Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Dieselstadt  (gelezen 61765 keer)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Dieselstadt
« Gepost op: 13 juni 2006, 11:17:57 »
Hallo,

Diegene die het grootspoor een beetje volgen zullen mij wel kennen, ik maak veel foto's (bij voorkeur met zonnig weer ;) en mijn favoriete diesellocs zijn de V200 en G2000 waarover ik ook aparte sites heb.

Ook ben ik actief op het gebied van modelspoor. Ik ben inmiddels al heel lang met mijn 3de modelbaan bezig en het is nog niet ver gevorderd. Wel heb ik in de loop van de jaren een aardige verzameling loks, treinstellen en rijtuigen opgebouwd. Binnenkort zal op mijn homepage hierover meer informatie komen. Dieselstadt wordt de naam van het fictieve stadje. Het baanplan is er, de tafel staat er en ik ben nu bezig om het schaduwstation aan te leggen en gelijk te bekabelen.

Groeten,
Richard

snorro

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Dieselstadt
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2006, 11:20:30 »
hee.

ik kende je nog niet.

wat is je site ?
gr,

Jeroen

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re: Dieselstadt
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2006, 11:25:15 »
Ik was nog bezig om mijn profiel aan te vullen, de homepage staat er nu ook bij.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Dieselstadt
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2006, 12:59:13 »
Welkom Richard,

Ik hoop dat we "gepast" gebruik mogen maken van jouw foto-materiaal.
Onder andere voor onze encyclopedie.

Verder zou het natuurlijk mooi zijn als de websites van de Stichting BeneluxSpoor.net "ingehangen" worden in de bekende webrings...

Neem daarvoor even contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Dieselstadt
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2011, 11:03:37 »
Na vele jaren van nauwelijks vooruitgang is er sinds vorig jaar weer langzaamaan gewerkt en sinds vorige maand (ivm het vele slechte weer) weer intensiever. Dus leek het me ook weer eens tijd om hier te berichten (er was al een draadje onder persoonlijk, maar hier lijkt me wat toepasselijker). Ik zal het eerst wat aanvullen, foto's komen later, want die moet ik nog maken (alhoewel er nog niet veel te zien is).

Mijn modelbaan is niet gesitueerd in een bepaalde tijdperk, noch weerspiegelt het een bestaande situatie. Door de grote variatie in de al aanwezige locomotieven en treinstellen is dat namelijk niet mogelijk. Toch was er de wens om het een inhoud te geven. Zodoende is Dieselstadt ontstaan.

Dieselstadt is een klein stadje in het westen van Duitsland op ongeveer 10 kilometer afstand van de nederlandse grens. De oorspronkelijke naam was Altenstadt, maar is in 1913 veranderd in Dieselstadt als eerbetoon aan Rudolf Diesel. De in 1858 in Parijs geboren ingenieur ontwikkelde in 1892 een verbrandingsmotor waarop hij in het daaropvolgend jaar een patent kreeg. De naar hem genoemde dieselmotor heeft het bijzondere kenmerk dat er geen ontstekingsinrichting nodig is. Het eerste werkende model werd door Rudolf Diesel geconstrueerd in 1897. Vanaf 1912 werden dieselmotoren toegepast in treinen en in 1936 kwam de eerste vrachtauto op de markt met een dieselmotor.

Dieselstadt ligt in een voornamelijk agrarische omgeving en heeft slechts een klein industrieterrein. Het grootste deel van de beroepsbevolking van de 21 duizend inwoners leeft inmiddels van de toeristische en zakelijke aantrekkingskracht: Dieselstadt kent een aantal grote hotels met conferentie mogelijkheden alsmede enkele waterrijke 'Erhohlungsgebiete'. Een groot probleem is nog de bereikbaarheid. De A71 uit het noorden stopt op de oost-west liggende B176 die midden door de stad loopt. De verkeersader belast de binnenstad behoorlijk. De mensen van Dieselstadt willen de A176 dan ook graag als 'Umgehungsstrasse' zien, maar het Bundesland wil de A71 dwars door het bos, langs Dieselstadt-Süd naar de B86 doortrekken.


