Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: De ultieme keerlus revised  (gelezen 23961 keer)

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
De ultieme keerlus revised
« Gepost op: 14 September 2009, 17:36:55 »
Hoi allemaal,

ik (probeer) een keerlus te ontwerpen die in twee richtingen bereden kan worden en die uit slechts 3 secties bestaat. Het doel is uiteraard geen sluitingen te krijgen. Ik heb met Patrick (Smout) al een korte mail-wisseling gehad en heb ook een docje met daarin de complete uitleg hoe de schakeling moet gaan werken. Dit "lijkt" allemaal te kloppen. Maar dan het grote moment, de schakeling zelf ontwerpen. Tja aangezien ik geen electrotechnicus ben heb ik dus een aantal praktische opmerkingen nodig bij de volgende schakeling:


Dit is deels een normale electronische tekening en deels een logische. Het praktische deel hoe moet het logische deel (twee ic's) uitgebreid worden zodat het geheel in praktijk ook gaat werken ;)

Stuur ff een pm als je het document met de achterliggende theorie wilt ontvangen dat post hier een beetje moeilijk.

grz,
Leendert
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 19:17:46 door pijltje »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2009, 18:14:18 »
Leendert, volgens mij bestaat het geheel al uit 3 secties.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2009, 18:21:32 »
Hallo Wim,

De Ultieme Keerlus zoals hij bij FunkyRail staat en bij jouw bij RoSoft te koop is bestaat in de print uit drie-detectie delen. Dat klopt. Maar op je baan heb je nog steeds 5 deelsecties nodig, A-B-C-D-E.
Of de prints die nu te koop zijn kloppen niet meer met het oorspronkelijke ontwerp.

grz,
Leendert

Leendert, volgens mij bestaat het geheel al uit 3 secties.

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 18:23:23 door pijltje »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2009, 19:41:31 »
Ik heb toch het idee dat je jezelf klem gaat zetten met deze schakeling. Zo te zien schakel je alleen de middensectie (B) om. En dan krijg je toch in bepaalde situaties een kortsluiting voordat de omschakeling plaatsvindt.

Maar het kan zijn dat ik het verkeerd zie. Daarom zou ik de beschrijving graag willen zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2009, 00:10:19 »
Leendert, ik heb de beschrijving gelezen, en ik begrijp de hoofdlijn.
Aan jouw systeem zit wel een voorwaarde,en dat is dat elke as stroom moet afnemen om een doorlopende detectie te krijgen.
Ook vertel je dat de secties A en C minstens zo lang moeten zijn als de langste wielbasis.

Nu heb ik van de originele ultieme keerlus begrepen dat de secties A, B en D, E heel kort kunnen zijn. Ik dacht dat 10 of 5 cm per sectie genoeg is. Dus wat spoorlengte betreft denk ik dat je niks wint.
Je spaart 2 sectiescheidingen uit, maar de prijs die je daarvoor betaalt is een tamelijk complexe logische schakeling  (die ik nog niet in detail heb uitgeplozen).

Weet je overigens dat er een veel eenvoudiger oplossing mogelijk is waarbij je maar 1 sectie nodig hebt?  :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2009, 01:08:58 »
Hoi Klaas,

ja maar die maakt kortsluiting ......
Ik ga er tenminste vanuit dat je dat bedoeld?

Voor de 5-sectie schakeling geldt dat een "geleidende" trein nooit langer mag zijn dan sectie B+C of C+D.
Dat staat nergens vermeld maar als je kijkt hoe de schakeling werkt is dat wel een voorwaarde.
In die zin veranderd er mijn inziens niets.
Over sluiting, Ik was zeker van plan al mijn rijtuigen te laten detecteren. Als het kan wil ik zeker ook gebruik gaan maken van Koploper. Dan "moet" ik dat ook doen als ik wil dat alles netjes werkt.

grz
« Laatst bewerkt op: 15 September 2009, 01:19:48 door pijltje »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2009, 04:33:14 »
Leendert, het grote issue is dat historische beschrijvingen van de ultieme keerlus niet in detail zijn ingegaan op alle specifieke eigenschappen. Leveranciers zouden dat wel moeten vermelden, maar die hebben nog steeds internet beschrijvingen, afbeeldingen en handleidingen beschikbaar, die nogal verouderd zijn. De informatie via websites van sommige leveranciers is soms erg matig en beslist niet actueel, hoewel ze in forumcommentaren soms anders doen vermoeden.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2009, 10:55:24 »
ja maar die maakt kortsluiting ......
Ik ga er tenminste vanuit dat je dat bedoeld?
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel een zeer eenvoudige keerlusschakleing met maar 1 sectie die omschakelt vóórdat er kortsluiting ontstaat.
Geïnteresseerd? Laat maar weten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2009, 12:42:06 »
Voor de 5-sectie schakeling geldt dat een "geleidende" trein nooit langer mag zijn dan sectie B+C of C+D.
Dat staat nergens vermeld maar als je kijkt hoe de schakeling werkt is dat wel een voorwaarde.
Dit staat ook nergens vermeld, omdat het niet zo is.
Maar op pagina 18 van de beschrijving op de site van Wim Ros staat dat sectie C net zo lang moet zijn als de langste stroomafnemende trein.
Dat is ook logisch. Als de treinlengte gelijk is aan B+C, dan kan hij gelijktijdig in B en D staan, en dan gaat het fout. De detectors van B en D willen nl. verschillende kanten op schakelen.
Dus, een trein mag nooit gelijktijdig in B en D staan, anders gezegd, een trein mag nooit langer zijn dan C.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2009, 12:58:53 »
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel een zeer eenvoudige keerlusschakleing met maar 1 sectie die omschakelt vóórdat er kortsluiting ontstaat.

Maar is wel éénrichtingsverkeer!!
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2009, 14:33:13 »
Maar is wel éénrichtingsverkeer!!
Ook mis. Volgens mij kun je helemaal niet weten welke schakeling ik bedoel, omdat die bij mijn weten nog nooit gepubliceerd is. ;)
Tweerichtingsverkeer, en zelfs met de mogelijkheid om in de lus terug te rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2009, 14:35:19 »
En wordt deze binnenkort gepubliceerd..?   

Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld  (y)
Modelspoorder in winterslaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2009, 14:51:15 »
Omdat je zo nieuwsgierig bent wordt hij nu gepubliceerd.  8)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussimpel.gif

De contacten die in het spoor getekend staan zijn schakelrails van Roco
Die worden bediend door elke flens die er over rijdt.
De maximale treinlengte moet korter zijn dan de afstand tussen A2 en B2.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2009, 15:05:14 »
Klaas, leuk, maar die staat al bij bosjes op het web. Is de klassieke keerlusschakeling met reed of railscontacten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2009, 16:15:09 »
klaas, ik hab hem nog niet gezien, maar wat is de minimale afstand tussen a1 en a2 ( of b1/b2 )
Modelspoorder in winterslaap