Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318245 keer)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #780 Gepost op: 17 maart 2019, 20:20:05 »
Iets heel anders. Kunnen mensen met andere normen en waarden van iemands spullen makkelijk bij de keldertrap komen? Ik zou in die gevallen tenminste iets van blindering toepassen. Zelf zou ik kiezen in een vorm dat je kan openen en sluiten.
Groeten

Olav

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #781 Gepost op: 17 maart 2019, 21:16:58 »
Goed punt. De trap is redelijk makkelijk te bereiken, weliswaar achter mijn huis. Bl8ndering staat al een tijdje op de planning, maar is er nog niet van gekomen. Met de baan bezig zijn is toch leuker....  ::)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #782 Gepost op: 17 maart 2019, 22:52:34 »
Of een flinke Bouvier of Dobberman's nemen ;D

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #783 Gepost op: 22 maart 2019, 19:52:31 »
Afgelopen dagen eens bezig geweest met de Silhouette plotter. Vandaag het eerste stukje geplot waar ik redelijk tevreden mee ben. Helaas kan ik de lijnen niet dikker snijden, wellicht eens proberen met een wat zachter materiaal.



Morgen maar eens onder de luchtkwast hangen en een wash geven. Ik hoop dat de snijlijnen dan en beetje zichtbaar blijven.

Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #784 Gepost op: 22 maart 2019, 22:24:44 »
Geen slecht resultaat.

Ter vergelijk lijkt dat materiaal van mij een slagje kleiner qua formaat.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #785 Gepost op: 14 april 2019, 18:53:19 »
Afgelopen vrijdag de langverwachte stap richting bouwmarkt gemaakt en de perronnen laten zagen. Vandaag eens de kop van de achterste twee perronnen in vorm gezaagd:



De koppen moeten nog worden bijgeschuurd zodat ze een hellingbaan vormen. Terwijl ik perron legde viel me weer iets op. De overloopwissel tussen spoor 7 en 8 ligt de verkeerde kant op. Nu had ik deze al een keer omgedraaid omdat ik dacht dat deze verkeerd lag op basis van een tekening dus tijd om eens uit te zoeken wat nu goed is. Wat blijkt: bij de ombouw ergens in de jaren ‘90 is de overloopwissel omgedraaid. Oude situatie:



Situatie na verbreden derde perron:


Aangezien ik de situatie bouw van voor de ombouw, moet ik de wissels dus omdraaien.

En zo zie ik steeds weer nieuwe dingen die het namaken zo leuk maakt.  (y)

Binnenkort ga ik beginnen met het op maat maken van de bestrating voor het perron.

Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #786 Gepost op: 14 april 2019, 19:49:57 »
Hoi,

Je hebt me daar toch een mooie lengte aan sporen.
Zal mooi worden s de treinen er doorheen komen aanrijden.

Is het nog gelukt met de Cameo-plotter?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1425
    • sleutelspoor
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #787 Gepost op: 23 april 2019, 16:53:20 »
Afgelopen dagen eens bezig geweest met de Silhouette plotter. Vandaag het eerste stukje geplot waar ik redelijk tevreden mee ben. Helaas kan ik de lijnen niet dikker snijden, wellicht eens proberen met een wat zachter materiaal.



Morgen maar eens onder de luchtkwast hangen en een wash geven. Ik hoop dat de snijlijnen dan en beetje zichtbaar blijven.

Grtz,
Niels

Als je snijdt krijg je een opstaande lijn. Alles schilderen en daarna licht het opstaande randje weg schuren dan komt de tegelvorm mooi te voorschijn met een perfecte voeg.
Hier nog een voorbeeld van een perron met de oude plotter nu gaat het veel verfijnder


Hier zie je een voorbeeld van het schuren met een muur waarna het metselpatroon keurig uitkomt

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #788 Gepost op: 17 september 2019, 16:04:12 »
Beetje late reactie, maar ik heb een tijdje wat andere prioriteiten gehad waardoor ik eigenlijk bijna niets aan de baan heb kunnen doen. Hopelijk wordt het weer wat rustiger waardoor ik wat meer tijd heb om aan de baan te werken.

@Gerco: dank voor de tip, ik heb jouw methode toegepast en dat ziet er inderdaad veel beter uit. Het komende seizoen ga ik eens proberen of het lukt een perron hiermee te voorzien.

Afgelopen weken in wat spaarzame tijd ook nog gewerkt aan de klimspiraal aan de andere zijde van de baan. Dat valt nog niet mee, want ik wil als maximale helling 2,5 % en het blijkt dat dit met het plan wat ik had niet ga halen omdat mijn schaduwstation behoorlijk wat lager ligt dan de baan zelf. Dit houdt in dat ik eerder met de helling moet gaan beginnen en dat ik dus weer op slopershoogte ben....

Maar ik zou toch graag eens mijn treinen een keer laten rondrijden en daar is dit klimspiraal een belangrijke voorwaarde voor. Bovendien ben ik al dat houtwerk zo langzamerhand wel een beetje zat aan het worden (en mijn vrouw met mij....) en wil ik met scenery gaan beginnen. Dus: dit jaar eens proberen om rond te kunnen rijden en een fatsoenlijke blokindeling maken waarbij ik de baan in drie secties ga opdelen en apart ga voorzien van een booster:
- sectie 1: emplacement Arnhem (rechterzijde ruimte)
- sectie 2: schaduwstation (rechterzijde ruimte)
- sectie 3: rest baan (linker- en kopzijde ruimte)
Op deze wijze hoop ik voldoende spanning te hebben op alle secties zodat het rijden met flink wat treinen mogelijk is. Vooral in het stationscomplex zullen regelmatig treinen stil staan waarbij toch stroom wordt verbruikt. Ik moet nog gaan uitrekenen of dit gaat lukken op één booster.

Kortom, nog genoeg te doen (maar te weinig tijd  ;D)

Grtz,
Niels

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #789 Gepost op: 17 september 2019, 20:42:10 »
Hallo Niels,

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest maar het doet mij deugd weer nieuwe berichten over Arnhem te zien.

Kun jij me de instellingen van de plotter even sturen? Ik heb dezelfde maar ik ben niet echt gelukkig met het resultaat.

Waarvoor dank.

Richard

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #790 Gepost op: 17 september 2019, 20:44:51 »
En voor het blinderen van die ramen bij de trap, je kunt van die folie kopen die met water wordt opgebracht. Je kunt er niet doorheen kijken maar het licht komt er wel door.

Wordt op kantoren met glazen wanden veel als privacy folie gebruikt. Je moet wel even zoeken op Internet want ik weet niet hoe het heet, weet ook geen merknaam.

Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #791 Gepost op: 17 september 2019, 21:22:09 »
Hoi Richard,

Het gaat zeker niet snel, maar beetje bij beetje kom ik verder.

Voor wat betreft de snijplotter gebruik ik de instellingen zoals door Olaf worden beschreven: https://bouwwerkenvanolaf.blogspot.com/. Ik heb zijn handleiding nog wel ergens liggen, stuur ik je wel even door.

De folie is een goed idee, dat heb ik ook op mijn badkamer laten aanbrengen en blijft goed zitten. Mooi klusje voor een druilerige zondagmiddag.  (y)

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #792 Gepost op: 12 november 2019, 20:39:56 »
Het is wederom even stil geweest maar achter de schermen ben ik druk bezig met het laatste grove houtwerk waarna het rails leggen kan gaan plaatsvinden.

De laatste hellingbaan is gelegd, nu nog de rails monteren:


Van het voorste punt uit komt de bocht waarna het spoor weer terug gaat. Dit is het fictieve deel van de baan.

Waar ik veel mee bezig ben geweest is met tekenen voor de snijplotter. Inmiddels zijn de eerste perrondelen geplot en kan ik het perron langzaamaan gaan aankleden. Ik wil werken vanuit de punt van het perron naar achteren, maar juist het eerste deel moet ik nog aftekenen. Zo komt het er dan uit te zien. Er komt nog een styreen strip als bovenrand tegenaan als alles vast zit.



Ik heb er dit weekend vier kunnen plotten, heb er nog een stuk of tien nodig voor dit perron.



Fijn om eindelijk met wat scenery te kunnen beginnen.

En oh ja, de folie voor op het raam ligt ook klaar.  (y)

Grtz,
Niels


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #793 Gepost op: 12 november 2019, 22:53:28 »
Cool dat Arnhem weer verder gaat, en leuk dat je nu ook een plotter hebt (y)

wat betreft je perrondelen, mist daar niet de strook met blindengeleidetegels ???

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #794 Gepost op: 13 november 2019, 18:51:31 »
De plotter stond al een tijdje stof te happen en maakt nu overuren...

Wat betreft de blindegeleidelijnen: die werden in Arnhem pas in de jaren '90 aangebracht.  Dus na mijn periode... In die tijd had je dus gewoon pech als je minder zag.

Grtz,
Niels