In het stadje kruisen twee spoorlijnen elkaar ongelijkvloers. In Dieselstadt zelf is geen verbinding tussen de beide spoorlijnen, deze ligt ver buiten de stad. Ten noorden van Dieselstadt takt een enkelsporige lijn af van de noord-zuid lijn en loopt via een aantal bogen naar de oost-west lijn. Het station is gebouwd rondom de kruisende sporen en is opgetrokken in dezelfde stijl als het bekende station van Bonn. De grote ontvangsthal is gesitueerd in de noord-west hoek en heeft ook een ingang aan de noord-oost kant. De perrons liggen langs de sporen oostelijk en zuidelijk van de kruising. Aan de zuidkant is ook de aansluiting naar het voormalige Bahnbetriebswerk. Tegenwoordig komen hier alleen nog maar dieselloks en - treinstellen om te tanken. Maar gelukkig hebben de Eisenbahnfreunde Dieselstadt zich over de gebouwen en installaties ontfermt.

De Eisenbahnfreunde Dieselstadt hebben hun intrek genomen in het Bw nadat de DB het verlaten had. Een deel van het terrein wordt echter nog wel gebruikt door de DB en ook private maatschappijen die er hun locomotieven en treinstellen komen betanken en soms ook stallen.

De EfD hebben de 6-standige lokloods met draaischijf, bekolingsinstallatie, waterkolom en bezandingstoren in gebruik. Ze hebben inmiddels ook al een bijzondere verzameling bijeengebracht: stoomloc 042 168-5, stoomloc 46100 uit engeland (niet bedrijfsvaardig) een railbusset VT98 + VM 98 en een Wittfeld ETA 180 016. De meest recente aanwinst is dieselloc 51 LOK 2904. Dit is de ex V200 039 die lange tijd bij Comsa in Spanje werktreinen reed. Nadat de loc overcompleet werd is zij door een nederlandse V200 liefhebber gekocht en ondergebracht bij de EfD. Zij is weer rijvaardig gemaakt en blijft voorlopig nog in de Comsa kleuren rijden. Er worden regelmatig rondritten met hun stam Umbau rijtuigen gereden en open dagen gehouden waarbij treinen van andere museumorganisaties op bezoek komen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • de hondsrug baan
Re:Dieselstadt
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2011, 11:14:10 »
Hallo Richard,

Voor een aantal ben je geen onbekende ook voor Bas en mij niet, leuk dat je ook een modelbaan hebt we zijn best benieuwd naar de foto's.Bas en ik rijden ook alle tijdperken door elkaar zowel diesel als elektrisch DB en NS wel met een duits landschap.(zie ook ons bouw verslag)



mvgr Evert en Bas.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2011, 10:38:42 »
Ik zie al een aantal overeenkomsten: fl profirails, V200, VT601, TEE Ram.

Men zegt wel dat een modelbaan bouwen een meer jarenplan is. Dat neem ik wel heel erg letterlijk.
Dit is mijn derde baan (de vorige twee waren nog in het ouderlijk huis) en ik ben in 1997 met deze baan begonnen. Heb toen het frame gemaakt met daarop een multiplex blad. Een deel van het blad is gebruikt van de oude baan. Dit is de basis voor het schaduwstation en ook zichtbare trajecten op de voorgrond. Vanaf het blad ga ik alleen omhoog tot 2 nivo's. Ik vind dit makkelijker werken dan een open frame.

Ook is halogeenverlichting aangebracht in de vorm van spankabels met spotjes. De trafos zijn nog niet aangesloten. Ten eerste omdat ik ze nog niet allemaal heb en ten tweede omdat de kabels wel opgehangen moesten worden omdat de gaten die ervoor geboord moesten worden nu (nadat de tafel compleet is) niet meer bereikbaar zijn.

