Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:44:40
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 94163 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #105 Gepost op: 13 November 2009, 23:17:31 »
Je hebt gelijk. Nou heb ik weer niet goed gekeken, maar dan klopt het nummer op het Sabro model toch niet?

En als ik nou gewoon eens lees wat er staat...: 5 ervan (van de 2202-2224) dienden als sluitwagen voor treinen van de ZHESM... Ze zijn daar dus inderdaad niet oorspronkelijk voor bedoeld...
« Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 23:19:22 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #106 Gepost op: 13 November 2009, 23:38:54 »
Ik heb drie boeken naast elkaar gelegd en er is tussen die boeken wat verwarring over de nummers van de wagens die bij de ZHESM hebben dienst gedaan.

Volgens het boek van J.F. Smit over de ZHESM hebben vijf 2-assers dienst gedaan als bagagewagens voor goederentreinen op de ZHESM: de korte wagens D1488, 1489 en 1494 en de lange wagens D1401 en 1402.
Volgens het HIJSM boek en volgens De Erfenis zijn dit echter één korte wagen (D1488, later NS D2201) en vier lange wagens waaronder de D1489 (NS D2202).

Het HIJSM boek en De Erfenis zijn geschreven nadat het model van Sabro is uitgekomen. Ik neem aan dat Sabro models het nummer heeft gebaseerd op de informatie die toen voorhanden was en dat dit achteraf een vergissing blijkt te zijn.

Grtz,
Ton

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #107 Gepost op: 13 November 2009, 23:46:18 »
Ok, opgehelderd. Dank je!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #108 Gepost op: 21 November 2009, 20:40:31 »
Wat mij betreft klaar.





Veranderd:
RP-25 code 88 wielen van Luck-Feinmechanik (Duitsland)
Transfers zelf gemaakt omdat oa. de revisidata in de toekomst lagen. En ik heb een bloedhekel aan afwrijftransfers...
Weinert opengewerkte buffers toegepast omdat de originele niet aanwezig waren. Dan maar meteen iets aparts.

Geleerd:
Dat philotrainverf geweldig spul is. Direct gespoten op gestraald messing.
Deze BC heeft een afwijkende constructie heb ik al gezien (nu ik ook andere bakken heb) en de ramen aanbrengen was geen sinecure. Ik heb het stripje doorzichtig kunststof opgerold en in 1 coupe gepropt. Vervolgens 1 einde met een pincet genomen en door het rijtuig tussen de bakwand en uitsparingen in de tussenwanden getrokken. Doordat het zo krap zat allemaal, zijn de ruiten wat beschadigd. Misschien dat ik die nog eens over doe.

Ik zei "klaar" maar bij mij komt nooit iets klaar natuurlijk. Die twee kastjes op de kopwanden zitten er nog steeds niet op natuurlijk... En, bij het spuiten ben ik helemaal vergeten de WC's ook van binnen te spuiten, dus die zijn nog een beetje messing. Nou ja, dat houd mij bescheiden. Als aandenken dat ik die in het vervolg niet moet vergeten...

Gek genoeg een eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijke kit.

Dank aan een ieder die meegeholpen heeft! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #109 Gepost op: 21 November 2009, 21:55:30 »
en wederom prachtig  ;D ;D ;D
dit vraagt om een nieuwe foto achter de 1700
« Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 21:57:29 door roadster36 »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #110 Gepost op: 21 November 2009, 22:00:33 »
Ja, later. Ik bedenk me net dat de WC ramen nog wit moeten... :-[
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #111 Gepost op: 21 November 2009, 22:01:53 »
Ziet er erg fraai uit hoor. Ik zat al te denken hoe kun je nu zien hoe de WC eruit ziet aangezien er altijd een wit raam voor zit :P
Voor grootspoorfoto's zie site

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #112 Gepost op: 21 November 2009, 22:33:35 »
Gaaf ding hoor! Ik denk dat je er nog iets meer leven in kunt brengen door de horizontale handgrepen en de sluitseinijzers zwart te maken, en de deurknoppen metaalkleurig. Evt. ook de randen om de deuren (mat)zwart? Verder weet ik niks te zeuren.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #113 Gepost op: 21 November 2009, 22:47:02 »
Sluitseinijzers zijn al zwart. Hoe weet jij dat die horizontale grepen ook zwart moeten? Ik kan dat nergens terug vinden. Sterker nog, deze bak heeft al meer zwart erop dan meeste philo's. Anyway, de krukken kan ik nog wel ff aanzetten met een kwastje. De deuromlijstingen, dat gaat me echt niet lukken om netjes zwart te krijgen zonder dat het er bibberig uitziet bijvoorbeeld. Dan liever niet.

