BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: V200-G2000 op 13 juni 2006, 11:17:57

Titel: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 13 juni 2006, 11:17:57
Hallo,

Diegene die het grootspoor een beetje volgen zullen mij wel kennen, ik maak veel foto's (bij voorkeur met zonnig weer ;) en mijn favoriete diesellocs zijn de V200 en G2000 waarover ik ook aparte sites heb.

Ook ben ik actief op het gebied van modelspoor. Ik ben inmiddels al heel lang met mijn 3de modelbaan bezig en het is nog niet ver gevorderd. Wel heb ik in de loop van de jaren een aardige verzameling loks, treinstellen en rijtuigen opgebouwd. Binnenkort zal op mijn homepage hierover meer informatie komen. Dieselstadt wordt de naam van het fictieve stadje. Het baanplan is er, de tafel staat er en ik ben nu bezig om het schaduwstation aan te leggen en gelijk te bekabelen.

Groeten,
Richard
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: snorro op 13 juni 2006, 11:20:30
hee.

ik kende je nog niet.

wat is je site ?
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 13 juni 2006, 11:25:15
Ik was nog bezig om mijn profiel aan te vullen, de homepage staat er nu ook bij.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: Hans van de Burgt op 13 juni 2006, 12:59:13
Welkom Richard,

Ik hoop dat we "gepast" gebruik mogen maken van jouw foto-materiaal.
Onder andere voor onze encyclopedie.

Verder zou het natuurlijk mooi zijn als de websites van de Stichting BeneluxSpoor.net "ingehangen" worden in de bekende webrings...

Neem daarvoor even contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt
Titel: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 09 augustus 2011, 11:03:37
Na vele jaren van nauwelijks vooruitgang is er sinds vorig jaar weer langzaamaan gewerkt en sinds vorige maand (ivm het vele slechte weer) weer intensiever. Dus leek het me ook weer eens tijd om hier te berichten (er was al een draadje onder persoonlijk, maar hier lijkt me wat toepasselijker). Ik zal het eerst wat aanvullen, foto's komen later, want die moet ik nog maken (alhoewel er nog niet veel te zien is).

Mijn modelbaan is niet gesitueerd in een bepaalde tijdperk, noch weerspiegelt het een bestaande situatie. Door de grote variatie in de al aanwezige locomotieven en treinstellen is dat namelijk niet mogelijk. Toch was er de wens om het een inhoud te geven. Zodoende is Dieselstadt ontstaan.

Dieselstadt is een klein stadje in het westen van Duitsland op ongeveer 10 kilometer afstand van de nederlandse grens. De oorspronkelijke naam was Altenstadt, maar is in 1913 veranderd in Dieselstadt als eerbetoon aan Rudolf Diesel. De in 1858 in Parijs geboren ingenieur ontwikkelde in 1892 een verbrandingsmotor waarop hij in het daaropvolgend jaar een patent kreeg. De naar hem genoemde dieselmotor heeft het bijzondere kenmerk dat er geen ontstekingsinrichting nodig is. Het eerste werkende model werd door Rudolf Diesel geconstrueerd in 1897. Vanaf 1912 werden dieselmotoren toegepast in treinen en in 1936 kwam de eerste vrachtauto op de markt met een dieselmotor.

Dieselstadt ligt in een voornamelijk agrarische omgeving en heeft slechts een klein industrieterrein. Het grootste deel van de beroepsbevolking van de 21 duizend inwoners leeft inmiddels van de toeristische en zakelijke aantrekkingskracht: Dieselstadt kent een aantal grote hotels met conferentie mogelijkheden alsmede enkele waterrijke 'Erhohlungsgebiete'. Een groot probleem is nog de bereikbaarheid. De A71 uit het noorden stopt op de oost-west liggende B176 die midden door de stad loopt. De verkeersader belast de binnenstad behoorlijk. De mensen van Dieselstadt willen de A176 dan ook graag als 'Umgehungsstrasse' zien, maar het Bundesland wil de A71 dwars door het bos, langs Dieselstadt-Süd naar de B86 doortrekken.

(http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/dieselstadt_kaart.jpg)
In het stadje kruisen twee spoorlijnen elkaar ongelijkvloers. In Dieselstadt zelf is geen verbinding tussen de beide spoorlijnen, deze ligt ver buiten de stad. Ten noorden van Dieselstadt takt een enkelsporige lijn af van de noord-zuid lijn en loopt via een aantal bogen naar de oost-west lijn. Het station is gebouwd rondom de kruisende sporen en is opgetrokken in dezelfde stijl als het bekende station van Bonn. De grote ontvangsthal is gesitueerd in de noord-west hoek en heeft ook een ingang aan de noord-oost kant. De perrons liggen langs de sporen oostelijk en zuidelijk van de kruising. Aan de zuidkant is ook de aansluiting naar het voormalige Bahnbetriebswerk. Tegenwoordig komen hier alleen nog maar dieselloks en - treinstellen om te tanken. Maar gelukkig hebben de Eisenbahnfreunde Dieselstadt zich over de gebouwen en installaties ontfermt.

De Eisenbahnfreunde Dieselstadt hebben hun intrek genomen in het Bw nadat de DB het verlaten had. Een deel van het terrein wordt echter nog wel gebruikt door de DB en ook private maatschappijen die er hun locomotieven en treinstellen komen betanken en soms ook stallen.

De EfD hebben de 6-standige lokloods met draaischijf, bekolingsinstallatie, waterkolom en bezandingstoren in gebruik. Ze hebben inmiddels ook al een bijzondere verzameling bijeengebracht: stoomloc 042 168-5, stoomloc 46100 uit engeland (niet bedrijfsvaardig) een railbusset VT98 + VM 98 en een Wittfeld ETA 180 016. De meest recente aanwinst is dieselloc 51 LOK 2904. Dit is de ex V200 039 die lange tijd bij Comsa in Spanje werktreinen reed. Nadat de loc overcompleet werd is zij door een nederlandse V200 liefhebber gekocht en ondergebracht bij de EfD. Zij is weer rijvaardig gemaakt en blijft voorlopig nog in de Comsa kleuren rijden. Er worden regelmatig rondritten met hun stam Umbau rijtuigen gereden en open dagen gehouden waarbij treinen van andere museumorganisaties op bezoek komen.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: mass am see op 09 augustus 2011, 11:14:10
Hallo Richard,

Voor een aantal ben je geen onbekende ook voor Bas en mij niet, leuk dat je ook een modelbaan hebt we zijn best benieuwd naar de foto's.Bas en ik rijden ook alle tijdperken door elkaar zowel diesel als elektrisch DB en NS wel met een duits landschap.(zie ook ons bouw verslag)



mvgr Evert en Bas.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 10 augustus 2011, 10:38:42
Ik zie al een aantal overeenkomsten: fl profirails, V200, VT601, TEE Ram.