Op de tafel is een laag EPS-hardschuimplaten (polystyreen) van 1 cm dik aangebracht voor geluidsisolatie. Hierop heb ik weer losse rails gelegd. Deels om proef te rijden met nieuw materieel, deels om te kijken of er in het ontwerp geen denkfouten zitten of dat iets beter anders opgelost kan worden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2011, 10:01:53 »
En dan nu het baanplan. Het wordt een L-vormige baan met een kruisingstation op 2 niveau's (vergelijkbaar met Sloterdijk of Osnabrück) en een schaduwstation. Uiteraard komt er ook een locdepot met draaischijf en loods (Eisenbahnfreunde Dieselstadt). Hieromheen zal dichte bebouwing verrijzen in de vorm van fabrieken. Het andere deel zal minder dicht bebouwd worden en moet meer een landschappelijk uiterlijk krijgen. De overgang tussen deze twee delen is nog niet bepaald. In de modelbaan zitten twee thema's: stad (beter: industrie met locdepot en groot station) en landschap.

De besturing zal (met uitzondering van het depot) geheel door een computer plaatsvinden. Het schaduwstation biedt plaats aan ongeveer 18 treinen (max. 3 achterelkaar op een spoor).

Klik hier voor een tekening van het baanplan.
In feite is het een groot enkelsporig ovaal dat opgevouwen is en daardoor op sommige plekken lijkt alsof het dubbelspoor is. De treinen rijden bijna overal altijd in dezelfde richting. Slechts op een enkele plek kan er gewisseld worden en/of kopgemaakt worden. Ook zit er een kortsluitroute in.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dieselstadt
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2011, 10:30:13 »
Hallo Richard,

Indrukwekkend maar goed doordacht baanplan.
Ik heb twee vragen:
Jammer dat vertrek uit het onderste deel van het station door de lus meteen opduiken in het anderdeel oplevert.
(Ik ga ervanuit dat het station zich daar bevindt, want ik vind geen andere plek.) Zit het station ook werkelijk daar?
De lus die het bovenstation met het onderstation verbindt, en met name met het spoor daarvandaan dat niet naar het perron gaat, maar onder/achterlangs verdwijnt. Is dat niet te stijl?

Zoals gezegd, een prachtig ontwerp (eigenlijk een hondebot).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • de hondsrug baan
Re:Dieselstadt
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2011, 10:48:53 »
Hallo Richard,

Ziet er indrukwekkend uit, maar wat worden de afmetingen van je baan en kan je overal bij voor als er iets mis gaat.dit was wel mijn eerste gedachten heb ik ook met onze baan gedaan.



mvgr Evert en Bas.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2011, 11:04:32 »
De baan is ongeveer 6 meter bij 4 meter, overal 1 meter breed.
De treinen vertrekken dus op de tekening gezien aan de onderkant, gaan direct via een helling naar nivo 1 en halverwege naar nivo 2. Het station komt dus in de hoek. De sporen verdwijnen daar in het station en gaan in de 270 graden lus naar beneden en komen dan weer uit het station. Dit is inderdaad wat stijl, maar inmiddels wordt de rijlengte vergroot door de lus een uitstulpsel te geven. Ik zit rond de 3% helling. Ik gebruik geen bovenleiding, dus dat scheelt met hoogte.
Ik ben al bezig met de hellingen bouwen en heb een testtrein samengesteld bestaande uit een sneltreinstoomloc met grote drijfwielen, mijn langste personenrijtuig en dubbeldekkers. Ik heb al wat aanpassingen moeten maken inzake breedte van multiplex van de hellingen (met name bij dubbelspoor waarbij het ene spoor omlaag gaat en het andere omhoog).

