Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 20:03:05
Rheinburg, TP V/VI door einte
Vandaag om 20:02:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:44:39
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:37:35
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Quinzeedied
Vandaag om 19:35:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:24:51
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door einte
Vandaag om 19:18:46
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door bellejt
Vandaag om 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
Vandaag om 19:12:04
Aachenau West door defender
Vandaag om 19:05:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 19:05:21
Raadplaatje door NS2209
Vandaag om 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door defender
Vandaag om 18:58:46
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 16:55:58
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
Vandaag om 16:48:48
EX-CSB1 DCC Centrale door guy1846
Vandaag om 16:36:04
19 Toen door Montanbahn
Vandaag om 16:18:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
Vandaag om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 15:51:33
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:21:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
losse onderdelen door Arjan6511
Vandaag om 14:16:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:20:32
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:46:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
Vandaag om 12:34:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:58:08
Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 10:53:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop  (gelezen 290869 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #570 Gepost op: 12 April 2012, 10:53:04 »
Erg gaaf, maar ik ga het toch anders aanpakken.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3916
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #571 Gepost op: 12 April 2012, 13:10:49 »
En hoe, Chris?

Wel een super verbetering, die scheenplaten!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3880
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #572 Gepost op: 12 April 2012, 22:50:02 »
Kan je niet 2 foto's naast elkaar zetten: origineel en gemodificeerd ?
Groet,
Jakop

Zoeits? ;D

links FRIE   rechts Piko
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #573 Gepost op: 12 April 2012, 22:54:14 »
Een wereld van verschil!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #574 Gepost op: 13 April 2012, 00:14:47 »
Nooit geweten dat ze in die tijd al een modern lettertype hadden  ;D

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #575 Gepost op: 13 April 2012, 07:13:12 »
Zoeits? ;D

Nieuw Nederlandsch?

Nooit opgevallen dat die Piko zo vlak was. Ik heb er geen, kon dus niet vergelijken.
Dan zijn die van de Lima HK nog mooier dan de Piko's

Wel een verbetering, maar niet een klusje voor de gemiddelde knutselaar denk ik.

Jakop

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3880
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #576 Gepost op: 13 April 2012, 08:59:53 »
Zoeits? ;D
Mijn vingers gaan sneller dan ik kan denken en lopen vooruit.
Je kan het vervangen van de draaistelzijkanten ook simpeler aanpakken door de Piko zijkanten gewoon weg te snijden. De reden dat ik ze zo dun mogelijk heb afgefreesd is omdat ik een zo groot mogelijk lijmoppervlak wil hebben. Bij alleen wegsnijden kan je de nieuwe draaistelzijkanten ook alleen tegen de dwarsribben van het draaistel lijmen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3880
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #577 Gepost op: 13 April 2012, 09:01:03 »
Nooit geweten dat ze in die tijd al een modern lettertype hadden  ;D
Je bedoelt de revisie opschriften?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #578 Gepost op: 13 April 2012, 09:30:39 »
ja, vind het wel erg modern. Komt niet echt overeen met de werkelijkheid. Het zou het standaard lettertype gebruikt tot de jaren 60 moeten zijn.

mvg,
Robin

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #579 Gepost op: 19 April 2012, 10:39:27 »
Overzichtje van pimp puntjes voor de groene met L-sein, dus niet ombouw naar A-sein)
Alles in dit draadje te vinden, ook links waar en hoe onderdelen aan te schaffen.  

1/ Scheenplaten, (FRIE)

2/ Panto's verbreden en schuitje, (FRIE of Fissy)

3/ L-sein, witte LED toevoegen, (bijvoorbeeld van Conrad)

4/ Koppeling schilderen en koppeldoos van decal voorzien (hopelijk nog bestelbaar bij Karst)

5/ Decals voor nummer en "NS" op de typhoonroosters (zelfde decal setje van Karst)

6/ Werkende Scharfenberg koppelingen, Rivarossi of Philotrain, om twee stellen te koppelen

7/ Leidingen aan koppeling aanbrengen

8/ Interieur schilderen

9/ Binnenkant neus schilderen om doorschijnen te voorkomen

10/ Binnenverlichting inbouwen, bijvoorbeeld Digirails

11/ Zijramen cabine vergroten

12/ Koplampen van groene rand voorzien, lichtgeleiders inkorten en geponste glaasjes plaatsen

13/ Dakveiligheden met vonkhoorns (FRIE)

14/ Trapjes op neuzen plaatsen (Philotrain of FRIE)

15/ WC-raampjes wit schilderen

16/ Handgrepen zilver schilderen

17/ Extra stroomafnemer in niet gemotoriseerde bak BK en koppeling herbedraden

18/ Rangeerlicht inbouwen door splitsen frontsein-LED aansluiting

19/ Binnenkant frontschorten zwart schilderen

20/ Koersborden plaatsen (Artitec spare parts Plan E)

21/ Dakleidingen wegfrezen en door fijne metalen leidingen vervangen

22/ Motor vervangen door kleinere Mishama en interieur herstellen (met doorkijk)

23/ Messing lampringen en trekogen

Mist er nog meer wat ?


« Laatst bewerkt op: 19 April 2012, 23:36:55 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #580 Gepost op: 19 April 2012, 12:26:29 »
Als je voor werkende scharfenberg's van Philotrain gaat kun je die iig niet meer pimpen met decals... Misschien die van Rivarossi wel?

Tip voor de stroomdoorvoerende koppeling : je wilt toch rangeersein ed. Bouw in niet-aangedreven bak dan zo'n Digirails lichtstrip met decoder in en lus op de koppeling alleen stroomafname door. Hoef je geen extra draden in de koppeling te proppen, want dat is een geduldwerkje... (heb in het verleden 6 stellen verbouwd waarbij het wel moest...) Bovendien heb je dan genoeg decoder uitgangen om alles te kunnen schakelen, zoals rangeersein, eventueel zelfs wel-geen L-sein.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #581 Gepost op: 19 April 2012, 14:56:51 »
Overzichtje van pimp puntjes voor de groene met L-sein, dus niet ombouw naar A-sein)

Mist er wat ?

Je kunt ook nog de dakleidingen aanpassen aan de werkelijkheid, nu klopt er echt helemaal niets van.
Dan kun je ook de ronde dop op het dak boven de eerste klasse afdeling verwijderen,
ik weet niet eens wat het voor moet stellen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #582 Gepost op: 19 April 2012, 22:12:20 »
@Arjen:
De dakleidingen verwijderen wordt frezen,
Overige pimp acties kunnen zonder frezen, plamuren en spuiten.
Voor de volledigheid wel aan het lijstje toegevoegd.
Dat van die dop is me niet duidelijk, ook niet uit de 39 pagina's in dit draadje.

@JAB:
Goed idee, extra decoder voorkomt een hoop doorlussen. De stroomvoerende koppeling hoeft dan alleen stroomafname door te koppelen. Die extra stroomopnemer wil ik er wel inhouden
« Laatst bewerkt op: 19 April 2012, 22:26:37 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #583 Gepost op: 19 April 2012, 22:55:43 »
Extra stroomafname inderdaad zeker doen. Ik heb alle assen stroomafnemend gemaakt en het stel loopt als een zonnetje. Wat je ook nog kunt doen (heel ingrijpend) is motor vervangen door een kleinere Mashima, welke dan weggewerkt kan worden. Bij Piko extra ABDk interieur bestellen en met wat zagen heb je dan weer een 1e klas coupe met doorkijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #584 Gepost op: 19 April 2012, 23:08:19 »
Misschien die van Rivarossi wel?

Ja, dan kan (iets naar beneden scrollen)

Groet,

Jakop
« Laatst bewerkt op: 12 February 2018, 16:54:08 door Bert van Gelder »