Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 359171 keer)

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1035 Gepost op: 14 July 2023, 21:50:08 »
Hoi allemaal,

Inmiddels werk ik stug door aan de aansluiting van alle elektronica en wordt het stilaan tijd om ook eens na te denken over de verdere aankleding. Trouwe lezers weten dat ik een snijplotter heb waar ik al heel veel plezier aan beleef. Toch was ik niet heel erg tevreden met het plotwerk voor de bestrating. Het plotten duurt erg lang, de plots zijn kwetsbaar en eigenlijk ook niet zo mooi als ik had gehoopt. Toen ik de prutsvlog van Huib zag begon het te kriebelen: zo'n lasersnijder is toch een heel wat beter apparaat....

Goed, een lang verhaal kort:

Ik ben geswitched naar een wat krachtigere lasersnijder. Het ding kwam afgelopen week in porties binnen en vanochtend opgebouwd en getest. Hoe dat gaat: zie de prutsvlog van Huib.... Het is de Atomstack S20 Pro geworden, met lange poten en een dubbel F3 bed er onder.
Het bouwen van dit ding kende ik wel, de X7 Pro is uit hetzelfde hout gesneden. De constructie is wel een stuk zwaarder en hetzelfde als de X30 Pro. Dat maakt alles wel wat stabieler en zwaarder. Een nieuw houten frame voor dit beest had ik al gemaakt uit 2 122x61 cm2 8 mm dikke multiplex plaatjes van de Gxxx met daartussen houten balkjes in een sandwich. De eerste testen verliepen wat moeilijk omdat ik de x-as opnieuw moest stellen. De fabriek had die niet goed gedaan...
Maar daarna: top!
In 2 runs met 220 mm/min op 100% vermogen door 8 mm mulitplex en met de bijgeleverde air assist (luchtpomp) mooie cleane snijranden. Zeer tevreden mee. Het maakt het maken van zowel fijne detaillering als groot constructiewerk prima mogelijk. Meer vermogen heb ik niet nodig denk ik nu....

En de X7 Pro? Die gaat morgen naar een mede hobbyist hier op het forum. Beide blij!

Ik ben dus de gelukkige die van Eddy zijn X7 Pro heb kunnen overnemen. Afgelopen dinsdag heb ik hem bij Eddy mogen ophalen. Vandaag maar eens aan het prutsen geweest en het flatbed en de extention kit geïnstalleerd. Alles in een keer goed, het moet niet gekker worden....  (y)

Met de extention kit kan ik nu stukken van 40 bij 80 cm in een keer bewerken: graveren en snijden. Dat is heel wat meer dan ik kan met mijn snijplotter.

Ook de Lightburn software maar eens geïnstalleerd en ik moet zeggen, dat werkt wel ontzettend makkelijk. Een stuk beter dan het freeware alternatief.  Morgen ga ik eens iets voor de echt proberen te maken. Even simpel beginnen met een bus perron denk ik. Als dat allemaal goed loopt ga ik de perrons van het station opnieuw intekenen, en nu via een AutoCAD programma. Dat werkt toch een stuk beter dan de software van de snijplotter....

Mijn idee is dat ik dit in drie lagen van 3 mm MDF ga opbouwen waarbij de bovenste laag meteen de randen van het perron zijn en de onderste twee lagen dus iets smaller. Tevens wil ik meteen in de bovenste laag alle uitsparingen maken waar de overkappingen in vast gezet kunnen worden. En ook die overkappingen ga ik met de lasersnijder maken.

Goed, weer genoeg plannen voor de komende zomer!

Grtz,
Niels

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1036 Gepost op: 27 July 2023, 13:14:12 »
De laatste weken geprobeerd me wat zaken eigen te maken: NanoCAD. Lightburn en een lasersnijder. Tot nu toe met wisselend resultaat. Zo lijkt 4 mm MDF prima om te graveren, maar is het snijden net wat te hoog gegrepen. Maar nog eens wat proberen met de standen snelheid, intensiteit en aantal passes. Hoe zachter het hout, hoe beter het gaat: 4 mm populierentriplex gaat bijvoorbeeld zeer eenvoudig. Het eerste resultaat is inmiddels een feit: een busperron voor perron west. 4 mm is eigenlijk te dik, maar het ging me er om of het lukte.

Ik ben niet ontevreden over het resultaat. Mooi gedetailleerd, fijne graveerlijnen en ook nog redelijk snel. Dit perron was met een kwartier klaar.

Daarnaast al wat getest met Styreen, en ook dat met wisselend succes. Met te hoog vermogen en te langzame snelheid verbrand het styreen. Inmiddels al wel wat instellingen gevonden dat 0,7 mm styreen en te snijden en te graveren is. Dat is mooi, want dan kan ik eens proberen zelf bussen te gaan fabriceren.

