Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train. door spock
Vandaag om 01:03:55
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door GerardH
Vandaag om 00:30:18
trein wil niet vooruit, lenz centrale door FreekH
29 mei 2023, 23:37:42
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder door bask185
29 mei 2023, 23:21:42
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door hrp
29 mei 2023, 22:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
29 mei 2023, 22:35:01
Bahnstrecke 5867 door jerrytrein
29 mei 2023, 22:17:06
Leuk Meuk door Te 2/2
29 mei 2023, 22:09:16
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
29 mei 2023, 21:46:31
Buitenlust door Rob Ellerman
29 mei 2023, 21:35:08
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door roco
29 mei 2023, 20:31:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door raymond erdtsieck
29 mei 2023, 20:30:37
PB Models 2022, nieuws van de fabrikant. door Biesje
29 mei 2023, 20:21:46
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
29 mei 2023, 19:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
29 mei 2023, 19:53:04
Ton bouwt goederenwagens door TonM
29 mei 2023, 19:23:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
29 mei 2023, 19:22:11
RhB H0m, Albulisch door Boertje
29 mei 2023, 18:44:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
29 mei 2023, 18:13:22
Nieuw huis, nieuwe baan door cor_b
29 mei 2023, 16:33:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
29 mei 2023, 16:08:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
29 mei 2023, 16:05:09
Raadplaatje door Rody v. G.
29 mei 2023, 15:49:22
Diorama creation workshop door olaf99
29 mei 2023, 15:14:50
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC) door martijnhaman
29 mei 2023, 14:00:53
Modelspoor baan van Einte door Wim Vink
29 mei 2023, 13:06:57
19 Toen door Martin Hornis
29 mei 2023, 12:38:56
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door cor_b
29 mei 2023, 12:03:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
29 mei 2023, 11:32:56
bouwen met modules in marokko door nkob
29 mei 2023, 11:28:28
  

Auteur Topic: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80  (gelezen 294235 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #960 Gepost op: 17 juli 2022, 17:26:02 »
Hoi allemaal,

Het was (is) heel wat werk inderdaad, maar het is de moeite waard en er is geen deadline... Inmiddels ben ik begonnen met het elektrisch aansluiten en is er ook een begin aan de helix gemaakt.

Ook eindelijk in Arnhem gearriveerd, de Mat ‘54 intercity:



Nog niet echt mee kunnen rijden ivm de railwerkzaamheden, maar het is weer een fraai stel geworden. Blij mee.  (y) Alleen jammer dat het geel erg oranje is.

Tot slot heb ik verder gewerkt aan het VVV gebouw. Deze week eindelijk een flesje crystalclear kunnen kopen waardoor ik verder kon. Het begint er op te lijken:


Het gebouw kent aan de achterkant een trap naar beneden en zal daarom iets in de baan gaan zakken. De onderkant van de glazen pui is dan het maaiveld. Aan de linkerkant het trappenhuis in aanbouw en rechtsvoor de later aangebouwde uitbouw in wording. Nog wat werk te gaan, maar tot nu toe bevalt mijn nieuwe bouwmethode prima.

Nog een weekje werken en dan is er weer meer tijd voor de hobby. Lekker in het souterrain waar het nu net 23 graden is.  (y)

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #961 Gepost op: 19 augustus 2022, 14:21:14 »
Inmiddels is de vakantie waarvan ik in het vorige bericht melding maakte al weer zo’n beetje om. De vakantie liep wat anders dan gepland waardoor ik plotseling veel meer tijd voor de modelbaan had dan gedacht. Er is dan ook behoorlijk wat gedaan:

- de helix is gelegd en aangesloten
- het schaduwstation is voor 80% aangesloten
- de rails aan fictieve zijde is gereed gekomen, gelijmd en aangesloten.
- de achtergrondplaten zijn op maat gezaagd en geschilderd. Deze moeten alleen nog geplaatst worden.
- de rails van het stationsemplacement zijn opnieuw uitgericht en vastgezet.
- op diverse plekken zijn verbeteringen aangebracht met de geometrie zowel horizontaal als verticaal. Deze plekken kwamen naar voren tijdens het proefrijden dat nu steeds minder problemen oplevert.
- er is een begin gemaakt met het sluiten van de baan door een railplan te maken voor de Oosterbeekse zijde.





