Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Antoontje's H0 baan: Bingelland  (gelezen 57570 keer)

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Antoontje's H0 baan: Bingelland
« Reactie #180 Gepost op: 12 December 2010, 13:03:35 »

Leuk filmpje.
Alleen de titel is er van verkeerd.
Zou moeten zijn: Hoe ik onnodig veel afval produseer.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 12 December 2010, 14:35:27 »
Hallo Jos, bedankt voor deze info ik had er nog nooit van gehoord.
Groetjes
Johnny

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 12 December 2010, 21:07:26 »
Hoi Mathyn, Matheus,
Bedankt voor het filmpje.
Rotspartijen zijn er nauwelijks in Limburg, het is toch meer het glooiende landschap. Daarvoor moet je meer naar het zuiden, de Ardennen in. In Bingelland dus ook geen rotsen.
Maar ik ben het wel met Matheus eens. Gisteren toevallig een artikel gelezen in British Railway Modelling over landschapsbouw. De auteur weegt voors en tegens van hardschuim af, en concludeert dat het een geweldig produkt is om energie te besparen (isolatie) maar dat het een milieuvervuilend produkt is als het voor andere doeleinden gebruikt wordt. Zijn oplossing: karton!  (BRM volume 18 No 9, blz 56)
Bovendien gebruikt Gerd wel erg veel hardschuim en snijdt hij daarvan erg veel weg. Zo ook het gips.

Desalniettemin: ook ik heb hardschuim gebruikt, als geluidsisolatie. Het hele spoor ligt op platen Roofmate. Maar dat kan hergebruikt worden mocht ik ooit besluiten een andere baan te gaan bouwen, en dat kan met het afval dat Gerd produceert niet.

Deze overwegingen spelen ook mee in de gedachte dat ik na de cursus de geleerde technieken wil gaan uitproberen op karton, in plaats van het nu gebruikte styreen.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 12 December 2010, 22:35:46 »
Hoi,
Toch nog even een tweetal foto's. Vandaag ben ik nog een uurtje bezig geweest met het cursusprojekt, en het begint zowaar ergens op te lijken.
(klik)

De vier muurtjes zijn allen "gemetseld", en van vensters voorzien. Wat nog moet zijn de ramen (van blisterverpakking), de schrootjes die nu nog los liggen, en dwarsliggers in de kozijnen boven.
Plat, met licht van boven, ziet het er niet echt geweldig uit, maar dat verandert als je het rechtop ziet:
(klik)

Snel even tegen elkaar geleund voor de foto.

Close-ups als deze, zeker als je ook nog eens klikt, zijn vernietigende kritiek voor al het werk dat je er in gestoken hebt; je ziet plotseling allerlei missertjes die je niet eerder opgevallen zijn. Als het op tafel staat ziet het er heel overtuigend uit!  (y)

groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #184 Gepost op: 13 December 2010, 19:44:04 »
ziet er leuk uit joh! (y)

die stukken hardschuim die over blijven kan je altijd nog gebruiken. je kan hier en daar
wat kleine rotsjes maken, of wat laten uitsteken. gebruiken kan je die stukken altijd.
maar in een heuvellandschap moet je dat toch maar niet doen. misschien een klein
beetje hier en daar, klein muurtje met klimmers.. wie weet.
affijn, dat zien we nog wel!
eerst het huisje ;D

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 16 December 2010, 23:28:49 »
Hoi,
Weer een korte update, vooral over mijn modelbouwcursusprojekt.
Gisteren is weer de woensdagse knutselavond geweest, en daar is een Grote Stap Voorwaarts gemaakt. Alle onderdelen waren al zo goed als voorbereid, dus na nog een paar kleine verbeteringen--dwarsliggers in de bovenramen bijvoorbeeld--heb ik alles zo'n beetje kunnen assembleren. We zijn terug van een hele hoop naar nog maar vier losse onderdelen.
Vanavond heb ik daar een likje verf op losgelaten (schrootjes en kozijnen), en tenslotte heb ik ook nog een deurtje gemaakt, geschilderd en "ingehangen".
Voila:
(klik)

