Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53

Auteur Topic: Diorama voormalig Bw Ohstein  (gelezen 37189 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re:Diorama voormalig Bw Ohstein
« Reactie #45 Gepost op: 29 July 2009, 23:25:28 »
Hoi Martin, wat loc betreft kom ik er zo wel denk ik, wat de tender betreft twijfel ik, ja dit is het goede type tender. Ik zie dat er luiken in zitten waar je de kolen door haal, eens denken of het logies is dat die open staan.
Ik heb wat detail foto's van internet die gekoppeld met de door jou gelinkte foto wel het plaatje aardig compleet maken denk ik.

Dan houd ik nog één punt over, de kolenbak van de tender, hoe ziet die er van binnen uit als die leeg is. Mijn tender zal geheel of grotendeels leeg zijn, nu is dat bakje 2mm diep, maar dat zal zeker anders moeten, maar dan komen de vragen; lopen de wanden tot onderaan recht, loopt de vloer recht of is die hellend gelegd, dat soort dingen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 30 July 2009, 20:48:02 »
Ik heb nog 2 topics voor je gevonden bij onze oosterburen, misschien niet helemaal perfect, maar dit moet je toch weer een eindje in de juiste richting helpen...

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3924087

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4154988

mvg, Martin

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #47 Gepost op: 31 July 2009, 08:37:38 »
In deze link heb ik niet de gezochte foto's voor je. Wel een hoop roest om nog meer inspiratie op te doen.

Groet,
Basilicum

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 01 August 2009, 10:45:17 »
Martin, bedankt voor je zoek werk, die topic ga ik eens uitgebreid door lezen en die tekening in het eerste topic geeft me een goede indruk van hoe die kolenbak er uit moet zien, bedankt voor je hulp (y)

Basilicum, ja mooi topic is dat het, ik had hem gezien op HiFo, hoe meer van dat soort topic hoe beter ;D

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 01 August 2009, 17:11:49 »
Vanmiddag wentink occasions maar weer eens bezocht, en weer met van alles thuis gekomen. Naast trams 94 en 95, Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, een doosje eieren, Arnold catalogus 1978/79 heb ik ook wat leuk spul voor dit diorama mee genomen.

Ik heb het seinhuis Brüge(westf.) gekocht, was vandaag pas ingeruild 8) en een schuur/kantine achtig gebouwtje. Oplettende lezers weten misschien nog dat ik dat seinhuis al eerder gebruikt heb. Omdat Bw Ohstein aan de zelfde spoorlijn ligt als ND Holzhausen is het wel realistisch de zelfde stijl gebouw meerdere malen te gebruiken. Dit keer laat ik het gebouw wel in z'n originele kleuren omdat deze in betere staat is als het wrak dat ik eerder gebruikt heb.

Het seinhuis heb ik gelijk van bodumplaat ontdaan en de peiler er ook gelijk maar afgehaald:

Zoals het seinhuis was past hij niet op Bw Ohstein, het onderste deel moet 180 graden gedraaid worden.

Dus 2 van de wanden van het bovenste deel moesten omgewisseld worden. Het onderste deel is los gesneden van het bovenste deel en het dak en gedraaid terug gelijmd.

De peiler word ook terug geplaatst maar nu onder de deur, het overhangende stuk word ook nog deels ondersteund door een stalen constructie die buiten profiel moet blijven.

Het kleine gebouwtje heb ik ook gelijk maar geslacht want die was net te groot om ergens op het diorama te passen. De zijwanden heb ik na het demonteren een centimeter ingekort.

Daarna kon het gebouwtje weer in elkaar, nu moet ik alleen de voorgevel nog verlagen, en er komt een nieuw dak op.

Misschien dat ik de ramen ook iets verander want er zitten aardig wat lijm sporen van de bouwer op.

Zo krijg je dus voor enkele euro's 2 leuke gebouwen op je diorama (y)

Oohja ik zou het bijna vergen maar ik heb nog dakgoten voor de achter zijde van de loods gemaakt. Dit keer van dikker grijs papier daardoor is 1 laag voldoende. Ik heb ze eerst een laagje dunne houtlijm gegeven en toen dat bijna droog was heb ik ze om een metalen liniaal gebogen. Daarna heb ik de buitenkant nog van een laagje dunne houtlijm voorzien.

Daarna konden ze zilverkleurig geschilderd worden en nadat ik wat extra haakjes gebogen had kon ik de hele gevel van dakgoten voorzien.

Alle dakgoten hangen nu maar deze moeten nog verouderd worden, maar dan zal ik eerst ook regenpijpen moeten buigen en plaatsen.

Groetjes Michiel

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #50 Gepost op: 01 August 2009, 19:23:41 »
Het wordt steeds mooier :o
Passat driver:)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 02 August 2009, 09:10:46 »
Ja erg hé ;D, leuker kan ik het niet maken...........uhm ja makkelijker ook niet eigenlijk ;D, groetjes Michiel

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #52 Gepost op: 02 August 2009, 11:26:59 »
Hoi Michiel,

Citaat
Vanmiddag wentink occasions maar weer eens bezocht, en weer met van alles thuis gekomen. Naast trams 94 en 95, Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, een doosje eieren, Arnold catalogus 1978/79 heb ik ook wat leuk spul voor dit diorama mee genomen.
Waren de eieren van Jan Wentink ook een tweedehandsje?  ;)

De dakgoot ziet er mooi uit. Toch zou ik er nog iets aan doen. Je schreef al, dat binnenkort de roest en vuil nog volgen. Is het een idee om een beugel te laten dóórroesten, eventueel met een gebroken goot?

Groet,
Basilicum

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 02 August 2009, 22:30:02 »
Hoi Basilicum, uh nee die eieren waren zoals je knip oog aan geeft niet 2e hands, maarja als je kippen te veel vreten moet je iets he, verkopen van eieren is dan een optie (y)

Wat de regen goten betreft, ik zal ze wel eens met een soldeerbout te lijf gaan, dan krijg je door het verbrande papier waarschijnlijk de goede structuur. Doorgeroeste haken, hoe zou ik dat het beste kunnen weergeven denk je?, want daar heb ik even geen idee van.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 03 August 2009, 13:36:17 »
Vraagje, ik ben met dat seinhuis bezig, als ik de pijler op z'n nieuwe plek zet staat het zo:

Is dit bouw technisch gezien genoeg ondersteuning of moet links nog iets van een pijler maken? Of zou op de plek van huidige pijler een ander soort pijler moeten komen om de boel genoeg te ondersteunen?

Ps; links een pijler zetten zoals deze past niet, aan de voor zijde nog wel maar 3cm verder naar achteren niet meer. Daar zou dan een soort van omgekeerde L pijler kunnen komen met een schuine verbinding er tussen als dat noodzakelijk is in het echt.

Groetjes Michiel

Bart-1967

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 03 August 2009, 15:18:49 »
Die ondersteuning moet echt naar links Michiel.
Zoals op de foto waar je dit seinhuis voor het eerst laat zien, zo moet het ook komen.
Dit lijkt me op een gemetselde muur die het seinhuis ondersteund, die kun je ook schuin plaatsen evenwijdig tussen de twee sporen. Of je kunt er voor kiezen een houten konstructie te maken, een vakwerkspant.

bron : Marktplaats
« Laatst bewerkt op: 03 August 2009, 15:22:30 door Bart-1967 »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 04 August 2009, 01:48:05 »
Ik ben nog eens foto's gaan zoeken na jou antwoord, de overhang die de mijne zou hebben kom je eigenlijk niet tegen. Seinhuizen met de helft van de overhang zijn er genoeg maar dan met de overhang aan beide zijden t.o.v. de pijlers/onderbouw.

Dus dan toch maar een nieuw gebouw maken op de pijler en onderbouw van deze maar dan met kleinere overhang en aan beide kanten. Ik moet hiervoor nog even wat ontwerpen, maar dat gaat wel lukken denk ik.

Groetjes Michiel

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #57 Gepost op: 04 August 2009, 17:04:11 »
Wat de regen goten betreft, ik zal ze wel eens met een soldeerbout te lijf gaan, dan krijg je door het verbrande papier waarschijnlijk de goede structuur. Doorgeroeste haken, hoe zou ik dat het beste kunnen weergeven denk je?, want daar heb ik even geen idee van.

Groetjes Michiel

Als een beugel is doorgeroest, steekt er alleen nog maar een stuk metaal uit de muur. De rest ligt op de grond of is gepromoveerd tot "souvenier van een spoorwegfanaat" en ligt in een vitrine. Zo komt de goot dus een beugel te kort en zal doorbuigen.

Groet,
Basilicum

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 04 August 2009, 19:57:02 »
Dat is duidelijk, daar ga ik naar kijken voor het verouderen.

Ik ben met een nieuw bovenstuk voor het seinhuis bezig:

Zo komt het er ongeveer er uit te zien:

Dit heb ik zo bedacht aan de hand van voorbeeld foto's, als ik meer ruimte had gehad had de onderbouw breder kunnen worden en dan was de pijler ook niet meer nodig geweest.

Zie hier, hier en hier voor voorbeelden van seinhuizen.

Groetjes Michiel

Bart-1967

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 04 August 2009, 21:03:11 »
Michiel,
Ik snap echt niet waarom je niet met dat eerste seinhuis bent verder gegaan. Je had alleen maar de pilaar naar links hoeven te verplaatsen (dus rechts van de tender) en je had een evenwichtig geheel gehad, passende in de stijl van het diorama.
Ik sla je scratch capaciteiten hoog aan, maar dit gebouw is het niet. Bouwkundig en qua architectuur klopt het gewoonweg niet.
Mijn voorstel : plaats het oude seinhuis weer terug