Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: De ultieme keerlus revised  (gelezen 22603 keer)

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #45 Gepost op: 16 September 2009, 21:34:05 »

Rijrichting A naar C:
stap 1: melder A bezet, B doet er niet toe, C vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met A
stap 2: melder A en B bezet, C vrij. Geen actie
stap 3: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met C
stap 4: B en C bezet. Geen actie
stap 5: alleen C bezet, A en B vrij. Geen actie.

Nu kijken we naar de andere rijrichting, van C naar A:
stap 6: melder C bezet, B doet er niet toe, A vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met C
stap 7: melder C en B bezet, A vrij. Geen actie
stap 8: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met A
stap 9: B en A bezet. Geen actie
stap 10: alleen A bezet, C en B vrij. Geen actie.

Stappen 10 en 5 zijn gelijk. het verschil tussen 10 en 1 en tussen 5 en 6 is dat 10 en 5 geen actie tot gevolg hebben. Dan moet dus de schakeling uitgeschakeld zijn. Jou beschrijving is dus inderdaad gelijk aan wat mijn schakeling doet. (Werkt m'n pdf-je dus ;-) )

...Om dat op te lossen heb je nog een geheugenelement nodig, dat kan een bistabiel relais zijn, maar kan ook een elektronische flip-flop zijn. Ik noem dat verder FF...
Ik snap je FF verhaal.
Er is wel een ander probleem. De detector staat alleen aan als de bruine draad van de digitale spanning positief is ten opzichte van de rode. Bij de andere polariteit is het signaal even weg. Bij de Funky module is dat geen probleem, maar jij hebt er CMOS poorten achter hangen, en die zullen ook in hoog tempo aan en uit schakelen. Daardoor zou je foute schakelacties kunnen krijgen. Ik kan nog even niet overzien of dat echt een probleem is, maar het zou kunnen.

Een ander probleem waar je ongetwijfeld tegenaan zult lopen is het hikken van de stroomafname. Daardoor gaat een detector uit, terwijl er nog steeds assen in de sectie staan. De schakeling zou daardoor te vroeg kunnen besluiten om om te schakelen.
Dat kun je voorkomen door de uitgang van de detector iets te vertagen. Dus als de railstroom even wegvalt blijft het detectorsignaal nog even hangen, b.v. 1 seconde. Maar dat heeft wel een neveneffect: de trein legt in die seconde een bepaalde afstand af, en je zult de sectie B met die afstand moeten verlengen om het nog betrouwbaar te laten werken.
Dit is precies waar het mij omging.
De Condensator in het detectie-deel zorgt mijns inziens ervoor dat de schakeling minder snel verstoord raakt.
Door een condensator (parallel aan de opto) tussen de detectie en de CMOS-en te zetten hoop ik dat ook de CMOS niet te snel doorslaat/afslaat.
Dit zou dus op dezelfde wijze als aan de S88-bus moeten plaats vinden.
Moet er tussen de opto en de condensator op de emitter poort van de opto dan nog een extra weerstand?

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #46 Gepost op: 16 September 2009, 21:34:57 »
Dat deze oplossing minder elegant is klopt helemaal (staat ook zo aangegeven).
Dat je dezelfde problemen krijgt is te kort door de bocht.
De stroombron voorkomt een kortsluiting van de booster en is als dusdanig een veel betere oplossing dan een keerlusmodule op basis van kortsluitdetectie.
 
Ik heb enkel willen aangeven dat het ook kan met 3 secties zonder kortsluiting. Wie doet het met minder  ;) ?

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #47 Gepost op: 16 September 2009, 21:44:48 »
Moet er tussen de opto en de condensator op de emitter poort van de opto dan nog een extra weerstand?

Je moet zeker pull down weerstanden voorzien van de opto emittors naar de 0V. Je schakelt nu naar de +5V maar er is niets dat de ingang naar 0V trekt. Een eventuele tijdsvertraging op het wegvallen zal vrij groot moeten zijn (orde grootte 100-200ms). Dat trek je niet met een condensator over de C-E en een weerstand naar de 0V omdat anders de condensator te groot moet worden wat niet prettig is voor de opto (ontlaadstromen!).

