Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Pauldg
Vandaag om 11:45:02
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
"Nederlandse" modellen door Benelux795
Vandaag om 10:54:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:51:16
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 279675 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #810 Gepost op: 08 januari 2017, 19:57:15 »
 (y)

Heel herkenbaar, stationsgebouw ziet er mooi uit, en aansluiting naar de coöperatie zo te zien, gaaf
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #811 Gepost op: 08 januari 2017, 20:00:11 »
Prachtig werk, Karst!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #812 Gepost op: 09 januari 2017, 20:43:24 »
Hoi Frank,

Ik gebruik voor de blok-feeders 0.50 mm2 (zwart) Voor de retour (bruin) en de aanvoer (rood) 0.75 mm2.

Ik heb er destijds met de DDPB aan zitten rekenen en ben toen zo op 0.50 en 0.75 gekomen. Het geeft a) het minimale spanningsverlies. En kan b) een eventuele kortsluitstroom goed verdragen (zodat de kortsluitbeveiliging van de centrale/booster goed en snel aanspreekt).

0.14 mm2 gebruik ik alleen als er alleen maar 'signaal' overgdragen moet worden.


Hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34704.msg524057.html#msg524057 vind je nog een topic waar e.e.a. bediscussieerd wordt ;)

Grtzz,

Karst

Hoi Karst,

En welke draaddikte gebruik je dan voor de groen/oranje draad als signaal en voeding voor de servo's?
En voor de witte/lila draad die zorgdragen voor de puntstuk polarisatie?

Groet, Rob

Rob Moerkerken

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #813 Gepost op: 14 januari 2017, 09:07:32 »
Ook allemaal 0.50 mm2

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #814 Gepost op: 22 januari 2017, 16:45:11 »
Hoi,

Zo, na 1 weekend werken voor de baas, en een zaterdag bijkomen van de week ervoor, vanochtend en vanmiddag vlijtig geweest :P



... de bodems van de schaduwstation worden voorzien van 3mm celrubber... eerst uitsnijden...



... dan plakken met de hulp van moeders ;) (y)



... modules gekoppeld, zo kan ik er straks ook aan werken: de modules staan dan op schragen (y)



... maar eerst moeten de overgangen naar de helix precies uitgemeten en gepast worden...



... qua hoogte komt het heel mooi uit :P een zorg minder :D



... 'even' wat rails en wissels uitgelegd... al mooi te zien is het doorgaande spoor, dat als 'keerlus' spoor straks dikke 4.5m lang is  8)



... en natuurlijk testrijden :P



... het kon natuurlijk niet uitblijven :D :D :D



... nog een Marienberg-bewoner



... en nog 1 :P

Tenslotte nog een filmpje.

<a href="https://www.youtube.com/v/4lQBVYKe8AM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/4lQBVYKe8AM</a>

https://youtu.be/4lQBVYKe8AM

... Plan U op volle pot ;) Maar ook op dienstregelingssnelheid trekt hij er prima tegenop.


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2017, 07:56:16 door Karst Drenth »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #815 Gepost op: 22 januari 2017, 17:08:07 »
Mooi strak hoor Karst!  (y)

Waar haal je dat celrubber?

Groeten,
Bert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #816 Gepost op: 22 januari 2017, 17:23:53 »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #817 Gepost op: 22 januari 2017, 17:57:13 »
 (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #818 Gepost op: 22 januari 2017, 18:54:44 »
TOP!  (y)

Citaat
dan plakken met de hulp van moeders

Die sehe Ich ja nicht niet?!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #819 Gepost op: 12 februari 2017, 22:24:15 »
Hoi,

Na bijna twee weken vette griep, vandaag maar eens wat productiewerk :P

Voordat ik natuurlijk rails kan gaan leggen moet ik wel eerst de 'infra' klaar hebben...

Eerst maar eens begonnen 18 wisselaandrijvingen in elkaar te plakken :)



... eerst alle 'assen' in de bodemplaten gelijmd



... daar past dan het grote tandwiel op



... dan alle tandheugels van paspennen en verenstaal voorzien



... uiteindelijk koste het me nog 10-15 minuten per stuk om tot dit te komen



... vervolgens alle tandwielen op de servo-armen gelijmd...



... en dat levert dan 18 complete aandrijvingen op (y)


Voor de moduleovergangen moest ik ook nog wat bedenken. Belangrijk vind ik, dat met name de uitlijning quasi 'automatisch' verloopt. Dus modules aan elkaar schuiven en klaar... :)



... de lepel constructie hebben we al eerder gezien.



... gewoon het 'mannetje-vrouwtje' principe. Basisplaatje en lepel is 3mm dik, afdekplaatje 2mm



... en dat schuift dan spelingsvrij in elkaar door de tapse vorm...



... het ene deel is dus 2 mm dikker dan het andere.


Dat waren de overgangen voor rechte sporen, maar voor de plaatsen waar de wissels op de overgangen liggen...






... zijn speciaal op maat gemaakte delen gelaserd :)

Volgende stap zal nu denk ik toch echt wel rails lijmen worden :P


Grtzz,

Karst

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4677
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #820 Gepost op: 12 februari 2017, 22:27:50 »
Goed bezig... ;)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #821 Gepost op: 12 februari 2017, 22:30:39 »
Gaaf.

Dus onder iedere rail overgang een plexi lepel voor de uitlijning?
Handig. 
Benieuwd of het ook echt goed werkt.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #822 Gepost op: 12 februari 2017, 22:35:39 »
Ja, onder elke rail.

De bovenplaatjes worden in het schuim uitgesneden en rusten op het roofmate, de onderplaatjes worden in het roofmate uitgesneden en het geheel wordt dan zo vastgelijmd.

Omdat het schuim ook 3mm dik is, krijg ik dan een geheel vlakke overgang, zonder dat ik hoef te passen en te meten. Op de bovenplaatjes worden dan de rails (eigenlijk de bielzenmat) doorlopend vastgelijmd. Na droging de rails doorzagen en de kier verkleinen. Ter lengte van de bovenplaatjes worden de rails met secondenlijm aan de bielzenmat vastgezet.

Hetzelfde principe heb ik ook in de spiraal toegepast, daar werkt het perfect :)


Grtzz,

Karst

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #823 Gepost op: 13 februari 2017, 07:07:23 »
Inventief.

Erg gaaf al die hightech oplossingen  (y)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #824 Gepost op: 13 februari 2017, 11:19:10 »
Hi Karst,

Technisch een heel mooie oplossing.

groet
Harald