Rijrichting A naar C:stap 1: melder A bezet, B doet er niet toe, C vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met Astap 2: melder A en B bezet, C vrij. Geen actiestap 3: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met Cstap 4: B en C bezet. Geen actiestap 5: alleen C bezet, A en B vrij. Geen actie.Nu kijken we naar de andere rijrichting, van C naar A:stap 6: melder C bezet, B doet er niet toe, A vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met Cstap 7: melder C en B bezet, A vrij. Geen actiestap 8: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met Astap 9: B en A bezet. Geen actiestap 10: alleen A bezet, C en B vrij. Geen actie.
...Om dat op te lossen heb je nog een geheugenelement nodig, dat kan een bistabiel relais zijn, maar kan ook een elektronische flip-flop zijn. Ik noem dat verder FF...
Er is wel een ander probleem. De detector staat alleen aan als de bruine draad van de digitale spanning positief is ten opzichte van de rode. Bij de andere polariteit is het signaal even weg. Bij de Funky module is dat geen probleem, maar jij hebt er CMOS poorten achter hangen, en die zullen ook in hoog tempo aan en uit schakelen. Daardoor zou je foute schakelacties kunnen krijgen. Ik kan nog even niet overzien of dat echt een probleem is, maar het zou kunnen.Een ander probleem waar je ongetwijfeld tegenaan zult lopen is het hikken van de stroomafname. Daardoor gaat een detector uit, terwijl er nog steeds assen in de sectie staan. De schakeling zou daardoor te vroeg kunnen besluiten om om te schakelen. Dat kun je voorkomen door de uitgang van de detector iets te vertagen. Dus als de railstroom even wegvalt blijft het detectorsignaal nog even hangen, b.v. 1 seconde. Maar dat heeft wel een neveneffect: de trein legt in die seconde een bepaalde afstand af, en je zult de sectie B met die afstand moeten verlengen om het nog betrouwbaar te laten werken.
Moet er tussen de opto en de condensator op de emitter poort van de opto dan nog een extra weerstand?
Jij gebruikt geen flip-flop, maar een bistabiele. Voor een flip-flop had er ergens in jouw schakeling een klok signaal moeten zijn.
Ik ben alleen nog aan het kijken of het meet een monostabiel relais kan en een flipflop
Als je de schakeling heb zie ik hem graag verschijnen.