Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ACME 2024 met NS ICNG! door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:27:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:59
Digitaliseren Trix V 120 door Hasenwald
Vandaag om 13:59:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:09
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
  

Auteur Topic: De ultieme keerlus revised  (gelezen 23397 keer)

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
De ultieme keerlus revised
« Gepost op: 14 September 2009, 17:36:55 »
Hoi allemaal,

ik (probeer) een keerlus te ontwerpen die in twee richtingen bereden kan worden en die uit slechts 3 secties bestaat. Het doel is uiteraard geen sluitingen te krijgen. Ik heb met Patrick (Smout) al een korte mail-wisseling gehad en heb ook een docje met daarin de complete uitleg hoe de schakeling moet gaan werken. Dit "lijkt" allemaal te kloppen. Maar dan het grote moment, de schakeling zelf ontwerpen. Tja aangezien ik geen electrotechnicus ben heb ik dus een aantal praktische opmerkingen nodig bij de volgende schakeling:


Dit is deels een normale electronische tekening en deels een logische. Het praktische deel hoe moet het logische deel (twee ic's) uitgebreid worden zodat het geheel in praktijk ook gaat werken ;)

Stuur ff een pm als je het document met de achterliggende theorie wilt ontvangen dat post hier een beetje moeilijk.

grz,
Leendert
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 19:17:46 door pijltje »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2009, 18:14:18 »
Leendert, volgens mij bestaat het geheel al uit 3 secties.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2009, 18:21:32 »
Hallo Wim,

De Ultieme Keerlus zoals hij bij FunkyRail staat en bij jouw bij RoSoft te koop is bestaat in de print uit drie-detectie delen. Dat klopt. Maar op je baan heb je nog steeds 5 deelsecties nodig, A-B-C-D-E.
Of de prints die nu te koop zijn kloppen niet meer met het oorspronkelijke ontwerp.

grz,
Leendert

Leendert, volgens mij bestaat het geheel al uit 3 secties.

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 18:23:23 door pijltje »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2009, 19:41:31 »
Ik heb toch het idee dat je jezelf klem gaat zetten met deze schakeling. Zo te zien schakel je alleen de middensectie (B) om. En dan krijg je toch in bepaalde situaties een kortsluiting voordat de omschakeling plaatsvindt.

Maar het kan zijn dat ik het verkeerd zie. Daarom zou ik de beschrijving graag willen zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2009, 00:10:19 »
Leendert, ik heb de beschrijving gelezen, en ik begrijp de hoofdlijn.
Aan jouw systeem zit wel een voorwaarde,en dat is dat elke as stroom moet afnemen om een doorlopende detectie te krijgen.
Ook vertel je dat de secties A en C minstens zo lang moeten zijn als de langste wielbasis.

Nu heb ik van de originele ultieme keerlus begrepen dat de secties A, B en D, E heel kort kunnen zijn. Ik dacht dat 10 of 5 cm per sectie genoeg is. Dus wat spoorlengte betreft denk ik dat je niks wint.
Je spaart 2 sectiescheidingen uit, maar de prijs die je daarvoor betaalt is een tamelijk complexe logische schakeling  (die ik nog niet in detail heb uitgeplozen).

Weet je overigens dat er een veel eenvoudiger oplossing mogelijk is waarbij je maar 1 sectie nodig hebt?  :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2009, 01:08:58 »
Hoi Klaas,

ja maar die maakt kortsluiting ......
Ik ga er tenminste vanuit dat je dat bedoeld?

Voor de 5-sectie schakeling geldt dat een "geleidende" trein nooit langer mag zijn dan sectie B+C of C+D.
Dat staat nergens vermeld maar als je kijkt hoe de schakeling werkt is dat wel een voorwaarde.
In die zin veranderd er mijn inziens niets.
Over sluiting, Ik was zeker van plan al mijn rijtuigen te laten detecteren. Als het kan wil ik zeker ook gebruik gaan maken van Koploper. Dan "moet" ik dat ook doen als ik wil dat alles netjes werkt.

grz
« Laatst bewerkt op: 15 September 2009, 01:19:48 door pijltje »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2009, 04:33:14 »
Leendert, het grote issue is dat historische beschrijvingen van de ultieme keerlus niet in detail zijn ingegaan op alle specifieke eigenschappen. Leveranciers zouden dat wel moeten vermelden, maar die hebben nog steeds internet beschrijvingen, afbeeldingen en handleidingen beschikbaar, die nogal verouderd zijn. De informatie via websites van sommige leveranciers is soms erg matig en beslist niet actueel, hoewel ze in forumcommentaren soms anders doen vermoeden.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2009, 10:55:24 »
ja maar die maakt kortsluiting ......
Ik ga er tenminste vanuit dat je dat bedoeld?
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel een zeer eenvoudige keerlusschakleing met maar 1 sectie die omschakelt vóórdat er kortsluiting ontstaat.
Geïnteresseerd? Laat maar weten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2009, 12:42:06 »
Voor de 5-sectie schakeling geldt dat een "geleidende" trein nooit langer mag zijn dan sectie B+C of C+D.
Dat staat nergens vermeld maar als je kijkt hoe de schakeling werkt is dat wel een voorwaarde.
Dit staat ook nergens vermeld, omdat het niet zo is.
Maar op pagina 18 van de beschrijving op de site van Wim Ros staat dat sectie C net zo lang moet zijn als de langste stroomafnemende trein.
Dat is ook logisch. Als de treinlengte gelijk is aan B+C, dan kan hij gelijktijdig in B en D staan, en dan gaat het fout. De detectors van B en D willen nl. verschillende kanten op schakelen.
Dus, een trein mag nooit gelijktijdig in B en D staan, anders gezegd, een trein mag nooit langer zijn dan C.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2009, 12:58:53 »
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel een zeer eenvoudige keerlusschakleing met maar 1 sectie die omschakelt vóórdat er kortsluiting ontstaat.

Maar is wel éénrichtingsverkeer!!
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2009, 14:33:13 »
Maar is wel éénrichtingsverkeer!!
Ook mis. Volgens mij kun je helemaal niet weten welke schakeling ik bedoel, omdat die bij mijn weten nog nooit gepubliceerd is. ;)
Tweerichtingsverkeer, en zelfs met de mogelijkheid om in de lus terug te rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2009, 14:35:19 »
En wordt deze binnenkort gepubliceerd..?   

Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld  (y)
Modelspoorder in winterslaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2009, 14:51:15 »
Omdat je zo nieuwsgierig bent wordt hij nu gepubliceerd.  8)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussimpel.gif

De contacten die in het spoor getekend staan zijn schakelrails van Roco
Die worden bediend door elke flens die er over rijdt.
De maximale treinlengte moet korter zijn dan de afstand tussen A2 en B2.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2009, 15:05:14 »
Klaas, leuk, maar die staat al bij bosjes op het web. Is de klassieke keerlusschakeling met reed of railscontacten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2009, 16:15:09 »
klaas, ik hab hem nog niet gezien, maar wat is de minimale afstand tussen a1 en a2 ( of b1/b2 )
Modelspoorder in winterslaap