Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 07:25:42
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:19:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:08:22
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07

Auteur Topic: de stoute schoenen gaan aan  (gelezen 18031 keer)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
de stoute schoenen gaan aan
« Gepost op: 18 November 2006, 15:37:22 »
Hallo medespoorders, heb besloten dat het maar eens tijd moet zijn om te gaan beginnen met een banenplan, heb heel veel gelezen miss wel te veel omdat je door de bomen het bos niet meer ziet

oke dan, hier is mijn baan opppervlak

oeps een kleine foutje cm moeten mm zijn hahahaha ;D

maten zijn
rechts :3,88 x 1,30 meter
onder : 2,25 x 1,20 meter
Boven : 2,55 x 0,75 meter
links    : 1,80 x 0,65 meter
links    : een stuk van 17,5 cm breed en 1 meter lang als ik de trein rond wil laten rijden
Het blauwe moet de oversteek worden, als dit uberhaüpt mogelijk is

aangezien de ruimte niet groot is dacht ik om hem rond te laten gaan

aan de linkerzijde wilde ik de baan laten keren en evt 2 sporen rechtdoor laten lopen en dan via een ophaalbrug of een vaste brug in de hoogte het loopstuk overbruggen

raam is op een hoogte van 95 cm, wat is een goede werkhoogte voor de tafel???

De tafel krijgt wel ronde vormen !!!

Schaal: N
-Digitaal: Intellibox of Esu en Koploper
-Lok-decoders: DCC en Selectrix
-Rails: fleischmann pico
-Periode:IV
-Landschap: heuvelig met een enkele berg aan de randen

Ik heb na veel wikken en wegen gekozen om met spoor N te gaan werken

thema zal duitsland worden met tijdperk IV , wil 1 of 2 schaduwstations op niveau -1 eentje met 8 opstelsporen,en 1 met 4 of 5 opstelsporen, een  rangeergedeelte ( goederen opslag overslag ) een groot of middelstation ( Bonn van Fahlerr)met 5 tot 6 sporen, 1Wil met dubbelspoors werken, miss ook dubbel spoors op paradebaan en een enkelspoors

Betreft de electronica met name de blokmelders, seinwissel module´s enz die wilde ik zelf gaan maken aangezien dit een flinke kostenplaatje is en ik vroeger altijd met electronica heb ziten pielen ( ben div site´s tegen gekomen met voorbeelden )en wat is mooier dan alles zoveel mogelijk zelf te maken

Het zal wel een project worden waarvan je denkt waar ben ik aan begonnen maar het zit in mijn koppie hahaha
« Laatst bewerkt op: 07 December 2006, 19:11:52 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2006, 17:24:06 »
Nou Ferdinand jij kan dus lekker aan de slag :). Mooie ruimte! Ophaalbrug hoeft geen probleem te zijn. Alleen de rechter onderhoek is wat aan de grote kant om goed te kunnen werken. Maar daar zijn wel oplossingen voor. Ben benieuwd naar je eerste baanplan.
Succes Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Erin P. van Beveren

• Offline Offline
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2006, 17:25:07 »
Beste Ferdinand,

De enigste drie tips die ik zo te binnen schiet die ik je kan geven zijn:

Zorg er voor dat je alle plaatsten rond om je tafel met je armen kan bereiken, evt. kan je een mangat plaatsen in de hoek rechts onder. Uiteraard met een verweiderbaar stukje scenery, zodat je dit niet 1,2,3 ziet.

Wat de hoogte van de tafel betrefd, daar zal je verschillende antwoorden op krijgen. Ikzelf heb het op mijn tafel gedaan zoals het in de kamer mooi uit kwam. De hoogte van mijn bovenkant tafel is 915 cm. (36 inch) Op deze "bovenkant tafel" hoogte komt het eerste niveau rails te liggen, wat een schaduwstation is. Dus de echte zichtbare "bodem" ligt dan nog ongeveer 10 cm hoger. (4 inch)

Het raam ligt op 95 cm. van de grond en je maakt een vaste modelbaan. Ik heb op mijn modelbaan rekekning gehouden met het evt. vervangen (en schoonmaken) van het raam als die stuk zal gaan, wat ooit kan gebeuren. Zorg dat je er dan bij kan. Het beste kan je even hier:

http://www.nlms.info/articles/layoutmain/layoutmain_nl.htm

naar kijken voor de uitleg, plaatjes zeggen meer dan woorden.