Plat liggend ziet het er al aardig uit, maar wat dacht je van een mooie schaduwfoto met belichting van boven:
(klik)

De muurtjes staan nu op op zijn Richard Serra's tegen elkaar geleund, de ramen moeten eerst nog van glas voorzien worden vooraleer het gelijmd kan worden.
Ik kan zelf aan het deurtje zien dat mijn vaardigheden erg vooruit gaan, vergelijk het maar eens met het raampje ernaast; de cursus begint vruchten af te werpen. Ik heb er echt zin in om na dit projekt aan een eigen ontwerp te beginnen!

Verder heb ik nog eens heel diep nagedacht over mijn heuvelland. Door de glijbaan op de manier en hellingshoek te plaatsen die ik nu heb, zit ik in de hoek van de bovenkant met een probleem: erg weinig ruimte voor bomen op de graft die de ingang moet verbergen. Omdat mijn baan naar het plafond getakeld wordt zit ik met een maximale hoogte. Die was 25 centimeter, en de glijbaan heeft ongeveer het maximale daarvan gebruikt. Dom dom dom.
Ik heb de baan eens opgetakeld met een extra vijf centimeter tussenruimte, en dat ziet er zo uit:
(klik)

Dat is wel ongeveer genoeg voor wat kleine boompjes, maar het geheel hangt nu dus vijf centimeter lager dan bedoeld, laagste punt dertig cm onder plafond. Nog steeds ruim voldoende om onderdoor te lopen, maar ik heb vanavond gemerkt dat ik onbewust met gebogen hoofd liep. Dat kan niet de bedoeling zijn van takelen. Gaat dit wennen zodat ik later alsnog gewoon eronderdoor loop? Dat moet ik dus eens een tijdje uitproberen voordat ik verder ga.
Het zal geen rem zetten op de verdere ontwikkelingen--hoogstens in die hoek--, maar het is wel een onverwacht resultaat van eerdere beslissingen.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 16 December 2010, 23:41:40 »
Inderdaad wat moeilijk.
Is het achterstuk niet wegneembaar te maken, zodat je aan een mindere hoogte komt?Matheus.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 16 December 2010, 23:55:51 »
Hoi Matheus,
Nee, jammer genoeg is dat gedeelte meegenomen in het kantelplan (zie vorige week; het scharnieren van heuvelland om bij het schaduwstation te komen).
Ik wacht eens een weekje af, kijken of het went met die vijf centimeter minder. Het hoort geen probleem te zijn, maar dat moet ik mijn onderbewuste nog even proberen duidelijk te maken.  ;)

Nog even een addendum aan het vorige bericht: zie je die tang liggen op het spoor in de laatste foto? Die ligt daar al vier weken. Zo lang heb ik dus al niet meer gereden.
Ik heb me net gerealiseerd dat ik een bouwer ben, geen rijder. Af en toe een ritje maken is erg leuk, maar het bouwen vind ik vele malen leuker.
Ook leuk om van jezelf te weten.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 23 December 2010, 01:30:02 »
Hoi,
Weer een woensdag voorbij, en weer wat vorderingen gemaakt met het cursusprojekt(*). Afgelopen weekeinde heb ik de vier onderdelen samengevoegd, met als resultaat:
(alle foto's in dit bericht: klik)

(Sorry voor de kwaliteit, ik heb deze en de volgende net in het holst van de nacht bij kunstlicht gemaakt)

Ook het plafond was al klaar, daarover zometeen meer.

Vanavond, knutselavond, ben ik bezig geweest met het dak snijden en assembleren. Dat was nog geen sinecure, want de tekening gaf wel hoogte en breedte, maar omdat het schuin naar achter loopt op een platte tekening geen diagonaallengte. Met veel pythagorassen heb ik wat berekend, dat uiteindelijk toch verkeerd bleek te zijn maar soit, het kwam erg in de richting dus laat maar zo...
Na het snijden van de vier dakonderdelen kwam het probleem van het in 3D netjes aan elkaar lijmen. Liefst in de juiste hoek natuurlijk, en liefst met een spitse nok (in plaats van twee mm breed).
Daar hebben we het volgende op gevonden. De kantjes werden op 45 graden afgeslepen met een mes, nok zowel als verticalen. Vervolgens werden wat restjes styreen uit de koffer opgedoken en verlijmd om de juiste breedte te kadreren zodat de lange zijdes tegen elkaar konden leunen zonder uit elkaar te zakken.

Voorzichtig lijm ertussen laten glijden en dan zachtjes aandrukken.
Uiteindelijk ben ik met dit precisiewerk, en het rekenen vooraf, een uurtje of twee bezig geweest. Dus bleef er nog maar een klein streepje tijd over voor dakbedekking, maar ik wilde toch even snel een idee krijgen. Snel wat zwart schuurpapier gesneden op anderhalve cm, en twee strookjes met plakband voor het idee bevestigd.

Deze foto is weer thuis genomen, dus net als de eerste twee wat donkerder helaas.
Maar ik ben tevreden, het wordt steeds mooier en ik krijg er steeds meer plezier in.

PS: (*) afgelopen zaterdag heeft Bert de cursus afgeblazen ivm de weersvooruitzichten toen. De laatste cursusdag is verplaats naar 8 januari.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 06 January 2011, 00:08:43 »
Hoi,

Weer even een update, maar eerst: de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

De afgelopen periode uiteraard druk geweest met eten, drinken en eten, drinken (burps, excuseer), en gezellig samenzijn. Daardoor wat minder werk kunnen besteden aan Bingelland.
Maar twee avonden, waaronder vanavond, heb ik er toch weer aan kunnen besteden.

Het dak van het cursusprojektje is inmiddels volledig bekleed. Ook heb ik het plafond voorzien van draagbalken (alleen aan de buitenzijde, van binnen zie je ze toch niet). Verder nog een likje verf, en twee ontbrekende dwarsliggers in de kozijnen geplaatst. Dat kon eerder niet omdat het huisje in elkaar moest staan daarvoor. Zie eerdere foto's; omdat de staanders van de kozijnen 1 mm zijn moest de voorzijde zonder gemaakt worden en de staander "delen" met de zijkanten. Zo is de hoekstaander toch 1 mm in plaats van 2.
Dat alles heeft geresulteerd in het volgende:
(klik)

Sorry, maar een foto, de batterijen bleken op. Vandaar ook wat slechte kwaliteit, ik had geen sju meer om meer/betere foto's te maken. Ik zal van het weekend weer eens wat daglichtfoto's maken.
Je ziet ook een vlek in de muur rechtsonder. Dat komt door een enkel $%&#* sneeuwvlokje dat de laatste knutselavond voor kerst op mijn huisje viel op de terugweg naar huis. Om breuk of beschadiging te voorkomen droeg ik het altijd bovenop de knutseldoos, in plaats van erin tussen de gereedschappen. Nu heb ik een doosje waar huisjes/onderdelen in kunnen, maar te laat voor deze. Ach ja, is dat hoekje al geweatherd. "Da's het hoekje waar de wisselwachter altijd even zijn blaas leegde voordat hij op de fiets naar huis stapte"  ;D.

Vanmorgen kreeg ik een mail van Bert, de cursusleider, met complimenten. Ik had hem ooit een link gegeven naar dit draadje; blijkt nu dat hij al de hele tijd meeleest. Ik dacht dat hij dat al lang vergeten was  ::).
Maar zoals het een goed leermeester betaamt werd ik ook gelijk weer even op mijn plaats gewezen (grapje!). Hij stuurde namelijk wat foto's mee van zijn eigen Station Heerlen in aanbouw. Kijk en huiver:
(klik)

Zover ben ik dus echt nog niet, maar wie weet, ooit....

