Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
Sfeer op je modelbaan
door
tothebeach
Vandaag
om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Dat overkomt mij niet.
door
hervé
Vandaag
om 14:39:43
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:33:18
Roco Plan T
door
Sven
Vandaag
om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 10:24:10
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Diorama voormalig Bw Ohstein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: Diorama voormalig Bw Ohstein (gelezen 37191 keer)
neudalhausenstadbahn
Re:Diorama voormalig Bw Ohstein
«
Reactie #60 Gepost op:
04 August 2009, 21:39:04 »
Bart het is heel simpel, ik ben mijn vraag van de week gestart met dat seinhuis en de opmerking dat die pijler links niet past, opschuiven naar de oorspronkelijke plaats past niet. Daar liggen allemaal sporen dicht naast elkaar en ook al zijn ze overwoekerd met groen ze liggen er wel en de pijler komt dan binnen PVR.
Wat ik nu bouw past wel en bouw ik omdat het in het echt ook bestaat. Jij geeft aan dat pijlers altijd op het uiteinde moeten maar de foto's van div. seinhuizen spreken dat tegen. Het brug frame dat dit nieuwe seinhuis draagd is aan de buitenkant met metselwerk bedekt zoals ik dat ook bij een echt seinhuis tegen kwam. Dus als wat ik nu doe niet kan leg me dan eens uit wat het verschil tussen mijn seinhuis en andere op 2 pijlers of een pijler en gebouw staande seinhuizen met overhangende delen is.
Het enige waarop ik af kan gaan is vele foto's op de 3 gelinkte sites en ik moet het doen met de middelen en ruimte die ik heb
Een seinhuis als
dit
was mooi geweest maar de ruimte voor zo'n brede onderbouw ontbreekt zoals ik al aangaf in de vorige post dus dat is ook geen optie.
Dit
is deels een belangrijke inspiratie bron.
Deze
is ook apart, het halve gebouw hangt in de lucht, die heb ik dus niet als voorbeeld genomen.
Deze
hangt niet verder over als wat ik nu bouw
Dit
is ook wel een leuk voorbeeld
Een mooi
voorbeeld
van een seinhuis met overhangende delen.
Van
deze
snap je bijna niet dat het blijft staan
Dit
is mijn belangrijkste voorbeeld, de hele bovenbouw heb ik hier van afgeleid.
Groetjes Michiel
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2009, 21:55:17 door neudalhausenstadbahn
»
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Zal 't gaan, ja!
«
Reactie #61 Gepost op:
04 August 2009, 21:43:21 »
Tja, de keuze van een seinhuis isbest wel lastig, vooral als het gaat om seinhuizen die boven het emplacement hangen.
Het laatste voorbeeld in je bericht vond ik ook de beste.
Maar dat is een persoonlijke keuze.
Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
Bart-1967
Gast
«
Reactie #62 Gepost op:
04 August 2009, 22:00:38 »
Michiel,
Het seinhuis wat jij als voorbeeld gebruikt is inderdaad een mooie. Echter deze opbouw is van een donkerrode baksteen, mogelijk nog voorzien van een roetlaag. Dit past gewoonweg fantastisch goed in de tijd en industriele periode waarin deze seinhuizen gebouwd zijn. Jouw steen is meer voor bungalow bouw (sorry maar zo zie ik het) Trouwens volgens mij hebben ze in dit voorbeeld later een stalen draagkonstruktie aan de linkerkant geplaatst. Zitten bij jouw de ramen aan de achterkant niet wat te hoog, dien je aan weerskanten geen goed zicht op het spoor te hebben ?
Met betrekking tot de peilers. Ik heb nooit gezegd dat ze op het uiteinde moeten staan, maar wel dat in jouw voorbeeld de peiler te veel naar links staat. Mooi zal het staan als de peiler ca. 1/8 van de totale lengte van de bovenbouw terug geplaatst is. Maar waarom kan je die peiler niet een vak opschuiven en parallel tussen de sporen plaatsen, komt ie wat scheef onder het seinhuis te staan. Maar ja, af en toe moet je wel eens wat schipperen.
Pm. degene waarvan jij haast niet snapt dat het overeind blijft staan : deze konstruktie is van gewapend beton, en haalt de stabiliteit uit de fundering vandaan, dat zorgt ervoor dat de hele boel niet omkiepert.
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2009, 22:03:15 door Bart-1967
»
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #63 Gepost op:
04 August 2009, 22:27:48 »
Bart, deze stenen heb ik ook gebruikt voor de locloods, het is nu natuurlijk nog "mooi" schoon steenplaat als die straks verouderd zijn denk ik dat er weinig verschil is of zie jij iets wat ik niet zie? Steen plaat onbehandeld ziet er natuurlijk niet uit, maar je heb hier in en andere diorama's(
ND Mentzelsfelde Anschluß
) al kunnen zien wat je er allemaal mee kan doen. Wat denk je kan het dan wat worden?