Men zegt wel dat een modelbaan bouwen een meer jarenplan is. Dat neem ik wel heel erg letterlijk.
Dit is mijn derde baan (de vorige twee waren nog in het ouderlijk huis) en ik ben in 1997 met deze baan begonnen. Heb toen het frame gemaakt met daarop een multiplex blad. Een deel van het blad is gebruikt van de oude baan. Dit is de basis voor het schaduwstation en ook zichtbare trajecten op de voorgrond. Vanaf het blad ga ik alleen omhoog tot 2 nivo's. Ik vind dit makkelijker werken dan een open frame.

Ook is halogeenverlichting aangebracht in de vorm van spankabels met spotjes. De trafos zijn nog niet aangesloten. Ten eerste omdat ik ze nog niet allemaal heb en ten tweede omdat de kabels wel opgehangen moesten worden omdat de gaten die ervoor geboord moesten worden nu (nadat de tafel compleet is) niet meer bereikbaar zijn.

Op de tafel is een laag EPS-hardschuimplaten (polystyreen) van 1 cm dik aangebracht voor geluidsisolatie. Hierop heb ik weer losse rails gelegd. Deels om proef te rijden met nieuw materieel, deels om te kijken of er in het ontwerp geen denkfouten zitten of dat iets beter anders opgelost kan worden.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 11 augustus 2011, 10:01:53
En dan nu het baanplan. Het wordt een L-vormige baan met een kruisingstation op 2 niveau's (vergelijkbaar met Sloterdijk of Osnabrück) en een schaduwstation. Uiteraard komt er ook een locdepot met draaischijf en loods (Eisenbahnfreunde Dieselstadt). Hieromheen zal dichte bebouwing verrijzen in de vorm van fabrieken. Het andere deel zal minder dicht bebouwd worden en moet meer een landschappelijk uiterlijk krijgen. De overgang tussen deze twee delen is nog niet bepaald. In de modelbaan zitten twee thema's: stad (beter: industrie met locdepot en groot station) en landschap.

De besturing zal (met uitzondering van het depot) geheel door een computer plaatsvinden. Het schaduwstation biedt plaats aan ongeveer 18 treinen (max. 3 achterelkaar op een spoor).

Klik hier (http://www.richardkrol.nl/mod_rp3gw.htm) voor een tekening van het baanplan.
In feite is het een groot enkelsporig ovaal dat opgevouwen is en daardoor op sommige plekken lijkt alsof het dubbelspoor is. De treinen rijden bijna overal altijd in dezelfde richting. Slechts op een enkele plek kan er gewisseld worden en/of kopgemaakt worden. Ook zit er een kortsluitroute in.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: gvandersel op 11 augustus 2011, 10:30:13
Hallo Richard,

Indrukwekkend maar goed doordacht baanplan.
Ik heb twee vragen:
Jammer dat vertrek uit het onderste deel van het station door de lus meteen opduiken in het anderdeel oplevert.
(Ik ga ervanuit dat het station zich daar bevindt, want ik vind geen andere plek.) Zit het station ook werkelijk daar?
De lus die het bovenstation met het onderstation verbindt, en met name met het spoor daarvandaan dat niet naar het perron gaat, maar onder/achterlangs verdwijnt. Is dat niet te stijl?

Zoals gezegd, een prachtig ontwerp (eigenlijk een hondebot).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: mass am see op 11 augustus 2011, 10:48:53
Hallo Richard,

Ziet er indrukwekkend uit, maar wat worden de afmetingen van je baan en kan je overal bij voor als er iets mis gaat.dit was wel mijn eerste gedachten heb ik ook met onze baan gedaan.



mvgr Evert en Bas.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 11 augustus 2011, 11:04:32
De baan is ongeveer 6 meter bij 4 meter, overal 1 meter breed.
De treinen vertrekken dus op de tekening gezien aan de onderkant, gaan direct via een helling naar nivo 1 en halverwege naar nivo 2. Het station komt dus in de hoek. De sporen verdwijnen daar in het station en gaan in de 270 graden lus naar beneden en komen dan weer uit het station. Dit is inderdaad wat stijl, maar inmiddels wordt de rijlengte vergroot door de lus een uitstulpsel te geven. Ik zit rond de 3% helling. Ik gebruik geen bovenleiding, dus dat scheelt met hoogte.
Ik ben al bezig met de hellingen bouwen en heb een testtrein samengesteld bestaande uit een sneltreinstoomloc met grote drijfwielen, mijn langste personenrijtuig en dubbeldekkers. Ik heb al wat aanpassingen moeten maken inzake breedte van multiplex van de hellingen (met name bij dubbelspoor waarbij het ene spoor omlaag gaat en het andere omhoog).
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: maartenvanderburgt op 11 augustus 2011, 17:23:30
Volgens mij klopt er iets niet in het baanplan.
Vanaf het station gaat een spoor (blauw) naar rechts naar beneden en sluit aan op een wissel. Deze wissel ligt boven grijs.
Volgen we grijs terug naar links, dan sluit dit weer aan op blauw in een wissel. (Ter hoogte van de sporen van de lokloods).
Deze wissel heeft dus 2 uitgangen:  1 omhoog, de ander omlaag.  De omhoog- en de omlaaggaande baan kruisen elkaar.  Maar de afstand voor het stijgen/dalen is maar 3 rechte rail en 2 bochten (ongeveer).
Ik ken de rijrichtingen niet, maar dat worden dan wel erg steile stukken, lijkt mij. Naar beneden gaat altijd wel, maar naar boven ???

Maarten.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: maartenvanderburgt op 11 augustus 2011, 17:27:16
PS  Als je op dit punt blauw en grijs zou omwisselen, dus dat ze elkaar niet hoeven kruisen, is dat mogelijke probleem "van de baan".
Maarten.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 11 augustus 2011, 18:12:53
De tekening is niet helemaal op ware grootte. Het wissel komt iets verder naar links te liggen en ligt een paar centimer lager. Dus het blauwe gedeelte gaat een beetje zakken en daarna weer een beetje stijgen. Vanaf het wissel gaat het grijze deel dus verder omlaag en maakt een ruimere bocht (dichter bij de schaduwsporen) om dan onder het blauwe spoor door te gaan wat dan ook alweer een centimeter is gestegen.
Probleem is nog wel het paarse gedeelte, daar zal nog wel een zigzag beweging in moeten komen om hoogte te winnen.
Bedankt voor het meedenken in iedergeval.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 14 augustus 2011, 09:58:16
En dan nu iets over de besturing. Toen ik 15 jaar geleden begon na te denken over de nieuwe baan was mijn idee om de treinen analoog te houden en een computergestuurd bloksysteem te maken. Een andere hobby van mij is electronica en computers, dus dat wilde ik zelf bouwen. Ik had nog een Schneider homecomputer waar ik zelf enkele uitbreidingskaarten al voor had gemaakt.
(http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/cpc6128.jpg)
Ook had ik ervaring met zelf bouwen van electronica voor aansturing van wissels. En met zelfbouw bedoel ik niet een bouwpakketje in elkaar zetten, maar zelf het schema bedenken, printplaat maken (belichten, etsen) etc.
Ik had ook al een heel plan bedacht en een blokschema en zelfs al een zelfde tweedehands computer gekocht als backup.

Maar we leven tegenwoordig in het digitale tijdperk en het ontbrak mij aan tijd en zin om het wiel opnieuw uit te vinden. Hoewel volledig digitaal mooi is, heb ik toch vastgehouden aan het bloksysteem en na wat rondkijken op internet heb ik gekozen voor het Dinamo systeem. Hiermee kun je zowel analoog als digitaal rijden, dus ik kan in de toekomst mijn locs toch ombouwen naar digitaal (alhoewel dat nog niet gauw zal gebeuren, want ik heb er een stuk of 70).

Vorig jaar heb ik de eerste setjes gekocht en ingebouwd in een oude 19" kast die ik heb vergaard bij een schoonmaak actie bij mijn inmiddels vorige werkgever. De kast is leeg gehaald en aan de zijkanten voorzien van laderails. Hij hangt onder aan de treinplaat. De kast kan zo makkelijk naar voren geschoven worden en er uitgehaald worden. Op de achterkant is plaats voor voldoende aansluitingen voor de rails, wissels en seinen. Een USB voor naar de computer moet er echter nog in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/besturingskast1k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/besturingskast1k.jpg)
Achterin de kast (eigenlijk voorin, want de kast staat omgedraaid) heb ik een L-profiel gemaakt waarop de voeding en de RM-U unit zitten. Of de trafo(s) in de kast komen of er buiten weet ik op dit moment nog niet. De definitieve trafo heb ik ook nog niet, ik gebruik nu een ringkerntrafo die ik nog had liggen. Deze heeft wel de juiste spanning, maar nog niet genoeg vermogen. Mischien dat ik het ook opsplits in een trafo voor de rijspanning en eentje voor de wissels en seinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/besturingskast2k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/besturingskast2k.jpg)
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 14 augustus 2011, 20:39:16
De lus die het bovenstation met het onderstation verbindt, en met name met het spoor daarvandaan dat niet naar het perron gaat, maar onder/achterlangs verdwijnt. Is dat niet te stijl?
Na het leggen van rails blijkt na herberekening van dit gedeelte blijkt het dalende deel 3% te zijn en de stijgende delen 2,6% tot het wissel en 2,9% na het wissel.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Thurbo op 14 augustus 2011, 22:28:13
Hoeveel cm ruimte/hoogte houd je aan tussen twee kruisende sporen? Mij lijkt het allemaal heel krap te worden.

Neem je baanplan eens en zet er de hoogtes bij van de verschillende lagen. Ben bang dat je ergens een rekenfoutje maakt.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 14 augustus 2011, 23:40:54
6,5 cm vanaf bovenkant spoorstaaf.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 15 augustus 2011, 12:48:07
Voordat ik begon met Dinamo heb ik de rails van het schaduwstation al definitief gelegd en bedraad. Nadat ik Dinamo had gekozen moesten wel alle draden weer los, want de te detecteren spoorstaaf moest de andere zijn.
De draden werden niet aan de rails gesoldeerd, maar onder aan de raillassen.
(http://www.richardkrol.nl/temp/raillas2.jpg)
Het lastigste van het rails leggen was de bocht (90 graden, 6 sporen naastelkaar, flexrails). Als hulpmiddel heb ik eerst de kwartcirkels getekend waarlangs de rails moeten komen te liggen. Dat heb ik gedaan met een stukje touw en een spijker in het middelpunt van de denkbeeldige cirkel. De overgang van gebogen naar recht is bij flexrails, en vooral bij Fleischmann profirail, lastig en daarom heb ik dan ook de flexrails nog zo'n 5 tot 10 cm laten doorlopen voor een soepelere overgang (althans bij de binnenste 3 sporen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1k.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation2k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation2k.jpg)
Het linkerspoor op de onderste foto is het 'grijze' spoor op het baanplan dat weer naar het schaduwstation gaat. Hier komt nog eentje tussen, namelijk de aftakking naar nivo 1 om nog een rondje te rijden.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 16 augustus 2011, 15:09:05
De eerste wijziging in het baanplan is een feit. Namelijk in het grijze gedeelte helemaal linksboven op de foto. En wel om een aantal redenen:
1. Doordat treinen uit twee takken komen en het schaduwstation in moeten, maar dat over 1 spoortje moeten doen is dat een flessehals geworden.
2. Ik zat ook met de blokindeling. Als er vanaf het ene spoor een rijweg is ingesteld, is het andere blok ook bezet (als de meegebogen wissel tot het blok behoort). Wissels uit het blok halen leek me ook geen optie, omdat je dan wel een extra stroomvoorziening moet maken.
3. Ik ben niet kapot van meegebogen wissels van Fl profirails, er vinden nogal een ontsporingen plaats.
4. De flessehals zorgt er ook voor dat een trein onnodig moet wachten als er wel een spoor in het schaduwstation vrij is.
5. Een te stijle helling (weliswaar naar beneden) van de binnenbocht. Het zou tussen de 4 en 5 procent uitkomen.
Ik heb het daarom opgesplitst waardoor er
1. geen flessehals meer
2. eenvoudigere blokindeling
3. geen meegebogen wissel en uitsparing van nog een wissel
4. trein kan schaduwstation in rijden, ook al rijdt er in de andere tak al een trein
5. langere baan in de binnenbocht waardoor helling 3% kan blijven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraat_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraat_2.jpg)
Alle zes sporen komen aan de andere kant van het schaduwstation wel weer gewoon bijelkaar op 1 spoor.
Een nieuw probleem kan zijn een opstopping doordat te veel treinen via een bepaalde tak naar 3 van de 6 sporen gestuurd worden, maar dat is denk ik in koploper wel op te lossen door bij de vorige splitsing te testen of het betreffende deel van het schaduwstation vol is.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: JAB van Ree op 16 augustus 2011, 15:56:59
Reden 2 was sowieso niet handig. Wissels horen nooit een onderdeel van een blok te zijn. Het gaat in tegen de definitie van een blok zoals vrijwel alle software het hanteert, namelijk met maar 1 methode voor binnenkomst en een methode voor vertrek (kopmaken niet meegerekend) Software als koploper gebruikt dit oa voor de spooktreindetectie.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 16 augustus 2011, 16:01:09
Ik ben nog maar net begonnen met koploper en dinamo. Hoe sluit je een wissel(straat) dan aan, want er moet wel spanning op komen en koploper moet dat volgens mij ook aansturen, moet ook weten welke kant de trein op rijdt.
NB. ik rij verder analoog, dus geen decoders in de treinen.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: JAB van Ree op 16 augustus 2011, 16:14:56
Ah OK, ik ging even voor het gemak uit van digitaal en bezetmelders... ik moet bekennen dat Dinamo niet mijn ding is. Maar als ik de manual voor een Dinamo CD16 doorlees zie ik dezelfde gelijkrichtbruggen als dat op een SD16S88N bezetmelder zitten; volgens mij kun je dus voor wissels of een aparte 'groep' op de CD16 nemen en die alleen niet als melder ingeven in de software, of zelf gewoon een losse diodebrug nemen en die identiek aansluiten tussen de TM51 en spoorstaaf.

Vraag me alleen nog af hoe dit sowieso bij analoog werkt...
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 16 augustus 2011, 16:26:03
Een aparte groep op de CD16 of een diodebrug betekent volgens mij nog altijd dat het wissel dan toch bij het blok getrokken wordt. Dan kan het wissel net zo goed onderdeel zijn van de start- of stopsectie.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: hubertus op 16 augustus 2011, 17:02:32
Bij een gewoon wissel kan het nog wel wat jij zegt, maar je gebruikt ook een Engels wissel en daar kan het dus niet.
Als je dat Engelse wissel bijvoorbeeld aan het blok rechts ervan koppelt, kun je het nooit voor een andere treinbeweging gebruiken zolang dat blok bezet is. En er zitten nog wel een paar nadelen aan het koppelen van het wissel aan een blok.
Ik heb het toen ik net digitaal ging wel gedaan, omdat ik mijn analoge baan een op een heb omgezet, maar zou het nu niet meer doen. Gewoon wissels buiten de blokken.

Huub
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: gvandersel op 17 augustus 2011, 08:47:42
Je blokindeling in de oude situatie had als volgt gemoeten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraat_blokindeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraat_blokindeling.jpg)
Tussen de rode lijnen een eigen CD16. Hiervan maar een terugmelder gebruiken.
In de nieuwe situatie kun je de wissels voeden uit de CD16 van het blok.
Alleen zorgen dat de treinen niet op de wissels tot stilstand komen.

Je hebt niet alleen een paar wissels bespaard, maar ook een aantal CD16 printen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: JAB van Ree op 17 augustus 2011, 09:30:09
Een aparte groep op de CD16 of een diodebrug betekent volgens mij nog altijd dat het wissel dan toch bij het blok getrokken wordt. Dan kan het wissel net zo goed onderdeel zijn van de start- of stopsectie.

Je gaat hiermee in elk geval in tegen de 'logica' in koploper... ik weet niet welke software je gepland hebt om te gebruiken maar houd hier rekening mee!
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 17 augustus 2011, 10:06:08
Ik ben wel bezig met koploper, maar heb daar nog geen wissels in zitten, dus rij op dit moment alleen nog maar een rondje. Binnenkort sluit ik het eerste wissel aan op een PM32 en dan zal ik eens dieper in deze materie duiken. Bekabeling kan ik desnoods nog wel aanpassen.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: gvandersel op 17 augustus 2011, 11:43:03
Je gaat hiermee in elk geval in tegen de 'logica' in koploper... ik weet niet welke software je gepland hebt om te gebruiken maar houd hier rekening mee!

Jekunt in koploper een blokkaart (CD16) aan een wisselstraat koppelen. Hierdoor zal de wisselstraat via deze kaart gevoed kunnen worden.
Deze knop is bij treingestuurde systemen grijs niet klikbaar).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 17 augustus 2011, 16:01:07
Afgelopen (lang) weekend ben ik even flink aan het rekenen, meten, zagen, lijmen en timmeren geweest en nivo 1 in het linkergedeelte is nu klaar. Het spoor op nivo 0 ligt vast (waar de trein staat) en de testtrein met daarin de langste wagon en een paar dubbeldekkers kan er zonder problemen langs. Hier is ook te zien dat de ingang naar het schaduwstation nu gesplitst is ipv de flessehals die oorspronkelijk op de tekening stond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan01k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan01k.jpg)
Het volgende deel is het middendeel met de 270 graden lus van nivo 1 naar nivo 2.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 21 augustus 2011, 13:58:54
Dit weekend de PM32 in de besturingskast toegevoegd met alle bedrading en connectors natuurlijk. En een wisseldecoderprint gemaakt uit deels onderdelen die ik nog had liggen danwel van andere printen afgesloopt heb (zoals bijvoorbeeld de schroefconnectoren). De wisseldecoderprint zit onder de treinplaat gemonteerd in de buurt van de wissels. Met 8 aders zijn er 8 wissels (16 wisselspoelen) aan te sturen. Eén wissel is aangesloten, de andere hebben nog geen zin, omdat er nog geen blokken zijn aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseldecoderk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseldecoderk.jpg)
De zaken ook toegevoegd aan koploper en na wat experimenteren waarbij het wissel iedere keer de verkeerde kant op geschakeld werd, is het toch gelukt om het werkend te krijgen (wissel verwijderd en opnieuw toegevoegd).
Nu kan ik een rondje rijden met 2 sporen in bedrijf in het schaduwstation. Leuk om te zien hoe koploper dit aanstuurt. Ik heb nu 3 treinen rijden en soms rijden ze in het schaduwstation parallel op.
Nu eerst een CD16 in elkaar zetten en dan kan ik weer meer sporen aansluiten.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: gvandersel op 22 augustus 2011, 09:03:22
In Koploper kun je een wissel dat altijd in de verkeerde stand ligt eenvoudig tot de orde roepen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_koploper.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_koploper.jpg)
Zet het vinkje bij Wissel fouit aangesloten en het wissel gaat omgekeerd functioneren.
Dat je het met een ander wissel hebt kunnen oplossen is toeval.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 22 augustus 2011, 09:18:09
Ik heb dat vinkje ook gebruikt, maar dat had geen invloed. En in het testprogramma klopten rechtdoor en afbuigend wel met de werkelijke stand. Toch bedankt voor de tip.
Ik heb dus niet het wissel op de baan vervangen, maar in koploper. Wellicht dat ik ergens anders iets niet goed heb gedaan, verkeerd type wissel gebruikt of dat het dinamo systeem in de war was. Dat gebeurt soms als een trein een blok in rijdt waar het niet verwacht wordt. Dan kun je het maar moeizaam weer in orde krijgen. Het beste is om de trein uit het blok te verwijderen en er weer opnieuw in te zetten, maar ook om alles even uit en aan te zetten.
Maar het werkt nu goed en heb gisteren diverse rondje gereden met 3 en 4 treinen.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 14 september 2011, 20:24:56
Inmiddels heb ik de rails gelegd op het linker gedeelte. Ook heb ik een deel tussentijds afgebroken en weer opnieuw gebouwd, namelijk het stukje waar al eerder opmerkingen over gemaakt waren: het spoor wat dwars oversteekt van linksonder naar rechtsboven. Het wissel is wat naar achteren geplaats waardoor de hellingen minder stijl werden. Ze waren op zich niet te stijl, alleen de overgangen van het wissel naar het korte stukje (hier nog net een klein stukje linksonder in beeld) was niet mooi soepel, er zat een te grote knik in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan02k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan02k.jpg)
Links ontbreekt nog een stukje spoor want ik heb geen flexrail meer, dus eerst nog naar de winkel.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 14 september 2011, 23:18:21
Het middenstuk met de 270 graden draai is nu ook bijna klaar wat betreft de houtconstructie. Gemiddeld stijgingspercentage is 2,7%.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan03k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan03k.jpg)
Rechtsonder is een stukje zonder rails te zien dat zakt, dat is dus het gedeelte wat ik opnieuw gedaan heb omdat ik niet tevreden was met de overgang.
Helemaal rechts aan het eind (niet op de foto) heb ik ook al een helling gebouwd, maar ook daar ben ik niet tevreden over en zal dus nog wel aangepast gaan worden. En dan maar hopen dat de locomotieven het lukt de hellingen te bedwingen.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 03 december 2011, 14:39:08
Ik ben weer een eind verder met de bouw. Het rechtergedeelte is nu klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan04k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan04k.jpg)
Links is het schaduwstation te zien vanwaaruit de treinen gaan vertrekken. Het middelste spoor is nog aangepast, het is een stukje naar rechts geschoven om meer rijlengte te creeeren waardoor het minder stijl kon worden om op het juiste punt op niveau 0 aan te komen. De meest rechter sporen moeten daar namelijk weer overheen.

En het middenstuk met de 270 graden draai is ook klaar. Echter hier heb ik wel 2 meegebogenwissels weer uitgehaald, want de treinen ontspoorden de hele tijd erop en ik kreeg het niet voorelkaar om het goed te krijgen. Er moeten op een andere plaats nog overloopwissels komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan05k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan05k.jpg)
Links weer het schaduwstation. De DE2 in het midden komt van niveau 0 en gaat naar niveau 1 en rechts de stationssporen op niveau 1 waartussen een perron komt.

Wat nu nog ontbreekt is de verbinding tussen de beide foto's, namelijk aan de rechterkant van de laatste foto naar het dubbelspoor rechts op de eerste foto. Hierin komen ook bruggen die deels nog gebouwd moeten worden en waarvan eentje nog in bestelling is (al een half jaar(!)).
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 23 december 2011, 12:09:10
En het laatste stuk is nu ook klaar. Op het depot na, zijn nu alle sporen gebouwd. Op deze foto is het middenstuk te zien met de bruggen wat het laatst gereed is gekomen. Er ontbreekt echter nog steeds een brug ter hoogte van de boogbrug in het linker spoor, maar om toch te kunnen rijden is hier voorlopig een los plankje in gelegd.
(http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/baan06k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/baan06.jpg)
Met de 5 treinen op de foto zijn uitgebreide ritten gemaakt, alles automatisch ingesteld in koploper. Twee wissels zijn aangesloten zodat ook de meeste sporen bereden konden worden. Tijdens deze ritten zijn al wel een aantal verbeterpunten naar voren gekomen:
- wissels schakelen soms niet. Ik vermoed dat de spanning daalt als er teveel treinen tegelijk rijden. De trafo is ook nog niet de definitieve. Ik denk dat er voor de schakelspanning een aparte trafo moet komen. Ik zal nu eens metingen gaan verrichten.
- sommige hellingen hebben de treinen toch wel moeite mee, voornamelijk de helling in het meest rechter deel te zien op de vorige foto waar de DE2 staat. Hier komt de trein van nivo2 en gaat maar beneden halverwege nivo 0 en 1 en dan weer omhoog naar nivo 1. Ik ga dat nog aanpassen zodat de trein niet lager komt dan nivo 1 en de helling dus minder stijl gaat worden en er ook niet zo'n knik in komt.
- er moeten op een aantal punten extra stroomaansluitingen komen, want de trein rijdt daar plotseling langzamer. De rails zijn voor de testritten nog allemaal schoon gemaakt, dus daar ligt het niet aan.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 04 januari 2012, 21:54:10
Twee problemen zijn inmiddels opgelost:
- Ik heb op een plek een extra stroomaansluiting gemaakt (bij een wissel in een aftakkend spoor) en dat heeft duidelijk geholpen. De treinen rijden nu ook op dat stukje spoor goed door.
- De spanning voor de wissels in rust was 18,5 volt, maar zakte naar 16,7 als er 3 treinen reden. Dat was dus te weinig.
Vandaag heb ik een extra gescheiden wikkeling van de trafo gebruikt met een brugcel en elco (niet gestabiliseerd dus, maar dat hoeft ook niet). De spanning die daar nu uitkomt is zelfs iets hoger, maar belangrijker is dat die alleen maar gebruikt gaat worden voor de wissels en seinen. En nu schakelen de wissels iedere keer goed. Ook dat probleem is opgelost.