Best een puzzel, wamt hoe ga je een beetje geloofwaardig van 9 sporen terug naar 2.  ??? En dat ook nog in een bocht...

Dit is het grofweg geworden. Ik ga terug naar drie sporen waarbij het voorste spoor een servicespoor wordt. Er komt aansluitend nog een een overloopwissel te liggen waardoor bijna alle sporen vanaf beide richtingen te bereiken zijn. Bijna, vanuit de Oosterbeekse zijde is het laatste spoor niet te bereiken. Het is wat het is....

Daarnaast ook in de vakantie besloten om een deel van de baan vooralsnog te schrappen.  Aan de fictieve zijde was een werkplaats gepland met een draaischijf. De plank hiervoor lag al een tijdje. Ik merkte echter dat ik me steeds meer ging storen aan het feit dat mijn hele ruimte zo’n beetje volgebouwd werd en dat ik nauwelijks ruimte had om te werken. Kortom, ik wilde te veel. De tafel is inmiddels weg en een werkplek is daarvoor in de plaats gekomen. Ik laat het voorlopig eens bezinken of dit tijdelijk of definitief is,

Het servicespoor dat ik net noemde gaat daarom niet meer naar de werkplaats maar zal leiden naar een kade waarin een sikje lekker kan pruttelen met wat goederenwagens..

Tot zover!

Grtz,
Niels

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #962 Gepost op: 19 augustus 2022, 14:38:03 »
Best een puzzel, wamt hoe ga je een beetje geloofwaardig van 9 sporen terug naar 2.  ??? En dat ook nog in een bocht...

Welk railmateriaal gebruik je? Kunnen we ff meedenken.. :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #963 Gepost op: 19 augustus 2022, 15:38:25 »
Ik gebruik Roco line met af en toe een verdwaalde Peco wissel....

Ik denk dat ik het inmiddels redelijk heb liggen maar sta natuurlijk open voor goede suggesties.

Grt,
Niels

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #964 Gepost op: 19 augustus 2022, 15:41:00 »
Zo te zien 10 graden wissels..? Aan het eind ontkom je wellicht niet aan ruime boogwissels?

EDIT: hoeveel ruimte heb je...?  ;D Onder een opzetje,maar wellicht kan je ook het origineel 1:1 gebruiken..?


« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2022, 15:57:12 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #965 Gepost op: 19 augustus 2022, 15:56:32 »
Klopt, daar liggen er ook twee van.

Ik heb overigens maar ca 1,5 meter beschikbaar. Het goede nieuws is dat er vanaf dat punt nog maar 7  6 sporen zijn...

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2022, 16:07:12 door Niels B »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #966 Gepost op: 19 augustus 2022, 16:03:54 »
@Niels B,

Ik had ook het idee dat het geel van de Hondekop meer oranje was als stel 769. Even bij elkaar gezet en dan valt het verschil heel erg mee.





Ze zullen wel net overgeschilderd zijn in een werkplaats als de kleuren nog zo helder zijn  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.




Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #967 Gepost op: 19 augustus 2022, 16:13:05 »
Ik heb overigens maar ca 1,5 meter beschikbaar. Het goede nieuws is dat er vanaf dat punt nog maar 7  6 sporen zijn...

Valt mij mee.. Voor het origineel in rocoline heb je maar zeg 2,5m nodig :) welke sporen zijn komen te vervallen dan?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #968 Gepost op: 19 augustus 2022, 16:20:21 »
Spoor 8 is al samen met spoor 7,  spor 6 en 5 zijn samen en spoor 1 loopt dood en is mijn programmeerspoor. Ik probeer het originele sporenplan van Arnhem een beetje aan te houden en daar komt dit mee overeen (met enige dichterlijke vrijheid  ;D)

@Ruud: klopt wat je zegt, die 768 is ook te oranje.... Ik heb bovendien kleurverschil tussen mijn bakken. Nu stoor ik me daar niet aan, maar een beetje vreemd is het wel.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #969 Gepost op: 19 augustus 2022, 19:06:20 »
Anderhalve meter voor zes sporen? Dat moet kunnen!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #970 Gepost op: 19 augustus 2022, 19:15:41 »
Blijft wel Arnhem,  hè... geen Kijfhoek ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 619
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #971 Gepost op: 19 augustus 2022, 22:04:01 »
Dat is wel een heel mooi busje Richard  (y) Van welk materiaal heb je dat gemaakt?

