Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 14:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:59:22
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop  (gelezen 277774 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #225 Gepost op: 25 November 2008, 08:55:25 »
O ja, diegenen die heel goed naar mijn (niet geheel scherpe) foto kijken, zullen zien dat ik de 'bobbel' op de bh (beschermkap koppeling) meer kegelvormig heb gevijld. (Zo was dat tot 1980).
Nog een overdreven puntje van kritiek: het rolstoelpictogram klopt niet: tot 1975 werd een ander pictogram gebruikt (heb even geen voorbeeld bij de hand). Kijk maar eens in een spoorboekje uit begin jaren '70, dan snap je wat ik bedoel. Reel-Cees, kan je deze niet als transfer uitbrengen? ;)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #226 Gepost op: 20 January 2009, 20:57:35 »
Welke kleur banken had de gele hondekop in het echt?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #227 Gepost op: 27 January 2009, 20:07:28 »
Rood tot Bordeaux-rood, als ik het me goed herinner, maar dat ligt ook een beetje aan de uitvoering. Hetzelfde als in niet-gerenoveerde Plan V's.

Maar goed, het kan goed 15 jaar geleden zijn dat ik voor het laatst in zo'n ding heb gezeten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #228 Gepost op: 27 January 2009, 20:21:53 »

1e klas (treinstel 350), zomer 1993


2e klas (treinstel 358), zomer 1993

Beide ruimtes bestaan nog, al zijn de treinstellen gesloopt...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #229 Gepost op: 27 January 2009, 20:40:51 »
Wat een nostalgie. Men wat heb ik veel uren op dat rode zweetspul gezeten.. :'(

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #230 Gepost op: 27 January 2009, 20:49:39 »
heerlijk rijden in die hondekoppen, mijn eerste bewuste trein-ervaring

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #231 Gepost op: 27 January 2009, 21:06:20 »
Die van mij ook: november 1972, mijn eerste treinrit: in een gele twee van Oldenzaal naar Hengelo op een donderdagavond met mijn moeder. "Frank, we gaan vanavond met de trein!"
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #232 Gepost op: 31 January 2009, 23:09:17 »
beste dank!

De groene Piko binneninrichting is echt niet zo mooi, wil dit in de volgende dagen aanpassen....

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

CL5814

  • Het Bollenspoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Michel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #233 Gepost op: 05 February 2009, 23:32:52 »
 Make up Mat ’54.

De Piko Mat ’54 Hondekop nodigt enorm uit om opgewaardeerd te worden want het is wel veel groen en grijs. Toen ik ‘m voor het eerst zag rijden viel me direct op dat de koppeling toch wel erg rood is. Al kijkend komen er steeds meer details boven die niet helemaal kloppen of gewoon een verfje nodig hebben. Dus dat betekende even wat onderzoek over het net. Op internet is veel voorhanden aan foto’s etc. maar het meest heb je toch aan de website www.seinarm.nl van Gerard van der Weerd. Een naslagwerk waar je niet omheen kan als je de Hondekop wilt verfraaien.

Goed, aan het werk.
Ten eerste de kap eraf, deze zit geschroefd met enkele schroeven, naast de draaistellen en voor onder de koppeling. De kap laat zich makkelijk afnemen alleen moet de lichtgeleiding uit de neus genomen worden, dit is wel even gepriegel.

Koplampen
De koplampen zijn nu uit het front en deze moeten groen zijn van binnen dus een heel klein vijltje of een boortje er even doorheen halen en het is gebeurd. De voorzijde van de lampen nog even schuren met droog waterproof schuurpapiertje korrel 1000 om het af te maken.
Als je dan toch de bak bij de neus hebt kan je het typhoonroostertje een stippie antracietverf  geven. Plamuren en het wegwerken van de bekende naad kan dan natuurlijk ook. Het was mij te veel werk, want dan zou de hele kap van een nieuwe groene kleur voorzien moeten worden.

Pantografen
De pantografen zijn goed maar uitgevoerd met ontzettende lelijke veren en deze doen geen goed aan de detaillering, Deze kunnen er gewoon van af want onder de pantograaf zit nog een metalen kruisplaatje. De uiteinden van deze plaatjes zijn makkelijk naar boven om te buigen in een hoek van 45’ en drukken zo pantograaf omhoog. Dit veert goed dus kan deze constructie i.p.v. de veren gebruikt worden en je kunt ze zo afstellen dat de panto precies onder de rijdraad blijft.

Wc en interieur.
De kap is nu toch los en kan je direct de wc-ramen wit schilderen met mat witte verf.
Niet alle kleine raampjes zijn wc-ramen, op een interieurtekening op de site van Gerard is te zien dat er drie wc.’s in een tweetje zaten. Uiterst riant als je nu bedenkt dat er in een moderne sprinter geen wc meer is te vinden ook al is de reistijd doorgaands niet korter geworden.
Het interieur was eigenlijk de grootste speurtocht, welke kleur was het ook al weer?  Eerste klas was donkerrood en de tweede klasse donkergroen.
Om het toch een beetje op te laten vallen is het wenselijk om de bankjes een tintje lichter rood en groen te verven. Het gangpad en de balkons grijs en klaar is het interieur…
Voorin is het toch leuker om twee coupés te maken, dit heb ik gerealiseerd door een klein plaatje doorzichtig styreen voor de helft te beplakken met een stukje papier. Daarboven met balpen de kozijntjes van de ramen getekend. Een deurtje staat open, dit komt doordat het stukje papier in tweeën is geknipt en uit elkaar geschoven. Voorin zit nog een machinist in een zwart pak, dit wordt natuurlijk even met een kwastje een dienstpak in bordeaux rood.
Nu er toch een machinist in zit is het natuurlijk wel leuk om er ook gelijk wat passagiers mee te laten rijden en dus gingen er een paar Preisertjes onder het mes. Met geamputeerde ledematen zitten zij vrolijk te wezen achter de raampjes.

Koppeling.
De koppeling is normaal zwart dus die mag een beetje verf hebben,  behalve de rode afdekplaat van de koppeling.

Trappetje.
Deze zijn van Philotrain breng ze voordat je gaat weatheren deze aan! Want hoe je het ook doet de lijmsporen blijven zichtbaar en kan je de lijm (die altijd te veel is) worden overspoten met een mat waasje.

Weatheren.
De bak en de onderzijde zijn nu gescheiden en dus makkelijk te weatheren.
De onderzijde:
Draaistellen met sterk verdunde verf roestrood schilderen, wel zo dat het zwart blijft overheersen. Daarna met de Airbrush een laagje grijs-roestrood stof aanbrengen, de roosters aan de onderzijde kunnen desgewenst ook vooraf ingewassen worden met het roestverdunde verfje.
De Kap
De kap krijgt aan de onderzijde ook zijn weatherbeurt  in grijs-roestrood zodat het niet los staat op het geweatherde onderstel. Het dak met een iets zwarter tintje wazen en hier en daar wat aanzetten voor een beetje vul in de kieren. Echt niet te veel want het wordt snel vies.

Nadat alles weer in elkaar zat heb ik de trein op station Lisse van Het Bollenspoor gezet en dan is het toch wel erg dicht bij de werkelijkheid.

Goed dit was mijn verhaal wat ook in railmagazine 256 is te lezen met foto's.

Michel



Michel van Tongeren

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #234 Gepost op: 29 March 2009, 20:10:12 »
mooi verslag, ik heb dit juiste nummer ook in het bestaand. Ik heb de WC ramen ook voorzien van witte verf en de beschadigde ramen (dankje Dave!) uitgewisseld.

Groet

Bernd
« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 20:15:48 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #235 Gepost op: 01 August 2009, 17:55:35 »
Onlangs ben ik weer begonnen met het pimpen van de hondekop. Ik heb het stel voorzien van smd-verlichting en daarbij gebruik gemaakt van de bestaande koppeling.

Aan de contrastekker van de decoder heb ik twee koperlakdraden van 0,015 mm verboden, 1 aan de "blauwe" en 1 aan de "groene", zodat ik deze kan schakelen met F1. De vijf-polige stekker van de HK wordt maar voor 3/5 benut. Hierdoor ben ik in staat geweest om de bedrading van de verlichting hierop aan te sluiten zodat ik het motorloze deel ook kan voorzien van verlichting zonder dat ik gebruik hoef te maken van een functiedecoder.

In het gemotoriseerde deel heb ik een totaal van 3 leds weggewerkt in de "kabelgoot", in het motorloze deel heb ik er totaal 5 kunnen wegwerken.

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #236 Gepost op: 15 July 2010, 21:04:41 »
Leuk zo'n topic, laat ik het weer eens een schop geven :)

Kan je een geel tweetje ook uitrusten met een gele 'bh'?

Op internet kom ik eigenlijk alleen maar foto's tegen van vierdelige stellen met een gele afdekplaat voor de koppeling.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #237 Gepost op: 28 August 2010, 23:14:44 »
Hoi,

Vandaag in Houten o.a. dit gekocht...



... niet bijzonders, gewoon een Piko bloedneus Hondekop...



... en hierom had ik hem eigenlijk altijd laten liggen: Veel te bloederig die neus. Er miste iets...



... bijvoorbeeld dit !!  ;D  Het idee ontstond afgelopen week bij het omkatten van de DE-I 37. Daar zou misschien met een transfer ook wel iets aan de bloedneus te doen moeten zijn  :P  ;D



... verschil van dag en nacht !


Voor de typhoon roosters, zijn transfertjes gemaakt van 1.4 respectievelijk 2.4 mm groot. De kleinste bevat het NS monogram, de grotere het stelnummer. De transfers zijn zwart, immers zie je op foto's van 1:1 altijd twee zwarte gaten daar terplekke ;) waarbij de letters en cijfers transparant uitgespaard zijn.

Dat lever dus op een rode ondergrond, rode letter op een zwart vlak op.


Natuurlijk moet de rest van de pimperij nog met de koppeling gebeuren, zoals Lucht en E-leidingen, maar dit probeersel staat alvast prima  ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 29 August 2010, 10:06:40 door Bob Rodenburg »

Gert1

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #238 Gepost op: 28 August 2010, 23:16:34 »
Nou Karst, dat past zo te zien naadloos. (Sorry, kon het niet laten   :P )

mvg,
Gert

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #239 Gepost op: 28 August 2010, 23:17:11 »
Dat ziet er inderdaad al heeel anders uit. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.