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #48 Gepost op: 22 September 2009, 11:39:32 »
Als je het idee van de Flip-flop erbij betrekt, krijg je de volgende 'stappen':
Uitgangspunt:
trein rijdt van A -> C: relais richting A (afgevallen)
trein rijdt van C -> A: relais richting C (aangetrokken)
Q: huidige stand relais
Q': nieuwe stand relais
A, B en C: melders van de baan

rijden van A naar C:
Q C B A Q'   Q C B A Q'
0 0 0 0  0    1 0 0 0  1      rust stand
0 0 0 1  0    1 0 0 1  0      trein komt binnen bij A,
                 0 0 0 1  0      omschakelen naar binnenrij zijde
0 0 1 1  0    0 0 1 1  0
0 0 1 0  1    0 0 1 0  1      omschakelen naar andere zijde
1 0 1 0  1    1 0 1 0  1
1 1 1 0  1    1 1 1 0  1
1 1 0 0  1    1 1 0 0  1      trein heeft keerlus verlaten
1 0 0 0  1    1 0 0 0  1      ruststand weer bereikt.

rijden van C naar A:
Q C B A Q'   Q C B A Q'
0 0 0 0  0    1 0 0 0  1      rust stand
0 1 0 0  1    1 1 0 0  1      trein komt binnen bij C,
1 1 0 0  1                       omschakelen naar binnenrij zijde
1 1 1 0  1    1 1 1 0  1      omschakelen naar andere zijde
1 0 1 0  0    1 0 1 0  0
0 0 1 0  0    0 0 1 0  0
0 0 1 1  0    0 0 1 1  0
0 0 0 1  0    0 0 0 1  0      trein heeft keerlus verlaten
0 0 0 0  0    0 0 0 0  0      ruststand weer bereikt.

In de onderstreepte stand is de 'nieuwe' stand van het relais nog steeds afhankelijk van de rijrichting.
Als je de stand daarvoor bekijkt, dan is deze de inverse van de stand die gewenst is.
Dus de schakeling zal niet een maar twee flipflops moeten bevatten.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #49 Gepost op: 22 September 2009, 19:21:25 »
Het flipflop verhaal is in mijn schakeling geregeld via de AND-CMOS chips en het 4 schakel birelais.
Ik kan je het document wel sturen dat praat makkelijker. pdf-jes kan ik hier niet linken zonder dat ik weer een eigen webservertje heb.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #50 Gepost op: 23 September 2009, 08:35:13 »
Jij gebruikt geen flip-flop, maar een bistabiele. Voor een flip-flop had er ergens in jouw schakeling een klok signaal moeten zijn. Maakt niet uit Als de schakeling werkt en het geeft een besparing dan gaat het mij erom om het geheel naar een micro te vertalen. Hierna kan de nieuwe code op mijn modelbaan toegepast worden (daar zit nu een micro met 5 secties). Mijn maximale treinlengte zal daardoor met 30 cm (schall N) toenemen.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #51 Gepost op: 23 September 2009, 10:02:21 »
Jij gebruikt geen flip-flop, maar een bistabiele. Voor een flip-flop had er ergens in jouw schakeling een klok signaal moeten zijn.
Waarom moet je voor een flip-flop een kloksignaal hebben? Een flip-flop is niks anders dan een elektronische variant op een bistabile relais.

Ik denk dat je te ingewikkeld bezig bent met je 2 flip-flops.
Met 1 flip-flop moet het ook kunnen. Daarom heb ik mijn eigen variant nog eens overdacht, en ben tot de conclusie gekomen dat ik daar iets vergeten ben, en dat ik het ook duidelijker had kunnen opschrijven. Dus maar eens helemaal overnieuw.

Om te beginnen heb je de flip-flop (hierna te noemen FF). Die heeft 2 standen en die noem ik A en C. De FF wordt in stand A gezet door bezetmelder A, en in stand C door bezetmelder C. Maar er komt nog een voorwaarde bij kijken, als B bezet is, dan mag FF niet gestuurd worden.
Je kijgt dan de volgende logische acties:
A=bezet & B=vrij >> FF=A
C=bezet & B=vrij >> FF=C

Verder heb je het omschakelrelais, hierna te noemen OR. Dat kent ook 2 standen, A en C.
OR=A betekent: de overgang tussen A en B is gelijk gepoold
OR=C betekent: de overgang tussen C en B is gelijk gepoold

Dan nu over naar het stappenplan. De uitgangssituatie is onbepaald, d.w.z. FF en OR kunnen een willekeurige stand hebben.

stap1:
A=bezet.
B en C zijn nog vrij. B is alleen belangrijk voor FF, C hoeft niet als voorwaarde meegenomen te worden.
FF gaat naar stand A, OR gaat ook naar stand A.
De overgang A-B is nu gelijkgepoold, dus de trein kan zonder problemen oversteken naar sectie B.

stap2:
A=bezet, B=bezet
Omdat B bezet is, mag FF niet meer van stand veranderen, OR blijft ook staan.

stap3:
A=vrij, B= bezet, C doet er niet toe.
De 3 voorwaarden A=vrij & B=bezet & FF=A levert als actie: OR gaat naar stand C.
B-C is nu gelijkgepoold, dus de trein kan nu doorrijden naar C.
FF blijft in A staan.

stap4:
B=bezet, C=bezet.
Omdat B bezet is, mag FF nog steeds niet veranderen.
C=bezet zou OR naar C schakelen, maar omdat die al zo staat verandert er niks.

stap5:
B=vrij, C=bezet
Omdat B vrij is kan FF naar C schakelen. Dat doet verder niks, maar is een gevolg van de symmetrie van het proces.
OR blijft in C staan.

