Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 14:03:29
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door henk
Vandaag om 13:56:14
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Ervaring 187-prestigemodels door NL-modelspoor
Vandaag om 13:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 13:10:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:44:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:00:19
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
  

Auteur Topic: de stoute schoenen gaan aan  (gelezen 18674 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #30 Gepost op: 30 November 2006, 01:00:55 »
Hier even een linkje voor die NEM normen, ik heb er zelf na heel goed lezen toch wat van geleerd, had ik alleen beter eerder kunnen doen ;D

http://www.miba.de/morop/

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #31 Gepost op: 03 December 2006, 19:38:41 »
ik ben dus met de banenplan bezig en doe dat momenteel in fleischmann picco

nu het volgende ik moet een paar keer type R1 bocht gebruiken ( om om de spiralen heen te rijden )is deze niet te klein qau radius ga met trein rijden met 8 a 9 rijtuigen en deze zijn 16 tot 17 cm lang

als ik deze R1 bocht in een cirkel leg dan heb ik een diameter van 38,6 cm
dus radius is 19,8 en van R2 is 22,5 cm

mvg ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #32 Gepost op: 03 December 2006, 21:48:06 »
Het is vrij klein maar als je wagens zwaar genoeg zijn zou het moeten kunnen, misschien kan je die bochten net iets ruimer maken, met een cm of 2 grotere boogstraal hoeven je draaistellen net niet tot het uiterste te gaan. Of dat echt veel verschil maakt weet ik niet maar,misschien help dat ::)

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #33 Gepost op: 05 December 2006, 21:55:58 »
Dus anders gezegd als ik R-2 bochcten kan gebruiken moet ik R-1 links laten liggen

R1=19,8 cm

R2= 22,5 cm

Zal ik dan geen of minder problemen ervaren, heb net wat geprobeerd en R2 kan ik net ertussen proppen op de tekening

mvg cheers ferdi
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Anoniem

  • Gast
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #34 Gepost op: 06 December 2006, 16:11:58 »
In het algemeen: hoe groter hoe beter. Als je de keuze hebt tussen R1 en R2 zonder dat het grote nadelen oplevert (ruimtegebrek / vreemde kronkels enz.), hoef je niet echt te twijfelen en moet je voor R2 gaan in alle situaties ;).

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #35 Gepost op: 06 December 2006, 21:48:22 »
Thanks, heb nu 2 sporenplannen voor mijn schaduw station, zal deze er morgen opzetten.

Bij eentje kom ik aan 1 kant binnen (dubbelspoors ) en ga aan diezelfde kant er weer uit, de tweede kom ik ik binnen via 2 kanten binnen er ga daar ook weer uit ( enkelspoors )

Dit omdat ik op 2 gedachten hink betreft niveau 0

Ik moet nu werken, de centjes verdienen en gooi morgen zoals gezegd het erop

mvg Ferdinand

« Laatst bewerkt op: 06 December 2006, 21:53:13 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #36 Gepost op: 07 December 2006, 12:42:29 »
Oke dan, hier komen ze

Optie 1


Hier kom ik van 2 kanten binnen, en het idee was om dan op het volgende niveau op de hoofdtraject te komen

Bovenlangs via een helling langs de lange zijde en via de linkerbeen
Onderkant via een spiraal naar boven

of Optie 2



Hier kom ik aan 1 kant binnen en weer naar buiten, alleen dacht ik hier om eerst een nieveau met alleen rails te plaatsen ( dus rijtijd verlenging )en ddeze rails zullen totaal niet zichtbaar zijn om daarna naar het 2e nvieau te gaan waar mijn hoofdtraject komt te liggen
Bioj het hoofdtraject zal vooraan een gedeelte van 2 meter zichtbaar spoor zijn en een stuk van het linkerbeen ( deze rails komen aan de voorkant te liggen ( 2spoors + 2 inhaalsporen met evt aftaking lokaal spoor )
op de volgende niveau komt dan het station met rangeerterrein

hopelijk ben ik zo een beetje duidelijk wat mijn iedeeen zijn

hoofdtraject ben ik met begonnen voor optie 1 en 2

mvg ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #37 Gepost op: 07 December 2006, 13:07:50 »
Ferdinand, waarom moeten jou treinen altijd over die centrale wisselstraat heen om het schaduwstation in of uit te komen? Het lijkt mij dat je het zo electrisch moeilijk maakt en met vele kruisende trein bewegingen ook kwetsbaar ::). Ik weet niet wat jou plannen zijn om voor zo'n opzet te kiezen maar met wat ongelijkvloerse kruisingen en minder wissel zou je mogelijk een veel betrouwbaarder en simpeler schaduwstation kunnen maken ;).

Groetjes Michiel

PS; ik zie een lus vormig schaduwstation als een lopendeband met parkeervakken die moet kunnen blijven draaien 8)
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #38 Gepost op: 07 December 2006, 18:58:40 »
PS; ik zie een lus vormig schaduwstation als een lopendeband met parkeervakken die moet kunnen blijven draaien 8)

Dat is een belangrijke overweging. Je kunt in een schaduwstation twee dingen doen: de treinen tijdelijk 'parkeren' en / of de samenstelling aanpassen. Wat belangrijker is (meestal zullen beide voorkomen) bepaalt mede de vorm van je schaduwstation. Als de hoofdfunctie de 'parkeerfunctie' is heb je baat bij zo weinig mogelijk kruisende rijwegen (kans op aanrijdingen en storingen) en dus liever ongelijkvloerse kruisingen. Als de hoofdfunctie de samenstelfunctie is ligt dat anders: dan heb je liever alles in hetzelfde vlak (vergemakkelijkt het rangeren) en zijn kruisende rijwegen minder erg (omdat je veel actiever bezig bent in je schaduwstation).

