Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318244 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #855 Gepost op: 17 januari 2021, 19:23:00 »
Hier begon ik ooit met bouw van mijn stationsgebouw:

Zo, vandaag met poging drie begonnen voor het station. Afgelopen week een goede Ho tekening gemaakt zodat ik alle afmetingen nu weet, dat scheelt een stuk! Naar aanleiding daarvan besloten de fietsenstalling kleiner te maken dan het origineel om ruimte te winnen.

Eerst maar eens de basis uitgemeten en gezaagd, met een stapel plexiglas als resultaat:

 

Na een uurtje plakken ziet het er dan zo uit:

 

En het begint zo waar op station Arnhem te lijken.  Het begin is er (weer)!

Als ik morgen tijd heb ga ik eerst een mal maken voor de ronde daken. Deze worden van rioolbuis gemaakt maar moeten allemaal hetzelfde gezaagd worden. Dat is nog een flinke klus ben ik bang...

Grtz,

Alweer meer dan acht jaar geleden dus. In de tussentijd heeft het gebouw een verhuizing mieten doorstaan en is daar niet ongeschonden doorheen gekomen.

Nu de plank voor het plein ligt wil ik de gebouwen waar ik oot aan begonnen was gaan afwerken. Eerst het station zelf, dat is immers de blikvanger.

Aan de achterzijde zit een behoorlijke fietsenstalling die aansluit tegen de grondwal van de stationssporen. Vandaag heb ik deze aanbouw aan de achterzijde eens op maat gemaakt:

 

Zoals je ziet is de schoorsteen ook geplaatst, deze wordt nog afgewerkt met Slaters plaat.

De achterlzijde loopt uiteindelijk wat schuin, de lijn die je aan de achterkant ziet tegen de grijze bogen loopt door en schuift dan over het vaste deel van de baan zodat het hoogteverschil daar dan is overwonnen conform de werkelijkheid

Aan de westzijde zijn de eerste twee gevels geplaatst (die lagen ook al een jaar of vijf te waxhten  ::)):


Nog een beetje bijschuren zie ik zodat ze net even beter passen.

In de luifel aan de voorzijde zijn de SMD ledjes aangebracht:


En dit vierkantje komt zo in de toren en verlicht de vier NS logo’s:


De vier lichtbakjes liggen ook al klaar, alleen nog even de logo’s printen.

Op het Stationsplein west is de stratenmaker geweest;





Nog even met de grijze verf er langs en dan begint het ergens op te lijken!

Tot de volgende update!

Grtz,
Niels


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #856 Gepost op: 17 januari 2021, 20:03:13 »
Ziet er netjes uit  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #857 Gepost op: 13 februari 2021, 18:45:36 »
Hallo,

De laatste weken ben ik verder gegaan met het stationsgebouw en met de aankleding van Stationsplein West. De snijplotter heeft in de Kerstvakantie goed zijn best gedaan en er is heel wat straatwerk geplot. Tijd om dat eens neer te gaan leggen!

Daarnaast ben ik begonnen met de abri’s. Na een paar mislukte pogingen ben ik tevreden met het resultaat. Ik heb er 17 nodig, dus dat is lopende bandwerk.

Hier staat het eerste exemplaar dat nog afgewerkt moet worden naast lin 50 richting Utrecht.



Nog 16 te gaan!

Grtz,
Niels

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #858 Gepost op: 13 februari 2021, 21:29:12 »
Niels, het is werkelijk een mega project wat jij uit gaat voeren. Ik sta versteld van de grote ruimte zo lijkt het. Kan je nu van alle kanten de treintafel bereiken? Niet alleen het station Arnhem maar ook de daar omheen liggende gebouwen welke je in een kader hebt aangeduid. Je eerste abri is dus 1 van 17. Weer een uitdaging maar dan heb je ook echt wat. Ik vind het echte klasse wat je maakt. Succes verder. Ik houd je in de smiezen.

Groeten vanuit Blokpost 21 Klein Bruntendijk Friesland,  Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

springer1980

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #859 Gepost op: 20 februari 2021, 14:17:49 »
Ik weet niet hoe ver je inmiddels bent met de bus abri's maar Artitec komt ook met abri's uit de jaren 80.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #860 Gepost op: 25 februari 2021, 17:15:17 »
 :-X Niels, jij beklaagde jouw model... Zonder twijfel zonde, maar kijk dan eens naar jouw voorbeeld dat inmiddels verdwenen is  ;)

Ik kan het mij niet goed herinneren, maar volgens mij zijn de nu door Artitec aangekondigde abri's niet geschikt voor jouw Arnhem; wat jij laat zien is ánders dan dat mooie elegante model dat ik óók ken, maar ziet er wél enigszins bekend uit van dat streekbusstation.
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #861 Gepost op: 28 februari 2021, 11:45:54 »
Hoi,

Dank voor jullie reacties"
@Kees: De baan is langs de muren gebouwd en is max 80 cm diep. In de hoeken is het soms lastig om overal bij te komen vanwege de hoogte van de baan maar als ik gebruik maak van mijn opstapje dat ik daarvoor heb gekocht kan ik overal goed bij. In een hoek lukt dat niet, maar daar heb ik een ruimte vrijgehouden waar ik in kan staan. Ik probeer alles zo herkenbaar mogelijk na te bouwen. Nadeel is dat ik vanwege dat in combinatie met tijdgebrek weinig voortgang maak. Het is een project van zeer lange adem....

