Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 14:34:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 319393 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #840 Gepost op: 03 november 2020, 19:57:48 »
Dank Joke!  (y) De patatverkoper zit er overigens wel.  ;D

Deze week zoals gezegd een weekje vrij en gisteren en vandaag verder gegaan met de volgende module. De rails van spoor 4 t/m 9 liggen definitief. Ik ga nog even iets aanpassen bij het wissel bij spoor 3/4 want er zit een raar knikje in dat ik alleen met flexrail kan oplossen.

De foto’s van vandaag:






Ook heb ik vandaag de perrons op hun definitieve plek gelegd zodat deze nu afgewerkt kunnen worden.

Morgen volgen de overige sporen en is de onderzijde aan de beurt.

En daarnaast heeft het snijplottertje vandaag hard gewerkt, wat dat is laat ik later deze week zien.

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 03 november 2020, 19:59:48 door Niels B »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #841 Gepost op: 04 november 2020, 18:59:01 »
Beste mensen,

Deze vraag krijg ik wel vaker gesteld:

Maar tot hoever ga je in het nabouwen van de oude stations omgeving, bouw je bijvoorbeeld ook de kant van hotel Haarhuis na of beperk je het tot het ns / busstation?

Tot voor kort wist ik eigenlijk niet hoe ver ik zou gaan, maar de laatste weken wordt het steeds duidelijker wat er past (en wat niet).

De bedoeling is dat het omlijnde gebied grofweg wordt nagebouwd:


En vanuit de andere hoek:



Grofweg dus het postkantoor tot en met de parkeergarage. De Utrechtseweg is de grens, geen hotel Haarhuis dus.

Dat geeft een paar mooie extra items:


De parkeergarage en de kerk aan de oostzijde om het wegdraaien van de treinen te camoufleren.

De kerk:





Inclusief een mooie loods en het oude postkantoor natuurlijk!

En de parkeergarage. Erg lelijk, maar wel functioneel als camouflagegebouw!



En aan de andere zijde het grote postkantoor:





Met mijn bouwtempo is het dus te hopen dat ik heel oud ga worden...  ;D

Alle foto's: bron: Gelders Archief

Vandaag heb ik de rails van module 1 en 2 overigens afgerond, ik had geen zin meer om onder de planken te gaan werken dus ben met een volgend klusje begonnen, morgen volgen de foto's!

Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #842 Gepost op: 04 november 2020, 19:26:53 »
Hoi,

Mooi overzicht van wat je nog mag gaan bouwen.

Nog een hele klus.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #843 Gepost op: 04 november 2020, 19:52:18 »
Met mijn bouwtempo is het dus te hopen dat ik heel oud ga worden...  ;D

Om het af te krijgen bedoel je natuurlijk... Volgens mij gaat het daar helemaal niet om. Je bent gewoon aan je droom aan het bouwen en dat pakt niemand je af. Ik verwacht òòk niet dat mijn droom ooit af komt. Daar heb ik vrede mee. Dat is nu eenmaal de consequentie van zo'n groot project en te weinig tijd. Ga gewoon lekker door. We genieten hier lekker met je mee (y)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #844 Gepost op: 04 november 2020, 20:23:32 »
Mooie uitdaging nog dus. Wel heel fraai als je de bebouwing helemaal namaakt.

Die Litfinski's voor 100 euro is zeker een heel goed deal.

Succes verder.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #845 Gepost op: 05 november 2020, 11:10:44 »
Erg leuk en ambitieus project! Arnhem is natuurlijk een prachtig thema, met veel intercity's en internationale treinen, maar ook de dieseltjes naar de Achterhoek en de Betuwe. Veel variëteit. Ik geloof dat er vroeger vaak DB V200's overdag stonden te wachten op de opstelsporen langs de Amsterdamseweg - maar dat was in de jaren '80 waarschijnlijk al niet meer het geval. Wat was eigenlijk dat gebouw op de foto's dat op een kerk lijkt?

Misschien voor de meelezers leuk om te vermelden dat het oude stationspostkantoor nog steeds bestaat, maar dan op een andere plek:

https://www.goedproeven.nl/geschiedenis

Het staat tegenwoordig in de roemruchte wijk Klarendal, bijna tegen het Velperpoortstation aan. Er zit nu een aardig restaurant in, met uitzich op het spoor. Het lijkt op die plek alsof het gebouw daar altijd al heeft gestaan.

