Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:35:19
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 19:09:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57

Auteur Topic: de stoute schoenen gaan aan  (gelezen 18093 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re: de stoute schoenen gaan aan
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2006, 00:08:57 »
Ferdinand,

Wesley heeft gelijk. Vind dat hij met de Fleischmann wissels ietwat kort door de bocht gaat. Ik vind het wel meevallen. Maar: de bielzen zijn te kort, en de wisselhoeken vrij groot.

Maar het is nog altijd geen Maerklin 22,5 graden wissel, wat ik zelf onacceptabel vind (volgens mij had het oude minitrix ook zulk soort wissels). Ik vind Fleischmann acceptabel, en peco gewoonweg mooi. De "diepzwarte stukken" en "dikke kasten naast het wissel" zijn mij het punt van discussie. Heb hier een fotootje van mijn huidige zolder-situatie bijgevoegd (inderdaad: ik rijd N met FL rail). De kasten, daar heb je geen last van. Die grote stukken. Die kun/moet je camoufleren. Dan vind ik het best prima. Het ballastbed is niet geweldig, maar ook daar kun je veel aan verbeteren.

Overigens, www.meine-n-welt.de rijdt ook met Fleischmann rails. Moet je toch echt even bekijken, die website.

Succes!

J

http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/flwis.jpg

Anoniem

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2006, 09:41:01 »
Maar wat is het nut van railmateriaal kopen waar je nog heel veel aan moet versleutelen (met name het plastic gaan camoufleren, alsmede het ballastbed dat niet goed is verbeteren) als het "kant-en-klare" product voor een lagere prijs op de markt is? ;D. Ik heb overigens nooit beweerd dat Fleischmannrails een drama zijn, slechts dat Peco "vanuit mijn optiek verreweg te verkiezen" is.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2006, 11:04:58 »
Juist, heb je ook niet gezegd, verwijt ik je ook niet (fl-rails, drama, die opmerking ;) ). Ik vind het versleutelen wel meevallen, klapje ballast links en rechts, en klaar. Bij andere systemen moet je weer met ballast gaan klooien tussen de bielzen, m.n. bij de wissels lijkt me dat niet echt prettig. Maar hey, als je Fleischmann ballastbed lelijk vindt (en te korte bielzen, hoge railstaaf), dan is de keuze heel duidelijk......., ok. Ik zou nu ook duidelijk voor de peco rail gaan, maar om nou in ene keer 50 meter rails weg te doen..... ::)

Anoniem

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2006, 12:23:06 »
Ja dat is natuurlijk altijd het geval...wie al veel heeft krijgt te maken met de wet van de remmende voorsprong. Ikzelf heb nog wel een aardige zooi Minitrix liggen overigens, misschien gebruik ik die nog in een schaduwstation of zo, of anders in een testopstellinkje.

Met ballast klooien tussen de dwarsliggers bij wissels is niet zo'n punt hoor, je hoeft maar op één ding te letten en dat is dat er geen steentjes tussen de wisseltongen blijven liggen. Een klein dun voorwerp doet wonderen om die steentjes eruit te peuteren.

De ballast van Fleischmann is overigens naar mijn smaak wat te grijs, en als je dat vindt, wordt je probleem ineens veel groter ;D.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2006, 12:37:00 »
www.creatiefmetverf.nl   ;)

Maar om het iets meer on to the topic te houden: Ferdinand, met die ruimte, en met niks in je voorraad (wet van de remmende voorsprong) zou ik zeker voor de peco rails gaan.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 November 2006, 09:04:05 »
Hallo Ferdinand,

Je hebt een best oppervlak om te bouwen.
Wat matriaal keuze fleischmann picco en peco 55 betreft zal vooral de keus zijn vor gebruik van standaard rails, peco 55 is alleen in flexrails te verkrijgen.
Wat betreft je wielflensen heb je bij peco minder last bij de railschoentjes. Bij peco zitten de railschoenen onder de rails. (Zelf heb ik de stap gemaakt om peco 55 te gaan gebruiken)
De wissels van peco zijn matiger van graden, daardoor heb je wel meer ruimte nodig.

Alexander

Hallo ik ben bezig met de sporenplan, deed het eerst met winrail maar dat gaat nog niet zo lekker, dus een tekening gemaakt van de oppervalkte schaal 1:5 omdat de sjabloon dat ook heeft en kan ik het beter visualiseren voor me eigen

ik doe het nu teken in fleischmann picco omdat ik daar dus de sjabloon van heb

nu de vraag neemt peco code55 heel veel meer ruimte in dan fleischmann ivm de slanke wissels

alvast bedankt ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Alex_is_lang

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 24 November 2006, 09:26:56 »
Hallo Ferninand.

Zelf heb ik jaren met minitrix/roco rails gewerkt.
Had  een test opstelling gemaakt wat peco rails betreft.
Door de slanke wissels heb je om parrallel te komen heb je een paar cm extra nodig omdat je met flex code 55 werkt. Krappe bochten moet je zeker vermijden dat betreft ook na een wisselstraat in het stations gebied/ schaduwstation. Wat mooier oogt is is de tegenbocht die buigt mooi vloeiend en daardoor kan die bij je parrallelspoor gerekent worden.
Het is niet een klein bochtje die krap oogt.

Misschien dat iemand meer info kan geven wat betreft de extra ruimte die nodig is dan bij fl* of een andere merk.

Bij de opendag van 19 okt bij de hoekse lijn ,gezien een baan uitgevoert met peco55  waarbij het station er vloeiender uitzag en niet veel extra ruimte nodig bleek.

deze site van funky staat ook veel info http://www.funkyrail.nl/fr-tips-peco.htm

Alexander

Erin P. van Beveren

• Offline Offline
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2006, 03:35:35 »
Hallo Ferninand,

Je wilt station Bonn. Laat ik je een idee geven van hoe lekker groot het er uit kan zien, dit is wel in HO maar goed, het gaat om het idee. En tevens crieert het een mooie sfeer, als de kamer donker is en de kleine lampjes aan gaan.

Ik was er vandaag zelf mee bezig vandaar dat ik er een foto van maakte want ik herinerde dat je ook station Bonn wilt plaatsen in je stad.

« Laatst bewerkt op: 25 November 2006, 03:39:38 door Erwin P. van Beveren »
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2006, 19:53:46 »
Erg mooi station  :)
Ik ben ook van plan dit station in mijn baan te verwerken, echter zal er maar over 2 van de 5 sporen overkapping komen.  :D
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 November 2006, 14:52:07 »
Wauw dat ziet er echt gaaf uit Erwin kan niet wachten totdat die station er staat

Gelijk een vraagje aan U, ik zie dat je dus meerdere glazen overkappingen kunt plaatsten das heel mooi want dat wilde ik ook met nog 1 of 2 open peronnen ernaast Als dat maar niet te veel is

Maar als ik het goed inschat dan kan ik 3 sporen door een overkapping heen laten lopen 2 sporen aan het perron en een doorloopspoor ( of hoe je dat moet noemen )

Maar sorry dat ik laat reageerde, maar vouwlief had een leuk weekend gepland met het gezin en ben net na 4 dgn terug was lekker hahaha

ik heb wel op vakantie papier meegenomen om aan het banenplan verder te werken en heb niveau 0 en 1 klaar en deze nu met WINRAIL maken

heb alleen problemen om iets te verzinnen om naar niveau 2 te gaan ivm een 2e station en naar niveau 4 of 5 voor een mooie paradespoor door en langs de bergen

zodra ik het blaan gedeeltelijk klaar heb goooi ik hem erop

ps. wie heeft ervaring met winrail om de tafel van de jusite maten te voorzien, kan alleen een werkblad creeëren dmv de wizzard ???

heb het gevonden lekker spelen met de Y en X as

cheers ferdinand en een fijne dag toegewenst
« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 16:30:16 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

prinsen

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 27 November 2006, 15:05:03 »

super mooi station

ik heb hem zelf ook

maar dan met twee andere overkappingen ervoor

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 27 November 2006, 18:48:04 »
een nog een vraagje ::)

zoek me suf op internet maar wat voor maat moet ik aanhouden tussen de rails ( zeg bij parallelen stukken ) ivm de bochten keuze na bv een wissel

bvd Ferdinand

Erin P. van Beveren

• Offline Offline
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2006, 16:03:55 »
Je hoeft geen U te zeggen hoor, Ferdinand. :)

Er passen twee sporen tussen de Kibri HO overkappingen, geen drie.

Tenzij je de palen, waar de overkapping op rust aan het perron, opschuift van het midden naar  het uiteinde van het perron. Dan is het mischien mogelijk. Maar de mijne is dus in HO en je hebt N spoor.

De tussenruimte tussen de sporen is afhangkelijk van het merk rails en er is een NEM of DIN norm (?). Hier kan een N spoorder beter op antwoorden.

Elk merk heeft een catalogus en daar staat een rail sjabloon in met maten van het rails, mischien dat die ook op het internet staan van het merk, bv. Fleischmann Picollo.

PS ook ik ben niet altijd vlug met antwoorden, vanwege mijn onregelmatige werk en rusttijden etc.

Erwin

edit:

Op de beschrijving van de Kibri HO overkapping bouwdoos staat 77.5mm als hart op hart afmeting tussen twee parallel sporen. Er is ongeveer 11.5 cm tussen de perrons in.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 16:11:44 door Erwin P. van Beveren »
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2006, 22:17:39 »
Hallo Erwin zal geen U meer zeggen ;D, enne betreft de werktijden weet er alles van  ::)

bedankt voor de uitleg dan plan ik mijn doorloopspoor wel aan de andere perrons

betreft de baan

bedoeling van mijn baan is

- niveau -1 groot  schaduwstation met 8 tot 10 opstelsporen weet alleen nog niet of ik dit 2 of enkelspoor moet maken

- niveau 0   hier moet de hoofdsportraject gaan lopen met zoveel mogelijk rails met een hondenbot model ( als ik voorbeelden hiervan kan vinden ) tevens komt er vooraan aan de rechterbeen rond de 1,10 meter spoor in zicht en op de lange baan rond de 2, 40 meter spoor inzicht, deze krijgt 2 hoofdsporen met aan de onderste hoofdspoor een inhaalspoor, de bovenste hoofdspoor ook een inhaalspoor met daaraan weer een spoor om op het lokale net te komen

niveau 1 hier moet het grote station komen (+ 3 cm hoger tov niveau 1 ) met een 6 tal sporen en 2 doorloopsporen en een verbinding naar de rageer gedeelte wat op de kleine been komt te staan, de sporen naar rangeer gedeelte ligt dus iets lager dan hoofstation

niveau 2 een berg station met een 2 a 3 sporen (denk aan dubbelspoorsbaan )

niveau 3 en 4 komen de parade banen waarvan 3 en  zoiezo 4 enkelspoor wordt

Dus heb wel wat spiralen nodig omdat ik het schaduwstation van twee kanten wil benaderen zodat ik links en rechtsom kan rijden

mijn rijtuigen worden 16,5 cm lang dus moet gaan kijken wat de mooiste radius moet worden betreft de spiralen, aangezien ik zo eens bekeken hebt dat het best wel ruimte vreters zijn

vriendelijke groet Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 22:20:44 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 November 2006, 22:20:18 »
--
« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 22:22:54 door Ferdinand Paternoster »