@Springer: ik heb ze gezien en ze zijn werkelijk fantastisch mooi. Die komen er ook zeker bij maar wel aan de anders zijde van de kamer waar ik een fantasiedeel bouw. De haltes zijn heel herkenbaar voor Oost Nederland, maar wel van een ander type dan op station Arnhem stond zoals Frans ook al aangeeft.

Inmiddels zijn een stuk of 10 abri's in een vergevorderd stadium en ligt een nieuwe plot klaar om te worden verwerkt:



Ondertussen heb ik ook de uitgang van perron 1 gereed:


De opbouw van het trappenhuis past er nu precies op:


Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #862 Gepost op: 06 maart 2021, 22:53:27 »
Hoi,

Echt mooi om te zien hoe je baan stap voor stap vordert.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #863 Gepost op: 08 maart 2021, 09:08:40 »
En bijzonder hoe mijn herinneringen steeds weer boven komen ;D. Gaaf gemaakt  (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #864 Gepost op: 07 mei 2021, 19:46:53 »
Dank!

Inmiddels heb ik een weekje vrij achter de rug en ben ik links en rechts wat aan het knutselen geweest.

Ik heb al een tijdje op mijn wensenlijst staan om weer te kunnen rijden. Om dat te bereiken moet de baan gesloten worden waardoor de Oosterbeekse zijde van het stationsemplacement gelegd moet worden. Na veel wikken en wegen bleek de originele wisselstraat nabouwen van geen kanten te passen waardoor ik besloten heb de realiteit hier los te laten. Zorg is dat ik van de tien sporen terug kom naar twee sporen. Daarbij vond ik het van belang dat alle sporen bereikbaar blijven van alle kanten. Op het laatste spoor na is dat nu gelukt en kom ik tot het volgende baanplan. Dit is het (voorlopige) resultaat. De rails ligt nog los en de flexrail moet nog op maat gemaakt worden, maar het geeft een idee:





Om ook alle sporen in de richting van Oosterbeek te kunnen berijden is na de bocht nog een overloopwissel gepland.

Ook op het Stationsplein is gewerkt en heb ik onder andere de contouren van de gebouwen uitgezet. Daarnaast is gewerkt aan de verlichting voor het stationsgebouw. Tot slot ben ik bezig om het Faller Car System aan te brengen zodat ik later bussen kan laten aanrijden op Stationsplein West, laten stoppen onder de luifel om vervolgens naar een halteplaats te laten rijden. Ook op het stadsbusstation worden enkele haltes van het FCS voorzien en zal ook de weg voor het stationsgebouw een rijdraad krijgen (Ik kan me nog goed herinneren dat we hier vaak uit de auto werden gedropt als de treinen richting de Achterhoek weer een keer niet reden, dus dat lijkt me wel een leuk tafereel om na te bouwen).

Zicht vanuit 'het postkantoor'.


Een ander klusje waar ik mee bezig ben geweest is het aanbrengen van een frieslijst. Hierin komt zometeen de verlichting. Het biedt meteen de mogelijkheid om wat materiaal op te bergen. Ik heb vele verschillende styreenplaten en profielen en die kan ik mooi daarop kwijt zonder dat ik elke keer moet zoeken naar het juiste profiel of dikte van de plaat.



Daarnaast ben ik nog steeds bezig met de abri's, die laat ik een volgende keer zien als ze op de juiste plek staan.

En dan nog een nieuwe aanwinst, de eerste drie rijtuigen van de klompentrein. De resterende twee rijtuigen worden nog geleverd en de energiewagen moet nog worden gebouwd, maar bijna gereed voor inzet richting Winterswijk. Blij mee!



Ik had de dozen wel even kunnen weghalen voor de foto zie ik nu..  ::).

Grt!
Niels
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2021, 19:48:58 door Niels B »

JeroenM.

