Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:47:41
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:19
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 12:09:14
NL-baan in Canada door Jelmer
Vandaag om 12:06:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 10:55:24
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 306165 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2009, 00:14:50 »
Hoi,

Eigenlijk is het sporenplan uit 1943 als voorbeeld genomen. Dit bood me wat meer mogelijkheden.
E.e.a. is dan ook duidelijk met een knipoog naar de werkelijkheid.

Voor wat betreft het doorschieten, in principe kunnen de beide engelsmannen en het onderste wissel zo gesteld worden, dat er bescherming voor de draaischijf ontstaat. Misschien moet dan de bovenste engelsman een havle engelse wissel worden...

En... het gaat nog wel een half jaar duren, maar ik ga er zeker iets van proberen te maken ;)

Grtzz,

Karst

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2009, 00:17:15 »
Het spoor bij de rechter lus en bij A is helemaal enkelsporig. Ben je niet bang dat, met tweerichting verkeer, je lange wachttijden krijgt voordat een trein een vrije baan krijgt ?

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2009, 00:22:08 »
Nee hoor Sander,

Dat denk ik op te gaan lossen met een uitgekiende blokindeling  :P

En... in het echt was het volgende station ca. 15 minuten verderop. In modeltijd dus ca 3 minuten.

Grtzz,

Karst

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2009, 00:34:44 »
Hoi Karst,

Welke wissels ben je van plan te gebruiken ?
En heb je ook 303 mm rijtuigen ?

Omdat hier:



Als je perron voldoet aan de standaard afstanden en je richting het perron rijdt met 303mm rijtuigen dan zal dit niet zal werken bij 15 graden wissels. ( Met andere heb ik geen ervaring  :-\ )

Deze zwenken zodanig uit dat ze het perron zullen raken. Voor je beeldvorming, bij een jouw welbekende Piko A-wissel met tegenboog heb je na de tegenboog nog zo'n 10cm recht nodig om niet tegen het perron te botsen.

Even een plaatje ter illustratie ;D





Met een ICR is het nog erger, maar das niet van toepassing voor jou geloof ik ;D

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2009, 00:41:41 door Remco! »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #19 Gepost op: 10 October 2009, 00:40:57 »
Behalve in het raccordementje zitten er allemaal 11' Tillig wissels in.

Die 'overlopers' kunnen vrij eenvoudig door hun 9' broertjes worden vervangen.

En ja, ik heb natuurlijk Exact 1:87 wagens ;)


Grtzz en bedankt voor de tip !

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2009, 00:44:15 »
Misschien is het mogelijk de boog van de tillig 11° naar het puntstuk niet af te snijden en een stuk rechte spoor tangentieel aan te zetten, dan zou de S-boog niet zo hard zijn...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2009, 07:41:07 »
Hoi Karst,
Je schrijft ,, Enige wat ik jammer vind, is dat het allemaal parallel loopt en recht is in het station."
Om dit niet zo op te laten vallen zou je er voor kunnen kiezen het hele plan 2° te kantelen zodat de sporen in ieder geval niet meer parallel aan de bakrand
lopen, volgens mij oogt het dan iets minder star.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2009, 08:50:15 »
Of je maakt de bakrand schuin  ;)

Leuk plan Karst!

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6570
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2009, 05:51:29 »
Zie tot mijn groot genoegen dat je mijn gecombineerde keerlus verder hebt uitgebreid met een pendelstuk.
Mooie baan hoor, voor een mooi huis. Tjee wat een ruimte!

grzz,

Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2009, 08:20:04 »
Hallo Karst,

Nog een vraagje over van en naar het schaduwstation rijden: Ga je het redden met maar een hoogteverschil van maar 8cm ter hoogte van de draaischijf? Gaat de draaischijf niet te diep? Met mijn baanplan had ik mij ook bijna verrekend (hoogte van de wisselaandrijving niet mee gerekend).

Groeten Ronald K

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2009, 09:37:17 »
Hoi,

@Hans

Citaat van: Hans van de Burgt
...dat je mijn gecombineerde keerlus verder hebt uitgebreid met een pendelstuk...

Sorry, maar ik kende jouw gecombineerde keerlus niet voordat ik er aan begon...  :-\ :) Heb je een linkje ?

@ronald

Gaan we vandaag of morgen bekijken, dan komt de draaischijf binnen. Ik heb nog wel een halve meter ruimte om de keerboog daar verder weg te laten zijn, zodat ik wel op -10 kan komen terplekke van de draaischijf ;)


Verder ook nog de suggestie opgevolgd van het hele station 2' gedraaid neer te leggen:



Ziet er ook goed uit, een geeft de linker spiraal net dat beetje meer ruimte. Dat was / is ook bitter boodzakelijk, omdat er daar echt maar 1.60m beschikbaar is tussen muur en deur ;)

Verder krijgt de linker lus dus twee toeren tussen 0 en -24 en de rechter 1 toer ( is al ingetekend ) zodat de tegenboog op ca -16 kan komen en daarna heel geleidelijk kan afdalen naar -20 langs de achterkant van het schaduwstation.
Maar... misschien is het wijzer om het schaduw station op -32 te leggen ivm bereikbaarheid ?? Is geen enkel probleem gewoon extra toeren invoegen in de spiralen  ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 12 October 2009, 09:56:06 door Karst Drenth »


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #27 Gepost op: 12 October 2009, 10:41:29 »
Hallo Karst,

Zelf heb ik één schaduwstation met 24cm ruimte tussen de twee niveau's. Dat werkt heerlijk. Je kan overal goed bij geen problemen met over elkaar heen halen van treinen. In jouw situatie zou ik voor 30cm kiezen omdat je ook naar de achterste sporen moet reiken.

Alleen wel even opletten met uiteindelijke de hoogte van de baan. Als de baan op 110cm bovenkant vloer komt dan zit het schaduwstation exclusief frame al op 80cm, dat is nog te doen als je er onder wil kruipen. Bij mijn baan is daar iets mis gegaan, vanwege een balk kon mijn baan niet hoger dan 65cm boven de vloer beginnen, dat is echt krap aan.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #28 Gepost op: 12 October 2009, 19:56:57 »
Hoi Karst,
Mooi plan heb ik verder weinig aan toe te voegen.
Alleen in je schaduwstation liggen twee wissels over een modulescheiding.

Groeten,
Patrick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #29 Gepost op: 14 October 2009, 03:20:28 »
Hallo Karst,

Nog een vraagje over van en naar het schaduwstation rijden: Ga je het redden met maar een hoogteverschil van maar 8cm ter hoogte van de draaischijf? Gaat de draaischijf niet te diep? Met mijn baanplan had ik mij ook bijna verrekend (hoogte van de wisselaandrijving niet mee gerekend).

Groeten Ronald K



Heb het ding nu binnen, en....



... heeft een inbouw diepte van 30 mm.

Had gehoopt/verwacht dat het minder zou zijn... Zo komt ie nog ca. 2cm omder de tafel uit :(

List verzinnen dus....  :P

Grtzz,

Karst