(misschien wordt dat ergens in de 56 pagina's hierboven al opgemerkt - dan maar dubbelop  ;) )

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #846 Gepost op: 05 november 2020, 15:16:52 »
Beste Niels,

Vandaag dit draadje (je?) gevonden en prachtig om te lezen! Ik ben sinds 1989 woonachtig in de regio en ging in de jaren 90 vaak naar station Arnhem om treinen te kijken. Ook de Steenstraat werd dan niet overgeslagen  ;). Ook ben ik, net als Jasper, in die jaren lid geweest van de Modelspoor Vereniging Arnhem, waar Arnhem in model was nagebouwd. Ook heb ik regelmatig daar achterde knoppen gestaan om het machtige station Arnhem te bedienen, altijd erg gaaf.

Mijn herinneringen (helaas veel te weinig op de foto gezet, was toen als tiener duur en de camera mocht ik niet zomaar lenen) zijn dus wel later dan jouw periode, maar toch is het zeer herkenbaar wat je aan het bouwen bent! Erg fraai! Ik blijf je met interesse volgen!

Groeten,
Rogier

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #847 Gepost op: 06 november 2020, 18:54:44 »
Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties, leuk om te zie dat mijn gepruts herinneringen oproept!

Om het af te krijgen bedoel je natuurlijk... Volgens mij gaat het daar helemaal niet om. Je bent gewoon aan je droom aan het bouwen en dat pakt niemand je af. Ik verwacht òòk niet dat mijn droom ooit af komt. Daar heb ik vrede mee. Dat is nu eenmaal de consequentie van zo'n groot project en te weinig tijd. Ga gewoon lekker door. We genieten hier lekker met je mee (y)

Inderdaad, om het adf te krijgen. Maar zoals je ook al zegt, geen doel op zich, gewoon lekker doorbouwen.  (y)


Erg leuk en ambitieus project! Arnhem is natuurlijk een prachtig thema, met veel intercity's en internationale treinen, maar ook de dieseltjes naar de Achterhoek en de Betuwe. Veel variëteit. Ik geloof dat er vroeger vaak DB V200's overdag stonden te wachten op de opstelsporen langs de Amsterdamseweg - maar dat was in de jaren '80 waarschijnlijk al niet meer het geval. Wat was eigenlijk dat gebouw op de foto's dat op een kerk lijkt?

Misschien voor de meelezers leuk om te vermelden dat het oude stationspostkantoor nog steeds bestaat, maar dan op een andere plek:

https://www.goedproeven.nl/geschiedenis

Het staat tegenwoordig in de roemruchte wijk Klarendal, bijna tegen het Velperpoortstation aan. Er zit nu een aardig restaurant in, met uitzich op het spoor. Het lijkt op die plek alsof het gebouw daar altijd al heeft gestaan.

(misschien wordt dat ergens in de 56 pagina's hierboven al opgemerkt - dan maar dubbelop  ;) )

Je noemt precies de redenen waarom ik het aan het bouwen ben: internationale treinen, bijna al het Nederlands materieel inclusief dieselgeweld. De V200 is inderdaad wat aan de oude kant, maar ligt wel in mijn verzameling. Deze krijgt een mooi plekje op het achterste opstelspoor. Het gebouw dat op een kerk lijkt, was een.... Kerk!

Leuk dat je de herbestemming van het oude postkantoor aanhaalt, dat is al een keer eerder aangehaald, maar ik kende de website nog niet. Ik heb het eigenlijk nog niet bezocht op de niuewe locatie. Een tijdje geleden overigens wel wezen kijken bij het theehuisje in Presikhaaf dat vroeger natuurlijk de oude Sonsbeekingang was.

Vandaag dit draadje (je?) gevonden en prachtig om te lezen! Ik ben sinds 1989 woonachtig in de regio en ging in de jaren 90 vaak naar station Arnhem om treinen te kijken. Ook de Steenstraat werd dan niet overgeslagen  ;). Ook ben ik, net als Jasper, in die jaren lid geweest van de Modelspoor Vereniging Arnhem, waar Arnhem in model was nagebouwd. Ook heb ik regelmatig daar achterde knoppen gestaan om het machtige station Arnhem te bedienen, altijd erg gaaf.

Klopt het dat een deel van deze baan nu in het Trolleybusmuseum staat? Ik heb het vorig jaar (?) een keer bewonderd. De Steenstraat, daar ben ik ook vaak geweest op een bepaalde plek. Kom er nog steeds graag als ik in de buurt ben.
Zelf heb ik tot het einde van de jaren '90 in de regio gewoond waarna ik ben afgezakt naar Zuid Limburg, voor mij is dit project een mooie manier om de binding met mijn roots te behouden.