Nu die ene helling nog afbreken en opnieuw bouwen ...
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Gert1 op 04 januari 2012, 22:15:43
Tjonge Richard, zie ik daar nu warempel een zilvergrijze Deense Lyntog?   (y)

mvg,
Gert
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Bart Donker op 04 januari 2012, 22:23:47
Dat ziet er indrukwekkend uit, Richard! Extra stroomaansluitingen zijn zeker een aanrader, op onze oude baan (vroeger, Fleischmann messingrails...) na een meter of 4 vanaf het aansluitpunt al een snelheidsvermindering te zien.

Groetjes, Bart
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 04 januari 2012, 23:35:22
Tjonge Richard, zie ik daar nu warempel een zilvergrijze Deense Lyntog?   (y)
Ja, klopt. En ik heb ook nog de rode uitvoering.
(http://www.richardkrol.nl/plaatjes/modellen/roco63060.jpg)(http://www.richardkrol.nl/plaatjes/modellen/roco63064.jpg)
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 03 april 2012, 22:53:41
De 1 april grap voor dit jaar is de blauw-beige eloc 103:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco72390.jpg) (http://84.80.193.30/modellen/roco72390.jpg)
Nou hoor ik sommige al denken (!), wat moet hij nou met een foute electrische loc? Inmiddels ligt hij al uitelkaar en dit gaat mijn eerste verbouwing worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco103_01k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/roco103_01.jpg)
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Nederduitsemeester op 04 april 2012, 13:50:43
Ga je er zoiets (http://www.bahnbilder.de/1024/versuchlok-de-2500-003-berliner-technischen-370880.jpg) van maken?
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 04 april 2012, 14:12:47
Nee, zo ingrijpend gaat het niet worden, het is pas mijn eerste (poging) verbouwing. Alleen het dak gaat aangepast worden. Ik zal het maar verklappen: het wordt een diesel uitvoering.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Jeronimos op 04 april 2012, 17:50:46
Ah, dat lijkt op een Kestrel (http://www.derbysulzers.com/HS4000.html).
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Slipband op 04 april 2012, 17:51:38
Hoi,

Ik wil wel eens zien wat dat gaat worden.  :P

Groeten Ferdinand.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Nederduitsemeester op 07 april 2012, 11:08:38
Ah, wordt dus omgebouwd tot een BR 203 (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/195569/kategorie/Deutschland~Dieselloks~BR+203.html)........ ;D

is ook blauw 8)
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 08 april 2012, 21:58:16
Ik heb nog een aantal losse V200 kappen van Roco liggen waarvan eentje waarbij de bies ontbreekt (allen ooit eens op de beurs in Houten gekocht). Deze gaat een deel (of mogelijk het gehele) dak afstaan aan de 103. Ik heb hem eerst eens in de bekende ovenreiniger gelegd om de verf te verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocov200_01k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/rocov200_01.jpg)
Morgen gaat de zaag erin.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: 44 op 08 april 2012, 22:12:13
Twee stijl-iconen van de DB verzagen en samenvoegen.... dat moet wel iets moois worden (y)
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 09 april 2012, 17:08:03
En het dak is eraf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocov200_02k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/rocov200_02.jpg)
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Slipband op 09 april 2012, 17:58:57
Hoi,

Oei, :o nu begint het interessant te worden in mijn ogen. Een 103 met een dak van een 220 lijkt me wel leuk.  :D

Groeten Ferdinand.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 09 april 2012, 18:10:49
Het is echter niet zo eenvoudig als het lijkt. Het dak van een V200 is smaller dan van een 103 en tevens is het wat bol terwijl de 103 vlak is van boven. De bedoeling is dat het middelste deel met de ventilatoren in het verhoogde deel van de 103 komt.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Slipband op 09 april 2012, 18:13:58
Hoi,

Het lijkt me nog steeds leuk om te zien.  (y)
Ga je de lok nog omspuiten of laat je hem zo?

Groeten Ferdinand.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 09 april 2012, 18:23:33
Het dak zal wel grijs worden, de rest laat ik zo. Ik heb hem juist gekocht voor die kleuren. Een hele lok omspuiten laat ik wel aan de profs over. Ik heb er momenteel eentje bij 'iemand' in behandeling.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Slipband op 09 april 2012, 18:29:34
Hoi,

Oke, ik zie de lok al helemaal in mijn gedachten. Hadden ze bij het grootspoor ook moeten doen.  ;D

Groeten Ferdinand.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: Lokpaint op 10 april 2012, 01:08:54
Het dak zal wel grijs worden, de rest laat ik zo. Ik heb hem juist gekocht voor die kleuren. Een hele lok omspuiten laat ik wel aan de profs over. Ik heb er momenteel eentje bij 'iemand' in behandeling.

