Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318179 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #930 Gepost op: 30 november 2021, 15:30:06 »
Veel werk, maar je wordt er wel erg zen van:
Het kan met zulke karweitjes dan ook maar 2 kanten op gaan.
Of het wordt wat jij omschrijft,of je gaat er compleet over de zeik van  ;D
Mooi dat het bij jouw de positiefste van de 2 kanten uit is gegaan  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #931 Gepost op: 12 december 2021, 18:38:24 »
Lekker bezig Niels!

Ik moest aan je denken toen ik deze foto's in het "19 toen"-draadje zag. Vooral die eerste vond ik erg interessant!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #932 Gepost op: 12 december 2021, 21:41:16 »
Dank!

@1200blauw: heerlijke plaatjes, nog voor het tijdperk van het enorme CVL gebouw!
@Tijgernootje: ik denk dat je gelijk hebt. Voor mij is het een mooie manier om in 10 minuten weer iets gedaan te krijgen. Inmiddels ben ik op een kwart van de baan, dus heb ik nogal wat '10 minuten momentjes' nodig.

In de tussentijd werk ik lekker door aan gebouwen. Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen.

Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #933 Gepost op: 13 december 2021, 23:27:19 »
Hoi,

Elke voortgang bij baanbouw heeft zo zijn interesse.
Een groot project gaat niet vanzelf.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #934 Gepost op: 27 december 2021, 10:37:45 »
Hallo allemaal,

Hier weer een kleine update vanuit Arnhem. Zoals gezegd ben ik in de spaarzame tijd die ik over heb door de week met van alles en nogwat bezig. Ik heb vaak het voornemen om een gebouw eerst helemaal af te maken voordat ik verder ga met het volgende. Op een of andere manier lukt me dat steeds niet omdat ik weer afgeleid wordt door iets anders. De laatste weken wist ik me echter aardig te concentreren op het VVV kantoor en heb ik hier stappen in gezet.



Ik ben nogal kritisch, in de eerste plaats op mezelf en kwam tot de conclusie dat ik dit gebouw nooit tot een bevredigend resultaat kon brengen. Het gebouwtje was slecht doordacht en in het echt bleek het in een talud te zijn gebouwd waardoor de achterzijde een halve verdieping extra heeft. En dat heeft weer consequenties voor het interieur dat een gedeelte split level heeft. Door de grote raampartij aan de voorkant ga je dat zien. Ook had ik niet nagedacht over hoe ik dat interieur er in moest maken en voor zaken aks verlichting was geen ruimte. Tot slot had ik met mijn vingers te veel aan het glaswerk gezeten en zaten er lijmsporen op. Zucht. Opnieuw dus,

Gelukkig heb ik in de loop der jaren wat meer ervaring opgedaan met het bouwen en maak ik vaker gebruik van mijn snijplotter. Een simpele Silhouette waarin je eenvoudig kunt ontwerpen. Mijn perronnen komen bijvoorbeeld ook uit dit apparaat. Tijd om het gebouw iets beter te gaan ontwerpen dus.



En na een uurtje plotten liggen er dan dit soort platen voor me:


Dd snijplotter is helaas niet krachtig genoeg om 1 mm styreen door te snijden, maar de snijlijnen laten zich met een scherp mesje makkelijk volgen waardoor er na een paar uurtjes geconcentreerd werken dit voor me ligt:




Inmiddels zijn ook de Slatersplaten in de snijplotter geweest waardoor de basis klaar ligt. De snijplotter heeft meteen de betimmering in de top gegraveerd waardoor die alleen nog maar op kleur gebracht hoeft te worden.

Wordt vervolgd!

Een ander projectje dat is afgerond is van andere orde, een vitrinekast voor de modelauto”s. De zaterdagmiddaghulp van de bouwmarkt heeft er nog nachtmerries van denk ik, maar ik ben blij met het resultaat:



Nog ruimte over zelfs!

Nu lekker vakantie, dat betekent snel weer een nieuwe update!

Groet,
Niels

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #935 Gepost op: 27 december 2021, 11:04:17 »
Dat is een meer dan riante vitrine wand. (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #936 Gepost op: 27 december 2021, 12:38:40 »
Geniet van je vakantie, dan doen wij dat weer bij de volgende update!  (y)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #937 Gepost op: 27 december 2021, 19:21:41 »
Die (schuif-)deur op de foto naast die modelautovitrine, komt die uit een treinstel?
De groeten van Rob

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #938 Gepost op: 28 december 2021, 09:47:49 »
Inderdaad, die komt uit een mat ‘46. Hij kwam in #593 al een keer voorbij en heb ik ooit gekregen van vrienden waar hij als toegangsdeur voor een zolder fungeerde. Ze gingen verbouwen en anders ging hij weg.

Ik vermoed dat hij uit een van de stellen komt die ooit een tijd in Valkenburg hebben gewacht op hun laatste rit, zeker weten doe ik het niet. Een mooie herbestemming zo lijkt me.





Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #939 Gepost op: 29 december 2021, 18:53:23 »
Ik had mezelf voorgenomen om deze vakantie mijn baan zover te krijgen dat ik kon rondrijden. Met nog een paar meter rails leggen in het vooruitzicht leek dat haalbaar. Totdat ik een hellingbaan vanuit het schaduwstation nog eens goed bekeek. De rails die daar ligt is nog messing en was in redelijk korte tijd behoorlijk vies geworden. Ook lagen een paar bochten niet helemaal lekker en zag ik dat ik er zo meteen niet echt lekker meer bij kan.

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om ook mijn schaduwstation op termijn in Rocoline uit te voeren en besloot dat dit deel er nu maar meteen aan moest geloven. Goed, alle messingrails er uitgehaald, de ondervloer repareren en overnieuw beginnen.

Vandaag een redelijk eind gekomen, morgen weer verder:



Ik zie nu dat een stukje nog niet helemaal recht ligt.... ;D

Grtz,
Niels

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #940 Gepost op: 30 december 2021, 09:43:10 »
Foto's zijn echt funest voor je gevoel voor rechtheid soms  ;D.

Trouwens, net nog even je vitrine zitten bekijken. Van 1989 tot 2000 heb ik in de buurt van Arnhem gewoond (en mijn ouders wonen er daar nog). Je collectie bussen komt mij zeer bekend voor, fraai! Alle uitvoeringen ken ik niet (meer), maar ik herken ze wel!

Destijds heeft de MVA (modelbouw vereniging Arnhem) een 50 tal trolleybussen gemaakt. Vanwege het zoveel jarig bestaan van "onze" club. Ik heb daar nog mee aan geholpen, maar geen idee of die nog eens ergens opduiken oid..... was destijds (eind jaren 90) naar het toen gangbare model.

Groeten,
Rogier

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #941 Gepost op: 07 april 2022, 20:49:40 »
Hallo allemaal,

Dit jaar nog niets gepost zie ik en dat is te verklaren aangezien ik een behoorlijke tijd in het buitenland heb gezeten en dus niets aanm de treinen kon knutslen. Inmiddels ben ik al weer bijna een maand thuis en heb ik de hobby weer opgepakt. Wat is er allemaal gebeurd in de afgelopen maanden?

Zoals ik in mijn post van 29 december al aangaf heb ik in een deel van mijn schaduwstation mijn messingrail vervangen voor Rocoline. Nadat de eerste proefritten waren gereden concludeerde ik dat nikkel-zilver toch wel een stuk betrouwbaarder is dan de messingrail. Tijdens het proefrijden bleek de rails op sommige plekken zo smerig dat de trein stopte. Locaties waar ik uiteindelijk slecht bij kan komen. In de periode dat ik in het buitenland zat heb ik er eens flink over nagedacht en de beslissing genomen om ook de rest van de messsingrail uit mijn schaduwstation  te gaan vervangen. Daarbij speelde de opmerking van Ed  nog mee, want hij heeft gewoon gelijk:

Wel overzichtelijk 

Duidend op de aansluitingen van de elektra. De bedrading is gewoon een zooitje, dat moet beter. Ook heb ik het verwijderbare deel niet goed afgewerkt waardoor het en slecht te verwijderen is en elke keer weer gefrot is om er in te leggen . Bovendien ontsporen de treinen er steeds en raakt de rails snel beschadigd. Ook dat moet dus beter.

Op Marktplaats kocht ik een behoorlijke partij Rocorails voor een schappelijke prijs. Geen Rocoline, maar uit het vorige programma dat perfect aansluit op Rocoline. En het ligt toch in het schaduwstation dus prima te gebruiken.




Tijd om dit er maar eens uit te slopen. Even diep ademhalen en weg ermee:









Afgelopen weekend heb ik de eerste helft er uit gehaald, dat is de brug inclusief het schaduwstation. Wat er nu nog ligt is de hellingbaan en de helix. Die volgen zodra het schaduwstation weer ligt om het een beetje overzichtelijk te houden. Overigens was in de helix één bocht net te krap gelegd. Nog een goede reden om het overnieuw te doen.

Allereerst de brug. Ik heb nu alle overgangen voorzien van de modulestukjes van modulebaan:





De bak is wat aangepast en gaat er nu makkelijk in en uit. De rails sluit netjes aan en lijkt nu geen ontsporingen meer tot gevolg te hebben. De bocht achter de overgang heeft nu ook een moduleovergang en de hele bocht bestaat uit één flexrail met de ruime bochtstraal waar al mijn materieel moeiteloos door kan:




Tot slot, de Artitec streekbussen die passen natuurlijk perfect in mijn thema. Meteen drie van aangeschaft:



Eindelijk een paar mooie achteruitstappers! Ik ben er blij mee en hoop op veel nummervarianten!

Tot zover deze update, wordt sneller vervolgd dan de vorige keer.

Grt,
Niels


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #942 Gepost op: 07 april 2022, 21:47:28 »
He, station Arnhem! Da's inderdaad lang geleden.. En opruimen is altijd goed! Schijnt, naar men zegt... ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #943 Gepost op: 08 april 2022, 08:08:35 »
Altijd leuk weer ontwikkelingen van Arnhem te zien!  (y) Nu niet meer zo lang naar het buitenland gaan hè??  :police:

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #944 Gepost op: 25 april 2022, 21:22:53 »
Als Att nou is met trolleybussen zou komen.....
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#