Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
stoombr38
Vandaag
om 13:35:13
Station Steenwijk poging 2
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:23:08
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:22:00
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Deetrein
Vandaag
om 13:10:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:52:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Pauldg
Vandaag
om 11:53:02
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Theo Mol
Vandaag
om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 09:16:09
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 01:42:05
Goede wensen voor 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen
door
Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet? (gelezen 3946 keer)
OLDO
Offline
Berichten: 62
Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Gepost op:
29 June 2009, 21:41:59 »
Hoi lui,
Ik heb even een vraag:
Heeft het zin bij een trafo met twee gelijke wikkelingen om beide wikkelingen apart af te zekeren als je ze parallel zet? Of geeft dit problemen?
Ik praat overigens over grote secundaire stromen, bv. 8A.
De reden is dat ik 5x20 zekeringen niet groter dan 8A tegen kom. Wil je meer dan kom je op 6,3x32 types.
Hennie
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 27054
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 June 2009, 21:58:53 »
Ik denk niet dat het zin heeft om de wikkelingen apart af te zekeren. Ik heb daar niet direct een motivatie voor, maar is mijn eerste gedachte.
Let je er wel op dat de wikkelingen absoluut gelijk zijn? Bij Amplimo trafo's is b.v. gegarandeerd dat de twee secundaires exact hetzelfde aantal windingen hebben, maar bij andere trafo's zou ik daar niet al te vast op rekenen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Dammtor
Offline
Berichten: 26
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #2 Gepost op:
29 June 2009, 22:16:24 »
Wellicht geen direct antwoord op je vraag maar de eerste reactie die in mij opkomt is; waarom deze twee wikkelingen parallel zetten?
Als je beide wikkelingen inderdaad apart afzekert en ook apart gebruikt, heb je twee aparte voedingen waardoor bij kortsluiting de stroom (en daardoor warmteontwikkeling) ook niet zo hoog oploopt.
Je krijgt dan ook geen problemen als de wikkelingen niet exact gelijk zijn.
Als je de wikkelingen wel parallel zet en je zekert ze apart af dan zullen, bij kortsluiting of overbelasting alsnog beide zekeringen kapot gaan.
Als de eerste zekering het begeeft zal de stroom nl geheel door de tweede zekering
(wikkeling) geleverd moeten worden.
John
Gelogd
tinus
Online
Berichten: 1540
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #3 Gepost op:
29 June 2009, 22:41:31 »
Hennie,
Waarom niet primair afzekeren?
Tinus.
Gelogd
Dammtor
Offline
Berichten: 26
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #4 Gepost op:
29 June 2009, 23:08:22 »
Tinus
Betreffende het primair afzekeren is er kortgeleden in oderstaand draadje al eens een discussie geweest over het nut hiervan.
Verschillende inzichten welke zeker de moeite waard zijn om door te lezen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20415.30.html
Secundair beveiligen (hetzij met zekeringen, hetzij thermisch) MOET in ieder geval
altijd ivm warmteontwikkeling bij overbelasting danwel kortsluiting.
mvg, John
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 27054
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #5 Gepost op:
29 June 2009, 23:50:14 »
Over dat primair beveiligen las ik onlangs nog iets interessants in de norm voor speelgoedtrafo's.
Als bij een secundaire kortsluiting de kortsluitstroom groter wordt dan 20A, dan moet de trafo ook primair beveiligd worden. En dan niet met een smeltveiligheid, maar met een thermische beveiliging die niet zelfherstellend is. En die beveiliging moet gereset kunnen worden zonder de trafobehuizing te openen, m.a.w. het knopje waarmee je terugstelt moet door de kast heen steken.
Ik noem dit maar even, omdat het hier gaat om een trafo die nominaal 8A levert, dus het is vrijwel zeker dat de kortsluitstroom boven de 20A uit zal komen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
OLDO
Offline
Berichten: 62
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #6 Gepost op:
30 June 2009, 22:00:47 »
Okee lui,
Bedankt allemaal.
Ik ga met dit verhaal EN de topic over de "
Ringtrafo
" van nscargo aan de slag om alles een beetje te ziften.
Ik denk dat ik deze week wel kom met mijn visie op de op de situatie die ik nu onder handen heb en dan mogen jullie daar op schieten.
Hoeven jullie je dit weekend, als het weer toch even slechter wordt, niet te vervelen
.
Hennie
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?