En die staat ook al in de plamuur aan de voorzijdes  ;D

Bart
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 10 april 2012, 09:29:55
Ah, da's mooi. De speciaal op maat gemaakte naamplaten voor op de zijkant liggen hier al te wachten.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 18 mei 2012, 17:19:25
Na veel zagen, vijlen, passen en meten is het middenstuk van het dak van de V200 klaar om in het verhoogde middenstuk van de 103 geplaatst te worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco103_02.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/roco103_02.jpg)
Maar voordat dat gebeurt gaan eerst die imitatie ventilatoren er nog uit en worden vervangen door geetste ventilatoren en roosters van Krüger.
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 01 januari 2013, 22:24:13
Ook dit projectje weer eens opgepakt. Na een mislukte lijmpoging van het dak in het middenstuk lag het heel lang terzijde (ik had er geen zin meer in). Ondertussen bedacht hoe ik het toch goed kon lijmen zonder dat het bij het minste geringste weer uitelkaar sprong. Ter versteviging zitten er nu aan de binnenkant strookjes karton in. Veel ruimte was er niet, want het glas moet er ook nog in kunnen. Daarna de naden en hoogteverschillen geplamuurd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco103_03k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/roco103_03.jpg)
Daarna eerst maar eens een verflaagje eroverheen zodat beter te zien is waar er nog bijgewerkt moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco103_04k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/roco103_04.jpg)
Conclusie, het lijkt er al op, maar er moet nog wel flink geschuurd en geplamuurd worden.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 09 augustus 2013, 13:15:07
Tussendoor ook weer eens verder gegaan met de diesel 103 in wording. Nog flink wat geplamuurd en geschuurd en vervolgens gespoten. Helemaal perfect is het niet, maar voor mij goed genoeg. Nu eens kijken of ik de raamlijsten netjes zwart kan maken en daarna de ventilatoren inbouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco103_05k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/roco103_05.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: tijgernootje op 09 augustus 2013, 17:00:10
Ben benieuwd.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 16 maart 2014, 12:30:25
Onlangs heb ik 2 dubbeldeksrijtuigen van Piko aangeschaft voor de verlenging van mijn Doppelstock-gliederzug. Echter zoals ik al schreef in het draadje 'toon hier je nieuwste ...' zat er tussen de rijtuigen 5 millimeter ruimte ondanks de kortkoppelmechanismes en kortkoppelingen. Hoe gaan we dat oplossen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_dubbeldekkers_koppeling1_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_dubbeldekkers_koppeling1_800.jpg)
Aangezien het een complete stam is en de rijtuigen toch niet uitgerangeerd worden, kan er een vaste koppeling tussen. En om het hele mechaniek te verplaatsen of vervangen is nou ook weer wat.
Ik heb nog een zakje Ribu starre koppelingen liggen. Die zijn weliswaar ook te lang (zelfde lengte als 2 roco kortkoppelingen), maar die kun je makkelijk doorzagen en inkorten. Dus doorgezaagd, stukje plastic er op en klaar. Echter was de eerste poging wel heel erg krap en zat er totaal geen speling meer tussen de rijtuigen. De tweede dan maar een millimeter langer gemaakt en nu zitten ze met wat speling mooi tegen elkaar. Ook in een s-bocht gaat het goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ribu_koppeling_ingekort_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ribu_koppeling_ingekort_800.jpg)
Ik heb ze schuin doorgezaagd omdat het dan steviger wordt. Daar waar het witte stukje plastic komt de koppeling ook wat dunner gevijld zodat het geheel niet te dik wordt. Nu alleen nog even zwart maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_dubbeldekkers_koppeling2_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_dubbeldekkers_koppeling2_800.jpg)


Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: Hendrik Jan op 16 maart 2014, 20:02:44
de beste oplossingen zijn vaak het simpelst

Hendrik Jan
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 20 februari 2015, 19:51:18
Ik ben nu ook eens begonnen met het spuiten van locomotieven. Ik heb geen airbrush, dus doe het voorlopig even met Tamyia spuitbusjes. Helaas kun je daar niet alle gewenste kleuren in krijgen, maar het eerste projectje is toch maar een probeersel. Daarna pak ik de 103 weer op (waar ook wat aan gespoten moet worden).

Vorig jaar heb ik een foto gemaakt van de V200 015 die in Brohl als Ersatzteilspender staat. Ze hebben hem geheel grijs geverfd om tegen roest te beschermen. Geen opschriften meer, dus dat is voor mij ook lekker makkelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/v200015brohlluetzing.jpg)
Het is een loc die naar Zwitserland is geweest en dus ook spcifieke kenmerken heeft. Op Ebay heb ik een losse kap gevonden van zo'n zwitserse uitvoering. Die is eerst in de airbrush clean gegaan om het dikste verf ervan af te halen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_v200015_a.jpg)
Daarna de eerste laag grijs er over. Een frame had ik nog liggen, die kon dus gelijk mee gespoten worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_v200015_b.jpg)
Nu komt het eerste afplakwerk, namelijk de rand met het bovenste donkere grijs. Maar dat hoeft niet zo precies, maar moet er wel op lijken.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 21 februari 2015, 14:55:32
Het donkere grijs is gespoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_v200015_c.jpg)
Nu het dak nog wat roest bruin maken. Dus weer alles afplakken.
Intussen ook de handvaten geel schilderen. Er zitten bij deze loc oorspronkelijk ook gele bij, maar die heb ik niet meer liggen, dus moest een setje grijze geschilderd worden. Ook zijn de typhoonroosters zwart geschilderd en liggen klaar om straks gemonteerd te worden.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 21 februari 2015, 23:16:54
Het dak is flink verroest ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_v200015_d.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: SimonH op 22 februari 2015, 09:26:22
Het begint al ergens op te lijken! Ik ben benieuwd naar de verdere vorderingen. 

Groeten Simon
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 22 februari 2015, 21:46:36
Wat restte nog was:
- de haaievin (antenne) grijs maken (is wat te wit geworden)
- glas monteren
- handrailings monteren
- gele handvaten monteren (toch maar de originele gepakt, degene die ik geverfd had sprong de verf weer vanaf)
- buffers en luchtslangen monteren
- typhoonroosters
- niet de lampen, want die missen bij de echte ook
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_v200015_e.jpg)
Voor een eerste omspuitproject met beperkte middelen ben ik er heel tevreden over, al zeg ik het zelf.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: Tedo op 22 februari 2015, 22:49:30
Nice!  (y) origineel model! Grappig dat je Roco donorkap ook precies die loc is.

Wat 'm nog echter zou maken is de missende klep op de accukist/brandstoftank. Misschien dat deel zwart schilderen, aangezien je anders in een metalen frame moet zagen/frezen?
Heb je de ramen opzij ook gemonteerd? Die lijken bij het origineel te ontbreken, en daarachter toont het ook donkerder;
(http://www.bahnbilder.de/1200/220-015-ex-db-ex-782119.jpg)
Bron: bahnbilder.de

