Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 11:55:31
Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 319224 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #225 Gepost op: 17 juni 2012, 15:23:37 »
Geïnspireerd door jullie positieve reactie ben ik gisteren eens begonnen met de andere zijde van Stationsplein west:





In dit gebouw zat in eerste instantie de GTW en de VVV. Later heeft er een supermarkt gezeten en een café. Volgens mij was toen de bovenverdieping in gebruik door Schoevers die ook wat panden aan de andere zijde had.

Zo naast hotel Bristol begint het langzaam ergens op te lijken! Ik wil de komende tijd de meeste gebouwen in ruwbouw gaan maken om een beetje gevoel voor massa te krijgen.

Tot zover weer even!

Grtz,

Niels

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #226 Gepost op: 17 juni 2012, 23:27:08 »
Hoi Niels,

Dat ziet er werkelijk geweldig uit en je bent lekker bezig.
Veel succes met je vorderingen en ik vind het werkelijk fantastisch wat je bouwt. (y) (y)

Groetjes,

Antal

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #227 Gepost op: 18 juni 2012, 02:23:31 »
zo herkenbaar dit ;D
mooi gemaakt (y)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #228 Gepost op: 27 juli 2012, 11:12:36 »
Hallo Niels,

Als jarenlang inwoner van Zevenaar heb ik heel wat tijd doorgebracht in Arnhem en uiteraard werd het station en de beide busstations zeer regelmatig bezocht. Het pand met snel buffet kan ik mij nog goed voor de geest halen en ik moet zeggen dat je er een mooi bouwwerk van maakt.

In mijn beleving zag het er allemaal wel wat verlopen uit, maar de sfeer was er niet minder om. Helaas heeft men besloten om de vooruitgang een belangrijke rol te laten spelen en hebben ze er een potje van gemaakt.

Goed dat er een modelbouwer is die de historie respecteerd. Ik doe het je niet na.

Succes met bouwen!

Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #229 Gepost op: 18 augustus 2012, 16:22:50 »
@ Antal en @roadster36: Dank  (y)

@ Richard, dank voor het compliment. Het Stationsplein had inderdaad wat achterstallig onderhoud (da's erg zacht uitgedrukt...) maar was ook inderdaad meteen de sfeer van Arnhem: wederopbouw.

Zelf heb ik ook mijn jeugd doorgebracht in Zevenaar, dus ook ik heb er heel wat uurtjes rondgebracht.

Vandaag ben ik overnieuw begonnen met mijn stationsgebouw. De eerste versie was te klein, de tweede klopte technisch niet helemaal. Ik ben nu eerst maar eens begonnen met een goede bouwtekening te maken op basis van de originele bouwtekeningen. Van de diverse foto's heb ik een mozaiek gemaakt dat ik nu verder ga uitwerken:



Daarnaast is er de afgelopen tijd veel uitzoekwerk gedaan en ben ik met de electronica bezig geweest. Wellicht binnenkort een nieuwe update alhoewel ik denk dat ik me nu eerst maar eens in het stationsgebouw ga vastbijten...

Grtz!

Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #230 Gepost op: 25 augustus 2012, 22:49:12 »
Zo, vandaag met poging drie begonnen voor het station. Afgelopen week een goede Ho tekening gemaakt zodat ik alle afmetingen nu weet, dat scheelt een stuk! Naar aanleiding daarvan besloten de fietsenstalling kleiner te maken dan het origineel om ruimte te winnen.

Eerst maar eens de basis uitgemeten en gezaagd, met een stapel plexiglas als resultaat:

 

Na een uurtje plakken ziet het er dan zo uit:

 

En het begint zo waar op station Arnhem te lijken.  Het begin is er (weer)!

Als ik morgen tijd heb ga ik eerst een mal maken voor de ronde daken. Deze worden van rioolbuis gemaakt maar moeten allemaal hetzelfde gezaagd worden. Dat is nog een flinke klus ben ik bang...

Grtz,

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #231 Gepost op: 25 augustus 2012, 23:06:08 »
Mooie update en veel succes met de "klus".
Ben nu toch erg benieuwd als het station er ligt. :) (zal waarschijnlijk een feest der herkenningen worden) (y)

Groetjes,

Antal

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #232 Gepost op: 29 september 2012, 13:25:01 »
Zo, ff het draadje een schopje geven anders denken jullie dat ik zit te niksen. ;D

Gisteren was een memorabele dag, de cirkel werd gesloten waarna de eerste treinen hun rondjes hebben gereden. Na een kortsluitingsmelding bleek een kruising niet helemaal jofel te zijn, maar na reparatie hebben diverse treinen probleemloos rondgereden. Nog niet in station Arnhem maar via het nieuwe deel, de 'paradebaan' aan de andere zijde van de ruimte:

 

Juichende kinderen bij het zien van rondrijdende treinen, daar doener het voor.

