Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: Tips voor modulebakken  (gelezen 19564 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Tips voor modulebakken gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2009, 15:51:30 »
Als je wat meer stevigheid wilt hebben, dan is dit een goede betrouwbare oplossing.

Is een al jarenlang beproeft ontwerp onder de wat oudere tafels.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Tips voor modulebakken gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2009, 16:10:22 »
Een soortgelijke oplossing had ik ook en werkte uitstekend, totdat...
precies in dat hoekje een ondervloer-wisselaandrijving moest komen.

Ik bedoel eigenlijk: vooruitplannen van de bovenkant van de baan is een must.

Succes, gr,

Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor modulebakken gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2009, 17:02:35 »


Like this?  :)
Lijkt mij niet de beste oplossing. Er zit wenig verband in de koker waar je de poot in schuift. De twee blokken zitten niet aan elkaar vast, en de enige vaste hoek is waar de twee multiplex kanten aan elkaar zitten.
Dit vind ik een betere oplossing:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/poot_bevestiging2.png
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tips voor modulebakken gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2009, 17:36:55 »
Klaas, je bewering ben ik het niet mee eens. De driehoek kun je natuurlijk (moet je) in het kopse hout vastschroeven aan de modulewanden. De lengte hiervoor is groter dan bij die blokjes. Bij de blokjes kun je ze ook nog vastschroeven en last but nog least, de blokjes kun je ook nog eens vastschroeven via de bovenplaat en het driehoekje. Genoeg verband lijkt me zo.

Ik wil niet zeggen dat jouw tekening geen goede oplossing is. In tegendeel.

Edit, sorry Klaas, ik zie dat jij nog reageerde op een eerdere tekening zonder de driehoek!
« Laatst bewerkt op: 22 November 2009, 17:38:52 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2009, 17:38:53 »
De poten hoeven niet per se in de hoeken natuurlijk, plaatsing uit de hoek (meer hout) kost elt je hooguit 50 cent meer aan hout per bak dan de getoonde oplossing.
Je kunt ook de zijkant van de bakken uit 3,5 + 5 mm maken, als je dan de binnenste plaat een constante lagere hoogte geeft (bv 3 cm lager dan je uiteindelijke hoogte BS) kun je op dat randje een vlakke plaat leggen (lees lijmen) en daarop je hardschuim. Scheelt enorm in gewicht, maar wel dwarsverbanden maken om de zeg 45 cm.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Tips voor modulebakken gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 22 November 2009, 17:55:15 »
Heb je dan geen speling en gaat de boel wiebelen? Er moet uiteraard iets ruimte zijn om de poten erin te schuiven, merk je dat niet als alles staat?

Mijn bakken zijn gemaakt uit een 12 mm multiplex plaat met een raamwerk van vurenhout (93 x 18mm). Maak niet de fout die ik de eerste keer maakte, dat je bak niet diep genoeg is om bijv. wisselmotoren en seinen genoeg ruimte naar beneden te geven. Ik denk dat 93 mm ruim voldoende moet zijn. Ik bouw extra lagen op het multiplex (duinen bijv) met lagen van 1mm zachtboard.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #21 Gepost op: 23 November 2009, 09:45:17 »
Mijn bakken zijn gemaakt volgens de open-raam-methode (zie ook mijn bouwdraadje). Het raamwerk uit 9mm populieren-multiplex met 5mm populieren-multiplex voor de ondergrond van de rails. De bakken staan op poten van vuren van 44x44mm. Deze zijn met hoekijzers vast gezet aan de bakken. De boel is verlijmd en geschroefd.

De volgende keer zou ik gaan voor 12mm populieren-multiplex met minimaal een bovenplaat van 6 of 9 mm. Dit is wat stevigere allemaal. Zorg voor genoeg dwarsverbindingen en ruime gaten waar je nog door heen kan. De bakken heb ik onderling vastgezet met bouten M10 en M8 en vleugelmoeren.