De ramen zitten aan alle zijde even hoog dus volgens mij moet dat ook goed komen.
Het grootste overhangende stuk krijgt ook een schuin stuk dat het nog extra ondersteund.
Wat de sporen betreft die lopen niet parallel maar naar elkaar toe want ze komen op de draaischijf uit dus wat op de ene plek past past 2 a 3cm verder niet meer omdat de sporen dichter bij elkaar liggen, dat is het probleem. Het seinhuis is een later toe gevoegd idee net als de watertoren.
Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #64 Gepost op:
06 August 2009, 22:27:54 »
Bart en de rest de tijd is aan gebroken, jullie mogen schieten
, nee zonder gekheid, het seinhuis is klaar en staat op z'n plek:
Ik bedenk me net dat ik voor de deur van het seinhuis ook wel wat groen had mogen doen dus dat ga ik nog doen. Ik heb zoals te zien is het seinhuis voorzien van de nodige klimop. Daarnaast zit er ook graffiti op, die komt rechtstreeks van internet, is gewoon bestaande graffiti van foto's alleen die foto's heb ik iets bij gesneden en verkleind en toen geprint en op geplakt.
Dit heb ik ook bij de loods gedaan en bij een gebouwtje dat nog in aanbouw is:
Veel meer heb ik niet te melden, groetjes Michiel
Hansepansje
«
Reactie #65 Gepost op:
06 August 2009, 23:15:45 »
Hoi Michiel,
Altijd weer indrukwekkend wat je in korte tijd weet te realiseren. En dat vrijwel geheel als zelfbouw!
Ik ga dus zeker niet schieten! Maar als ik een puntje van kritiek mag geven: Er zitten wat zaken in die ik veel te 'vlak' vind, en die daardoor bij mij wat afbreuk doen aan het geheel.
Allereerst het dak van het seinhuis, dat heb ik in het echt niet zo glad gezien, zeker niet bij oudere gebouwen. En in vergelijking met de ringloods wordt het contrast wel erg groot. Als je er ook nog iets als dakgoten bij kunt knutselen komt dat de 'uitstraling van het dak' van het seinhuis vast ten goede.
Als tweede de begroeiing over de sporen. Ik weet zo niet hoe je het hebt gedaan, maar oneerbiedig gezegd komt het op mij over alsof er een 'plakkaat alg' over stukken van de rails is gelegd. Als je hier gras zou gebruiken, wordt het geheel m.i. veel levendiger en sluit de overwoekering van de sporen ook beter aan bij de struiken die je ook hebt staan.
Twee foto's die ik recent genomen heb bij (what's left of it) station Obernzell aan de Donau. Hier zie je duidelijk dat het gras stukken boven de rails uitkomt.
't Is maar een idee natuurlijk, het is jouw diorama. Maar wie weet kun je er wat mee.
Groets, Hans
Dachbodenheim
: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software
Patrick Pontier
Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
«
Reactie #66 Gepost op:
06 August 2009, 23:21:33 »
Mooie foto's Hans,
Als ik hier op mag reageren,
Zat van de week te googlen op maps naar Obernzell, daar lijkt het veel beter onderhouden.
De realiteit is dus veel slechter.
Michiel,
Je blijft me verbazen het ziet prachtig uit. Maar idd het seinhuis is nog te netjes.
Groeten,
Patrick
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #67 Gepost op:
06 August 2009, 23:26:06 »
Bedankt voor jullie reacties, uhm dakgoten zou ik kunnen maken en verder zou ik het even niet weten.
Wat groen spul betreft, het is een mix van 2 gras soorten en div. andere strooisels, maar omhoog staan doet het spul niet echt. Ik heb er geen statische dingen voor ofzo, strooi het gewoon tussen de vingers een beetje uit.
Groetjes Michiel
HuubvG
«
Reactie #68 Gepost op:
07 August 2009, 11:19:33 »
Ik vind het ook mooi en het tempo verrassend hoog, ook de muren van het gebouw heb je mooi toegetakeld, ziet er niet zo nieuw steentjesplaat meer uit... en gras, dat hoeft van mij ook niet rechtop te staan, in het geheel valt dat totaal niet op.
Maar de graffiti, daar heb ik wel een paar kleine opmerkingen over: het zit meestal op die hoogte waar die jongens bij kunnen, al staande op de begane grond. Ik denk dat ze geen trapjes bij zich hebben. En je hebt de decals nogal vierkant uitgeknipt, vind ik. En alle graffit ziet er nogal nieuw uit, vergeleken bij de rest. Dus aangezien het geen opknapbeurt betreft, mag het van mij ook wat verouderd en vervuild worden...
Ik heb al een trein
HSB
«
Reactie #69 Gepost op:
07 August 2009, 11:57:31 »
Hoi Michiel,
Dat dak is toch nog wel creatief te "mollen"?. Zo te zien is het (schuur)papier. Als het asfaltpapieren dakbedekking moet voorstellen, zou je om te beginnen met met een potlood de stroken kunnen suggereren en scheuren. Een gat maken met wat zichtbare balken moet volgens mij ook nog wel lukken.
De beoogde sfeer zit er al aardig in. Knap hoe je dat doet, als een soort expressionistische schilder. Ik denk wel dat er op meer plaatsen struiken en kleine (dunne) berkachtige boompjes passen.
Ik ben wel benieuwd naar het totaalbeeld.
Grt. Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #70 Gepost op:
07 August 2009, 12:09:26 »
Hoi Huub, over de graffiti, het is inderdaad wat rechthoekig uitgeknipt, ik zag het niet zitten te proberen het tot in detail uit te knippen. Wat de plaatsing van de graffiti betreft, ja sommige daar heb je echt een ladder bij nodig, maarja dan nemen de spuiters die ook maar mee
. Verouderen van de graffiti komt nog wel maar ik ben nog met wat lijm en begroening werkzaamheden bezig en ik wacht eerst even de vocht inwerking daar vanaf voor ik verder wat doe.
Wat het gras betreft ben ik het gister avond nog wilder gaan maken. Ik heb grote weer opnieuw van verdunde houtlijm en gras voorzien en nu meer met plukjes gewerkt ipv. gestrooid. Net en gister avond heb ik dat bewerkt met haarlak, toch dat maar weer vaker gaan gebruiken.
Herman, ik ga die lijnen om stroken aan te geven denk ik nog wel maken, verder moet ik nog even kijken of wat gaten handig zijn. Ik heb het dak van het seinhuis vrij strak gemaakt omdat ik de locloods toch op het randje van overdreven grof vind wat dakbedekking betreft.
Wat bomen betreft, er staan nog 31 bomen in de wacht rij om geplaatst te worden maar dan moet ik eerst andere werkzaamheden afronden. De bedoeling is dat het hele stuk tussen de put en de loods een woud word van kleine boompjes met enkele grotere er tussen. Grote bomen komen op de grotere stukken tussen de sporen in.
Vandaag word het weer goed warm dus vandaag maar eens bijna niks anders doen als lekker een beetje hobbyen aan het diorama
.
Groetjes Michiel
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #71 Gepost op:
09 August 2009, 22:50:47 »
De afgelopen dagen heb ik besteed aan het plaatsen van regenpijpen, het plaatsen van dakgoten aan het seinhuis, het verouderen van alle dakgoten en regenpijpen, het planten van bomen en nog wat kleine dingen.
Ik wilde eigenlijk een post doen waarbij zowel het seinhuis als de loods klaar waren. Dat lukt niet want ik het de lijntjes op het dak van het seinhuis verkloot. Ik heb ze geschilderd en dat is geen succes, ik bedacht me te laat dat dat met potlood had gemoeten, dus het dak moet opnieuw geschilderd en verouderd.
De locloods is nu wel helemaal klaar waardoor er bomen voor konden worden geplaatst die al een tijd klaar stonden. Daarnaast is het kleine gebouwtje nu ook zover klaar:
Niet schrikken, zo vel van kleur is het dak niet, ding is wat over belicht
Er komen nu nog veel meer boompjes en ik moet met het seinhuis en de watertoren verder.
Groetjes Michiel
Basilicum
Prae-adviseur
«
Reactie #72 Gepost op:
10 August 2009, 08:11:05 »
Je hebt weer veel werk verzet.
Citaat van: neudalhausenstadbahn op 09 August 2009, 22:50:47
Inderdaad: zo bedoelde ik dat met de regengoot.
Groet,
Basilicum
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Peter van der Leek
Administrator
«
Reactie #73 Gepost op:
10 August 2009, 11:14:33 »
Schitterend werk Michiel. Maar ehm, is je "draaischijf" nog wel een beetje zichtbaar onder dat groene geweld?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #74 Gepost op:
10 August 2009, 11:34:41 »
Hoi Peter, ja de het punt waar de brug op gelegen heeft is nog wel zichtbaar, daar moet ik eigenlijk ook nog wat aan doen. Moet nog iets maken wat het lager van de brug nabootst ofzo.
Basilicum, bedankt soms heb je even de ideeën van andere nodig
Groetjes Michiel
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende