Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Dieselstadt  (gelezen 61778 keer)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #30 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:58:54 »
Dit weekend de PM32 in de besturingskast toegevoegd met alle bedrading en connectors natuurlijk. En een wisseldecoderprint gemaakt uit deels onderdelen die ik nog had liggen danwel van andere printen afgesloopt heb (zoals bijvoorbeeld de schroefconnectoren). De wisseldecoderprint zit onder de treinplaat gemonteerd in de buurt van de wissels. Met 8 aders zijn er 8 wissels (16 wisselspoelen) aan te sturen. Eén wissel is aangesloten, de andere hebben nog geen zin, omdat er nog geen blokken zijn aangesloten.

De zaken ook toegevoegd aan koploper en na wat experimenteren waarbij het wissel iedere keer de verkeerde kant op geschakeld werd, is het toch gelukt om het werkend te krijgen (wissel verwijderd en opnieuw toegevoegd).
Nu kan ik een rondje rijden met 2 sporen in bedrijf in het schaduwstation. Leuk om te zien hoe koploper dit aanstuurt. Ik heb nu 3 treinen rijden en soms rijden ze in het schaduwstation parallel op.
Nu eerst een CD16 in elkaar zetten en dan kan ik weer meer sporen aansluiten.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dieselstadt
« Reactie #31 Gepost op: 22 augustus 2011, 09:03:22 »
In Koploper kun je een wissel dat altijd in de verkeerde stand ligt eenvoudig tot de orde roepen.

Zet het vinkje bij Wissel fouit aangesloten en het wissel gaat omgekeerd functioneren.
Dat je het met een ander wissel hebt kunnen oplossen is toeval.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #32 Gepost op: 22 augustus 2011, 09:18:09 »
Ik heb dat vinkje ook gebruikt, maar dat had geen invloed. En in het testprogramma klopten rechtdoor en afbuigend wel met de werkelijke stand. Toch bedankt voor de tip.
Ik heb dus niet het wissel op de baan vervangen, maar in koploper. Wellicht dat ik ergens anders iets niet goed heb gedaan, verkeerd type wissel gebruikt of dat het dinamo systeem in de war was. Dat gebeurt soms als een trein een blok in rijdt waar het niet verwacht wordt. Dan kun je het maar moeizaam weer in orde krijgen. Het beste is om de trein uit het blok te verwijderen en er weer opnieuw in te zetten, maar ook om alles even uit en aan te zetten.
Maar het werkt nu goed en heb gisteren diverse rondje gereden met 3 en 4 treinen.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #33 Gepost op: 14 september 2011, 20:24:56 »
Inmiddels heb ik de rails gelegd op het linker gedeelte. Ook heb ik een deel tussentijds afgebroken en weer opnieuw gebouwd, namelijk het stukje waar al eerder opmerkingen over gemaakt waren: het spoor wat dwars oversteekt van linksonder naar rechtsboven. Het wissel is wat naar achteren geplaats waardoor de hellingen minder stijl werden. Ze waren op zich niet te stijl, alleen de overgangen van het wissel naar het korte stukje (hier nog net een klein stukje linksonder in beeld) was niet mooi soepel, er zat een te grote knik in.

Links ontbreekt nog een stukje spoor want ik heb geen flexrail meer, dus eerst nog naar de winkel.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #34 Gepost op: 14 september 2011, 23:18:21 »
Het middenstuk met de 270 graden draai is nu ook bijna klaar wat betreft de houtconstructie. Gemiddeld stijgingspercentage is 2,7%.

Rechtsonder is een stukje zonder rails te zien dat zakt, dat is dus het gedeelte wat ik opnieuw gedaan heb omdat ik niet tevreden was met de overgang.
Helemaal rechts aan het eind (niet op de foto) heb ik ook al een helling gebouwd, maar ook daar ben ik niet tevreden over en zal dus nog wel aangepast gaan worden. En dan maar hopen dat de locomotieven het lukt de hellingen te bedwingen.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #35 Gepost op: 03 december 2011, 14:39:08 »
Ik ben weer een eind verder met de bouw. Het rechtergedeelte is nu klaar:

Links is het schaduwstation te zien vanwaaruit de treinen gaan vertrekken. Het middelste spoor is nog aangepast, het is een stukje naar rechts geschoven om meer rijlengte te creeeren waardoor het minder stijl kon worden om op het juiste punt op niveau 0 aan te komen. De meest rechter sporen moeten daar namelijk weer overheen.

En het middenstuk met de 270 graden draai is ook klaar. Echter hier heb ik wel 2 meegebogenwissels weer uitgehaald, want de treinen ontspoorden de hele tijd erop en ik kreeg het niet voorelkaar om het goed te krijgen. Er moeten op een andere plaats nog overloopwissels komen.

