Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Digitaliseren Trix V 120 door Hasenwald
Vandaag om 17:04:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 16:55:58
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Ringtrafo  (gelezen 15429 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #30 Gepost op: 15 June 2009, 10:57:12 »
Hoi,

Ook in 88 378 en 60742 wordt verwezen naar transformatoren, maar kan nog geen
uitvoerige teksten vinden.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #31 Gepost op: 15 June 2009, 12:22:36 »
De teksten vind je ook niet op internet. Die kun je alleen maar kopen op papier en daar hangt een belachelijk duur prijskaartje aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #32 Gepost op: 15 June 2009, 13:39:09 »
Hoi Klaas,

Klopt, heb eens even gekeken bij het NEN-instituut. €61,22 excl. BTW is zeker belachelijk duur. En daar komen ook nog handlingkosten bij.  Je krijgt dan wel 35 pag. met tekst, maar voor hobby-isten is dit echter veel te duur!!

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ringtrafo
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2009, 17:03:05 »
We hebben vandaag even een testje gedaan met de trafo
Secundaire kant afgezekerd met twee glaszekeringen van 2 A
Kortsluiting gemaakt en alleen de twee glaszekeringen gingen er uit, verder gebeurde niets.
Daarna hetzelfde gedaan met 6 A zekeringen met hetzelfde resultaat
Hoger konder en wilden we niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #34 Gepost op: 17 June 2009, 17:52:13 »
Hoi NSGargo,

Da,s logisch dat je die zekeringen er uit blaast. Je meet nu de secundaire kortsluitstroom van de trafo.
Waar het om ging was de inschakelstroom, dus de primaire zijde.
Je moet eerst de primaire stroom meten (dus aan de 230Volt zijde) in onbelaste toestand. Deze stroom vermenigvuldig je met de factor 1,2 en dat getal is dan de waarde voor de primaire zekering. (indien die waarde niet bestaat, neem je de dichtsbijliggende hogere waarde). Neem voor de zekering een traag exemplaar. Test dan eens wat er gebeurt bij het inschakelen (of bij herhaaldelijk achter elkaar inschakelen). Grote kans dat de zekering er uit vliegt.

Indien je er een gelijkrichter met een bufferelco('s) achter hangt, neem de inschakelstroom verder toe, en moet je er een zwaardere zekering in zetten.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6849
Re:Ringtrafo
« Reactie #35 Gepost op: 17 June 2009, 20:53:51 »
Fred,

Ik herken dit. Heb een ringkerntrafo die de IB en 5 boosters (2,5A) voedt. Primair traag afgezekerd met 3A maar piepte er vaak uit. Uiteindelijk helemaal geen primaire zekering toegepast. Heb wel alles secundair (snel) gezekerd.

Tot op heden nog nooit een doorgebrande zekering gehad. (Boosters schakelen keurig af).

Gr, Ben.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Ringtrafo
« Reactie #36 Gepost op: 17 June 2009, 21:40:57 »
Uiteindelijk helemaal geen primaire zekering toegepast. Heb wel alles secundair (snel) gezekerd.

Als ik mij niet vergis is dit qua veiligheid niet helemaal koosjer (en dus ook niet correct).
Als nml er secundair in de trafo een kortsluiting onstaat dan mag er geen situatie ontstaan die tot brand kan leiden. In dit geval betekent dit dus dat de automaat in de elektriciteitskast een eventuele overstroom moet gaan detecteren maar die is 16/20A (x220V). M.a.w., veel kans als de transfo en alles wat errond staat al lang in rook is opgegaan alvorens dit gebeurd.
Mag enkel als de trafo zo gecontrueerd is dat je de secundaire mag kortsluiten zonder verdere gevolgen (m.a.w. met ingebouwde thermische zekering of iets dergelijks).

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #37 Gepost op: 17 June 2009, 21:43:46 »
Hoi Ben,

Zolang je boosters keurig afschakelen is er niets aan de hand, maar wat gebeurd
er wanneer dat niet gebeurd en de trafo primair inwendige sluiting gaat vertonen?
Dan zou er een vermogen van 16A x 230V=3680 Watt gedissipeerd kunnen gaan worden.
Ik denk dat je dan een behoorlijk hitte en stank in je treinkamer krijgt.

mvg,
Fred.

edit: zie dat Patrick me net voor is.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Ringtrafo
« Reactie #38 Gepost op: 17 June 2009, 22:02:06 »
@  Fred: wanneer dat gebeurt hoort de zekering in huis gewoon uit te klappen: jij doet nu voorkomen alsof een kortsluiting zich precies gaat limiteren tot de grens van de zekering.