De overbruging, in blauw, is uiteraard mogelijk. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, op mijn baan komen er in totaal 5 stuks. En alle vijf voor de ramen.

Veel plezier, op mijn website kan je nog wel wat info vinden. Baat het niet dan schaat het niet.

Erwin
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2006, 17:38:57 »
Ferdinand,

aardige ruimte. Schaal N lijkt hiervoor een uitstekende keuze. Een vraagje:

Is dit gesitueerd op een zolder met schuine daken? Zoja, denk er eens over om dan onder het schuine dak redelijk laag (+- 45 cm) het schaduwstation te bouwen, en dat dan in een hoek via een railspiraal omhoog klimt naar het door jou gewenste niveau boven de vloer.  Ik heb dat bij mij thuis ook zo gedaan, en het bevalt uitstekend. Ik zal, als je dat wilt, wel een fotootje plaatsen....dan leeft het wat meer.

Gr

Jeroen

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2006, 18:21:44 »
alvast bedankt voor de leuke reactie's en jeroen het is een slaapkamer de grootste kan ik helaas niet gebruiken, miss dat ik ze iets minder breed moet maken zodat er iets meer ruimte is om te bewegen en foto'szijn altijd welkom ;D

« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 19:00:06 door Bart Tigges. Reden: Quote van het vorige bericht verwijderd »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2006, 18:32:13 »
Goededag Erwin. bedankt voor je reactie en bedankt voor die enne site, en Uw site was ik al tegengekomen, een hele mooie site moet ik zeggen met bordevolle informatie

betreft de raamzijde, ik denk dat ik de baan dan maar een stuk naar binnnen moet laten komen zodat ik er altijd kan staan

ik ga ff puzellen, ben nu met het schaduwstation bezig, dit moet een 2 sporige worden, eens kijken hoe dat wilt vlotten

bvd ferdinand

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2006, 13:11:15 »

het is een slaapkamer

Nouja geen punt, maar voor een zolder is het schuine dak vaak een ramp, in de zin van dat het ruimte vreet. Heeft alles te maken met de tafelhoogte: hoe hoger, hoe minder effectief bruikbaar oppervlak je overhoudt. Als kunstgreep heb ik daarom een schaduwstation op een hoogte van ongeveer 45 cm geplaatst onder het schuine dak. Daartussen een looppad. Om bij het schaduwstation te komen, wat in principe niet vaak hoeft, kruip ik onder de 'hoofd-tafel' door. In een hoek van de zolder spiralen de sporen omhoog richting het zichtbare gedeelte. Misschien is het alsnog een ideetje voor je. Het zichtbare gedeelte is nergens breder dan 60 cm. Werkt wel prettig.

Hier wat fotootjes zoals gevraagd.

Gr,

Jeroen

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2006, 13:56:35 »
indrukwekkend volgens mij heb je hoge niveau's als ik het goed zie

bedankt voor de foto's zal ze goed bekijken vooral de spiraal

nu een vraagje van mij kant, schaduw staion heb ik papier

maar ga nu de baan doen, en wil beginnen bij een grote staion ( of middel ) met 4 a 5 sporen met 2 vrije sporen ( spoor die niet aan het perron grenst ) weet niet hoe ik het anders moet zeggen

maar hoe lang mag ik de station maken van wisselstraat tot wisselstraat

en denk dat ik deze rechts onder wil plaatsen waar de baan 1,30 meter breed wordt

Ik wil met 3  sporen aankomen spoor  van nivaeu 0 en spoor van niveau 1
en dan met 4 weg waarvan een weer verdwijnt naar niveau 0 om dan te verdwijnen er deze via spiraal naar boven te laten gaan

cheers ferdi

Anoniem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2006, 16:39:30 »
maar hoe lang mag ik de station maken van wisselstraat tot wisselstraat

Ik weet niet zeker of ik je vraag juist interpreteer, so correct me if I'm wrong ;D.

