Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:54
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 360462 keer)

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #765 Gepost op: 16 October 2018, 21:41:23 »
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk de foto's volgen en vind het er dan niet eens heel raar uitzien. Houd je ook voldoende ruimte over voor de inspectiepaden en fijne details zoals die waterput + slang naast die 1100.

Vergis je er verder niet in dat je nu kijkt naar kaal spoor. Met ballastbed erbij ziet het er in mijn beleving alweer anders uit. Misschien nog een idee om even wat los ballast in te strooien en te kijken hoe het dan oogt, of de breedte van de inspectiepaden dan nog overeenkomt met de foto's etc.? 

PS. goed te lezen dat die stationskaart een veilig thuis heeft gevonden :)

- Wieger

Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #766 Gepost op: 27 December 2018, 15:56:08 »
Kerstvakantie! Dat betekent met de top 2000 op de achtergrond lekker werken aan de baan.

Afgelopen tijd bezig geweest met de laatste tafels te maken en te plaatsen. De andere zijde van de ruimte is bijna compleet:



Op dit deel van de baan komt een fantasiebaan met een werkplaats en een klein station. Ik hoop dat ik daar sneller resultaat (scenery) ga krijgen dan op het Arnhemse deel.

En vandaag de ‘brug’ gemaakt die de twee helften van de kamer verbindt. Uutneembaar voor als ik de deur moet gebruiken, dus wat meer mm werk met hout dan ik gewend ben:






Ik ben niet ontevreden.

Morgen de laatste tafel maken en dan het hout leggen voor het schaduwstation. Rond rijden gaat dit jaar niet meer lukken, maar eens kijken of ik nog wat meters kan leggen.

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #767 Gepost op: 31 December 2018, 15:58:58 »
De afgelopen dagen lekker wat kunnen doen aan de baan waardoor ik de komende tijd ook in beperkte tijd weer wat stapjes kan zetten.

Allereerst heb ik de tafels van de Arnhemse zijde gereed gemaakt. Ook de dempende folie ligt al waardoor ik hier, na het schilderen van de dempende folie, rails kan gaan leggen:



Op bovenstaande foto ontbreekt overigens het laatste stuk van de blauwe folie nog. Deze ligt inmiddels ook.

Vervolgens heb ik het brugdeel gereed gemaakt. Aangezien er een deur achter zit, zoals jullie ongetwijfeld zien, heb ik het demontabel gemaakt. Nu zijn mijn timmerkunsten niet super, maar ik ben best tevreden met het resultaat:



En als ik het deel laat zakken:


Het past nog ook....

Bovenstaande foto’s zijn van het schaduwstation, maar ook de tweede verdieping is op soortgelijke wijze gedaan. Het geheel laat zich rdelijk eenvoudig demonteren, maar dat is geen klusje van vijf minuten. Maakt niet uit, is immers alleen voor noodgevallen. De deur gaat naar buiten open dus kan functioneel nog gewoon gebruikt worden.

Inmiddels liggen hier ook de blauwe platen op:





Dan de andere, de fantasie, zijde. Het grootste deel van het schaduwstation staat zoals in mijn post hietboven is te zien. Inmiddels ben ik de ondergrond voorhet vervolg ook aan het leggen. Hier gaat het schaduwstation meteen klimmen om het hellingspercentage niet te groot laten worden.

Helaas heb ik mijn eigen opgelegde doelstelling niet gehaald dit jaar: rond kunnen rijden. Maar deze vakantie wel een grote stap gezet om het mogelijk te maken. En: ik heb nog een week vrij!

Grtz,
Niels


Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #768 Gepost op: 06 January 2019, 20:27:43 »
Helaas, vandaag is de laatste dag van de vakantie. Dat betekent dat er een eind komt aan een paar uur per dag aan de treinbaan werken. Vandaag heb ik de eerste tafel van het fictieve deel geplaatst. Op deze tafel komt de werkplaats. Al heel wat jaartjes geleden kocht ik een mooie locloods die nu eindelijk naar zijn definitieve plek gaat:



De plank van deze tafel ligt zes cm lager dan de andere tafels. Hierdoor kan ik de loods op isolatieplateb zetten en gaat he5 doorgaande spoor op een spoordijkje achter de loods voorbij.

Morgen dus weer werken, maar er liggen genoeg klusjes van een uurtje  werk, dus in de avonduren kan ik lekker verder werken.

Grtz,
Niels

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #769 Gepost op: 07 January 2019, 21:48:41 »
houd moed, het gaat de goede kant op!  (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #770 Gepost op: 16 March 2019, 18:20:18 »
Vanochtend een klein schrikmoment: water in de kelder. De trouwe volgers weten dat ik ik in het begin van de opbouw van de baan behoorlijk wat vochtproblemen heb gehad in mijn kelder. Het leek opgelost, tot vanmorgen. Wat bleek, het putje buiten was verstopt geraakt met bladeren waardoor er zo’n 7 cm water in het trappengat stond. Tja, dat lekt wel door. Nu ja, de vloer kan er tegen en het is een mooie gelegenheid om de zooi weer eens op te ruimen.

Inmiddels ben ik gestart met het vastschroeven van het stationscomplex. Zo kan ik checken of de geometrie klopt en het bedradingsplan in kaart brengen.





Het is vooral lastig om alles recht te leggen merk ik. Mijn stalen lat helpt daar enorm bij.

Ook heb ik enige tijd geleden nog een DDM 2e klas kunnen scoren waardoor deze stam nu zes bakken heeft:



Mooie lengte!

Komende week ga ik perrons laten zagen zodat de verhoudingen beter zichtbaar worden. En dan eens denken hoe ik de tegels ga maken.... Iemand suggesties?

Ondertussen kan ik nog wel even verder met rails leggen. Lekker rustgevend werk is dat, ben helemaal zen...

Grtz,
Niels

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #771 Gepost op: 16 March 2019, 20:36:28 »
Wat een monsterproject is dat zeg  :o  Dat zal wel fantastisch zijn als de treinen straks rijden  (y)

Ronald1974

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #772 Gepost op: 16 March 2019, 20:54:27 »
Het is vooral lastig om alles recht te leggen merk ik. Mijn stalen lat helpt daar enorm bij.

Niels met zulke lange rechte sporen is het werken met een laser een uitkomst bij het leggen van de rails.
Verder heel indrukwekkend die lange lengte die je beschikbaar hebt  (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #773 Gepost op: 17 March 2019, 11:36:02 »
Hoi Ronald, een laser zou inderdaad handig zijn, alleen heb ik die niet...  ;D

Ik ga ook om deze reden binnenkort de perrons laten zagen, dat is een mooie referentielijn.

Grtz,
Niels

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #774 Gepost op: 17 March 2019, 12:17:55 »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #775 Gepost op: 17 March 2019, 12:28:41 »
Bij GM&S hebben ze platen styreen met stoeptegelprint in groot formaat, ongeveer 9 euro per vel.
Dun en makkelijk verwerkbaar.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #776 Gepost op: 17 March 2019, 17:42:35 »
Dat is inderdaad een te overwegen investering VAM65, heb je er ervaring mee?

Ik ga Piet eens bellen, ik zie dat hij platen heeft van 27 bij 37 cm. Ik zou ze eigenlijk nog wel groter willen hebben. Van dit formaat gaan er tien in een perron....

Grtz,
Niels

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #777 Gepost op: 17 March 2019, 18:14:47 »
Ik ben van plan (als ik eindelijk zover ben) om een proef te gaan doen met het tekenen van de perrons in de computer. Als ik dan het gehele perron in kleur en met tegelmotief uitteken, en vervolgens laat afdrukken op van dat architecten-spul, dan zou ik als ik het goed doe de perrons zo uit kunnen snijden en op de baan kunnen plakken. Met dat architecten-spul bedoel ik van die schuimplaat die ze voor bv. presentaties gebruiken en die je aan één kant kunt laten bedrukken bij een repro.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #778 Gepost op: 17 March 2019, 18:29:36 »
Ik denk dat een 3d printer of cameo plotter zich wel loont voor de verdere bouw van jouw baan Niels.

Jij bouwt toch sowieso al veel zelf, dan kun je dat apparaat ook daarvoor gebruiken.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #779 Gepost op: 17 March 2019, 19:53:38 »
Ik heb zo’n Silhouette plotter en daar kun je inderdaad heel behoorlijke dingen mee doen. Ding staat ergens stof te happen, maar het wordt tijd om hem weer eens tevoorschijn te halen. Eens experimenteren of daar een beetje fatsoenlijke perrons mee zijn te fabriceren. Dom dat ik daar zelf niet aan dacht...