Komende week ga ik verder met de laatste helling naar Arnhem waarna ik hr stationemplacement kan gaan afronden. Het begint er op te lijken.

Ook maak ik stappen met het stationsgebouw, hierover later meer!

Grtz,
Niels

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #233 Gepost op: 29 september 2012, 16:35:53 »
Niels, ik wens je veel succes bij het bouwen van het station Arnhem. Het lijkt mij een mooi resultaat worden. En wat een geweldige paradebaan in opkomst. Geef je die hoofdlijn ook een naam zoals bij mij de " Jankelijn" ?
« Laatst bewerkt op: 29 september 2012, 16:44:04 door NS Blokpost 54 IJlst (Friesland) »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #234 Gepost op: 29 september 2012, 19:24:01 »
Niels ik ben weer gekluisterd. Nadat ik je draadje voor de zoveelste keer doorlas (mede vanwege de geweldige foto's) viel mij de tekening op pagina 6 op. Daar teken je de ingang van het station de postbussen en bloemenzaak en dan de fietsenstalling op een rij. Echter de bloemenzaak (van Langenveld) zat in het grote stationsgebouw direct om de hoek van de ingang links. Volgens mij zaten de PTT bussen naast de ruiten van de bloemenshop en net voor de hoek met het gele bussenplein. Op de plaats waar jij ze getekend had zaten later de pin en kaartautomaten. Ik kon in je draadje niet meer terug vinden of e.e.a. al opgemerkt was, anders bij deze. Verder kan ik alleen maar zeggen, ga zo voort en laat ons genieten.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #235 Gepost op: 30 september 2012, 20:43:19 »
@Kees: Dank voor het compliment. Aan een naam heb ik nog niet gedacht. De paradebaan is gemaakt met het baanvlak Arnhem - Emmerich in het achterhoofd, maar zou ook zo maar op tienduizend andere plekken kunnen liggen.

@Waalring: Inmiddels ben ik een stuk verder met de indeling na een bezoek aan het Gelders Archief. Daar de tekeningen gefotografeerd van de (ver)bouwtekeningen. Deze tekeningen bevestigen zoals jij het schrijft  (y)!

Vandaag heb ik weer verder gewerkt aan het dak van het stationsgebouw dat nu buiten ligt te drogen. De bogen zijn nagenoeg klaar. Als ik van de week tijd heb zal ik ze ff op de foto zetten. Verder met mijn zoontje genoten van het feit dat ik eindelijk rond kan rijden en veel treinen die ik al een hele tijd heb eindelijk eens in kunnen laten rijden.

Grtz,

Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #236 Gepost op: 18 november 2012, 16:25:11 »
Zo,er iets meer dan een weekje overheen gegaan zie ik.... Ik ben in de krappe tijd die ik heb verder gegaan met het stationsgebouw. Het lijkt een redelijk simpel gebouwtje, maar als je er mee bezig bent valt dat vies tegen. Rare hoekjes en overgangen tussen de bogen. Net als je denkt dat je weet hoe het zit, zie je op een foto weer een ander detail. Goed, zo blijf je bezig natuurlijk...

Goed, de stand van zaken tot dusver:





In die bogen is toch behoorlijk wat tijd gaan zitten want moeten precies passen. Uiteindelijk is het nu bijna gelukt. Alleen de bogen aan de west zijde moeten nog op maat gemaakt worden. Als dat zo ver is, ga ik de centrale hal helemaal afmaken zodat de bogen gelijmd kunnen worden.

Ook de liftschacht aan de oostzijde is inmiddels gereed en ik ben begonnen aan de zuidzijde, daar waar vroeger de ingang zat voor de fietsenstalling. Zometeen moet ook alles goed verlicht worden, dus ook daar ben ik inmiddels aan het kijken waar ledjes moeten komen en dergelijke. Het is al met al nog een heel gepuzzel, maar ben tevreden met de vorm tot dusver!

Grtz,

Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #237 Gepost op: 18 november 2012, 18:02:34 »
Ziet er top uit, Niels. (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #238 Gepost op: 19 november 2012, 16:56:31 »
Moooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (y)

Gert1

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #239 Gepost op: 19 november 2012, 17:09:46 »
Het is al met al nog een heel gepuzzel, maar ben tevreden met de vorm tot dusver!

En terecht, want dit is al zeer herkenbaar voor iedereen die in de jaren '80 per trein in Arnhem kwam!

mvg,
Gert