Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Duvel
Vandaag om 22:12:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)  (gelezen 8167 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Gepost op: 19 August 2009, 08:34:29 »
Ik ben bezig met het bouwen van een bergachtige modelbaan.
Alles is nu in testfase en het valt me op dat heel veel stoomlocomotieven te veel moeite hebben om naar boven te rijden.
Ze slippen door of ontsporen.
Welke stoomlocomotieven (gelijkstroom) zijn voor deze H0 baan heel geschikt?
Vr. groeten,
Bob

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2009, 08:40:39 »
In het echt waren locs als Heislers, shay's en Climaxen ontworpen voor slechte bochtige banen.
Bachmann en vroeger Rivarossi maken hier mooie modellen van.

Groeten, Alexander

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2009, 08:41:28 »
Als het goed is heeft Fleischmann een tandradstoomlok in het programma, als je dan tandrad (ook van Fleischmann) in je steile helling midden tussen de spoorstaven plaatst komt deze stoomlok gegarandeerd zonder slippen boven.

Groet Petertrein81,

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2009, 08:44:21 »
hallo bob

Het ligt eraan hoe stijl en krap de bochten zijn.
Een mooie sterke lok die ik heb is de br 94 van fleischmann

http://www.youtube.com/watch?v=-JxD75twnd8

Ik heb wel de 3% regeling aangehouden.
dus max 3cm stijgen per meter.

mvg  arno

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2009, 10:19:40 »
Volgensmij reden die 94ers in het echt wel op steilere lijnen, dus zou in model ook moeten kunnen, alleen de bochten ja dat is de vraag. De Br95 was speciaal bedoelt voor steile lijnen en verving op div. plekke tandradlocs zonder zelf tandrad te hebben. Een meer dan 6% kon die in het echt hebben dus dat moet in model ook kunnen vind ik/verwacht ik.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2009, 12:42:41 »
Ik heb nu de nodige experimenten gedaan, en Fleischmann br 94 gaf inderdaad een goed resultaat.
De Piko br 95 ging nog beter.
Modellen met de aandrijving in de tender ontsporen vaak in de bochten (o.a. Fleischmann P8).
De Roco tenderlocomotieven hebben last van doorslaande anti slipwielen (een hoop gedreun).
tot nu toe is het nog met geen 1 Roco stomer gelukt.

Voor tandrad vind ik de baan niet steil genoeg, kun je die ook in een bocht aanleggen ?
Amerikaanse locs komen niet echt in aanmerking, het gaat om een Zuid Duitse modelbaan.

Bedankt voor alle tips.
Vr. groeten,
Bob

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2009, 14:09:37 »
Bob, mag ik je vragen wat voor radius bogen je hebt? En wat is je hellingspercentage. En als laatste hoeveel wagens hang achter je loc. Van ontsporen heb ik eigenlijk nooit last gehad. Van doorslaande antislipwielen wel. Maar dat is alleen als ik gigantisch snel optrek met een aangepaste br17 tender, waar ik alleen een ingekort frame van over heb. De metalen kap is ook weg. Met locomotieven zoals de Roc S3/6(Br 18) heb ik nooit last. En zelfs met een Glaskasten loc kom ik nog wel met vijf wagentjes over 3% omhoog, ja, wel met slippende wielen.
En mocht echt niets helpen, dan moet je over naar multitractie.  (y)

Henk
K.Bay.Sts.B

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #7 Gepost op: 20 August 2009, 08:26:03 »
Voornamelijk Piko R1+R2, het baanplan is afgeleid van de Noch Mittenwald.
Wat de hellingspercentage precies is weet ik niet maar het hoogste punt is zo'n 8 cm.