In de andere rijrichting verloopt het proces in spiegelbeeld, verwissel alle A's en C's met elkaar.

Resumerend moet je de volgende schakelformules toepassen:

Voor de Flip-flop:
A=bezet & B=vrij >> FF=A
C=bezet & B=vrij >> FF=C

Voor het omschakelrelais:
A=bezet >> OR=A
A=vrij & B=bezet & FF=A >> OR=C
C=bezet >> OR=C
C=vrij & B=bezet & FF=C >> OR=A

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #52 Gepost op: 23 September 2009, 10:37:16 »
Klaas, en hoe zit het dan op rails niveau en met de polariteit van de rails?? In elke situatie is er wel een kortsluit moment,volgens mij.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #53 Gepost op: 23 September 2009, 10:42:22 »
Wim,

dan heb je mijn verhaal niet goed genoeg bestudeerd. ;)
In alle gevallen wordt de polariteit goed geschakeld vlak voordat de trein de scheiding bereikt.
Daarbij moet je bedenken dat alleen sectie B wordt omgeschakeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #54 Gepost op: 23 September 2009, 11:25:27 »
Wim,

Volgens de vraagsteller zouden sectie A en C geen onderdeel zijn van de keerlus. Dus zowel sectie A als sectie C zijn de laatste sectie voor de keerlus. Deze zijn bij mij in schaal N minimaal 15 cm. Sectie B is bloklengte. Dus het schakelmoment daar is als de trein geheel in dit blok staat. Dat is in normale gevallen ook zo'n 30 a 40 cm voor het einde van deze sectie. Kortsluiting is in dit geval ook niet aan de orde.

Ik ben alleen nog aan het kijken of het meet een monostabiel relais kan en een flipflop
Dit schema zou dan de revised ultime keerlus kunnen zijn.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #55 Gepost op: 23 September 2009, 12:10:54 »
Ik ben alleen nog aan het kijken of het meet een monostabiel relais kan en een flipflop
Uiteraard kan dat . Alleen vraag ik me af wat je daarmee wint t.o.v. een bistabiel relais. Je introduceert een extra schakel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #56 Gepost op: 23 September 2009, 14:41:52 »
Ik heb de logica nu inmiddels teruggebracht tot een D-flip-flip (CD4013) en wat logica om de klok te besturen.
Hierachter een transistor met een mono-stabiel relais en voila.
Ik heb volgens mij alleen een race conditie tussen de klok en set/reset ingang.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #57 Gepost op: 23 September 2009, 17:23:03 »
Gerard, hoe ver ben je daarmee?
Heb je alleen nog maar een ontwerp op papier, of heb je al een werkende proefopstelling?
Als je iets concreets hebt, dan ben ik benieuwd naar het schema.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #58 Gepost op: 23 September 2009, 23:52:14 »
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk ;)

Klaas kijkend naar jouw laatste versie. Dit was ook mijn oorspronkelijke idee.
Alleen om omschakel problemen bij A->B->C waarbij B niet meer bezet is en C nog wel te voorkomen heb ik de "uitschakeling" van de logica voor detectie in alleen A en alleen C uitgeschakeld.
Ik denk dat dat inderdaad waarschijnlijk net zo goed kan met een FF.


Als je de schakeling heb zie ik hem graag verschijnen. In de tussen tijd ben ik mijn ontwerp nog aan het bijschaven. Het begint ergens op de lijken. Deze week de bestelling de deur uit en op een labboard een setup maken om te zien of de praktijk ook gaat werken.


>>>>>> AANVULLING <<<<<<<
Ik bedoelde de schakeling van GvanderSel.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2009, 00:16:41 door pijltje »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #59 Gepost op: 23 September 2009, 23:58:26 »
Als je de schakeling heb zie ik hem graag verschijnen.
Bedoel je mijn schakeling? Ik heb nog geen schakeling, niet in natura en ook niet op papier. Ik heb alleen bovengenoemde procesbeschrijving.
Ik was eigenlijk van mening dat je daar genoeg aan hebt om zelf een schakeling op te bouwen. Mocht je daarin vastlopen, geef het maar even aan en dan geef ik je een zetje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.