De lengte van sporen in een station kun je redelijk vrij bepalen. Waar je op moet letten is dat alle treinen die moeten stoppen normaal gesproken in hun geheel (dus inclusief loc) langs het perron moeten passen. Verder hangt de lengte van de sporen in je schaduwstation in zekere mate samen met die in je station: dat komt ongeveer overeen.

Dat gezegd hebbende kun je twee wegen bewandelen:
a) Je beziet de langste trein die nog moet stoppen in je station. Zijn lengte verhoog je met een aantal centimeters (tussen de 10 en 20 is wel aardig) om onnauwkeurig stoppen op te vangen en om te zorgen dat het niet al te verkrampt 'propwerk' wordt. De lengte die je dan krijgt is de minimale lengte van het perron langs je hoofdspoor (eventueel mogen andere sporen iets korter zijn, maar niet te kort).
b) Je tekent je station uit (min of meer willekeurig que lengte), meet de lengte op van de perronsporen, haalt er de voornoemde marge af en je hebt de lengte van de langste trein die nog kan stoppen.

Voor beide is wat te zeggen. Ikzelf ben meer voorstander van mogelijkheid a) maar ik heb dan ook veel ruimte en een voorliefde voor realistische treinsamenstellingen ;D. Als de ruimte beperkt is voldoet b) ook prima.

Overigens: je zou kunnen overwegen om de brug weg te laten. Dat smalle pootje links is bij uitstek geschikt voor een lokaalspoortje met charmant kopstationnetje ;).

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2006, 23:56:58 »
Hallo Wesley, bedankt voor je reactie

als ik het goed begrijp dan moet ik het volgende doen

bv E-Lok BR 112 met 5 rijtuigen is +/- ( rijtuig = 16,5 cm x 5 + de loc ) 100 cm 
daarbij de marge van 20 cm maar wil 2 richtingen rijden dan komt er nog een keer 20 cm bij als ik het goed heb

dus moet mij perron 140 cm zijn klopt dit ???

dan krijg ik wel een groot station gezien mijn baan of valt dat mee ???

ik wilde het station Bonn gebruiken en dit uitbreiden met de perrons

groetjes ferdi

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2006, 00:26:39 »
Volgens mij is 120 cm ook wel genoeg.....als jouw trein daar staat, dan heb je aan beide kanten 10 cm over.....bijna een locomotief-lengte, lijkt me wel in orde....

Anoniem

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2006, 09:56:39 »
Jep, je hoeft maar één keer die marge te nemen (tenzij je overigens van rijrichting wilt wisselen en de loc moet omlopen, dan heb je twee loclengtes nodig: één vooraan en één achteraan). Die marge verdeel je over voor- en achterzijde. Dan heb je omgerekend 16 meter perron over aan voor- en achterzijde, dat is prima.

Je station wordt altijd vrij fors (zeker als je fraai railmateriaal als Peco gebruikt, bij Fleischmann gaat het iets minder hard) maar reken, gegeven deze perronlengte, meer dan twee meter tussen het eerste en het laatste wissel. En dan doe je het nog heel netjes, mijn ontwerpjes komen meestal uit rond de 5 meter, een enkele keer als ik iets (te) groots uitteken rond de 9 ;D.

Overigens ben ik voorstander van wat langere perrons omdat in het buitenland ook de langste trein nog wel wat metertjes perron 'overhoudt' aan voor- en achterzijde, bij de NS is het wel eens wat krapper bemeten.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2006, 13:34:07 »
dank je wesley

maar heb nu een voordeel tafel wordt groter 4,40 meter ipv 3,8 meter

dit omdat ik toch de grootste kamer mag gebruiken ( lief he  ;D ) dit omdat we nog een tosti-ijzer haden die we niet op die manier kwijt konden en op deze manier wel en ik hou meer ruimte over om me te bewegen cq te werken

dus baan wordt nu als volgt

baan tegen de lange muur 4,40 x 1,30 meter
linkerbeen 2,35  x +/- 1,10 meter
rechterbeen 2,00 x 0,6 meter voor evt een kopstationnetje voor de locale spoor wat door jullie geopperd is wat een heel leuk idee is

