Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
marklin 3756 verlichting
door
bellejt
Vandaag
om 19:30:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Eric B
Vandaag
om 19:26:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 19:17:38
Artitec 6300
door
ModelWessel
Vandaag
om 19:11:48
verlichting inbouwen voor beginners
door
meino
Vandaag
om 19:07:24
Raadplaatje
door
roco
Vandaag
om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120
door
Overet
Vandaag
om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main
door
reMARKable
Vandaag
om 18:37:50
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
AartvN
Vandaag
om 18:19:52
De Projecten van RetroJack
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:36:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
Vandaag
om 15:26:45
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 14:41:44
Stroomdetectie issues.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser
door
Ben
Vandaag
om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
Vandaag
om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 13:02:37
Loksound downloads
door
D_Loc
Vandaag
om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Pauldg
Vandaag
om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 10:50:37
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:48:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet? (gelezen 3901 keer)
OLDO
Offline
Berichten: 62
Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Gepost op:
29 June 2009, 21:41:59 »
Hoi lui,
Ik heb even een vraag:
Heeft het zin bij een trafo met twee gelijke wikkelingen om beide wikkelingen apart af te zekeren als je ze parallel zet? Of geeft dit problemen?
Ik praat overigens over grote secundaire stromen, bv. 8A.
De reden is dat ik 5x20 zekeringen niet groter dan 8A tegen kom. Wil je meer dan kom je op 6,3x32 types.
Hennie
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26858
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 June 2009, 21:58:53 »
Ik denk niet dat het zin heeft om de wikkelingen apart af te zekeren. Ik heb daar niet direct een motivatie voor, maar is mijn eerste gedachte.
Let je er wel op dat de wikkelingen absoluut gelijk zijn? Bij Amplimo trafo's is b.v. gegarandeerd dat de twee secundaires exact hetzelfde aantal windingen hebben, maar bij andere trafo's zou ik daar niet al te vast op rekenen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Dammtor
Offline
Berichten: 26
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #2 Gepost op:
29 June 2009, 22:16:24 »
Wellicht geen direct antwoord op je vraag maar de eerste reactie die in mij opkomt is; waarom deze twee wikkelingen parallel zetten?
Als je beide wikkelingen inderdaad apart afzekert en ook apart gebruikt, heb je twee aparte voedingen waardoor bij kortsluiting de stroom (en daardoor warmteontwikkeling) ook niet zo hoog oploopt.
Je krijgt dan ook geen problemen als de wikkelingen niet exact gelijk zijn.
Als je de wikkelingen wel parallel zet en je zekert ze apart af dan zullen, bij kortsluiting of overbelasting alsnog beide zekeringen kapot gaan.
Als de eerste zekering het begeeft zal de stroom nl geheel door de tweede zekering
(wikkeling) geleverd moeten worden.
John
Gelogd
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #3 Gepost op:
29 June 2009, 22:41:31 »
Hennie,
Waarom niet primair afzekeren?
Tinus.
Gelogd
Dammtor
Offline
Berichten: 26
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #4 Gepost op:
29 June 2009, 23:08:22 »
Tinus
Betreffende het primair afzekeren is er kortgeleden in oderstaand draadje al eens een discussie geweest over het nut hiervan.
Verschillende inzichten welke zeker de moeite waard zijn om door te lezen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20415.30.html
Secundair beveiligen (hetzij met zekeringen, hetzij thermisch) MOET in ieder geval
altijd ivm warmteontwikkeling bij overbelasting danwel kortsluiting.
mvg, John
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26858
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #5 Gepost op:
29 June 2009, 23:50:14 »
Over dat primair beveiligen las ik onlangs nog iets interessants in de norm voor speelgoedtrafo's.
Als bij een secundaire kortsluiting de kortsluitstroom groter wordt dan 20A, dan moet de trafo ook primair beveiligd worden. En dan niet met een smeltveiligheid, maar met een thermische beveiliging die niet zelfherstellend is. En die beveiliging moet gereset kunnen worden zonder de trafobehuizing te openen, m.a.w. het knopje waarmee je terugstelt moet door de kast heen steken.
Ik noem dit maar even, omdat het hier gaat om een trafo die nominaal 8A levert, dus het is vrijwel zeker dat de kortsluitstroom boven de 20A uit zal komen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
OLDO
Offline
Berichten: 62
Re:Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?
«
Reactie #6 Gepost op:
30 June 2009, 22:00:47 »
Okee lui,
Bedankt allemaal.
Ik ga met dit verhaal EN de topic over de "
Ringtrafo
" van nscargo aan de slag om alles een beetje te ziften.
Ik denk dat ik deze week wel kom met mijn visie op de op de situatie die ik nu onder handen heb en dan mogen jullie daar op schieten.
Hoeven jullie je dit weekend, als het weer toch even slechter wordt, niet te vervelen
.
Hennie
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Trafo=wikkelingen parallel, apart afzekeren of niet?