Omdat NS-treinen niet zo vaak (lees: bijna nooit) van samenstelling wijzigen zul je op een Nederlandse baan van na pakweg 1995 van de parkeerfunctie uit moeten gaan. Als je in - met name - Mediterrane landen rijdt is de parkeerfunctie van minder belang hoewel niet onbelangrijk, en als je tenslotte een jaar of 30 terug in de tijd gaat heb je in alle landen een grote nadruk op de samenstelfunctie.

Deze finalistische benadering van het probleem kom je niet zo vaak tegen, maar is zeker iets om in het achterhoofd te houden ;D.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #39 Gepost op: 07 December 2006, 19:06:03 »
He Wesley hahaha je lees net mijn gedachten, begreep even niet wat er bedoelt werd met dat zinnentje , begrijp het nog niet helemaal, maar mijn gedachten was om de treinstellen tijdelijk te parkeren dus betekent dat ik de verkeerde kant op gaat, maar dacht als hij bv via spoor 1 binnen komt dat hij weer of via die weg of de andere spoor weg gaat zodat ik op verschillende plaasten op niveau 0 zoou komen

en soms moet er een trein binnenkomen die gelijk door gestuurd wordt
mvg Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 07 December 2006, 19:23:18 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #40 Gepost op: 07 December 2006, 19:21:01 »
[img ]http://verwijderd[/img]

dit had ik een beetje in gedachten voor niveau 0 het gedeelte aan de voorkant komt in zicht + een deel van de linkerbeen

de rest is onzichtbaar

dus bovenaan naar schaduw station ( enkelspoor )
rechtsonder ook een optie naar schaduw station

linksboven naar niveau 1 (station )
rechtsboven naar niveau 1( station )

linksonder (lokaal spoor naar niveau 1 ( richting station en aftaking rangeer gebied )

onderaan de lange been heb ik 2 hoofdsporen met 2 inhaalsporen, waarvan de bovenste inhaal spoor verbind met lokaal spoor of mag dit niet ?????

ik wil zoveel mogelijk rijtijd creeren

mvg ferdinand
« Laatst bewerkt op: 10 December 2006, 07:52:48 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #41 Gepost op: 07 December 2006, 19:55:09 »
Wesley,

Grappig. Zo had ik het schaduwstation an sich nog nooit bekeken. Ik zie het, en gebruik het als volgt: trein A rijdt een tunnel in, en is een kwartier weg, terwijl er ondertussen al 7 andere treinen uit die tunnel in tegengestelde richting zijn gekomen (geldt bij bv. model hondenbot als baanplan). Zo zie je niet het 'rondje om de kerk'. Zo heb ik het gebouwd, en dat moet uiteraard automatisch kunnen draaien.

Ik leer elke dag wat hier.......


Anoniem

  • Gast
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #42 Gepost op: 07 December 2006, 20:27:24 »
Het viel mij eens op dat er eigenlijk vrijwel altijd vanuit gegaan wordt dat een schaduwstation een parkeerplaats is, maar met de SNCF als voorbeeld komt dat niet zo lekker uit, zeker in vroeger tijden ;D. Toen (ik heb o.a. een dienstregeling uit 1973 in mijn bezit) werd er echt overal een slag in de rondte gerangeerd, met goederentreinen natuurlijk maar ook met reizigerstreinen. Dat heeft tot gevolg dat vrijwel elke trein verschillend is. Om dan een stuk of 100 vaste stammen te hebben rijden die soms marginaal verschillen is niet zo erg praktisch ;). Daarom heb ik besloten dat een trein uit het zicht moet vertrekken, vervolgens niet statisch geparkeerd moet worden maar gewijzigd van samenstelling, en na enige tijd weer in het zicht moet komen.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #43 Gepost op: 07 December 2006, 23:21:18 »
Ik kreeg van Ferdinand een reactie via PB op het topic dat naar mijn idee gewoon hier kan staan. Verder weet ik even niet wat ik met de reactie moet/kan ??? :P :P volgens mij is dat namelijk al uitgelegd deels ;).

(quote:)hallo bedankt voor je reactie, maar ff en vraagje, betreft de ongelijkvloerse kruisingen

hoe bedoel je dat en weet niet hoe ik dat moet uitvoeren, en je laatste zin bergrijp ik even niet maar ben vandaag een beetje blond denk ik. (unquote.)

Uhm, ja uhhhhhhhhh, groetjes Michiel ??? ;D
 
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #44 Gepost op: 08 December 2006, 07:45:41 »
He michiel, ik had je via PB gemaild had dat ook via topic moeten doen,nadat de mail was verstuurd zag ik dat Wesley net had geantwoord  (bloos)

mvg Ferdi
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper