Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
Eenerspoor
Vandaag
om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
Vandaag
om 16:29:19
Piko 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Corné81
Vandaag
om 15:59:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
RetroJack
Vandaag
om 14:38:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:20:51
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Keska
Vandaag
om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:40:37
Nijmegen in h0
door
1200blauw
Vandaag
om 12:59:17
keerlusproblemen
door
astrantia
Vandaag
om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 11:42:18
Een nieuw begin
door
bask185
Vandaag
om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren
door
008200
Vandaag
om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974
door
1200blauw
Vandaag
om 10:26:43
ACME 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald69
Vandaag
om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 09:43:36
20 jaar BNLS
door
WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
24
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak (gelezen 94024 keer)
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #105 Gepost op:
13 November 2009, 23:17:31 »
Je hebt gelijk. Nou heb ik weer niet goed gekeken, maar dan klopt het nummer op het Sabro model toch niet?
En als ik nou gewoon eens lees wat er staat...: 5 ervan (van de 2202-2224) dienden als sluitwagen voor treinen van de ZHESM... Ze zijn daar dus inderdaad niet oorspronkelijk voor bedoeld...
«
Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 23:19:22 door stig
»
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
TonM
Offline
Berichten: 2574
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #106 Gepost op:
13 November 2009, 23:38:54 »
Ik heb drie boeken naast elkaar gelegd en er is tussen die boeken wat verwarring over de nummers van de wagens die bij de ZHESM hebben dienst gedaan.
Volgens het boek van J.F. Smit over de ZHESM hebben vijf 2-assers dienst gedaan als bagagewagens voor goederentreinen op de ZHESM: de korte wagens D1488, 1489 en 1494 en de lange wagens D1401 en 1402.
Volgens het HIJSM boek en volgens De Erfenis zijn dit echter één korte wagen (D1488, later NS D2201) en vier lange wagens waaronder de D1489 (NS D2202).
Het HIJSM boek en De Erfenis zijn geschreven nadat het model van Sabro is uitgekomen. Ik neem aan dat Sabro models het nummer heeft gebaseerd op de informatie die toen voorhanden was en dat dit achteraf een vergissing blijkt te zijn.
Grtz,
Ton
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #107 Gepost op:
13 November 2009, 23:46:18 »
Ok, opgehelderd. Dank je!
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #108 Gepost op:
21 November 2009, 20:40:31 »
Wat mij betreft klaar.
Veranderd:
RP-25 code 88 wielen van Luck-Feinmechanik (Duitsland)
Transfers zelf gemaakt omdat oa. de revisidata in de toekomst lagen. En ik heb een bloedhekel aan afwrijftransfers...
Weinert opengewerkte buffers toegepast omdat de originele niet aanwezig waren. Dan maar meteen iets aparts.
Geleerd:
Dat philotrainverf geweldig spul is. Direct gespoten op gestraald messing.
Deze BC heeft een afwijkende constructie heb ik al gezien (nu ik ook andere bakken heb) en de ramen aanbrengen was geen sinecure. Ik heb het stripje doorzichtig kunststof opgerold en in 1 coupe gepropt. Vervolgens 1 einde met een pincet genomen en door het rijtuig tussen de bakwand en uitsparingen in de tussenwanden getrokken. Doordat het zo krap zat allemaal, zijn de ruiten wat beschadigd. Misschien dat ik die nog eens over doe.
Ik zei "klaar" maar bij mij komt nooit iets klaar natuurlijk. Die twee kastjes op de kopwanden zitten er nog steeds niet op natuurlijk... En, bij het spuiten ben ik helemaal vergeten de WC's ook van binnen te spuiten, dus die zijn nog een beetje messing. Nou ja, dat houd mij bescheiden. Als aandenken dat ik die in het vervolg niet moet vergeten...
Gek genoeg een eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijke kit.
Dank aan een ieder die meegeholpen heeft!
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #109 Gepost op:
21 November 2009, 21:55:30 »
en wederom prachtig
dit vraagt om een nieuwe foto achter de 1700
«
Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 21:57:29 door roadster36
»
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #110 Gepost op:
21 November 2009, 22:00:33 »
Ja, later. Ik bedenk me net dat de WC ramen nog wit moeten...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
rail4marcel
Offline
Berichten: 5275
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #111 Gepost op:
21 November 2009, 22:01:53 »
Ziet er erg fraai uit hoor. Ik zat al te denken hoe kun je nu zien hoe de WC eruit ziet aangezien er altijd een wit raam voor zit
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
janw
Offline
Berichten: 2209
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #112 Gepost op:
21 November 2009, 22:33:35 »
Gaaf ding hoor! Ik denk dat je er nog iets meer leven in kunt brengen door de horizontale handgrepen en de sluitseinijzers zwart te maken, en de deurknoppen metaalkleurig. Evt. ook de randen om de deuren (mat)zwart? Verder weet ik niks te zeuren.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #113 Gepost op:
21 November 2009, 22:47:02 »
Sluitseinijzers zijn al zwart. Hoe weet jij dat die horizontale grepen ook zwart moeten? Ik kan dat nergens terug vinden. Sterker nog, deze bak heeft al meer zwart erop dan meeste philo's. Anyway, de krukken kan ik nog wel ff aanzetten met een kwastje. De deuromlijstingen, dat gaat me echt niet lukken om netjes zwart te krijgen zonder dat het er bibberig uitziet bijvoorbeeld. Dan liever niet.
Ik had eigenlijk de andere kopwand moeten fotograferen, dan had je gezien dat ik zelfs (op aanraden van Floortje) de trekgrepen van de gasverlichting rood geschilderd heb.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
janw
Offline
Berichten: 2209
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #114 Gepost op:
21 November 2009, 23:16:30 »
Volgens mij had de C 5055 in het Spoorwegmuseum dat zo vroeger (voor de omschildering in HSM-kleuren), maar ik kan er geen goede kleurenfoto van terugvinden. Ik zoek nog wel door.
De deurlijsten lijken in De Erfenis meestal groen, maar wel vervuild (door het relief). Ze steken dus donker af tegen het groen, en benadrukken zo de veeldeuren-aanblik van het geheel. Daardoor (maar dat is helemaal mijn mening) wordt het typischer een couperijtuig als die randen donker zijn. Ik heb ze bij mijn verlengde Lilliput met zwarte stift aangezet.
EDIT: ik heb even de oude Railhobby-artikelen (1983) hierop nageslagen en het lijkt erop dat de zwarte deurlijsten een gewoonte van na 1945 zijn: in RH okt.'83 p. 9 staat de C10c 6020 met zwarte deurlijsten in 1949, in nov. '83 op p. 3 de BC9c 6022 versgeschilderd in 1948, en daar op p. 7 de C10c 6151 in 1946.
En zowel voor als na de oorlog zie ik aan de onderkant van de bak een horizontale zwarte bies.
«
Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 23:27:24 door janw
»
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1625
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #115 Gepost op:
22 November 2009, 09:27:26 »
@Stig,
De schildervoorschriften van de jaren 20 zijn heel duidelijk.
De plaatbekleding is groen, alle metalen lijsten zijn zwart.
onderstel en draaistellen zijn ook zwart.
voor de dakbedekking zijn meerdere mogelijkheden,
Dit was linnen bestrooit met zand, meestal zijn deze daken dus zandgeel.
hier komt ook wel een donkerrode kleur voor ( de P6028 te Goes had dit)
en in de jaren dertig begon men ook met andere materialen te experimenteren, hierbij zijn de daken weer zwart. Alle stalen daken zijn bij de bouw aluminium geweest.
Deurkrukken en messing handgrepen zijn, u raad het al messing
Eind jaren dertig werd het voorschrift versimpeld.
Alleen de bies op de hoeken van de bak, en de horizontale biezen bleven bestaan.
eventueel de trappen op de kop bleven zwart.
De foto's uit de railhobby zijn leuke voorbeelden, deze rijtuigen zijn geschilderd naar het al
verlaten schildervoorschrift van voor de oorlog, dit is later ook weer afgeschaft.
Je rijtuig ziet er gewoon heel mooi uit, succes met de volgenden.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #116 Gepost op:
22 November 2009, 13:20:11 »
Dan moet ik toch de stift gaan hanteren, want het moet een frisse twintiger voorstellen... Ben bang dat het zo'n vreselijke poppenkastbak gaat worden... Eigenlijk moet dus alle reliëf met zwart aangezet worden?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
AB 7216
Offline
Berichten: 1625
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #117 Gepost op:
22 November 2009, 22:18:35 »
@Stig,
daar komt het in feite wel op neer, al het relief moet zwart aangezet worden.
ik heb nog een goede foto van een SS BC uit de artikelen over couperijtuigen uit de railhobby
dit zal ik wel Pb'en.
dit ivm rechten ed
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #118 Gepost op:
22 November 2009, 23:39:20 »
Een heel mooi strak rijtuig geworden!
Gelogd
Ik heb al een trein
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
«
Reactie #119 Gepost op:
22 November 2009, 23:51:33 »
Dat je op naoorlogse foto's goed ziet dat de lijsten zwart zijn en op vooroorlogse niet kan ook goed komen door gebruik van andere film, op naoorlogse foto's zie je het rood van de bufferbalk op stoomlocs er vaak erg uitspringen, op vooroorlogse bijna nooit, terwijl die voor de oorlog toch echt wel minstens zo rood waren. Biezen op stoomlocs zie je ook bijna niet, terwijl ze er echt wel waren.(je ziet net genoeg om te weten dat ze er zijn maar meer ook niet)
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
24
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak