Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren  (gelezen 52019 keer)

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #45 Gepost op: 04 October 2009, 21:41:55 »
De ruitenwissers komen van reserve onderdelen van een Class 66.
 

Ik vind de ruitenwissers erg mooi. Eigenlijk hadden dit soort ruitenwissers er van het begin al op moeten zitten.

Gr. Iven

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #46 Gepost op: 04 October 2009, 22:16:44 »
Ziet er stukken beter uit Chris. (y)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2009, 08:18:54 »
Is er al een liefhebber die 2 stellen heeft gekoppeld ?
1 viertje/drietje is geen gezicht, het is wel een flinke ingreep.
In het verleden moeten er toch ook Lima's onderhanden genomen zijn  ???
« Laatst bewerkt op: 05 October 2009, 08:20:39 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2009, 09:38:49 »
@Chris: maak je het dingetje naast/op de koppeling ook nog rood?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #49 Gepost op: 05 October 2009, 10:24:56 »
@Bob,

 ??? Hoezo " 1 viertje is geen gezicht" . Zie je in het weekend in Zeeland toch genoeg door het kale landschap schuiven.

1 drietje is inderdaad geen gezicht, dat is tijdperk toen.

groet, Albert. (y)


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2009, 10:52:09 »
En dan mijn (eerste) bijdrage hier.

De koppeling en opgevulde koppelingshouder zat mij dwars.
In het echt kijk je daar helemaal in.
Dus plaat van chassis afgesneden en 3 mm naar achteren geplaatst.
Plaat afgesneden van de koppeling en twee luchtslangen aangezet.



Hoi Chris,

Fraai stukje werk. Alleen wel jammer dat je die plaat onder de koppeling weggesneden hebt. Bij DD-IRM zat die gekke plaat er namelijk weldegelijk! Bij het combineren klapten deze platen naar achteren. Toen de eerste V-IRM's instroomden werden deze platen in naar achter geklapte toestand vastgezet en vielen ze al een stuk minder op. Nog weer later zijn deze platen helemaal van de koppelingen verwijderd, maar toen waren alle stellen dus al V-IRM.

Dat even voor alle anderen die nu ook overwegen om het mes in de koppelingen te zetten......

Dan nog over het rood schilderen van een deel van de koppeling. DD-IRM had oorspronkelijk voor het gedeelte met het kuiltje in de koppeling een rode afdekplaat. Deze klapte ook weg bij het combineren, zodat de puist van de tegenovergestelde koppeling in het kuiltje terecht kwam. Bekijk je nu de koppeling van het Lima/Rivarossi model, dan zie je dat kuiltje zitten. Dat suggereerd eigenlijk dat de afdekplaat naar opzij geklapt is. Dus feitelijk is deze modelkoppeling gesitueerd in de stand van combineren. In praktijk bleken de wegklapplaten regelmatig niet goed te functioneren en klapten ze na combineren niet terug. Ook deze platen zijn bij V-IRM verwijderd. Om je DD-IRM helemaal goed te krijgen, zou je dus eigenlijk het kuiltje op moeten vullen en dan dat gedeelte rood moeten schilderen, of de zijkant van de koppeling rood moeten kwasten om een weggeklapte plaat na te bootsen. Je kunt er ook nog voor kiezen om gewoon over het kuiltje heen te schilderen, zo erg valt dat niet op als het stel op de baan staat. Voor ieder wat wils dus  ;D

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 October 2009, 10:54:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #51 Gepost op: 05 October 2009, 10:56:00 »
Weet ik Jeroen, dat van de plaat. (maar als ie naar achteren is geklapt, is er al bijna geen klap meer van te zien)
Ik zal eens kijken of ik met een klein stukje styreen dat kan regelen.
Ik zal me vanmiddag nog even wat meer verdiepen in de koppeling, voor ik aan de andere kant verder ga.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2009, 10:59:26 door Chris van Diesen »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #52 Gepost op: 05 October 2009, 11:04:57 »
Chris,

Zijn de koppelingen ook los te leveren?
Zoja, dan is prutsen aan de koppeling geen probleem. kun je altijd terug.
Het zou trouwens een goed idee zijn om alle losse onderdelen (ruitenwissers, bak koppelingen, trapjes e.d.) bij Rivarossi te claimen.