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 06 January 2011, 00:15:58 »
Hoi Antoontje.

Je haalt toch al mooie resultaten.
En waar een sneeuwvlok al niet mee helpt wheteren ;D

Groetjes.
Johan.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #191 Gepost op: 06 January 2011, 07:51:36 »
Nou qua grootte misschien nog niet,
Maar qua uiterlijk zeker. Ziet er goed uit man! (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #192 Gepost op: 06 January 2011, 22:51:13 »
Zie ik het goed Antoontje? Kartonbouw?

Ik vind dat je ondertussen er al aardig wat van kan.

Groeten Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 06 January 2011, 23:26:30 »
Hoi Johan, Mathyn, Koen,

@Johan & @Mathyn:
Bedankt. Ja, eigenlijk mag ik ook best trots zijn op het resultaat. Voor een oefen- en cursusprojekt mag het er best zijn. Ik zit er elke keer met mijn neus op dus zie de foutjes, maar in zijn geheel kun je zien dat ik veel geleerd heb.

@Koen: bijna goed. De laatste paar weken heb ik een cursus gevolgd in zelfbouw. De cursus gaat uit van styreen, Bert (de cursusleider) heeft heel veel met karton gewerkt maar heeft onlangs de stap naar styreen gemaakt. Maar de technieken zijn voor karton hetzelfde, dus ik wil het geleerde zeker eens gaan proberen in karton.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 09 January 2011, 00:05:32 »
Hoi,
Zoals beloofd: daglichtfoto's.
(klikkerdeklik)

Het dak is vanmorgen tijdens de cursus vastgezet op het plafond. Dak en plafond blijven echter als geheel los van het huisje, zodat ik er later bij kan wil ik ooit licht monteren.
Verder heb ik bij cursist J gespiekt  ::), die had een bedieningspaneel gemaakt dat er erg leuk uitzag. Een aanzet daartoe zie je inmiddels in de bovenverdieping staan. Ik vind het nog wat hoog, wellicht dat ik het nog wat verlaag. En uiteraard met er een banenplan opkomen, de wisselwachter moet natuurlijk wel een beetje een idee hebben wat hij aan het doen is, wat?
Het bedieninspaneel staat op een nieuw geplaatst vloertje, niet zichtbaar. Ook afgekeken van J. Door staafjes in de hoeken van de onderverdieping te lijmen kan het vloertje rusten op de hoekpunten en hoeft het niet gelijmd te worden. Altijd handig voor later.

Tot slot nog een geweldig idee gelezen in een fotobijschrift in MSM98. Deze MSM98 ligt inmiddels boven, heb geen zin om op te staan, maar het was het artikel over de pontonbrug van Guillaume. Hij had originele vaar-verkeersborden gefotografeerd in een museum, voor op zijn baan. Die had hij voor het beste contrast afgedrukt op glansfotopapier. Om dat weer mat te krijgen had hij de afdrukken lichtjes bewerkt met een glasvezelpotlood. Gouden idee; tien punten voor Guillaume!
Vanmorgen gelijk getest op een stukje baksteenprint waar ik rijkelijk boekbinderslijm op smeerde en liet drogen. Mijn huisje heeft op bepaalde plekken namelijk wat lijmrestjes, en die blinken--in mijn ogen storend--ten opzichte van de rest. Had, mijn huisje had op bepaalde plekken enzovoorts.
Want de test bleek zo succesvol dat ik luttele minuten later die storende plekken al had gematteerd met het glasvezelpotlood. Prachtig! Dit biedt mogelijkheden. Als dit ook echt zo goed werkt op glansfotoprints kan ik baksteenmuren (etc) veel contrastrijker afdrukken en dan matteren.
Ik zal het morgen eens proberen op een proefafdruk. Indien interesse zal ik het resultaat hier mededelen.
Dat was het weer.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!