ik zal de baanoppervlak vanavond ff tekenen moet helaas nu werken, het liefst zou ik de komende maanden verlof willen nemen en mijn eigen te storten op de banenplan :D

ps nog een vraagje, ik ga dus N-spoor rijden maar opperde jij Pecco rail en ik denk dan aan code 55 maar kom ik dan niet in de moeilijkheden met de flensen van de wielen dat deze tegen de bielzen aan komen en daarbij kent pecco alleen flexrails

wat raden jullie aan fleischmann picco, Pecco code 55 of iets anders, want wil ook de ballast gaan maken maar weet niet of dat met fleischmanrails gaat en in de winkels geven ze geen echte antwoord erop ???

groetjes tuut tuut ferdinand
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 13:36:45 door Ferdinand Paternoster »

Alex_is_lang

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2006, 14:17:25 »
Hallo Ferdinand,

Je hebt een best oppervlak om te bouwen.
Wat matriaal keuze fleischmann picco en peco 55 betreft zal vooral de keus zijn vor gebruik van standaard rails, peco 55 is alleen in flexrails te verkrijgen.
Wat betreft je wielflensen heb je bij peco minder last bij de railschoentjes. Bij peco zitten de railschoenen onder de rails. (Zelf heb ik de stap gemaakt om peco 55 te gaan gebruiken)
De wissels van peco zijn matiger van graden, daardoor heb je wel meer ruimte nodig.

Alexander

Anoniem

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 21 November 2006, 20:42:51 »
Railmateriaal van Peco is vanuit mijn optiek verreweg te verkiezen, maar er zitten ook wat nadelen aan:

- zoals Alex aangeeft: geen standaardrailstukken, alleen wissels en flexrails. Kan een nadeel zijn voor sommige mensen, ik heb er geen enkele moeite mee.
- het vreet ruimte. Dat komt omdat de wissel met de grootste straal bijvoorbeeld bijna 17 cm lang is. Zie ook de bespreking van de voordelen.
- je hebt wat extra handelingen nodig om een wissel aan te leggen omdat de spoorstaven bij het puntstuk geleidend zijn.
- je moet nogal eens frutten met losse dwarsliggertjes die je dan af moet knippen of juist ertussen schuiven.

Voordelen:
- het railprofiel is een stuk realistischer doordat een deel van de spoorstaaf 'verzonken' is.
- de railgeometrie is geweldig. Mooie slanke wissels met grote stralen en kleine wisselhoeken.
- de wissels hebben niet zo'n lelijk zwartplastieken puntstuk van 2 cm lang. De puntstukken zijn mooi van metaal. Ook zijn de wisselaandrijvingen ondergronds, je hebt niet zo'n kast naast je wissel liggen.
- het railschoentjesverhaal zoals Alex het aangeeft. De spoorstaaf is 'verzonken' in de dwarsliggers, de schoentjes dus ook.

Wat je flenzen betreft: uitgezonderd MISSCHIEN sommige modellen uit de oertijd (1964-1975 ongeveer) kan alles zonder enige problemen over Pecorails rijden. En omdat uit die begintijd nog nauwelijks modellen te koop zijn, hoef je je als beginner geen zorgen te maken. Mocht je toevallig wel ooit zo'n ding hebben, dan zou je een ombouw kunnen overwegen met nieuwere assen.

Dan had je nog een vraag over de ballast: Fleischmann wordt geleverd met ballastbed en al. Het ziet er wel onnatuurlijk uit van kleur en textuur en het is veel te smal. Voor een beetje realisme zou je dus ook je Fleischmannrails van losse ballast moeten voorzien, dat wordt waarschijnlijk alleen maar lastiger omdat dat fabrieksgedrocht in de weg zit.

Enneuh... op 440 cm moet je wel een fatsoenlijk station kunnen bouwen ;D. Twee toeleidende bogen met r = 50 cm, dan houd je 3,40 meter over voor je station. Kun je ook met langere treinen dan vijf bakken rijden ;).