Nu op zoek naar 2 mm MDF. Als iemand tips heeft waar je dat tegen een goede prijs kunt krijgen hou ik me aanbevolen!

Wordt vervolgd!

Grtz,
Niels

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #1037 Gepost op: 27 July 2023, 13:52:28 »
Heb je dat perron nog zelf verweerd of komt dat zo kant en klaar uit die snijder?

Ik vindt het erg geslaagd, ik ben zelf ook bezig met dergelijke bus perrons te maken maar dan met kant en klare Artitec kitjes maar jouw versie doet er niet voor onder.
Groet,

Martijn

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1038 Gepost op: 27 July 2023, 16:58:00 »
Dank!  (y)

De foto vertekent een beetje: het is gewoon houtkleur en moet nog op kleur worden gebracht.

Grt,
Niels

WesleyMunnik

• Offline Offline
    • Modelspoor Design
« Reactie #1039 Gepost op: 27 July 2023, 22:52:51 »

Nu op zoek naar 2 mm MDF. Als iemand tips heeft waar je dat tegen een goede prijs kunt krijgen hou ik me aanbevolen!

https://www.lasersheets.nl/materiaal/mdf-plaat/mdf-2-mm/

Dan zou ik hier eens kijken, hier wel eens besteld goede service ( is onderdeel van snijlab.nl) Ik zelf koop het nu rechtstreeks bij de importeur via mijn bedrijfje schilt ongeveer de helft.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1040 Gepost op: 28 July 2023, 23:05:46 »
Dank Wesley! Inmiddels via de buren ook gewezen op Toemen in Oisterwijk.

https://www.toemen.nl/product/mdf-plaat-500-x-1000mm-2mm

Vandaag maar een paar 2, 1,5 en 1 mm platen besteld om eens wat te gaan proberen.

Grt,
Niels

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #1041 Gepost op: 07 August 2023, 14:47:21 »
Ik ben alleen maar benieuwd wat er nog meer uit dat apparaat komt rollen bij jou.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1042 Gepost op: 20 August 2023, 21:42:30 »
Inmiddels is het hout van Toemen al een tijdje binnen en ben ik vooral aan het experimenteren geslagen met de lasersnijder. 1 en 2 mm MDF snijden gaat prima, 4 mm populierentriplex ook. Veel dikker lukt ook wel, maar duurt erg lang.

Het busperron heb ik nu uitgesneden op 1 mm MDF en dat ziet er dan zo uit. Dit komt het dichts bij de werkelijkheid (een trottoirband is ongeveer 9 cm hoog) maar ik denk dat ik toch ga voor 1,5 mm.

Ik heb een aantal tegels met breuklijnen gemaakt en ook een aantal tegels per perron losgesneden om ze vervolgens ongelijk terug te plaatsen. Het voordeel van MDF is ook meteen het nadeel: het is strak waardoor het erg perfect en steriel oogt. En wie de oude stationsomgeving van Arnhem zich nog herinnert: die was verre van perfect noch steriel..... Ik hoop met dit soort details dat beeld een beetje te kunen breken.

Het achterste perron is overigens de 4 mm dikke variant.

Vandaag was het mooi weer dus kon de laser buiten spelen wat wel prettig is met de stank die het apparaat produceert. De laatste weken ben ik bezig geweest met het eerste perron (perron 3 in Arnhem) en vandaag ben ik begonnen met het sniijden van de onderste lagen. Het perron wordt opgebouwd uit 2 x 4 mm populerenptriplex met een toplaag van 2 mm mdf waarin de tegels worden gegraveerd. Onder de populierentriplex komt dan nog een stuk van de groene ondervloer waardoor ik de vereiste hoogte heb. De perronranden worden gemaakt van 1,5 mm mdf. Deze onderstaande lagen hebben een offset van 2 mm gekregen waardoor er zometeen een halve mm verschil zit tussen de perronband en de perronvloer. In de perronvloer zitten overigens al heel wat details die ik van de foto's heb nagemaakt. Daarover later meer.

De lasersnijder aan het werk:

Strakke, kaarsrechte lijnen. Ik ben blij.

En zie hier het eerste resultaat:

Maar, als je goed kijkt zie je dat dit perron een stuk korter is dan hoe ik het eerder had gemaakt:

Ik heb onlangs een goede ondergrond gevonden en daar ben ik eens op gaan meten. En wat blijkt, dit derde perron was veel te lang. En nu ik het zo zie, klopt her verschil in lengte met de andere perronen ook veel beter. In totaal wordt dit derde perron nu zo'n 80 cm korter dan eerst het geval wss. En dat ik eigenlijk best wel fijn. Ik was namelijk nogal aan het puzzelen hoe ik de bocht om moest met al die sporen. Met het korter maken van perron drie kan de wisselstraat die onderaan op onderstaande foto staat ook 80 cm opschuiven en op de vorige module geplaatst worden. Dat scheelt me echt enorm veel ruimte waardoor ik een veel vloeiender overgang kan maken.

Morgen ga ik verder en hoop ik ook de eerste stukken van de het perron zelf te kunnen maken. Ben alleen benieuwd hoe lang het apparaat daar mee bezig gaat zijn....

Grtz,
Niels

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1043 Gepost op: 21 August 2023, 21:48:29 »
Zoals gezegd vandaag het eerste perrondeel op de laser gegraveerd en gesneden met dit als resultaat:

Kenmerkend voor perron 3 is de manier waarop de perronranden zijn vormgegeven zoals hier zichtbaar:

Foto: Gelders Archief

Overigens is dit een foto van het bezoek van voetbal'fans' van FC Utrecht eind jaren '70.

De vierkantjes in het midden zijn de uitsparingen waarin de palen voor de perronoverkapping worden geplaatst.

Ben ik helemaal tevreden? Nee, niet 100%. Die lasersnijder is genadeloos precies waardoor je kleine tekenfoutjes meteen ziet. Dat is de reden dat ik met perron 3 ben begonnen, die ligt zo het verst weg waardoor ze (hopelijk) zo niet meer opvallen.

Morgen verder met de volgende exemplaren.

Grtz,
Niels

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #1044 Gepost op: 21 August 2023, 21:51:00 »
Geweldige foto...  :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #1045 Gepost op: 22 August 2023, 07:06:13 »
Het ziet er toch al netjes uit jou laserwerk.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1046 Gepost op: 10 September 2023, 11:46:32 »
Dank heren!

Het is mooi weer, dus dat apparaat kan mooi buiten gaan stinken.

Ik ben dan ook blij dat perron 3 nu helemaal gesneden en gegraveerd is. Hier op de foto met de eerste versie er naast. Zoals je ziet, een stukje korter waardoor beter in verhouding met het origineel:

Lift en passerelle:
Bij het laserwerk heb ik meteen rekening gehouden met gebouwen, de overkapping en de fundering van de passerelle van uitgang Sonsbeek:

Overkapping:

Het kleine blokje onder de lift is een overblijfsel van iets dat er vroeger heeft gestaan. Ik dacht eerst dat het deze fraaie centrale treinaanwijzer was maar die stond aan de andere zijde van de lift:

(Foto: Geldersch Archief)

Mooi ding wel, eigenlijk net te oud voor mijn periode. Maar ik denk dat ik de oude CTA's en deze fraaie aanwijzers eigenlijk veel mooier vind en dus ga plaatsen.

Helaas blijkt het populierentriplex van 4 mm nogal golfbewegingen te vertonen dus dat moet ik gaan fixeren op de onderplaat. Als alternatief voor perron 2 ga ik kijken of mijn lasersnijder 8mm aan kan, dat zou al een hoop schelen denk ik.

Inmiddels ben ik begonnen met het tekenwerk van perron 2. Dat wordt dan net weer wat langer dan de eerste versie om de verhoudingen nog beter te krijgen en iets beter uit te komen voor de gelijkvloerse oversteek aan de oostzijde.

Vanmiddag maar eens het perron in elkaar gaan lijmen en op kleur brengen. Spannend of de graveerlijnen goed zichtbaar blijven.

Ik merk dat ik steeds meer precies aan het namaken ben van hoe het was van een vrije vertaling is steeds minder sprake. @moderators: kunnen jullie de naam van het topic veranderen in ' Station Arnhem jaren '80' ?

Grtrz,
Niels

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #1047 Gepost op: 10 September 2023, 12:45:16 »
Het begint nu toch echt wel indrukwekkend te worden.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1048 Gepost op: 15 October 2023, 19:32:54 »
Dank Wim!  (y)

Inmiddels is het derde perron klaar en ligt het op zijn plek:

en van de andere zijde:

Aangezien het perron korter is geworden heb ik vandaag het baanplan daar op aangepast. Dat houdt in dat de wissel verplaatst is en de rails daarop aangepast.

Ik heb  ook meteen de moduleovergangen verbeterd. Er zat op sommige plekken ca een halve cm ruimte tussen de rails. Hoewel er bij testrijden niets ontspoorde vond ik dat te veel. Dit is beter:

Tot slot vond ik bij het opruimen drie ertswagonnen op grond die blijkbaar slecht tegen vallen vanag 1,30 meter kunnen...

Het spul zit inmiddels weer aan elkaar gelijmd en wordt een mooi oefenobject voor weathering..

Daarnaast vandaag een hoop gesoldeerd, maar dat is weinig fotogeniek....

Grtz,
Niels

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #1049 Gepost op: 15 October 2023, 20:29:35 »
Wellicht kan je ze ook ombouwen naar een Nederlandse Fals :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn