Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:26:22
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked door Falkenberg
Vandaag om 17:01:16
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 16:58:34
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorzeven
Vandaag om 16:45:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:40:05
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 16:32:28
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Roco 21026 werkt niet goed door spoorijzer
Vandaag om 15:17:48
Pendelbetrieb door maartenvdb
Vandaag om 15:09:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
Acme nieuwe ICNG door Montanbahn
Vandaag om 14:21:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 13:18:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Rick
Vandaag om 12:24:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:44:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:18:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 307682 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #810 Gepost op: 08 January 2017, 19:57:15 »
 (y)

Heel herkenbaar, stationsgebouw ziet er mooi uit, en aansluiting naar de coöperatie zo te zien, gaaf
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #811 Gepost op: 08 January 2017, 20:00:11 »
Prachtig werk, Karst!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #812 Gepost op: 09 January 2017, 20:43:24 »
Hoi Frank,

Ik gebruik voor de blok-feeders 0.50 mm2 (zwart) Voor de retour (bruin) en de aanvoer (rood) 0.75 mm2.

Ik heb er destijds met de DDPB aan zitten rekenen en ben toen zo op 0.50 en 0.75 gekomen. Het geeft a) het minimale spanningsverlies. En kan b) een eventuele kortsluitstroom goed verdragen (zodat de kortsluitbeveiliging van de centrale/booster goed en snel aanspreekt).

0.14 mm2 gebruik ik alleen als er alleen maar 'signaal' overgdragen moet worden.


Hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34704.msg524057.html#msg524057 vind je nog een topic waar e.e.a. bediscussieerd wordt ;)

Grtzz,

Karst

Hoi Karst,

En welke draaddikte gebruik je dan voor de groen/oranje draad als signaal en voeding voor de servo's?
En voor de witte/lila draad die zorgdragen voor de puntstuk polarisatie?

Groet, Rob

Rob Moerkerken

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #813 Gepost op: 14 January 2017, 09:07:32 »
Ook allemaal 0.50 mm2

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #814 Gepost op: 22 January 2017, 16:45:11 »
Hoi,

Zo, na 1 weekend werken voor de baas, en een zaterdag bijkomen van de week ervoor, vanochtend en vanmiddag vlijtig geweest :P



... de bodems van de schaduwstation worden voorzien van 3mm celrubber... eerst uitsnijden...



... dan plakken met de hulp van moeders ;) (y)



... modules gekoppeld, zo kan ik er straks ook aan werken: de modules staan dan op schragen (y)



... maar eerst moeten de overgangen naar de helix precies uitgemeten en gepast worden...



... qua hoogte komt het heel mooi uit :P een zorg minder :D



... 'even' wat rails en wissels uitgelegd... al mooi te zien is het doorgaande spoor, dat als 'keerlus' spoor straks dikke 4.5m lang is  8)



... en natuurlijk testrijden :P



... het kon natuurlijk niet uitblijven :D :D :D



... nog een Marienberg-bewoner



... en nog 1 :P

Tenslotte nog een filmpje.

<a href="https://www.youtube.com/v/4lQBVYKe8AM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/4lQBVYKe8AM</a>

https://youtu.be/4lQBVYKe8AM

... Plan U op volle pot ;) Maar ook op dienstregelingssnelheid trekt hij er prima tegenop.


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 07:56:16 door Karst Drenth »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #815 Gepost op: 22 January 2017, 17:08:07 »
Mooi strak hoor Karst!  (y)

Waar haal je dat celrubber?

Groeten,
Bert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #816 Gepost op: 22 January 2017, 17:23:53 »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #817 Gepost op: 22 January 2017, 17:57:13 »
 (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #818 Gepost op: 22 January 2017, 18:54:44 »
TOP!  (y)

Citaat
dan plakken met de hulp van moeders

Die sehe Ich ja nicht niet?!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #819 Gepost op: 12 February 2017, 22:24:15 »
Hoi,

Na bijna twee weken vette griep, vandaag maar eens wat productiewerk :P

Voordat ik natuurlijk rails kan gaan leggen moet ik wel eerst de 'infra' klaar hebben...

Eerst maar eens begonnen 18 wisselaandrijvingen in elkaar te plakken :)



... eerst alle 'assen' in de bodemplaten gelijmd



... daar past dan het grote tandwiel op



... dan alle tandheugels van paspennen en verenstaal voorzien



... uiteindelijk koste het me nog 10-15 minuten per stuk om tot dit te komen



... vervolgens alle tandwielen op de servo-armen gelijmd...



... en dat levert dan 18 complete aandrijvingen op (y)


Voor de moduleovergangen moest ik ook nog wat bedenken. Belangrijk vind ik, dat met name de uitlijning quasi 'automatisch' verloopt. Dus modules aan elkaar schuiven en klaar... :)



... de lepel constructie hebben we al eerder gezien.



... gewoon het 'mannetje-vrouwtje' principe. Basisplaatje en lepel is 3mm dik, afdekplaatje 2mm



... en dat schuift dan spelingsvrij in elkaar door de tapse vorm...



... het ene deel is dus 2 mm dikker dan het andere.


Dat waren de overgangen voor rechte sporen, maar voor de plaatsen waar de wissels op de overgangen liggen...






... zijn speciaal op maat gemaakte delen gelaserd :)

Volgende stap zal nu denk ik toch echt wel rails lijmen worden :P


Grtzz,

Karst

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6415
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #820 Gepost op: 12 February 2017, 22:27:50 »
Goed bezig... ;)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #821 Gepost op: 12 February 2017, 22:30:39 »
Gaaf.

Dus onder iedere rail overgang een plexi lepel voor de uitlijning?
Handig. 
Benieuwd of het ook echt goed werkt.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #822 Gepost op: 12 February 2017, 22:35:39 »
Ja, onder elke rail.

De bovenplaatjes worden in het schuim uitgesneden en rusten op het roofmate, de onderplaatjes worden in het roofmate uitgesneden en het geheel wordt dan zo vastgelijmd.

Omdat het schuim ook 3mm dik is, krijg ik dan een geheel vlakke overgang, zonder dat ik hoef te passen en te meten. Op de bovenplaatjes worden dan de rails (eigenlijk de bielzenmat) doorlopend vastgelijmd. Na droging de rails doorzagen en de kier verkleinen. Ter lengte van de bovenplaatjes worden de rails met secondenlijm aan de bielzenmat vastgezet.

Hetzelfde principe heb ik ook in de spiraal toegepast, daar werkt het perfect :)


Grtzz,

Karst

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #823 Gepost op: 13 February 2017, 07:07:23 »
Inventief.

Erg gaaf al die hightech oplossingen  (y)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #824 Gepost op: 13 February 2017, 11:19:10 »
Hi Karst,

Technisch een heel mooie oplossing.

groet
Harald