Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:06:48
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
6 en 7 september terug naar toen door Ronald69
Vandaag om 06:49:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 95397 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #90 Gepost op: 11 November 2009, 21:26:36 »
heerlijk die ouwe meuk
ik heb de liliput versie omgebouwd
en nog een schapenhok kit liggen
mvg jan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #91 Gepost op: 11 November 2009, 22:25:14 »
Karton doet-t ook


Ik heb ook zo'n Lilliput ex-Staatsspoor exemplaar, door iemand licht geweathered, en die heeft best wat.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #92 Gepost op: 11 November 2009, 22:36:41 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #93 Gepost op: 11 November 2009, 23:03:30 »
Nou dit dan!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #94 Gepost op: 11 November 2009, 23:04:16 »
Mwoah, gaat wel...

Overigens, Floortje, ik kan geen NCS C10 met remmershuisje ontdekken. Dat word teveel veranderen om er met alle geweld een ex-NCS van te maken. Dus dan blijft het maar een gemankeerd ss-ertje...
« Laatst bewerkt op: 11 November 2009, 23:11:44 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #95 Gepost op: 11 November 2009, 23:15:02 »
Mwoah, gaat wel...
Oh... jammer. Zal ik het voor je weggooien?  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 November 2009, 23:42:32 door janw »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #96 Gepost op: 11 November 2009, 23:18:39 »
Jan, draaistellen ook van karton, of naar de styreen gegrepen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2009, 23:32:29 »
gecompenseerd binnenwerkje van messing, wielen MK, buitenbekleding karton, beetje koperdraad voor de veren etc. Ik moet ze nog steeds donkergrijs of zwart maken, maar ik vind ze stiekem zo veel leuker.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #98 Gepost op: 12 November 2009, 17:10:32 »
terecht, daar heb ik ook nogal eens last van  ;D

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Eschburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #99 Gepost op: 13 November 2009, 19:40:37 »
Hallo Ewout,

hierbij nog een plaatje van het Liliput-model



en ik heb ook ooit een tweeasser van Sabro Models gebouwd.



ik weet alleen niet zeker of deze ook in reizigerstreinen zaten of alleen voor goederentreinen.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #100 Gepost op: 13 November 2009, 19:56:21 »
Da's een ex-HSM bagagewagen. Uit de tijd van de 2-assers, dus reed ie ook met personen treinen neem ik aan. Alleen kan ik me zo wel voorstellen dat die op een gegeven moment naar de goederentreinen verbannen is. Maar wanneer? Geen idee.

Oorspronkelijk (volgens de Erfenis) waren het ZHESM sluitwagens. voor een mooie foto zie pagina 82.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 19:59:17 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #101 Gepost op: 13 November 2009, 20:34:04 »
Zover ik weet is dit ding specifiek als goederentreinbagagewagen gebouwd, in de tijd dat dat ding gebouwd is waren er allang drie- en misschien al wel vierassige bagagewagens voor personentreinen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #102 Gepost op: 13 November 2009, 20:36:41 »
In 1881 al?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #103 Gepost op: 13 November 2009, 20:56:25 »
verrek, ja, ze zijn alweer zo oud... dan zit ik denk ik t een en ander door elkaar te halen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #104 Gepost op: 13 November 2009, 22:59:01 »
Da's een ex-HSM bagagewagen. Uit de tijd van de 2-assers, dus reed ie ook met personen treinen neem ik aan. Alleen kan ik me zo wel voorstellen dat die op een gegeven moment naar de goederentreinen verbannen is. Maar wanneer? Geen idee.

Oorspronkelijk (volgens de Erfenis) waren het ZHESM sluitwagens. voor een mooie foto zie pagina 82.

Dat apparaat op blz 82 van De Erfenis is een ander type: iets langer (4 panelen achter de schuifdeur i.p.v. 3).
Over deze wagens staat meer geschreven in het HIJSM boek van Uquilair, blz. 291: De korte wagens waren de HSM D1488 (NS D2201) en HSM D1532-1540 (NS D2225-2233). Ze waren vanaf het begin (1880) voornamelijk bestemd voor gebruik in goederentreinen.

Een aantal van deze wagens (lang en kort) is inderdaad bij de HIJSM gebruikt, maar dat was niet de oorspronkelijke bestemming. De HIJSM begon immers in 1908, terwijl deze wagens uit 1880/1881 dateren.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 23:15:40 door TonM »