Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 20:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:37:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 358950 keer)

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #375 Gepost op: 27 December 2013, 19:09:28 »
Ik weet ook niet of de toegapste wissels in Arnhem hele of halve zijn.

Aan de tekening van sporenplan te zien zijn het halve.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #376 Gepost op: 28 December 2013, 01:03:24 »
Uiteraard, dat was mijn punt. Het wordt anders zo'n voorbeeld van een bijna willekeurige modelbaanfirma (want bijna alle firma's hebben geen halve Engelse wissels, alleen Tillig geloof ik) en dus heel onecht. Succes Niels!
Groet, Frank

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #377 Gepost op: 28 December 2013, 01:16:17 »
waar haal je zo `n lange demp laag vandaan :o
En is Wentink zondag a.s geopend?
« Laatst bewerkt op: 28 December 2013, 01:20:37 door roadster36 »

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #378 Gepost op: 28 December 2013, 09:44:44 »
Mensen, dank voor de toelichting. Zie ik het goed dat de puntjes bepalen of het een hele of halve engelse wissel is? Weer wat geleerd!  (y)

Nu ja, ik zal het met hele engelse wissels moeten doen. Dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem, maar snap de functie van de halve. Als compromis zal ik de rijweg die in het echt niet mogelijk was in koploper blokkeren.

De demplaag zijn de bekende blauwe platen van de Gamma. Wat ik bedoel met een stuk is dat ik niet de bedding voor de diverse trajecten heb uitgesneden, maar dat ook de perrons er op komen liggen. In het verleden sneed ik de platen in repen waar de rails op kwam te liggen. Voor langere stukken werkt dit prima, maar in een station met veel wissels vind ik het zoals ik het nu gedaan heb, een nettere oplossing.

En ja, Wentink heeft volgens kun website koopzondag aankomende zondag. (y)

Groeten,
Niels

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #379 Gepost op: 30 December 2013, 10:38:53 »
Zoals gezegd gisteren even bij Wentink geweest en deze jongen meegenomen:

Ze zijn mooi, ik denk er an ook het nieuwe station maar te gaan bouwen  ;D

De verkoper wist me te vertellen dat Wentink bezig is om een trolley uit te gaan brengen. Ik wacht in spanning af (y)

En wie liep ik daar tegen het lijf, of liever gezegd, wie liep mij tegen het lijf: roadster36. Leuk je gesproken te hebben Cor! Blijft apart, op basis van mijn aankopen me herkennen van hier  ;D

Grtz,
Niels

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #380 Gepost op: 30 December 2013, 19:15:34 »
Hallo Niels,

Als ik mij niet vergis woon je toch in Limburg, aardig ritje dan voor een bus. Het model staat ook op mijn lijstje, moet het alleen nog even gaan regelen. Woon zelf in Den Haag dus even naar Arnhem doe ik ook niet zomaar.

Het model vertoont overigens wel de nodige fouten, net zoals het M.A.N model dat ze hebben uitgebracht. Niettemin moet deze toch wel in de collectie. Ben benieuwd welke trolley ze gaan uit brengen. Ik hoop dat het een model wordt dat nog niet via Modelbus of HB is uitgebracht.

Richard

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #381 Gepost op: 30 December 2013, 21:58:43 »
Hoi Richard,

Je vergist je niet maar mijn moeder woont nog in Zevenaar. Als ik naar haar toe ga probeer ik altijd even af te buigen via de Steenstraat.  ;D Ze hebben van beide nog zat liggen, dus je hebt nog even.

Je maakt me wel nieuwsgierig naar de fouten in het model. Wat klopt er niet aan?

Wat betreft de trolley hoop ik dat je gelijk krijgt maar het feit dat beide reeds uitgebrachte modellen op basis van bestaande busmodellen zijn geproduceerd, denk ik dat het een nummervariant wordt van de Hess trolley. Ook mooi, maar heb ik al... Ik had liever een bb7900.....

Grt,
Niels

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #382 Gepost op: 30 December 2013, 23:02:50 »
Hallo Niels,

Vandaar dus, mijn vader en moeder wonen ook in Zevenaar. Ik bestel de bussen via mijn zus, die woont in Arnhem en kan ze even oppikken.

Voor wat betreft de "fouten" ligt het vooral in wat er ontbreekt aan de bus. Veel zaken worden door middel van print aangebracht en dat ontbreekt aan de bus. Vergelijk het model even met de Hess trolley en dan zie je dat er geen kenteken opzit, dat de knoppen bij de midden deuren ontbreken, dat de opdruk vrij eenvoudig is. De rechter buitenspiegel klopt niet.

Ik kan de film niet goed zien, maar als de tekst dezelfde grootte heeft als op het model van M.A.N Breng, dan is dat te groot. Ik zag ook geen rolstoel sticker aan de voorzijde van de bus. Daar kan ik mij in vergissen overigens.

Al met al oogt het model "eenvoudig". Vergelijk ze maar eens met de modellen van Regionet (ook van Rietze) bijvoorbeeld, zie Modelbus.nl.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik qua bussen nogal verwend ben als het gaat om de modellen. Wil niet zeggen dat het allemaal niet goed is, maar de lat is in de jaren wel aanzienlijk hoger komen te liggen. Als je dan de prijs koppelt aan wat er geleverd wordt, dan is deze bus aan de dure kant.

Maakt verder niet uit, want ik neem hem toch. En ja, een 7900 zou inderdaad heel fraai zijn. Dan maar met wat minder detail en toch een verrijking van de collectie.

Richard

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #383 Gepost op: 31 December 2013, 15:51:35 »
@ Richard: Nu je het zegt, het was me niet opgevallen. Ik blijf ze desalniettemin leuk vinden.  (y)

Op de laatste dagen van het jaar toch nog een paar uurtjes wat kunnen doen. Het nieuwe stationsemplacement begint vorm te krijgen.

Gisteren begonnen met de wisselstellers uit te zagen waardoor ze onzichtbaar gemonteerd kunnen worden. Voor de oostzijde is dit nu afgerond en de wisselsstraat ligt.

Ook de sporen 4 en 5 liggen tot en met het kruiswissel. Ik moet nog iets bedenken om ze tijdelijk vast te leggen. Schroeven vind ik zonde, want dan mol ik de onderlaag weer. Eens proberen met punaises.

Het belangrijkste doel wat ik wilde bereiken met de vernieuwing is in ieder geval gelukt: het voelt veel beter aan dan de vorige versie. Ik was een beetje klaar met het gepruts, dit ziet er echt veel strakker uit.  (y) Hierdoor heb ik mijn doel voor 2013 niet gehaald: rond kunnen rijden. Alhoewel, ik hèb rondgereden.... Met een beetje geluk zit er nog een paar uur modelbouw in de vakantie, eens kijken hoever ik kom. Ander project dat ik wilde opstarten is er ook niet van gekomen: de gelede GVA. Jammer, maar komt wel een keer.

Groeten,
Niels

Ronald Brandt

• Offline Offline
« Reactie #384 Gepost op: 31 December 2013, 17:42:55 »
Niels,

Mijn baan ligt al een hele tijd vast met punaises. Dit ligt direct op spaanplaat, zonder isolatie.
Het ligt op zich goed, maar soms werkt een punaise zich omhoog. Gevolg, een loc die er met de koppeling tegnaan rijdt en dus stopt of ontspoort.
Voordeel is wel dat je allesgoed uit kan testen of alles goed ligt en eventueel nog kan schuiven.
Of punaises ook lang genoeg zijn om door je isolatie grip te houden, zou je uit moeten proberen.

Ronald
Ronald Brandt

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #385 Gepost op: 31 December 2013, 18:39:18 »
De verkoper wist me te vertellen dat Wentink bezig is om een trolley uit te gaan brengen. Ik wacht in spanning af (y)

Waarom werkt Wentink daarvoor niet samen met modelbus.nl, die heeft al mooie Breng Trolleybussen (zie hier ).
Johan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #386 Gepost op: 01 January 2014, 12:04:49 »
Je nieuwe start van de baan aanleg ziet er in elk geval goed uit.
En op de lange duur werken punaises overigens niet voor het doel wat je ermee wilt bereiken,dat word denk ik toch schroeven of spijkeren.
En als je geduld hebt en niet tegen je goedgelegde sporen stoot kan je t direct met de ballast vast verlijmen aan de ondervloer isolatie  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #387 Gepost op: 01 January 2014, 12:59:38 »
Dank Floris  (y) het is niet mijn bedoeling om de rails permanent met punaises vast te maken, maar als tijdelijke fixatie totdat ik de ballast ga leggen, en daarmee inderdaad de rails direct vastleg met het ballastbed. Vandaag maar eens kijken of dat lukt met punaises. De reactie van Richard is in ieder geval hoopgevend.  Als ik morgen zin en tijd heb, maar ens naar Aken rijden voor een ballasthulpje, Wentink had ze niet meer helaas.

Johan: dit gaan ze volgens mij ook doen. Ik ken geen ander bestaand model van en trolley die ook in Arnhem rijdt. Het exemplaar waar jij naar verwijst is inmiddels in mijn bezit (zie vorige pagina).

Groet,
Niels

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #388 Gepost op: 01 January 2014, 20:57:43 »
Ik heb vernomen dat de 101 in model word uitgebracht.

misschien dat ze die bedoelen.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #389 Gepost op: 01 January 2014, 21:09:48 »
De 101, dat zou wel heel leuk zijn, laat maar komen.

Richard