Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 385022 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #135 Gepost op: 27 december 2012, 22:28:51 »
Update 10: Modulebakken, deel 5

Zo tijdens de dagen en vandaag nog wel wat kunnen doen. Ondanks een kleine buikgriep die de kop opstak:

De laatste bak van de fries in elkaar gelijmd en in de klemmen gezet:



Dan ziet het na het drogen van de lijm, bevestigen aan de achterwand en rest er zo uit:



Je ziet goed dat de hoekbak de steun geeft aan de rest. Ook dat alle bakken aan elkaar zijn bevestigd geeft stevigheid.

Nog een kijkje over de bakken vanaf één van de zijkanten:



Nu gaat de boel weer uit elkaar om geschilderd te worden. Eerst een grondlaag en dan de definitieve kleur. De achterwand wordt even tijdelijk in alleen in de grondverf gezet. Dit omdat ik even met mijn ega moet overleggen of zij nog iets moois voor mij wil maken.

Dus nu aan het schilderen :)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:23:34 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #136 Gepost op: 27 december 2012, 22:36:47 »
Ondanks een kleine buikgriep die de kop opstak

Ook al.... vandaag was ik de pineut ;)

Ziet er strak uit, alleen hangen ze toch iets door is het niet? (2e foto) Vind het wel mooi worden zo, dat heeft wel wat om zo in huis te hebben. Moet na OntraXS ook maar eens aan de slag met een vaste baan..... ;)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #137 Gepost op: 27 december 2012, 22:38:53 »
Dat ziet er strak uit !

Wat voor verlichting ga je gebruiken ?

Ik ga morgen naar zo'n zweedse winkel, afspraak met Ivar  ;)

Grt.

Ferry


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #138 Gepost op: 27 december 2012, 22:51:42 »
@Ronald: Volgens mij vertekend de foto iets. Als ik er een houten balkje, precies op maat onder doe, gaat deze overal er goed onder door. Ik zit er wel over na te denken of ik ook op de eindbakken een zijplaat moet maken om de boel goed af te sluiten. Ik weet niet of dat mooi is. Met de eindplaten krijg ik wel meer stabiliteit in het geheel.

@Ferry: Dat heb ik afgekeken van dhr Halma: Ledstrips. Met een DMX-controller en player (met mogelijkheid om programma's te starten met behulp van drukknoppen). Deze zijn onderweg. Niet uit hongkong maar gewoon bij de store die Ronald ook heeft besteld. Na enig uitzoekwerk blijkt dat ze relatief goedkoop zijn, als je via een nederlandse winkel wil bestellen.

Denk bij Ivar eraan dat je ze allemaal uit het vak moet halen om de rechte Ivars te vinden.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #139 Gepost op: 27 december 2012, 22:55:24 »
Oke, dan is het dat..... foto's doen dat wel vaker heb ik zelf gemerkt. Soms is het niet wat je ziet ;)

mallet96

  • Gast
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #140 Gepost op: 27 december 2012, 23:37:24 »
Hallo Ronald,

Mijn complimenten voor je werkwijze en resultaat, het ziet er goed uit  (y). Ben benieuwd naar de voortgang. Ben zelf thuis bezig met een modelbaan, maar ben nog steeds niet tevreden over wat ik gebouwd heb. Misschien dat ik ook overga naar het systeem zoals u gebouwd heeft.
Blijf uw draadje volgen, ook om zelf inspiratie op te doen.

Groet,

Marcel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #141 Gepost op: 28 december 2012, 01:26:47 »
Strak werk Ronald  (y) Al had ik voor de fries een veel dunnere plaat genomen, ledstrip weegt niks...

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #142 Gepost op: 28 december 2012, 07:20:54 »
Mooi werk,
Dit is er een om te onthouden.

Groeten,
Patrick

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #143 Gepost op: 28 december 2012, 08:02:55 »
@Allen: Dank voor de complimenten.

Strak werk Ronald  (y) Al had ik voor de fries een veel dunnere plaat genomen, ledstrip weegt niks...

Je hebt helemaal gelijk Martin. Het is een beetje zwaar allemaal maar het is zo gelopen. Ik was van TL-buizen uitgegaan. Ooit had ik namelijk mooie kleine TL-buizen bij de Ikea gekocht. Deze bevielen mij wel, licht en toch veel licht. Ik was al op zoek naar deze. Niet meer te vinden, navraag gedaan: "Ikea is helemaal overgestapt op LED". Dat zag ik nog niet zitten. Het gaf allemaal relatief weinig licht. De TL-buisjes die ik had heb ik gedoneerd aan mijn vriendin, die ze nu gebruikt in haar "atelier" voor haar hobby werkzaamheden om meer licht te krijgen.

