...
Kan je dat met een plaatje verduidelijken, want ik zie niet waar die verdieping dan zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #49 Gepost op: 25 November 2009, 15:39:45 »
Ja, Teken de bakken uit en laat de handelaar de hoeveelheid platen uitrekenen die nodig zijn voor de bakken. Zelf kan je natuurlijk ook even een berekening maken om een schatting van de kosten te hebben...
Als je zelf weet hoe je 't in elkaar wilt zetten, weet je ook de maten. Als je dat niet weet, kan de handelaar het ook niet goed doen, laat staan fout. En is het nou zo moeilijk, terugrekenen?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #50 Gepost op: 25 November 2009, 17:31:09 »
Bij de poten kies ik er tegenwoordig voor om deze per twee te koppelen. Het voordeel is dat ze dan nog maar de neiging hebben om in 1 richting speling te hebben. Gewoon insteken in de ruimtes (doosjes) die hier eerder al zijn aangedragen. De voorste poot is dan onder en boven gekoppeld met de achterste poot. De bovenste verbinding tussen de poten kan dan ook gelijk de aanslag of steun zijn waar de module op rust zodat het niet altijd percee noodzakelijk is dat er boven de poten een harde bovenlaag op de modules aanwezig is. Als er dan nog wat beweging in die ene richting mogelijk is dan kan dit eenvoudig opgevangen worden door een paar schoren tussen de pootstellen aan te brengen.
Aan de onderkant kun je de poten nog iets in hoogte verstelbaar maken met bouten die je in inslagmoeren kunt draaien. Om stellen makkelijker te maken zou je de kop van de bout in een blokje hout kunnen bevestigen zodat hij makkelijk met de hand te draaien is en je niet altijd een sleutel nodig hebt. Een pak bierviltjes kan ook handig zijn als je geen draaiconstructie gebruikt.   
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #51 Gepost op: 25 November 2009, 19:39:39 »
Ik koppel de poten ook, en dan krijg je bijvoorbeeld dit:



Bovenaan zit een blokje tegen elke poot, daar rust de module op. De poten kunnen ook nog aan de module worden vastgezet met slotbouten, maar dat blijkt in de praktijk helemaal niet nodig te zijn (behalve als je de module met poten regelmatig op wilt kunnen tillen, dan kunnen de bouten er beter wel in).

Plaatjes van de pootverstelling:





Reinier

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #52 Gepost op: 25 November 2009, 20:23:10 »
nog verdere tips waar ik op moet letten?  ;D (y)

Ja, als je de houders voor de poten ook met bruislijm verbind, haal dan de poten eruit tijdens het drogen van de lijm  :) vraag maar aan Edwin ( lokwerkst.) hoe je gemoedstoestand is als je dat niet doet ;D
goh wat voor tips kan je nog meer geven?
Als je de ruimte hebt, ook tijdens transport, probeer de achterfrong en fries als 1 geheel uit te voeren.
Sporen op de kopse kant alltijd extra vastzetten, en laat het spoor eindigen op de kopse kant van het hout aan het einde van de module.
Due het hout van je trace tegen de kopse kant, en niet erop.
kan het niet omhoog komen met de tijd, en de extra spijkers hebben meer grip in de kopse kant.
Als er me nog wat te binnen schiet meld ik me weer :)
Mvg Marty,

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #53 Gepost op: 25 November 2009, 20:53:55 »
Als je zelf weet hoe je 't in elkaar wilt zetten, weet je ook de maten. Als je dat niet weet, kan de handelaar het ook niet goed doen, laat staan fout. En is het nou zo moeilijk, terugrekenen?

Nou een extra controle kan geen kwaad, je zal niet de eerste zijn die een rekenfoutje maakt. daarnaast weet een houthandelaar meestal iets beter hoe hij iets economisch moet zagen (een zaagblad heeft ook een breedte daardoor heeft de zaagsnede een zaagbreedte van 1 tot 3 mm) of dat hij nog reststukken van hout heeft liggen. Dat heeft bij mij bijvoorbeeld bijna 1 complete plaat gescheeld.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #54 Gepost op: 25 November 2009, 21:23:09 »
Mijn "houtplan":



Lijkt me wel goed dacht ik zo...  ;D

Opmerkingen? Komt u maar  ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #55 Gepost op: 25 November 2009, 21:25:18 »
"verder nog tips ?"
- maak toch dat tekeningetje en bedenk hoe je spoor/ dijk / landschap zich bevinden t.o.v. de bovenplaat. Dus bijvoorbeeld een hollands polderlandschap met spoor dijk en slootjes, kan het handig zijn de bovenplaat 8 mm lager te leggen als de zijkanten, bodemplaat is sloot bodem nivo, weiland is 8 mm hoger(bijvoorbeeld groene laminaat ondervloer tegel/ vilt 6mm + 2mm gipslaagje) spoordijk daar 9mm daarboven( strook 9 mm multiplex )
- Zelf vind ik het handig om alle randverbindingen met klosjes uit te voeren bv 27x27, kun je met lijmklemmen alles mooi stellen voordat je het voorboord en verlijmd
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #56 Gepost op: 25 November 2009, 21:33:14 »
Hoi!

Ziet er goed uit... waarom zijn de platen kleiner dan zijkanten? Als het goed lees: 97 en 94.6? Wil je de plaat erin leggen? Zelf zou ik hem er op leggen, vastspijkeren en verlijmen.

Gr. Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #57 Gepost op: 25 November 2009, 21:35:31 »
Ik ga voor erin, plaat wordt op z'n plaats gehouden door de blokken waar ook de poten tussen gaan, en uiteraard vastgespijkerd aan de zijkanten...

Eventueel een blokje in het midden ter versteviging.

Voordeel van erin is dat je geen lelijke kopse kant ziet!  (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #58 Gepost op: 25 November 2009, 21:39:06 »
Dus het hout van je trace tegen de kopse kant, en niet erop.
Ben ik het niet mee eens. Als je de bovenplaat tussen de kopkanten legt is het lastiger om de overgang vlak te krijgen en te houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #59 Gepost op: 25 November 2009, 21:47:52 »
Nou klaas, ik wil er niet om bekvechten, maar er staat me iets van bij dat ik deze bewuste tip ooit eens van jou gehoord heb :)
Ik bedoel, als je het spoortrace op de kopse kant zet, kant het door temp. invloeden iets op gaan krullen, omdat de zijaknat van het houten trace deel niet geborgt is.
Als je het Tegen een kopse kant zet, dan kan het niet omhoog, hooguit uitzetten  :)
Maar misschien heb je gelijk, of is er voor beide varianten zijn voor en tegen.
Maar ik lees al dat Gerard voor mijn versie gaat :D.
Trouwens gerard, ik denk dat je met de stroken wat moet smokkelen want opgeteld past het, indien je de zaagdikte niet meerekent, die is 3 mm, die mot je wel meerekenen.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 21:52:54 door marty »
Mvg Marty,