Ik had eigenlijk de andere kopwand moeten fotograferen, dan had je gezien dat ik zelfs (op aanraden van Floortje) de trekgrepen van de gasverlichting rood geschilderd heb.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #114 Gepost op: 21 November 2009, 23:16:30 »
Volgens mij had de C 5055 in het Spoorwegmuseum dat zo vroeger (voor de omschildering in HSM-kleuren), maar ik kan er geen goede kleurenfoto van terugvinden. Ik zoek nog wel door.
De deurlijsten lijken in De Erfenis meestal groen, maar wel vervuild (door het relief). Ze steken dus donker af tegen het groen, en benadrukken zo de veeldeuren-aanblik van het geheel. Daardoor (maar dat is helemaal mijn mening) wordt het typischer een couperijtuig als die randen donker zijn. Ik heb ze bij mijn verlengde Lilliput met zwarte stift aangezet.

EDIT: ik heb even de oude Railhobby-artikelen (1983) hierop nageslagen en het lijkt erop dat de zwarte deurlijsten een gewoonte van na 1945 zijn: in RH okt.'83 p. 9 staat de C10c 6020 met zwarte deurlijsten in 1949, in nov. '83 op p. 3 de BC9c 6022 versgeschilderd in 1948, en daar op p. 7 de C10c 6151 in 1946.
En zowel voor als na de oorlog zie ik aan de onderkant van de bak een horizontale zwarte bies.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 23:27:24 door janw »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #115 Gepost op: 22 November 2009, 09:27:26 »
@Stig,

De schildervoorschriften van de jaren 20 zijn heel duidelijk.
De plaatbekleding is groen, alle metalen lijsten zijn zwart.
onderstel en draaistellen zijn ook zwart.
voor de dakbedekking zijn meerdere mogelijkheden,
Dit was linnen bestrooit met zand, meestal zijn deze daken dus zandgeel.
hier komt ook wel een donkerrode kleur voor ( de P6028 te Goes had dit)
en in de jaren dertig begon men ook met andere materialen te experimenteren, hierbij zijn de daken weer zwart. Alle stalen daken zijn bij de bouw aluminium geweest.
Deurkrukken en messing handgrepen zijn, u raad het al messing ;D

Eind jaren dertig werd het voorschrift versimpeld.
Alleen de bies op de hoeken van de bak, en de horizontale biezen bleven bestaan.
eventueel de trappen op de kop bleven zwart.

De foto's uit de railhobby zijn leuke voorbeelden, deze rijtuigen zijn geschilderd naar het al
verlaten schildervoorschrift van voor de oorlog, dit is later ook weer afgeschaft.

Je rijtuig ziet er gewoon heel mooi uit, succes met de volgenden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #116 Gepost op: 22 November 2009, 13:20:11 »
Dan moet ik toch de stift gaan hanteren, want het moet een frisse twintiger voorstellen... Ben bang dat het zo'n vreselijke poppenkastbak gaat worden... Eigenlijk moet dus alle reliëf met zwart aangezet worden?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #117 Gepost op: 22 November 2009, 22:18:35 »
@Stig,

daar komt het in feite wel op neer, al het relief moet zwart aangezet worden.
ik heb nog een goede foto van een SS BC uit de artikelen over couperijtuigen uit de railhobby
dit zal ik wel Pb'en.
dit ivm rechten ed

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #118 Gepost op: 22 November 2009, 23:39:20 »
Een heel mooi strak rijtuig geworden!  (y)
Ik heb al een trein

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #119 Gepost op: 22 November 2009, 23:51:33 »
Dat je op naoorlogse foto's goed ziet dat de lijsten zwart zijn en op vooroorlogse niet kan ook goed komen door gebruik van andere film, op naoorlogse foto's zie je het rood van de bufferbalk op stoomlocs er vaak erg uitspringen, op vooroorlogse bijna nooit, terwijl die voor de oorlog toch echt wel minstens zo rood waren. Biezen op stoomlocs zie je ook bijna niet, terwijl ze er echt wel waren.(je ziet net genoeg om te weten dat ze er zijn maar meer ook niet)