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • NS periode 1975-2000
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #865 Gepost op: 17 mei 2021, 13:47:58 »
Ik zie het topic nu pas, heel erg fraai. Mijn complimenten  (y)
Mvg Jeroen

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #866 Gepost op: 17 mei 2021, 17:58:33 »
Ik reageer eigenlijk veel te weinig, maar volg dit topic met veel interesse. Het Arnhemse sfeertje komt steeds meer naar voren (y)
Dat het sporenverloop aan de 'Oosterbeekse kant' niet helemaal klopt volgens het oorspronkelijke sporenplan in die tijd vind ik niet zo'n afbreuk doen aan het geheel. Mijns inziens is het sporenverloop aan de 'Velperpoortse kant' een stuk karakteristieker en dat heb je wel voor elkaar gekregen (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #867 Gepost op: 18 mei 2021, 09:24:08 »
Het voordeel is ook dat je aan de Oosterbeekse zijde de Sonsbeek uitgang kan maken inclusief loopbrug, dan zie je die hele Oosterbeekse zijde niet. Overigens, erg spannend was die ook niet..... Wel bijzonder om te zien!

Mijn vader werkte van eind jaren 80 tot eind jaren 90 bij de SEP (tegenwoordig TenneT) in Arnhem. De bekende "Kema" toren, behoorde niet aan de Kema, maar aan de SEP toe. Regelmatig hebben we daarop gestaan en dat was prachtig om vanaf daar treinen te spotten  (y).

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #868 Gepost op: 23 mei 2021, 21:32:01 »
Hoi,

Dank voor julie reacties!

Ik zie het topic nu pas, heel erg fraai. Mijn complimenten  (y)
Dank!

Ik reageer eigenlijk veel te weinig, maar volg dit topic met veel interesse. Het Arnhemse sfeertje komt steeds meer naar voren (y)
Dat het sporenverloop aan de 'Oosterbeekse kant' niet helemaal klopt volgens het oorspronkelijke sporenplan in die tijd vind ik niet zo'n afbreuk doen aan het geheel. Mijns inziens is het sporenverloop aan de 'Velperpoortse kant' een stuk karakteristieker en dat heb je wel voor elkaar gekregen (y)

Leuk dat je reageert  (y) Ik ben het met je eens dat de Velperpoortse zijde karakteristieker was. Waarschijnlijk omdat je dat altijd zag liggen vanuit het station. De perrons waren redelijk lang en ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik verder dan de loopbrug ben in- of uitgestapt. Aan die wisselstraat aan de Oosterbeekse zijde heb ik zelf dan ook niet zo’n herinnering.

Het voordeel is ook dat je aan de Oosterbeekse zijde de Sonsbeek uitgang kan maken inclusief loopbrug, dan zie je die hele Oosterbeekse zijde niet. Overigens, erg spannend was die ook niet.....

En die loopbrug gaat er ook nog komen. In de bocht ontstaat nu ruimte om de huizenrij neer te zetten die je op vele foto’s van Arnhem ziet. Is niet helemaal de goede locatie, maar voor mij persoonlijk belangrijker dan een correct wisselverloop.

Ondertussen met wat gefreubel bezig geweest en het eerste trappenhuis is bijna gereed, nog een LED tegen het plafond en nog een paar regenpijpen en dan is het ver klaar:





De tweede is ook ver klaar en is identiek aan deze. Op het laatste perron komt een ander type.

Grtz,
Niels

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #869 Gepost op: 23 mei 2021, 22:30:53 »
Ik ben het met je eens dat de Velperpoortse zijde karakteristieker was. Waarschijnlijk omdat je dat altijd zag liggen vanuit het station. De perrons waren redelijk lang en ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik verder dan de loopbrug ben in- of uitgestapt. Aan die wisselstraat aan de Oosterbeekse zijde heb ik zelf dan ook niet zo’n herinnering.
Langere treinen reikten natuurlijk wel zover, net als treinen die op spoor 6a kwamen, maar was inderdaad in de minderheid. Achter de loopbrug stond ook op zowel het eerste als tweede perron een dienstgebouw, waardoor die kant iets meer uit het zicht bleef. Die kant conform werkelijkheid realiseren is hoe dan ook heel lastig, want het hele terrein Arnhem Berg zit eraan vast...
De kant van Velperpoort is kenmerkender inderdaad, net als (wat mij betreft) het wisselkruis tussen de sporen 5 en 6.
Ondertussen met wat gefreubel bezig geweest en het eerste trappenhuis is bijna gereed, nog een LED tegen het plafond en nog een paar regenpijpen en dan is het ver klaar:


Mooie en herkenbare imitatie:

Foto uit 2006, op de grijze rand aan de onderzijde na komt het overeen. Grijze rand is wellicht van later datum?
Op het laatste perron komt een ander type.
Zat daar in de jaren '80 al dat type dat tot het laatst toe daar zat? Lijkt 'ie mij wat modern voor, is dat mogelijk nog eens aangepast bij de verbreding van het derde perron waarbij spoor 10 verdween?
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2021, 22:37:16 door EN446 »