Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: NS 1000 in 1:1 en in model  (gelezen 24824 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2009, 10:12:36 »
Nog een tip voor de 1000-rijders, in de jaren '60 was dit vaak de trekkracht voor de '4711-expres' oftewel de VAM trein naar Wijster. Blauwe 1000 + grijze VAM type 1 is dus ook een mogelijke combi...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #16 Gepost op: 26 June 2009, 10:25:16 »
@Mispoes, aha duidelijk, mag ie een suikerbieten trein trekken.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2009, 19:02:19 »
Vraagje over jaartallen etc:

1) Wanneer kwamen ze precies in dienst

2) Tot wanneer was de 1000 groen ?

3) Tot wanneer hebben ze personentreinen getrokken in de reguliere dienst

4) Latere foto's tonen vooral bietentreinen, ik neem aan dat ze ook voor 'normale' gemengde goederentreinen hebben gereden

Grtzz,

Karst

Karst,

In aanvulling op de antwoorden die Mispoes heeft gegeven:

1. De 1001 kwam als eerste in dienst op 26 april 1948; de officiële indienststelling van de laatste locs (1007-1010) was op 17 mei 1949.

2. De 1002 reed als eerste van de serie vanaf eind maart 1954 in het blauw.

3. Vanaf de winterdienst van 1952 (ingaande eind 1952) deed de serie 1000 dienst als goederentreinloc. Tot die tijd werd de serie ingezet als universeelloc.

4. De olieboot, VAM-treinen, ertstreinen, cokestreinen, bollenwagens, bietentreinen en gemengde goederentreinen.

(Bron: Elektrische locomotieven NS serie 1000, Henk Bouwman, Uitg. Uquilair, 1992)

Grtz,
Ton

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2009, 20:03:04 »
Misschien wel een interessante aanvulling op punt 2: alleen loc 1008 werd geleverd met de pantografen en handrails op het front, zoals de blauwe 1000'en ook rondreden. De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.

irvin

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2009, 20:29:11 »
Mooi om te weten dat de blauwe 1000 er ook in N is, als ik af ga op de link van de foto is deze ooit door ths gemaakt?
Ik was al eens een zelfbouw op marktplaats tegen gekomen, dus ik wist wel dat er iets was wat er als basis voor te gebruiken is.

Gr, irvin

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #20 Gepost op: 26 June 2009, 20:43:20 »
Misschien wel een interessante aanvulling op punt 2: alleen loc 1008 werd geleverd met de pantografen en handrails op het front, zoals de blauwe 1000'en ook rondreden. De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.

Bij deze de gevraagde correctie:
In hetzelfde boek dat ik eerder als bron vermeldde staat op blz 63 een foto van de 1008, genomen op 15 mei 1949. Daarop is de loc te zien in de uitvoering zoals afgeleverd: kaal front en originele pantografen type G87. Op blz 68 staat een foto van de 1008, genomen op 20 september 1950, waarop de loc nog steeds in die oorspronkelijke toestand te zien is.
De wijzigingen waar jij op doelt, werden pas in 1952 uitgevoerd.

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #21 Gepost op: 26 June 2009, 20:56:46 »
@Ton en Quinzeelied,

In aanvulling:

De 1008 is de enige 1000 die in de groene kleur met de latere modificaties als de handrail op het front, maar ook een extra luik aan de zijkant van de bak heeft gereden. Daarom is de Roco 1000 in het groen alleen correct als 1008 en dan nog maar in een heel korte tijd. Alleen Philotrain heeft ook de 'kale' groene versie geleverd, die dus alle nummers gehad kan hebben.

Anderzijds kun je de handrail er makkelijk afhalen, gaten dichtplamuren en het luik wegfrezen. Ook nog andere pantograven, dan mag je de bak opnieuw groen spuiten en kan hij elk nummer krijgen en rondrijden eind jaren '40.

Weer een leuk pimpproject :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #22 Gepost op: 26 June 2009, 20:58:01 »
De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.
Niet alleen dat, in levertoestand haden ze ook een zijpaneel minder.
Sla het boek over de 1000 er maar op na.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #23 Gepost op: 26 June 2009, 20:59:57 »
Bedankt voor de correctie en aanvulling, mij was bij het lezen van het boek (al weer bijna 10 jaar terug) alleen opgevallen dat de 1008 anders was. Maar ja je bent jong en trekt soms wat snel conclusies... :P

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #24 Gepost op: 26 June 2009, 21:02:10 »
Je bent jong en trekt soms wat snel conclusies... :P
Op mijn leeftijd heb ik dat ook...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #25 Gepost op: 26 June 2009, 21:29:47 »
Voor Frank:



1004 met trein 61003 te Den Bosch, afscheidsrit plan D, 29 oct. 1976. Rijtuignummers: 29-132, 87-112, 18-102, 29-147. Foto P.W. van de Vlist, Stibans Bulletin 1985-2.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2009, 21:40:11 door janw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #26 Gepost op: 26 June 2009, 21:37:55 »
Bedankt!

Samenstelling klopt: B+RD+A+B, is het niet geweldig?  8)

132 is een B uit de set!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #27 Gepost op: 26 June 2009, 21:54:10 »
Anderzijds kun je de handrail er makkelijk afhalen, gaten dichtplamuren en het luik wegfrezen. Ook nog andere pantograven, dan mag je de bak opnieuw groen spuiten en kan hij elk nummer krijgen en rondrijden eind jaren '40.

Weer een leuk pimpproject :D


Fred Haak heeft dit een paar jaar terug reeds beschreven in Railhobby: Oerversie NS 1006, notities rond de verbouw 2005/2/48

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 June 2009, 22:03:32 door Peter Wijshake »

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #28 Gepost op: 26 June 2009, 23:00:05 »
@chris: de 1000 trok o.a. bietentreinen omdat hij te schokkerig reed voor personenvervoer.

ivo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #29 Gepost op: 26 June 2009, 23:00:42 »
@Ivo
Moet je ook de lampen rond en groter maken ipv ovaal en te klein. Iemand enig idee of Roco dat nu goed gaat doen?