Een trafo kan natuurlijk echter altijd te warm worden omdat slechts een paar windingen sluiting maken, of omdat de secundaire kant kortgesloten is en de trafo daar niet 'tegen' ontworpen is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #39 Gepost op: 17 June 2009, 22:09:31 »
Hoi Menno,


Daar heb je gelijk aan.
Ik bedoelde dat dit het maximale vermogen is, voordat de zekering er uit klapt.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6849
Re:Ringtrafo
« Reactie #40 Gepost op: 17 June 2009, 22:22:46 »

Zolang je boosters keurig afschakelen is er niets aan de hand, maar wat gebeurd
er wanneer dat niet gebeurd en de trafo primair inwendige sluiting gaat vertonen?
Dan zou er een vermogen van 16A x 230V=3680 Watt gedissipeerd kunnen gaan worden.
Patrick en Fred,

Helemaal waar. Ik heb een Amplimo trafo. De spec's geven aan dat ik primair traag moet zekeren met 1,6A. Zoals gezegd piept zelfs 3A soms eruit bij inschakelen en daarom heb ik deze uiteindelijk weggelaten.

Maar ik lig daar niet zo van wakker. Kans is zeer klein en daarnaast wordt alle spanning afgeschakeld in de treinenkamer als ik ook maar 1 minuut de ruimte verlaat. De hoofdschakelaar van al m'n voedingen zit 30cm naast m'n muis waarmee ik dit bericht aan het typen ben.

Gr, Ben.

JvH

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Ringtrafo
« Reactie #41 Gepost op: 17 June 2009, 23:08:34 »
Hallo Ben,

Even over het volgende:

Hoi Ben,

Zolang je boosters keurig afschakelen is er niets aan de hand, maar wat gebeurd
er wanneer dat niet gebeurd en de trafo primair inwendige sluiting gaat vertonen?

@  Fred: wanneer dat gebeurt hoort de zekering in huis gewoon uit te klappen: jij doet nu voorkomen alsof een kortsluiting zich precies gaat limiteren tot de grens van de zekering.


Daar maak je dus een denk fout. Want het klinkt misschien wat vreemd, maar de zekeringen of automaten in de meterkast zijn er alleen maar voor om de draden in de muur en plafon te beschermen tegen te grote stromen (>16A). De primaire zekering is er om de ringkerntrafo af te schakelen als er overbelasting of sluiting is. Een secundaire zekering beschermd een aangesloten belasting (Booster) niet de ringkerntrafo.

Misschien moet je de primaire zekering toch maar terug plaatsen, en dan de boosters een voor een in te schakelen.


Groeten Jack.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Ringtrafo
« Reactie #42 Gepost op: 18 June 2009, 00:15:42 »
@ JvH: Fred zei even daarvoor dat een eventuele kortsluiting in de primaire wikkeling van de trafo, bij het ontbreken van een zekering in serie met de primaire wikkeling, een vermogen van 3680 Watt op zou kunnen leveren: maar een kortsluiting zal natuurlijk nooit precies de grens van de zekering in de meterkast opzoeken: het ging dus niet om de zekering voor het beveiligen van de primaire wikkeling, maar om de groep-beveiliging in de meterkast.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Ringtrafo
« Reactie #43 Gepost op: 18 June 2009, 16:26:08 »
Wat men hier bedoelt is volgens mij het volgende: stel er is een (gedeeltelijke) kortsluiting in de trafo, waardoor er 15,9 A door de primaire wikkeling gaat lopen. Bij een spanning van 230 V is dat toch nog 3657 W, wat waarschijnlijk wel gevolgen gaat hebben. De groep-beveiliging in de meterkast springt dan niet uit. De kortsluiting zal inderdaad niet deze maximale stroom opzoeken, maar de (gedeeltelijke) kortsluiting kan wel toevallig een zodanige weerstand opleveren dat deze stroom gaat lopen. En nee, dat is niet heel erg toevallig, bij 15 A of wat voor grote stroom dan ook heb je dit soort problemen.

Ik kies er in ieder geval voor om niet een paar tientjes te besparen, en gewoon veilige (kleine) trafo's te gebruiken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #44 Gepost op: 18 June 2009, 16:43:17 »
Wat men hier bedoelt is volgens mij het volgende: stel er is een (gedeeltelijke) kortsluiting in de trafo, waardoor er 15,9 A door de primaire wikkeling gaat lopen. Bij een spanning van 230 V is dat toch nog 3657 W, wat waarschijnlijk wel gevolgen gaat hebben.
Die stroom is zoveel groter dan de nominale stroom dat de primaire wikkeling acuut afbrandt. Probleem over. Andere optie is dat de trafo in de fik gaat, en dan heb je een nieuw probleem.
Overigens is het niet zo eenvoudig om een trafo primair goed te beveiligen. Een smeltveiligheid die te klein is gekozen zal er na een paar keer vanzelf uitgaan door de inschakelstoot. Kies je hem te groot dan heb je kans dat hij er bij een overbelasting niet uitgaat. Er is eigenlijk geen marge tussen die twee situaties. De beste beveiliging is een z.g. motorbeveiligingsrelais, dat werkt voor een trafo ook goed. Maar is voor een hobbytoepassing wel een beetje kostbaar.
Daarom is mijn mening: primair niet beveiligen. De goedkope opties zijn nauwelijks effectief, en de goede opties zijn te duur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.