Links weer het schaduwstation. De DE2 in het midden komt van niveau 0 en gaat naar niveau 1 en rechts de stationssporen op niveau 1 waartussen een perron komt.

Wat nu nog ontbreekt is de verbinding tussen de beide foto's, namelijk aan de rechterkant van de laatste foto naar het dubbelspoor rechts op de eerste foto. Hierin komen ook bruggen die deels nog gebouwd moeten worden en waarvan eentje nog in bestelling is (al een half jaar(!)).

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #36 Gepost op: 23 december 2011, 12:09:10 »
En het laatste stuk is nu ook klaar. Op het depot na, zijn nu alle sporen gebouwd. Op deze foto is het middenstuk te zien met de bruggen wat het laatst gereed is gekomen. Er ontbreekt echter nog steeds een brug ter hoogte van de boogbrug in het linker spoor, maar om toch te kunnen rijden is hier voorlopig een los plankje in gelegd.

Met de 5 treinen op de foto zijn uitgebreide ritten gemaakt, alles automatisch ingesteld in koploper. Twee wissels zijn aangesloten zodat ook de meeste sporen bereden konden worden. Tijdens deze ritten zijn al wel een aantal verbeterpunten naar voren gekomen:
- wissels schakelen soms niet. Ik vermoed dat de spanning daalt als er teveel treinen tegelijk rijden. De trafo is ook nog niet de definitieve. Ik denk dat er voor de schakelspanning een aparte trafo moet komen. Ik zal nu eens metingen gaan verrichten.
- sommige hellingen hebben de treinen toch wel moeite mee, voornamelijk de helling in het meest rechter deel te zien op de vorige foto waar de DE2 staat. Hier komt de trein van nivo2 en gaat maar beneden halverwege nivo 0 en 1 en dan weer omhoog naar nivo 1. Ik ga dat nog aanpassen zodat de trein niet lager komt dan nivo 1 en de helling dus minder stijl gaat worden en er ook niet zo'n knik in komt.
- er moeten op een aantal punten extra stroomaansluitingen komen, want de trein rijdt daar plotseling langzamer. De rails zijn voor de testritten nog allemaal schoon gemaakt, dus daar ligt het niet aan.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2012, 21:54:10 »
Twee problemen zijn inmiddels opgelost:
- Ik heb op een plek een extra stroomaansluiting gemaakt (bij een wissel in een aftakkend spoor) en dat heeft duidelijk geholpen. De treinen rijden nu ook op dat stukje spoor goed door.
- De spanning voor de wissels in rust was 18,5 volt, maar zakte naar 16,7 als er 3 treinen reden. Dat was dus te weinig.
Vandaag heb ik een extra gescheiden wikkeling van de trafo gebruikt met een brugcel en elco (niet gestabiliseerd dus, maar dat hoeft ook niet). De spanning die daar nu uitkomt is zelfs iets hoger, maar belangrijker is dat die alleen maar gebruikt gaat worden voor de wissels en seinen. En nu schakelen de wissels iedere keer goed. Ook dat probleem is opgelost.

Nu die ene helling nog afbreken en opnieuw bouwen ...

Gert1

  • Gast
Re:Dieselstadt
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2012, 22:15:43 »
Tjonge Richard, zie ik daar nu warempel een zilvergrijze Deense Lyntog?   (y)

mvg,
Gert

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Dieselstadt
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2012, 22:23:47 »
Dat ziet er indrukwekkend uit, Richard! Extra stroomaansluitingen zijn zeker een aanrader, op onze oude baan (vroeger, Fleischmann messingrails...) na een meter of 4 vanaf het aansluitpunt al een snelheidsvermindering te zien.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2012, 23:35:22 »
Tjonge Richard, zie ik daar nu warempel een zilvergrijze Deense Lyntog?   (y)
Ja, klopt. En ik heb ook nog de rode uitvoering.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #41 Gepost op: 03 april 2012, 22:53:41 »
De 1 april grap voor dit jaar is de blauw-beige eloc 103:

Nou hoor ik sommige al denken (!), wat moet hij nou met een foute electrische loc? Inmiddels ligt hij al uitelkaar en dit gaat mijn eerste verbouwing worden.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Dieselstadt
« Reactie #42 Gepost op: 04 april 2012, 13:50:43 »
Ga je er zoiets van maken?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #43 Gepost op: 04 april 2012, 14:12:47 »
Nee, zo ingrijpend gaat het niet worden, het is pas mijn eerste (poging) verbouwing. Alleen het dak gaat aangepast worden. Ik zal het maar verklappen: het wordt een diesel uitvoering.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re:Dieselstadt
« Reactie #44 Gepost op: 04 april 2012, 17:50:46 »
Ah, dat lijkt op een Kestrel.
Jeroen