Vandaag overigens weer lekker geklust aan de baan: de eerste module afgerond en aangesloten op de ringleiding en een start gemaakt met de onderzijde van module 2. De vakantieweek zit er helaas op maar heb een lekkere slag gemaakt. Dit weekend ga ik proberen de tweede module aan de onderzijde aan te sluiten en dan maar eens proefrijden. Eens zien of ik alles goed heb aangesloten... :P

Grtz,
Niels

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #848 Gepost op: 06 november 2020, 22:03:44 »
Beste Niels,

Vandaag dit draadje (je?) gevonden en prachtig om te lezen! Ik ben sinds 1989 woonachtig in de regio en ging in de jaren 90 vaak naar station Arnhem om treinen te kijken. Ook de Steenstraat werd dan niet overgeslagen  ;). Ook ben ik, net als Jasper, in die jaren lid geweest van de Modelspoor Vereniging Arnhem, waar Arnhem in model was nagebouwd. Ook heb ik regelmatig daar achterde knoppen gestaan om het machtige station Arnhem te bedienen, altijd erg gaaf.

Mijn herinneringen (helaas veel te weinig op de foto gezet, was toen als tiener duur en de camera mocht ik niet zomaar lenen) zijn dus wel later dan jouw periode, maar toch is het zeer herkenbaar wat je aan het bouwen bent! Erg fraai! Ik blijf je met interesse volgen!

Groeten,
Rogier
Leuke tijd gehad daar op zolder ;D
Gr Jan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #849 Gepost op: 07 november 2020, 06:42:24 »
Wouw, dat is vast nog ambitieuser als mijn Delft 8) Coole fotos vooral al die bonte autos vallen op (y)
gr Joke

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #850 Gepost op: 07 november 2020, 16:09:13 »
Leuk he, al die kleuren auto’s, dat viel mij ook op. Beter dan al die grijze eenheidsworst van nu...

Vandaag post uit Vlaardingen:



Een CSA, reed natuurlijk niet in Arnhem, maar gewoon leuk. Het wordt een CVD uitvoering. Een plan E om mijn stam compleet te maken, een PTT Daf voor het postkantoor en een plan U voor de dienst naar Winterswijk.



En wat is er nu mooier dan met de plan U de Achterhoek in rijden? Precies, met twee keer plan U de Achterhoek in rijden:



Blij mee  (y)
Grtz,
Niels

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #851 Gepost op: 07 november 2020, 18:42:58 »
Haha briljant.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #852 Gepost op: 10 november 2020, 16:13:31 »
Ge moet ook 2 diensten kunnen draaien, heen naar terug en terug naar heen. :D
Btw Plan U kwam ook in Tiel, dus volledig inzetbaar.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #853 Gepost op: 27 december 2020, 19:16:41 »
Ondertussen is het alweer een dikke week Kerstvakantie en heb ik lekker kunnen werken aan de baan. Module 2 is elektrisch aangesloten (nu ja, op een paar kleine dingen na) en ligt inmiddels weer op zijn plek:



De eerste testritten laten zien dat alles goed is aangesloten, dat is ook wel eens fijn.  (y)

Het is al met al een heel werk en veel solderen. Om het een beetje af te wisselen ben ik ook verder gegaan met het Stationsplein. De contouren beginnen langzaam maar zeker zichtbaar te worden:



Nu alles zo langzaam maar zeler op de definitve plek gezet kan worden krijg je doorkijkjes zoals bekebd van de foto’s uit de voorbije  werkelijkheid:






Aan het stationsgebouw ben ik ik tot slot ook eens verder gegaan (dingen afmaken is niet mijn sterkste punt  ::)) . Het hing al een tijdje vast op de top van de toren en de verlichting. De nieuwe top is inmiddels gemaakt en ook de verlichting begint nu vorm te krijgen. Nog een heel gepriegel met die smd ledjes, maar ik ben wel tevreden met het resultaat tot zover.

Morgen verde met module 3. Daar eindigen de perronnen en wordt de westelijke wisselstraat gestart. Daar worden overigens flink wat concessies gedaan aan de werkelijkheid want hoewel mijn ruimte bijna 10 meter lang is, er is simpelweg geen ruimte voor het originele baanplan.

Grtz,
Niels

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #854 Gepost op: 29 december 2020, 08:28:43 »
 (y) Ziet er gaaf uit, heel herkenbaar