Als vervangin van de Ikea TL-buisjes had ik bij de bouwmarkt als proef reeds een tweetal (in verschillende lengtes) TL-buizen met armatuur gehaald. Deze waren om wat te testen. Goed licht maar behoorlijk zwaar. Totdat ik in Ronald's draadje de ledstrips zag en vooral hoeveel licht ze geven. Toen ben ik richting led gaan denken :) Toen had ik het hout al in bestelling. Dus achteraf is het de koe in de kont kijken. ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #144 Gepost op: 28 december 2012, 08:45:32 »
........... "Ikea is helemaal overgestapt op LED". Dat zag ik nog niet zitten. Het gaf allemaal relatief weinig licht.

...........Totdat ik in Ronald's draadje de ledstrips zag en vooral hoeveel licht ze geven. Toen ben ik richting led gaan denken :)

Ik had hetzelfde.... vond 't allemaal maar zo-zo qua licht, nee een TL, dat was het! Totdat ik bij MartinW zag hoeveel LED werkelijk aan lichtopbrengst had was ik al om. En reken daarbij en het mindere stroomverbruik en het veel lagere gewicht mee. Nadeel is dat het wel duurder is maar je kunt er zoveel meer mee doen qua licht/donker maar ook qua kleur.
Wel een RGB en wit 5050 strip samen nemen. Een RGB alleen levert niet de gewenste mooie warmwitte kleur.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #145 Gepost op: 28 december 2012, 19:37:56 »
Men zag het licht om het zomaar te noemen dan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #146 Gepost op: 28 december 2012, 20:23:44 »
Update 11: Modulebakken, schilderen deel 1

Zo vandaag weer bezig geweest. Niet voor iedereen het meest opwindende fase van de bouw: Het schilderwerk. De boel wordt eerst in een grijze of witte grondverf gezet. Het grijze vanwege de donkere kleur die er op komt. De witte voor eventueel wit of we laten het zo even.

één van de modulebakken: Helemaal in de grijze grondverf. Ook het deel waar de treinen over gaan rijden.



één van de achtergrondplaten in de witte grondverf:



één van de friezen: de binnenkant in de witte grondverf en de buitenkant in de grijze grondverf:



Mooi met de kwast aanbrengen en dan met de roller netjes afrollen. Zo krijg ik het beste resultaat. Een echte schilder zal nu bedenkelijk kijken. ;)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:24:16 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #147 Gepost op: 28 december 2012, 21:22:06 »
Hallo Ronald,

In de 1ste instantie dacht ik dat ik je keuze voor verf op bepaalde bakken snapte.
Lichte verf voor lichte baanvakken/delen en donkere verf voor het donkere deel.
Alleen als ik je dan hoor roepen wit voor wit of we laten t zo dan ben ik de logica kwijt,kun je me die mis helpen terug te vinden ?
Overigens ben ik dan als nog niet bouwende figuur wel benieuwd naar waarom men zo vaak modules met verf te lijf gaat,alsof je dr werkelijk veel van terug zal zien als t is vol gebouwt met landschap en spoor en andere zaken ???
Hopelijk kun en wil je me die logica ook is uitleggen  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #148 Gepost op: 28 december 2012, 22:12:09 »
Hallo Floris,

Heel simpel: Als je iets lichts donker gaat verven moet je als basis geen witte grondverf doen. Dan wordt de kleur niet mooi. Dat geldt bij alles wat als "lichte" ondergrond donker moet worden, dus ook voor onbehandeld hout. Daarom kies je een grijze grondverf.

In mijn geval: De zijkant (zichtkant) van de modulebaan wordt in mijn geval een donkere kleur, dus grijze grondverf. Ik heb de bovenkant van het rijgedeelte meegenomen in de grijze grondverf omdat het gewoon even "netjes" afgewerkt is en ook meteen wat beschermd. Alles zal uiteindelijk onder de rails en scenery verdwijnen.

De achterwand wordt even in de witte grondverf gezet om (weer) even netjes af te werken. Wat ik daar mee ga doen weet ik nog niet. Dat kan schilderen zijn of een foto achtergrond of helemaal iets anders. Daarom eerst als basis even een witte grondverf.

De fries, de zijkanten krijg je te zien: worden donker dus grijs. De binnenkant wordt met een witte zijdeglans afgewerkt: Dus witte grondverf. De fries wordt aan de binnenkant om het licht iets vanaf het "plafond" te reflecteren.

Nu waarom zou het schilderen als je er niet veel van ziet? Sommige mensen zijn van het grof werken en later zien we het wel. Ik niet dus gewoon de boel netjes afwerken. Het kost misschien wel wat verf en wat extra tijd. Door een verflaagje is het bovendien wat beter beschermd allemaal. Vooral als je de modelbaan bouwt in een omgeving die niet stabiel is qua klimaat.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mallet96

  • Gast
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #149 Gepost op: 29 december 2012, 05:40:44 »
Hallo Ronald,

Ik heb eigenlijk een vraagje. De modelbakken, liggen die los op de dragers, of heb je die op een slinkse manier vast gezet (kan het niet terug vinden in het draadje).

Zoals eerder in dit draadje vind ik het een nette, overzichtige manier van een modulebaan en heb je mij geïnspireerd tot het ontwerpen van een nieuwe modelbaan (in modulevorm).

Groet,

Marcel