Groet, Albert. (y)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #53 Gepost op: 05 October 2009, 11:51:50 »
Albert, ik heb daar even naar gekeken op het onderdelen blad.
Helaas staan bij de trapjes geen nummers bij mij bij. Ik had graag idd wat van de "zilveren"
trapjes bijbesteld voor de oude, ik mis er daar 1 van.
Tot nu toe geen nummer gevonden helaas. :'(
Hans

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #54 Gepost op: 05 October 2009, 13:02:18 »
@Bob,

 ??? Hoezo " 1 viertje is geen gezicht" . Zie je in het weekend in Zeeland toch genoeg door het kale landschap schuiven.

1 drietje is inderdaad geen gezicht, dat is tijdperk toen.
groet, Albert. (y)
Oeps, helemaal niet bij stil gestaan (en ik ben dit jaar ook nog 2x naar Middelburg geweest per trein :-[)
Zal elders in het land ook nog wel voorkomen denk ik.
Vr. groeten,
Bob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #55 Gepost op: 05 October 2009, 13:25:14 »
Zeker weten.
Kijk maar tussen Sittard en Heerlen of Sittard en Maastricht.
In Sittard wordt de IC uit Alkmaar/Amsterdam naar het zuiden gesplitst in een deel voor Heerlen en een deel voor Maastricht. Wisselend rijden er dan 4-tjes of 6-jes naar beide steden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #56 Gepost op: 05 October 2009, 13:29:26 »
Tussen Leiden en Utrecht pendelen ook vaak 4tjes, ik zie ze zeer regelmatig naast de N11. Voor mij 1 van de redenen om er toch 1 aan te schaffen.
Ik vind die koppeling persoonlijk niet zo storend, ik heb de 'insteekplaat' matzwart gemaakt. Die slangen zijn wel een goed idee.
Ik ga daarna als eerste de doorzichtig-gele cabine met ondoorlatend lichtgrijs bekleden (zelfklevend aluminiumfolie wat aan 1 kant gespoten is) , die valt mij nl. veel meer op. Zodra ik interieurs binnen heb ga ik dat ook met de bakken proberen.
Wordt vervolgd...

Bessel
« Laatst bewerkt op: 05 October 2009, 14:15:20 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #57 Gepost op: 05 October 2009, 13:42:54 »
's middags wil er ook nog wel eens een viertje rijden tussen Roosendaal en Zwolle.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #58 Gepost op: 05 October 2009, 14:13:47 »
Zeker weten.
Kijk maar tussen Sittard en Heerlen of Sittard en Maastricht.
In Sittard wordt de IC uit Alkmaar/Amsterdam naar het zuiden gesplitst in een deel voor Heerlen en een deel voor Maastricht. Wisselend rijden er dan 4-tjes of 6-jes naar beide steden.

Gr.
Eric

Dat is wisselend Eric.
Er komen verschillende variaties langs, er is ook neit echt een vaste samenstelling.

Combinaties die ik gezien heb zijn:
-VIRM4 + VIRM4
-VIRM6 + VIRM4
-VIRM6 + VIRM6
-VIRM4 + VIRM6

En de ene keer rijd er een viertje naar Maastricht, de andere keer weer een zesje.
En voor Heerlen geld het zelfde verhaal.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2009, 18:54:35 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi DD-IRM simpel verbeteren
« Reactie #59 Gepost op: 05 October 2009, 17:15:12 »
Heren,

Er zijn GEEN, ik herhaal GEEN reserve onderdelen te bestellen bij Overbeek of Rivarossi.
Ik heb het dan over trapjes, antennes, koppelingen of sier koppelingen.

bron : Overbeek.