Succes met bouwen!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #22 Gepost op: 23 November 2009, 10:55:56 »
12 mm plex? Poten van 44 x 44? Zo heb ik het vroeger ook gedaan. Ik ben ze vergeten, mijn rug weet het nog. Dat worden hernia-bakken. Ter vergelijk; mijn bakken hebben randen van 5+3,5 = 8,5 mm dik en 12 cm hoog. De dwarsverbindingen zijn van 9 mm multiplex, voorzien van handgreep-gaten, alles is met PUR-lijm (bruislijm) verlijmd en geschroefd. Met 3 dwarsschotten op de 1,80 lengte en een half open-raam / tafelbladmethode is de zaak licht genoeg om in je eentje naar boven te sjouwen (OK: met twee man gaat het makkelijker) en stijf genoeg om zeer weinig scheluw te trekken. maximaal 1,5 cm over eenlengte van 1,80 bij 0,70. Ja ik heb het gemeten, niet geschat.



De poten die ik toepas zijn als genoemd 27x27 mm, per 2 gekoppeld zodat een losse bak op twee van die pootstellen stevig staat. naast het rechterdwarsschot zie je boven en onder tegen de bakrand aan de inschuif-constructie (zie Klaas' plaatje) waar de poten ingeschoven worden. Uiteraard kun je de zaak in beweging brengen als je ze een zwieper geeft, maar dat lukt met poten 44x44 ook. Die zware maat geeft hooguit de helft minder slingering. Remedie; verbind één van beide poten met een schuine schoor aan de bak en de zaak is nog steeds lichter dan bij de zware poten, maar stukken beter bestand tegen slingeren.
Wat brengt jou trouwens ertoe om stoelhoeken toe te passen? Gemak? De inklemming-methode is nl veel effectiever.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2009, 14:50:49 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #23 Gepost op: 23 November 2009, 11:25:08 »
Hallo Gert,

Populieren-multiplex is hartstikke licht.... Het is niet het goedkoopste spul. Ik kon mijn bakken van 65x122cm, drie laags, zonder enig probleem alleen naar boven brengen. De poten bij mij zijn vastgemaakt omdat ik er wieltjes onder heb zitten en ze ook onderling verbonden, dat geeft extra stabiliteit. De hele baan (L-baan 3.80 x 1.22 bij 1.22 x 2.44m) kan ik met één hand verplaatsen, de constructie is niet echt zwaar. Als de baan af is zullen ze wel door het gewicht met twee personen getild moeten worden.

Zie hier in mijn draadje:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg334931.html#msg334931

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #24 Gepost op: 23 November 2009, 14:53:52 »
Ow, gelukkig (voor je rug)! Als inderdaad je je baan verrijdbaar wilt hebben en geen wirwar van poten en dwarsverbanden (bereikbaarheid) is een zwaardere maat hout wel aan te bevelen. Maar ik had niet gezien dat hier gevraagd werd naar een verrolbare baan. Die van mij is ook wel verplaatsbaar, maar dan getild. De poten vallen er dan uit.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #25 Gepost op: 23 November 2009, 16:08:04 »
De poten vallen er dan uit.

Nou? De vorige keer klemde er een een beetje, weet je nog? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #26 Gepost op: 23 November 2009, 16:24:57 »
Sorry Stig, ik ben te precies, ik weet het  :-[  ;D . Gisteren is er bij het poot-uitschuiven een hele inschuiftoestand mee losgekomen (op de voorgaande foto de bovenste). Ik moet 'm dus weer vastlijmen, 4 schroeven erin en het betreffende pooteinde afschaven.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #27 Gepost op: 23 November 2009, 16:28:32 »
ik heb mijn eerste 3 module bakken zo gemaakt

van 6 mm en 9mm met een 20mm dike :o spaanplaat (van mijn eerste treintafel)erop en dat voel je als die tilt
de rest is van 9mm dikke kopschotten en tussenschot de zijkanten zin 6mm en de bovenplaat is 4mm dik
 dit is een heel ander gewicht en de stevigheid is er niet minder op geworden

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #28 Gepost op: 23 November 2009, 16:54:08 »
Ik heb heel lang heb ik zowel voor modules als vaste modelbanen 44x33mm vurenhout gebruikt voor het frame met 6mm berken triplex er op. Bij de ESK modulebaan gebruiken we nu 44x18mm vuren hout met 8mm MDF er op.

Voor poten maak ik al heel lang gebruik van de zware schragen van IKEA al dan niet aangepast met een plank met wielen er onder.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Tips voor modulebakken
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2009, 09:07:06 »
Ok, volgende punt: de verbindingen tussen de bakken voor de verschillende doeleinden (wissels, car system, verlichting etc). Zat zelf te denken aan subD 25 polige stekkers, maar er is vast een betere oplossing?  (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl