Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 27734 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4583
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #75 Gepost op: 14 October 2018, 18:27:30 »
Ja, maar er staan ook foto's uit 1957 in in Nederland genomen, waar wél alledrie de seinen branden. Dat zou dus mogelijk betekenen dat in die periode het seinbeeld is aangepast van 2 =>3?!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #76 Gepost op: 14 October 2018, 18:58:20 »
A frontsein is in 1962 ingevoerd, als ik me niet vergis. Kan zijn dat op internationale treinen een aanschrijving van toepassing was om met A frontsein te rijden. Maar dat is speculatie van mijn kant.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2018, 19:02:15 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #77 Gepost op: 14 October 2018, 19:19:12 »
Pasen 1973 kwam een stel binnen te Luxemburg vanuit België met het Belgische seinbeeld, dus alleen de onderste twee lichten.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #78 Gepost op: 14 October 2018, 19:43:15 »
Volgens deze website is het 3e frontsein in 1963 ingevoerd. Dat er eerder wel eens met een derde frontsein werd gereden kwam misschien omdat de machinist vergeten was het uit te zetten. Volgens mij was het in Nederland ook niet verboden om een 3-punts sein te voeren, alleen ongebruikelijk.
In Roosendaal heb ik niet lang geleden gezien dat de machinist het derde sein doofde alvorens richting België te vertrekken. Maar dat was eigenlijk niet nodig, in België zie ik zowel 2-punts als 3-punts seinen rijden. Dat mag kennelijk allebei.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.