Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Lima V 230  (gelezen 7613 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
Re:Lima V 230
« Reactie #30 Gepost op: 31 augustus 2009, 10:23:40 »
Ik begrijp nu dat ik een uniek model onderhanden heb??!!

OK Wim, het is mij duidelijk.

Gaatje aan de onderkant boren om te kijken of daar een schroefje zit??Denk ik.
Want het plastic omhuldsel krijg ik er niet af zonder deze te gaan beschadigen.
Motor naar boven uittillen gaat ook niet.

mvg Henk

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Lima V 230
« Reactie #31 Gepost op: 31 augustus 2009, 11:16:16 »
Voor zover ik weet zit er om het witmetalen blok een kunststof rand, oa van de onderzijde van de carosserie (zie ook een van de al geplaatste plaatjes). Het risico dat het metalen binnenframe in contact komt met een rail(spanning) lijkt me daarom klein tot uitgesloten (wel even goed naar kijken). En voor zover ik me uit een inmiddels wit verleden (haarkleur) herinner zit die hele kunststof onderkant aan het blok metaal geplakt, dus maar niet proberen los te krijgen.

Dan is de oplossing toch ook simpel: uit de 2 draaistellen komen elk de draadjes van de stroomafname. Die verbind je door met de ingang van de decoder. De motoruitgang van de decoder verbind je met de draad/contact naar de ene motorpool (printplaat) en de andere aan het metalen chassis (via de printplaat/schroefjes).
Dan nog even goed naar de lampjes kijken. Zijn deze geisoleerd (weet ik niet meer, vermoed van wel) van het chassis, dan de blauwe, gele en witte draad gebruiken (aansluitpunten op de printplaat zoeken) . Zijn deze niet geisoleerd, dan de blauwe draad absoluut niet gebruiken, alleen de witte en gele draad.

Kind kan de was doen.

Maarten van der Burgt
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2009, 11:24:51 door maarten van der burgt »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Lima V 230
« Reactie #32 Gepost op: 31 augustus 2009, 11:41:35 »
Ik ben het met Maarten eens.
Enerzijds moet je niet raar opkijken als een medewerker van het toenmalige Lima op eigen gezag de lijmpot heeft gehanteerd om de boel in elkaar te krijgen, ook als dat misschien niet de bedoeling was.
Anderzijds lijkt me direct contact tussen rail en chassis niet goed mogelijk. Via de wielen misschien wel, maar dat kun je controleren. De draaistellen met aandrijving bestaan bij dit soort modellen nog altijd vrijwel geheel uit kunststof dus de kans lijkt me niet groot dat er een elektrische verbinding via de draaistellen is. Blijft het risico dat de flenzen contact kunnen maken met de wel open liggen chassisdelen rond het draaistel. Gewoon even kijken. Dikke kans dat je dat zelfs met geweld niet voor elkaar krijgt. Is het risico er wel, dan isoleren met wat tape.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Lima V 230
« Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2009, 11:59:16 »
Henk, (Maarten) hoe ga je dan de stroomafname regelen via de wielen? Hoe ga je dit isoleren van het Frame?

Mvg

Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Lima V 230
« Reactie #34 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:18:17 »
Bevestigd wat wij al eerder hebben aangegeven, die documentatie zit waarscijnlijk ook gewoon in de doos waar de lok in zat bij aankoop.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Lima V 230
« Reactie #35 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:27:06 »
Henk, (Maarten) hoe ga je dan de stroomafname regelen via de wielen? Hoe ga je dit isoleren van het Frame?

De stroomafname van de wielen hoef ik niet te regelen. Er komen van elk draaistel 2 draadjes naar de printplaat, dus de 2 polen. En die zijn nooit doorverbonden geweest met het frame, dat gebeurde door de printplaat die verbonden aan dat metalen frame ook verbonden was aan de ene pool van de motor.

Dus ik hoef alleen maar de draadjes van de draaistellen van de printplaat los te maken en aan de ingang van de decoder te leggen.

Maarten van der Burgt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re:Lima V 230
« Reactie #36 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:29:42 »
Met de opmerkingen van A komen we al een stuk verder.

Naar aanleiding van de opmerkingen van Maarten heb ik nog eens goed naar de foto's gekeken. In de allereerste foto heb ik nummertjes bij de printsporen geplaatst:


https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230nummers.jpg

Even aannemen dat links op de foto de voorkant van de loc is:

1= stroomafname rechts
2= stroomafname links
3= motoraansluiting boven (waarschijnlijk via een verend lipje)
4= motoraansluiting onder (via de schroef en het frame)
5= lamp voor
6= lamp achter

Aan de onderkant van de print zitten nog wat onderdelen tussen de sporen, zoals ontstoorspoelen en diodes. Als je die er allemaal uit soldeert, dan heb je bijna alles elektrisch los van elkaar. Alleen de lampjes zitten dan nog met 1 pool aan het chassis vast, en dus aan de onderste motorpool. Die zou je moeten isoleren, want dat gaat zo niet werken.

Maar als het verhaal van A correct blijkt te zijn, dan is dat een mooiere oplossing.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Lima V 230
« Reactie #37 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:32:08 »
Maarten de gebruiksaanwijing is bovenwater, en de beschrijving van de poster ervan is overduidelijk.
Gewoon niet knoeien.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Lima V 230
« Reactie #38 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:37:06 »


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Lima V 230
« Reactie #39 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:40:20 »
A heeft gewoon de beginvraag beantwoord.
Dat kan ook natuurlijk.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re:Lima V 230
« Reactie #40 Gepost op: 31 augustus 2009, 13:14:37 »
Nu nog even op de andere Henk wachten of het hem inderdaad lukt om de motor er zo uit te krijgen.
Dan is de hoofdzaak van het probleem opgelost, voor de rest is het invullen van details.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
Re:Lima V 230
« Reactie #41 Gepost op: 31 augustus 2009, 19:04:01 »
Beste A (A),

Geweldig dat je die instructie vellen heb gevonden/Kan ik die downloaden of kun je die naar mij mailen.
Zou ik fantastisch vinden.

Wim in mijn doos zit geen instructievel meer.
Ga wel proberen zoals je denkt dat ik bij die 2 openingen midden onder het motorblok of chassis kan los krijgen.

verder een ieder heel erg bedankt voor alle suggesties

Ga alles suggesties eens op mijn gemak door nemen en horen dan wel of het is gelukt.

mvg Henk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re:Lima V 230
« Reactie #42 Gepost op: 31 augustus 2009, 20:35:30 »
Geweldig dat je die instructie vellen heb gevonden/Kan ik die downloaden of kun je die naar mij mailen.
Gewoon even rechts klikken met je muis op de afbeelding en dan "afbeelding opslaan als" kiezen en op je harde schijf opslaan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
Re:Lima V 230
« Reactie #43 Gepost op: 01 september 2009, 15:06:15 »
Laatste update.Zie ook foto's.

Het is gelukt.Het motortje zat inderdaad vast in het midden.Zie 2 gleufjes die Wim heeft aangemerkt.
Toen kon ik deze naar boven eruit halen en inderdaad zat het plastic omhulsel van binnen nog
vast met 2 schroefjes.Geen wonder dat ik het niet los kreeg.

Heb alleen een klein gleufje moeten frezen voor het draadje(oranje)dat vanonder het motortje naar boven moest.
Motortje zelf met tape omhuld en doorgemeten daarna.Geen kontakt meer met frame.
Intussen zit het motortje al weer op zijn plek en is het een kwestie van afbouwen.

Een ieder bedank in voor de hulp EN oplossing.






mvg Henk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Lima V 230
« Reactie #44 Gepost op: 01 september 2009, 15:36:28 »
Henk, dan heb je het nog steeds niet helemaal begrepen. De motor hoef je niet te isoleren, je moet alleen zorgen dan de onderste koolborstel aansluiting geen contact maakt met het frame, dat is en was alles. Het metalen huis is geheel vrij van de koolborstels en het anker, daar zal geen elektrische verbinding tussen zitten. Het is niet alleen onnodig, maar het zal het lekker soepel lopen ook niet echt bevorderen. De uitllijning van het geheel klopt niet meer.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net