Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28

Auteur Topic: Antoontje's H0 baan: Bingelland  (gelezen 57510 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Antoontje's H0 baan: Bingelland
« Reactie #210 Gepost op: 27 January 2011, 12:41:52 »
Hoi, Antoontje

Zit je in je winterslaap en kom je er pas uit als de crocussen bovenkomen?Het was me de winter wel ;D
Maw hoe is het met Bingelland?

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 27 January 2011, 22:29:10 »
Hoi Koen,

Hahaha! Ja, winterslaapje, dat zou ik wel lekker vinden...
Ik heb deze week een zeer intensieve cursus gehad voor mijn werk. Dat betekende dus op tijd naar bed want fris willen zijn, en 's avonds bij thuiskomst een gestrande walvis nadoen...
Zelfs vandaag nog, gisteren was laatste cursusdag, had ik echt stroop in mijn hoofd van de vele informatie die verwerkt moest worden. Dientengevolge weinig animo voor spoorse activiteiten.
Maar: ik heb lekker wat overuren die ik morgen op ga nemen. Dus eerst eens heerlijk uitslapen, en dan misschien een beetje aan de slag met het een en ander.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #212 Gepost op: 27 January 2011, 22:46:13 »
Hoi,

Ik miste jouw post al een beetje. Cursus volgen kost me heden ten dage ook grote moeite. Moet nog op voor ADR.

Ik lees wel weer ;)

Gr Koen

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #213 Gepost op: 28 January 2011, 13:17:40 »
Antoontje
Ik heb alles even lekker doorgenomen ,maar de zelf bouw ziet er zeer goed uit.
Vraag.het materiaal voor de zelf bouw waar bestaat het uit,zou je het een keer kunnen beschrijven als je iets aan het bouwen bent dan kunnen wij ook mee genieten.

Cor

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 29 January 2011, 02:44:08 »
Hoi Cor,

Bedankt voor het compliment, maar ehm... Je vraag spreekt je mededeling ietwat tegen. In mijn verhaal ben ik--hoop ik--toch duidelijk genoeg geweest over materialen en technieken? Tenzij je je vraag specifieker maakt zou ik niet weten wat ik nog zou kunnen toevoegen?

Goed, vandaag dus lekker een vrije dag gehad. Wat inkoopjes gedaan bij de modelbouw- en treintjeswinkel (meer hydrofibre!), aan Bingellands Heuvelland gewerkt, en omdat het een heldere avond was wat langer dan gebruikelijk bij de vrijdagse Sterrenwachtavond vertoefd. Vandaar dus een nachtelijke update.

(Alle foto's in dit bericht: klik)
Even recupereren; tot zover waren we een tijd geleden gekomen:

De punt van de Heuvellandzijde van Bingelland was gemodelleerd, bekleed en van hydrofibre voorzien. Ook de bocht van de weg naar de verborgen helling naar de Vals Plat zijde was klaar.
Uiteraard wordt dit nog begrast en beboomd en -struikt. Ook de weg moet nog geegaliseerd en geverfd worden, maar dat komt allemaal (veel?) later. Je ziet op de voorgrond overigens ook de steenplaat die gebrukt gaat worden, nu nog even los neergezet.
Vandaag heb ik twintig centimeter landschap verder gewerkt.
Zoals je al eerder hebt kunnen lezen en op bovenstaande foto kunt zien heb ik de Heuvellandzijde met bananendozenkarton helemaal tot maximale hoogte gebouwd, om het later bij te snijden en "boetseren". Hier volgt een verslag van de werkwijze. Omdat er daglicht was heb ik duidelijk foto's kunnen maken, dus er volgen nogal wat hieronder. Hou vol  ;).

De "boetseer"-werkwijze. Met een schrobzaag (nooit van gehoord, maar dat stond op het etiket  :D ) zaag ik de stukken weg. Soms verzaag ik me, of kom ik bij het bekleden met vloeikarton tot nader inzicht, maar dat is gemakkelijk te verhelpen door gewoon een stuk karton zijdelings erbij te plakken terug tot de gewenste hoogte. Matheus/Johan doet dat met hele bergen, ik hoop het subtieler te kunnen aanpakken  ;D.
Voordat ik begon is dat treintje overigens in veiligheid gebracht.

Vanuit een andere hoek.

Na het zagen, de ruwbouw van weer een nieuw stukje Heuvelland.

Het begin van het bekleden met het vloeikarton.

Een nieuw stukje weg, met magneetspoor voor het FCS-Fordje, en klaar met bekleden.

Vanuit een andere hoek. De helling van de weg is iets te groot geworden, maar ik kan er mee leven. Als ik wat amateurwielrennertjes op de kop kan tikken wordt dit De Muur van Bingelland, hihihi.

En dan wordt er Hydrofibre op gesmeerd.

Klaar! Drogen laten. De kleur wanneer eenmaal droog bevalt me niet, zal er later met plakkaatverf wat mooiers van maken, maar deze hoek wordt toch helemaal begroeid.

De volgende twintig centimeter krijgt de weg een zijstraatje voor (onder andere) mijn huis. Daarna vooral landbouwlandschap.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #215 Gepost op: 31 January 2011, 17:29:12 »
De kleur veranderen kan je altijd nadien.
Het resultaat is al zeer goed.

johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 11 February 2011, 23:36:03 »
Hoi,
Weer even een korte update.
De hydrofibre is geverfd (löss-kleurige plakkaatverf (Löss of Limburgse klei: grondsoort die vooral in Limburg te vinden is, roestbruinig)), maar nu de verf is gedroogd vind ik hem eigenlijk wat donker. Het is ook nooit goed...  ;).
Vandaag een dagje vrij, en weer eens wat landschap gevormd, of zoals ik het hier eerder noemde, "geboetseerd". Omdat ik een foutje zoals eerder met De Muur van Bingelland (zie hierboven) wilde voorkomen heb ik er eerst maar eens voor gezorgd dat de wegen werden uitgesneden/zaagd, zodat de hellingen niet te steil worden. Zeker met de zijstraat waar ons huisje komt te staan wil je niet nog eens met vergissingen geconfronteerd worden. Die moet een beetje aflopen, maar niet te veel.
Toen dat eenmaal gebeurd was kon ik het omringende land boetseren. Tot zover ben ik vandaag gekomen (alle foto's klik):

En toen ging het mis...
Een tip voor medemodelbouwers: hobbymessen zijn scherp! Een flinke jaap in mijn rechterwijsvinger als bewijs:

Helemaal door de huid, een blik in het gat was voldoende om te zien dat dit gehecht of op zijn minst gelijmd moest worden...
Het was half vijf op vrijdag, maar de huisarts was nog aanwezig: "Kom maar gauw!"
Een antibiotica-kuur rijker, en met de vinger dik verpakt mocht ik weer naar huis. Gelukkig kon ik haar overtuigen dat mijn Tetanus-titer nog goed genoeg was (~12 jaar geleden) anders had ik die ellende van drie prikken er ook nog bij gehad.
Een hobby noemen ze dat! Tsss...

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #217 Gepost op: 12 February 2011, 08:31:22 »
Hoi Antoontje.

Geen modelbouw zonder littekens aan de vingers.
Join the club, zou ik zeggen.

Wat de foto's betreft! kan je de sluitertijd van je fototoestel niet veranderen?
Als je deze wat langer maakt krijg je veel lichtere foto's.

Verder ziet je werk er al zeer goed uit.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 06 March 2011, 01:06:11 »
Dag beste mensen,

Het is een lange tijd stil geweest in dit hoekje, dus laten we maar eens even wat nieuwtjes vertellen.
Allereerst: bedankt Johan, ik hoor eindelijk bij een club!!  ;D
Ik maak de foto's altijd met een heel oud toestelletje, dat het voordeel heeft dat het direct op 640 bij 480 opslaat--ideaal voor het forum--, maar het nadeel dat het in de schemering niet al te best presteert. Ik zal er proberen rekening mee te houden, maar soms wil ik heel graag iets laten zien dat niet op daglicht kan wachten...

Ik vond op het toestel nog wat fotootjes van begin februari, ook gemaakt om te plaatsen als verduidelijking van hoe ik mijn FCS magneetbaan werkwijze heb verbeterd. Laten we daarmee beginnen.
Door de dikte van het omringende karton lag de magneetstrip redelijk laag ten opzichte van de bedekkende strook papier. Nu heb ik de strook magneetstrip "tegen de bovenkant" geplakt, zodat hij vlak onder het oppervlak van het wegdek ligt.
(alle foto's zoals altijd: klik)

Maak twee stroken karton ter totale breedte van de weg en houd ruimte voor de magneetstrip. Plak daar het wegdek op (nog te verven).

Keer het geheel om en plak in de uitsparing de magneetstrip. Die komt dus tegen de bovenkant te hangen, in plaats van--wat ik eerder deed--op de onderkant te liggen.

Je kunt nog zo precies meten, en snijden, maar er zal altijd een marge zijn en die wordt op deze schaal 87 keer uitvergroot. Bij de overgang van het ene straatdeel naar het ander dus niet meten maar passen! Anders maakt je autootje halverwege de straatweg plotseling een dronken zigzag, en dat is dezer dagen (carnaval!) wellicht grappig maar de rest van het jaar niet wenselijk. Vandaar dus de tekens op de onderkant: vierkant sluit precies aan op vierkant, driehoek sluit aan op ... enzovoort.

Verder ben ik de afgelopen tijd heel veel bezig geweest met een nieuw projekt. We krijgen nieuwe buren! De schoonfamilie bewoont een erg leuke poortwoning aan de grensmaas, en die wordt 1:87 verhuisd naar bij ons naast in Bingelland. Ik heb er nog geen foto's van, bedacht pas net dat ik weer eens op forum moest schrijven, maar binnenkort dan maar? Beloofd!

Tenslotte was er vanmorgen een "reunie" van de modelbouwcursus. Bert had die bijelkaar geroepen om elkaars vorderingen te aanschouwen en eventuele vragen in de groep te bespreken, alsmede om zijn eigen ervaringen, leermomenten en uiteraard vorderingen te laten zien.
WOW!
Zijn station Heerlen is erg ver gevorderd. Kijk en bewonder:

Rechts geweatherd, links nog niet.

Het station heeft ook interieur!

En dat is het truukje. Simpel maar zeer doeltreffend.

De detaillering is op ongekend niveau.
Bert leerde ons vandaag onder andere hoe loodstrip te maken (zie de dakkapellen), en nokpannen (is dat een woord? ik bedoel de dakpannen op de nok)

Als laatste de anderhalve meter station in volle pracht. Bijna af, links heeft nog wat werk te doen maar het totaalbeeld is aanwezig. Mooooooiii!!!

Dat was het weer.
Binnenkort foto's van onze nieuwe buren!

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #219 Gepost op: 06 March 2011, 16:35:39 »
Ik wou dat er bij ons zo'n cursus was. Mooi werk hebben jullie geleverd (y).

Gr Koen

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 06 March 2011, 16:57:25 »
antoon wat jij daar doet(laatste fotos)is de hogeschool modelbouw,
vindt ik (y)
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

mraco

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 06 March 2011, 17:01:51 »
Die gebouwen zien er echt fantastisch uit!!! Daar hou ik wel van!  (y) (y) (y)

Bert leerde ons vandaag onder andere hoe loodstrip te maken (zie de dakkapellen), en nokpannen (is dat een woord? ik bedoel de dakpannen op de nok)
Dit zijn nokvorsten.  ;D

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 06 March 2011, 19:17:52 »
Hallo Boi.

Hartstikke leuk dat je die foto's op het forum plaatst. En voor die andere lezers. Ik ben al 35 jaar aan het modelbouwen. En ik wil niemand teleurstellen, maar mijn eerste modellen zagen er ook niet zo uit als station Heerlen. Altijd wat nieuws uit proberen, en al doende leert men.
Maar ik vind het gewoon prachtig dat er toch nog zoveel mensen met deze hobby bezig zijn.

Groeten Bert Senden

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 07 March 2011, 01:18:51 »
Hoi,

@KoenF en theokersten:
Wat jullie bedoelen met "jij" en "jullie" is Bert. Zie hierboven (Dag Bert! Welkom op het forum!), alle eer komt hem toe. Hij is de enige die aan station Heerlen gebouwd heeft, mijn enige bijdrage is het plaatsen van foto's op dit forum. Ik zou willen dat ik al zover was met modelbouw... maar dankzij Bert ben ik al een heel eind!

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 07 March 2011, 01:34:02 »
Die nokvorsten zien er goed uit. Je weet nu hoe het moet en misschien wil je het ons ook even leren. :)

Gerrit