Hallo Niels,

Dat is een model van Limocars. Dat zijn de bekende bus bouwpakketjes. Ik heb jaren geleden 10 tallen van die kitjes aangeschaft, werden verkocht door een Aziatisch uitziende dame die kennelijk niet precies wist wat ze verkocht. Heb er toen 2,50 per stuk voor betaald. Die kits liggen op voorraad en als ik tijd heb dan ga ik weer even aan het bouwen.

Op de foto staat de bus in de grondverf, inmiddels is de eindkleur al aangebracht. Als de verf erop zit schuur ik de bussen met heel fijn schuurpapier, eigenlijk polijstpapier. Dat levert een heel fraaie uitstraling op en een mooie gladde afwerking. Ik gebruik de airbrush voor het aanbrengen van de grond- en laklagen.

Het plan was om een GSM bus te maken maar ik had over het hoofd gezien dat de GSM  de achter deuren helemaal achterin heeft zitten. Deze bus heeft een midden uitstap. Het wordt dus een andere maatschappij, de transfers heb ik besteld bij Modelbus maar ik ben vergeten voor welke maatschappij. Ik denk dat het iets voor de regio Den Haag is geworden.

Ik moet de transfers even ophalen samen met nog twee GSM bussen. Onder andere de MB200 in oude GTW livrei. Nooit geweten dat die uitvoering in de regio rond heeft gereden, maar het is wel een leuke uitvoering.

Succes met de verdere bouw van Arnhem.

Richard


Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #972 Gepost op: 20 augustus 2022, 11:10:14 »
Hoi Richard,

Van die Limocars/Mastica heb ik er ook een aantal liggen. Die zien er echter minder strak uit dan die op jouw foto.  (y)

Klopt dat GSM vooral achteruitstappers had, maar dat geldt ook voor de GTW. Ooit is er iemand bij het uitstappen in Arnhem onder de achterwielen terecht gekomen, reden voor GTW (en later GSM) en GVA om alleen maar achteruitstappers aan te schaffen.

De GSM had overigens wel middenuitstappers in de 9600 serie. Uit die serie ben ik bezig om de fusiebus na te maken; geel van voren, blauw van achteren. Typische bus en heel herkenbaar.



Toevallig afgelopen week weer eens uitgezocht waar ik ook al weer mee bezig was en de busjes wil ik ook weer oppakken. En ik was weer met veel bezig (en niet afgemaakt....) :-X

Grtz,
Niels

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #973 Gepost op: 20 augustus 2022, 12:07:43 »
Hoi Niels, jij bent lekker bezig. Met veel bezig zeg jij en niets afgemaakt. Maar je weet toch dat een treintafel nooit af is. Dat maakt deze hobby juist interessant. Ik heb de draad ook weer opgepakt na de lastige jaren die achter mij liggen. Kwa ruimte een stuk minder maar voor mij nu beter te behappen. Groot Bruntendijk is nu klein Bruntendijk geworden en het bevalt mij prima. Jij bent bezig met een fusiebus. Hoe breng je de gele en blauwe kleuren aan met name het in elkaar overlopende gedeelte? Dat gaat jou vast lukken.



Met vriendelijke groet,  Kees.
 
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8124
    • Midland
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #974 Gepost op: 20 augustus 2022, 19:31:16 »
Ik kan je zeggen dat het je zal bevallen om een werkplek nabij de baan in huis te hebben.
Tenzij je ook wel is op de begane grond gezien wilt worden ;D.
Maar sowieso handig voor reparaties ed een permante hoek naast de baan is handig.

Tip, miss neemt een lijn werkplaats minder ruimte in beslag en kan die bij het huidige plan ingevoegd worden

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.