Ik heb nu ook de Roco BR 17 getest, kwam makkelijk omhoog maar wiebelt wel erg in de bocht (zonder te ontsporen).
Ik hang er 5 assers van Roco achter.
Vr. groeten,
Bob

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #8 Gepost op: 20 August 2009, 10:29:18 »
Bob,

Over welke lengte overwin je het hoogteverschil van 8cm?
Zo kun je het hellingspercentage uitrekenen:
hoogteverschil / lengte van de helling x 100% = hellingspercentage.



De boogstralen R1 en R2 vind ik veel te kort om te gebruiken voor een helling. Ik bouw dus ruimer. Op mijn hellingbaantje, met een percentage van bijna drie procent, rijdt een lok met ruim tien rijtuigen met gemak omhoog.

Ik hang er 5 assers van Roco achter.
5 vierassers?

Groet,
Basilicum

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #9 Gepost op: 20 August 2009, 10:46:21 »

Steilste adhesie baan in europa
http://www.visitnorway.com/nl/Artikelen/Themed-artikelen/What-to-do/Attracties/De-Flam-spoorlijn/
5.5%

Op schaal natuurlijk vrijwel niet na te bootsen vanwege gewichtsverhoudingen en krachtoverbrenging.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #10 Gepost op: 20 August 2009, 11:13:13 »
Han dat is niet de steilste adhesielijn in europa, Duitsland heeft en had al meerdere lijnen die steiler zijn. De Rübelandbahn en de lijn Boppard-Buchholz gaan al over de 6% heen.

Edit: Ik denk persoonlijk dat de Duitse lijnen in model prima na te maken moeten zijn, een Br213, Br218, Br171, Br94 of Br95 moet je wel met die treinen die ze in het echt ook trokken omhoog krijgen, zo lang zijn die niet alleen moeten de rijtuigen en wagens wel soepel lopen. Het is wel handig je een beetje te verdiepen in de max. trein gewichten die je op dat soort lijnen kan vervoeren.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 August 2009, 11:18:44 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #11 Gepost op: 20 August 2009, 11:37:48 »

5 vierassers?

Ik bedoel 5 2assers :-[ ;D

De bogen zijn inderdaad wel erg krap, maar er is geen ruimte voor ruimere bogen.
Maar gelukkig heb ik al heel wat materieel wat zonder moeite naar boven komt.
Heel erg tegen de verwachting: een 4 delige Lima Hondekop kwam zonder enige moeite naar boven, zowel duwend als trekkend!
« Laatst bewerkt op: 20 August 2009, 11:41:21 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #12 Gepost op: 20 August 2009, 12:21:43 »
Euhh, Berninabahn. 70‰... :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #13 Gepost op: 20 August 2009, 15:47:23 »
Euhh, Berninabahn. 70‰... :)
Ja, daar heeft Stig gelijk. De Berninabahn is volgens mij de steilste ofwel één van de steilste adhesie spoorlijnen ter wereld. Het is 70 meter stijging per gereden kilometer, ofwel in Ho 1 meter stijging als je modeltrein 14,2 meter aflegt. Dat is een stevig helling voor een modeltrein.

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 20 August 2009, 15:53:23 door Petertrein81 »

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2009, 16:12:02 »
Tja, de Berninalijn... één van m'n favorieten (zie avatar).
Alleen deze is natuurlijk meterspoor, dus als je alleen normaalspoor zou rekenen, telt ie niet mee.

@Michiel, de BR171 (ex-DR BR251), ja die zou ik wel in model willen hebben (maar is er dus niet). (Ik weet dat ik hem dan nog altijd zelf kan maken.  ;) )

Maar alle gekheid op een stokje; ik zou ook gaan voor de BR94 of BR95.
BR86 zou ook nog kunnen, voor lichtere treinen, weet alleen niet hoe sterk de Fleischmann versie is.
Ter indicatie, als een echte lijn circa 2,5% (dus 25 promille) is dan geldt ongeveer het volgende:
- BR86: 270t
- BR94: 310t
- BR95: 425t
Goederenwagen beladen = ~20t/as
Personentrein = ~10t/as

Groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.