Verder vertonen de bovenste zijroosters nog wat sporen rood, zo te zien.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 22 februari 2015, 23:20:32
Ik heb bewust een kap van de zwitserse uitvoering gekozen, omdat daar het dak en de bovenste lamp anders van is. Inderdaad mist het glas aan de zijkant. Ik zou de stukken plastic achter het glas nog zwart kunnen maken. Ook het missende luik kan ik inderdaad nog zwart maken. Of misschien toch uitzagen?
De roosters had ik wellicht kunnen afplakken, dan waren die ook nog rood gebleven, de loc was immers rood.
Dus nog wat verbeter puntjes, maar ik ben allang blij met dit resultaat gemaakt met beperkte middelen en vooral als eerste omspuit project.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 27 april 2015, 22:04:15
Nu weer eens verder gegaan met de 103. De roosters heb ik geplaatst en het geheel is weer licht overgespoten. Dit was best lastig en heb ik lang over na moeten denken. Het probleem was dat de roosters geen steun hadden, dus ze vielen gewoon door de gaten. Van een dun draadje met harde kern heb ik rondjes gemaakt en die in de gaten gelijmd. Toen dat stevig vast zat met een mesje de helft van de dikte er afgesneden. En toen had ik een rand waar de messing roosters op kunnen rusten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco103_06k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/roco103_06.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 31 januari 2016, 15:25:28
Op Marktplaats heb ik een oude Fleischmann V100 gekocht. Deze ga ik gebruiken om met de onderdelen iets anders van te maken. Het frame, draaistellen en motor zijn daarvoor bedoeld. Dus gelijk na aanschaf het lokje helemaal uit elkaar gehaald. Dat was ook wel nodig, want er zat veel stof in en hij loopt slecht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FleischmannV100.jpg)
Maar omdat ik nog moet wachten op andere onderdelen heb ik eerst een doel voor de kap bedacht. Deze gaat in de grijze grondverf en komt op een lage lange rongenwagen. Dus een kap op transport.
Eerst maar eens de verf eraf door in een badje te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FleischmannV100_kap_ak.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 03 februari 2016, 20:19:51
De kap is gespoten en klaar om op transport te gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FleischmannV100_kap_bk.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 19 maart 2016, 20:11:12
Op de huiven zijn speciaal voor het transport bevestigingsogen (van Weinert) gemonteerd. De kap is daarna op de rongenwagen geplaatst en met kettingen (ook weer van Weinert) vastgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco66929.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: NS264 op 19 maart 2016, 22:27:59
Das een mooi transport, mooi bedacht.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 16 juli 2016, 10:10:55
De afbraak is begonnen, Dieselstadt wordt met de grond gelijk gemaakt. Alle treinen zitten weer in hun doosjes (voor zover ik die nog had) en nu worden de rails gedemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afbraak01k.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: Edsko Hekman op 16 juli 2016, 12:45:27
Jammer. Ter ere waarvan heeft deze sloop plaatsgevonden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 16 juli 2016, 12:57:57
Ik ga verhuizen.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: jandcargo op 16 juli 2016, 20:36:56
Hallo Richard,

Ik kijk je draadje door en zie en paar keer van die silowagens op de foto.
Die met 4 x gele silo.
Welk merk zijn die? heb je er nog info over?

groeten jancargo
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 16 juli 2016, 20:59:20
Merk is Bramos, artikelnummers die ik heb zijn 3550, 3551 en 3559.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: Floris op 16 juli 2016, 21:09:11
Ik heet dan wel geen Richard, maar heb dezelfde wagens ook. Is volgens mij een Tsjechisch merk of zo Bramos.

Kwamen ook in Nederland, zie:
(https://c8.staticflickr.com/5/4021/4627155423_b0eb7b6946_m.jpg) (https://flic.kr/p/83To6M)
189068_Brgro_210510 (https://flic.kr/p/83To6M) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 02 september 2016, 17:18:41
De baan is afgebroken, de rails en treintjes zitten in dozen, de tafel is gedemonteerd en ligt klaar voor transport. Maar dat is pas over 4 weken. Nu de rest van de inventaris inpakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012k.jpg)
Titel: Re:Dieselstadt
Bericht door: DJV op 09 december 2017, 13:47:36
De 1 april grap voor dit jaar is de blauw-beige eloc 103:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco72390.jpg) (http://84.80.193.30/modellen/roco72390.jpg)
Nou hoor ik sommige al denken (!), wat moet hij nou met een foute electrische loc? Inmiddels ligt hij al uitelkaar en dit gaat mijn eerste verbouwing worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco103_01k.jpg) (http://www.richardkrol.nl/plaatjes/model/roco103_01.jpg)

Best nieuwsgierig wat hier van geworden is..
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 09 december 2017, 14:00:50
Hij was bijna klaar voordat ik ging verhuizen. Zit nu ergens in een doos te wachten tot hij weer uitgepakt gaat worden.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: DJV op 09 december 2017, 14:20:37
Hop Hop ;D ;D
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: DJV op 05 september 2018, 21:41:39
Is die al weer uitgepakt.....?? ;D ;D
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 05 september 2018, 22:44:13
Ja, staat nu in een hoek stof te vangen.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 13 oktober 2018, 14:30:33
De eerste stap naar een nieuwe ruimte voor de modelbaan is gezet. Gisteren zijn de asbest golfplaten van het dak verwijderd, is alles schoongemaakt en is het asbestvrij opgeleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0027k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0027k.jpg)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: henk op 13 oktober 2018, 15:14:22
Je begint een 1:1 modelbaan?  :)
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 13 oktober 2018, 16:42:29
Het grootste wat er in komt is schaal 1:32.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: JaJo op 13 oktober 2018, 17:20:18
Sooheee, daar kan je even bouwen!!! (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: DJV op 13 oktober 2018, 17:35:32
Das een leuke hobby ruimte....  ;D ;D ;D (y)
Meteen isolatie platen er op??
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: edwin1974 op 13 oktober 2018, 17:53:58
das een mooie ruimte hoe groot is deze ruimte
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: Floris op 13 oktober 2018, 18:22:44
Wow Richard! een tweede MiWuLa in de maak  (y)

Gave ruimte of komen de oldtimers hier ook in te staan?
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: DJV op 13 oktober 2018, 18:32:30
Wow Richard! een tweede MiWuLa in de maak  (y)

Gave ruimte of komen de oldtimers hier ook in te staan?

 ;D ;D Optimistisch (y) (qua afmeting  ;))
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 13 oktober 2018, 19:30:34
Meteen isolatie platen er op??
Nee, dat was twee keer zo duur. Bovendien heb ik de oude die er tegenaan zaten nog liggen, dus die komen er straks weer tegenaan.
das een mooie ruimte hoe groot is deze ruimte
ongeveer 6 bij 20 meter
Gave ruimte of komen de oldtimers hier ook in te staan?
Nee, die staan in een andere schuur. Wel een aanhanger, grasmaaier, verticuteerder, bosmaaier etc etc.
Titel: Re: Dieselstadt
Bericht door: V200-G2000 op 04 november 2018, 17:34:43
En het dak is weer dicht. Nu kan ik beginnen om de isolatieplaten weer aan te brengen. Wel op een andere manier, want ze zaten gewoon tegen de balken gespijkerd en dan kun je het niet aftimmeren. Dus ze komen nu tussen de balken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0138k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0138k.jpg)