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Dieselstadt
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2011, 17:23:30 »
Volgens mij klopt er iets niet in het baanplan.
Vanaf het station gaat een spoor (blauw) naar rechts naar beneden en sluit aan op een wissel. Deze wissel ligt boven grijs.
Volgen we grijs terug naar links, dan sluit dit weer aan op blauw in een wissel. (Ter hoogte van de sporen van de lokloods).
Deze wissel heeft dus 2 uitgangen:  1 omhoog, de ander omlaag.  De omhoog- en de omlaaggaande baan kruisen elkaar.  Maar de afstand voor het stijgen/dalen is maar 3 rechte rail en 2 bochten (ongeveer).
Ik ken de rijrichtingen niet, maar dat worden dan wel erg steile stukken, lijkt mij. Naar beneden gaat altijd wel, maar naar boven ???

Maarten.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Dieselstadt
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2011, 17:27:16 »
PS  Als je op dit punt blauw en grijs zou omwisselen, dus dat ze elkaar niet hoeven kruisen, is dat mogelijke probleem "van de baan".
Maarten.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:12:53 »
De tekening is niet helemaal op ware grootte. Het wissel komt iets verder naar links te liggen en ligt een paar centimer lager. Dus het blauwe gedeelte gaat een beetje zakken en daarna weer een beetje stijgen. Vanaf het wissel gaat het grijze deel dus verder omlaag en maakt een ruimere bocht (dichter bij de schaduwsporen) om dan onder het blauwe spoor door te gaan wat dan ook alweer een centimeter is gestegen.
Probleem is nog wel het paarse gedeelte, daar zal nog wel een zigzag beweging in moeten komen om hoogte te winnen.
Bedankt voor het meedenken in iedergeval.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2011, 09:58:16 »
En dan nu iets over de besturing. Toen ik 15 jaar geleden begon na te denken over de nieuwe baan was mijn idee om de treinen analoog te houden en een computergestuurd bloksysteem te maken. Een andere hobby van mij is electronica en computers, dus dat wilde ik zelf bouwen. Ik had nog een Schneider homecomputer waar ik zelf enkele uitbreidingskaarten al voor had gemaakt.

Ook had ik ervaring met zelf bouwen van electronica voor aansturing van wissels. En met zelfbouw bedoel ik niet een bouwpakketje in elkaar zetten, maar zelf het schema bedenken, printplaat maken (belichten, etsen) etc.
Ik had ook al een heel plan bedacht en een blokschema en zelfs al een zelfde tweedehands computer gekocht als backup.

Maar we leven tegenwoordig in het digitale tijdperk en het ontbrak mij aan tijd en zin om het wiel opnieuw uit te vinden. Hoewel volledig digitaal mooi is, heb ik toch vastgehouden aan het bloksysteem en na wat rondkijken op internet heb ik gekozen voor het Dinamo systeem. Hiermee kun je zowel analoog als digitaal rijden, dus ik kan in de toekomst mijn locs toch ombouwen naar digitaal (alhoewel dat nog niet gauw zal gebeuren, want ik heb er een stuk of 70).

Vorig jaar heb ik de eerste setjes gekocht en ingebouwd in een oude 19" kast die ik heb vergaard bij een schoonmaak actie bij mijn inmiddels vorige werkgever. De kast is leeg gehaald en aan de zijkanten voorzien van laderails. Hij hangt onder aan de treinplaat. De kast kan zo makkelijk naar voren geschoven worden en er uitgehaald worden. Op de achterkant is plaats voor voldoende aansluitingen voor de rails, wissels en seinen. Een USB voor naar de computer moet er echter nog in.

Achterin de kast (eigenlijk voorin, want de kast staat omgedraaid) heb ik een L-profiel gemaakt waarop de voeding en de RM-U unit zitten. Of de trafo(s) in de kast komen of er buiten weet ik op dit moment nog niet. De definitieve trafo heb ik ook nog niet, ik gebruik nu een ringkerntrafo die ik nog had liggen. Deze heeft wel de juiste spanning, maar nog niet genoeg vermogen. Mischien dat ik het ook opsplits in een trafo voor de rijspanning en eentje voor de wissels en seinen.