Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: De ultieme keerlus revised  (gelezen 22611 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2009, 16:27:42 »
Als je relais snel genoeg is, de opening van de isolatie. Bij het gebruik van de Rocoschakel rails is dat dus 50 mm. de helft van de afstand tussen de schakelaars.
Deze schakeling kom je ook weleens tegen als overwegschakeling, voor enkelspoor.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2009, 19:19:26 »
Sjonge, dacht ik iets nieuws te hebben bedacht. :-\

De afstand van de schakelbalk tot de scheiding is bij de Roco rail 50mm. Een trein die op normale snelheid rijdt doet daar minstens 100 milliseconde over. Een bistabiel relais schakelt binnen 20 milliseconde, dus het werkt snel genoeg.

Maar ik realiseer me nu dat ik het draadje van Leendert een beetje heb gekaapt. Dus laten we maar gauw verder gaan over zijn schakeling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2009, 20:15:17 »
Sjonge, dacht ik iets nieuws te hebben bedacht. :-\
  ::) (y)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #18 Gepost op: 15 September 2009, 20:21:08 »
Is niet erg Klaas,
Maar de schakeling met de twee contact schakelrails komt dus eigenlijk neer op de schakeling met 5 secties. Althans als je hem verkapt bekijkt ;).

"secties" A en B schakelen de middensectie in "A" richting en "secties" D en E schakelen de middensectie in de "E" richting.
Ik ben met je eens dat dit een veel eenvoudigere schakeling is. Dit zou je zelfs kunnen oplossen met 4 lichtsluizen.

Blijft mijn probleem bestaan om het logische deel om te zetten in een praktische oplossing, hahahaha.

Vind het overigens wel een fraaie oplossing alleen wil ik die denk ikzelf niet gebruiken. Dan zou ik nog eerder gaan voor de 5 secties.

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #19 Gepost op: 15 September 2009, 20:26:21 »
Nog wat anders, ik heb al veel verschillende "detecties" gezien.
De printjes van RoSoft zijn weer anders uitgerust. Moet ik hierover een nieuw draadje opstarten of kunnen we dat hier meenemen. Op de site van Klaas staan er ook verschillende.
Wat me opvalt in de "vernieuwde" versie van de LB100 is dat deze erg lijkt op de hier toegepaste versie alleen zit daar nog een extra weerstandsbrug.

HELP. Een goede, maar stabiele detectieschakeling is toch wel wat ik zoek.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #20 Gepost op: 15 September 2009, 20:32:12 »
Met lichtsluizen kan het ook, maar ook daar hangt een prijskaartje aan, net zoals aan de roco schakelrails, die kosten je 18,50 per stuk.
Daar heb je 2 ultieme keerlussen voor, voor die 4 schakelrails.

Waarom je zo moeilijk doet over die 5 secties snap ik eigenlijk niet. Je wil dus op een moeilijke manier 2 isolaties en 2 aansluitdraden besparen. Voor mij niet de motivatie om daarover mee te denken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #21 Gepost op: 15 September 2009, 20:34:51 »
Nog wat anders, ik heb al veel verschillende "detecties" gezien.
De printjes van RoSoft zijn weer anders uitgerust. Moet ik hierover een nieuw draadje opstarten of kunnen we dat hier meenemen. Op de site van Klaas staan er ook verschillende.
Wat me opvalt in de "vernieuwde" versie van de LB100 is dat deze erg lijkt op de hier toegepaste versie alleen zit daar nog een extra weerstandsbrug.

HELP. Een goede, maar stabiele detectieschakeling is toch wel wat ik zoek.

Weet niet waarom je zoveel paniek voor je zelf schopt, maar met de stroomdetectie op de keerlusschakeling is niets mis.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #22 Gepost op: 15 September 2009, 20:55:01 »
Het enige dat ik constateer Wim is dat de detectie schakeling op de ultieme-keerlus en de detectie schakeling die je op je 16SD toepast verschillend zijn. Meer niet.
Vraag me af wat "beter" is.

Als je al over beter kunt spreken natuurlijk. Jullie zijn de mensen met ervaring, ervaring die ooit hoop op te doen (al is het daar maar een fractie van).

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #23 Gepost op: 15 September 2009, 22:04:02 »
Maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag, wat is je bezwaar tegen die 5 secties?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #24 Gepost op: 15 September 2009, 22:09:42 »
Bezwaar. Groot woord. Ik zie/zag het als een uitdaging met slechts 3 secties te werken. Geen sluiting. En een "mooie" schakeling die voldoet aan mijn eisen.
Ik heb zeker niet als doel een kosten besparing te krijgen. Uiteindelijk zal deze schakeling die ik heb ontworpen tot nu toe ongeveer hetzelfde gaan kosten.

Het is persoonlijk. Ik zie dit als uitdaging, en het is voorbereiding op de baan die ik straks kan gaan bouwen. "voorpret" ;-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #25 Gepost op: 15 September 2009, 22:17:38 »
Leendert, veel succes en wijsheid dan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #26 Gepost op: 15 September 2009, 22:19:26 »
Hoi

Ik lees dit met aandacht, omdat ik me als marklinrijder hier weinig bij kan voorstellen.

OT..

Uit nieuwschierigheid wil ik nu toch wel eens weten of je met 2-rail eigenlijk wel een raildriehoek kan maken?

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #27 Gepost op: 15 September 2009, 22:21:17 »
Een rail driehoek, geen enkel probleem.
Zelfs met de ultieme keerlus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #28 Gepost op: 15 September 2009, 22:23:13 »
Hoi

Maar ik neem aan dat je een gedeelte moet hebben dat langer is dan het stroomafnemende deel van je trein?

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #29 Gepost op: 15 September 2009, 22:35:49 »
Bart, ja uiteraard, maar ten overvloede dat moet ook voor de keerlusschakeling die werkt op basis van kortsluiting. Die mag ook zijn spoor van binnenkomst niet bezet houden als hij het keerlus gedeelte weer verlaat.

Maar bij een driehoek denk ik aan een kort stukje spoor wat je naar beide rijrichtingen kunt verlaten. Dat moet zolang zijn als de trein zelf. Maar ook dit is weer te ver off-topic.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net