Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 23:32:05
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:15:50
ratelende 1300 van Electrotren door B2
Vandaag om 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
  

Auteur Topic: NS 1000 in 1:1 en in model  (gelezen 25362 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5669
NS 1000 in 1:1 en in model
« Gepost op: 25 June 2009, 22:02:11 »
Met de komst van een nieuwe, technisch modernere versie van de Roco NS1000 eind dit jaar leek het mij een leuk idee een draadje te starten over de NS1000 in het groot en op de modelbaan. Bij gebrek aan een model start ik met een foto van het origineel.

Loc 1010 op16 april 1980 bij de halte Liempde tussen Boxtel en Best op proefrit na onderhoud en schilderbeurt te Tilburg

Groet, Frank

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2009, 22:09:14 »
dezelfde loc in model:

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2009, 22:12:04 »
En nog een plaatje van het model in zijn geheel.
In dit geval als 1003.



Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2009, 22:19:24 »
Wauw, mooie foto van de 1010! Foto lijkt wel nieuw.

Deze site is bekend neem ik aan? > http://www.eloc1000.nl/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2009, 22:42:36 »
Ik ben dol op plaatjes  ;D.


Utrechts archief



De 1008 in 1:1 en in 1:87.
Zoek de verschillen en je weet wat mij nog te doen staat, wat betreft superen enzo.

Groet Stephan.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2009, 22:54:29 »
In schaal N





Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2009, 23:13:42 »
Vraagje over jaartallen etc:

1) Wanneer kwamen ze precies in dienst

2) Tot wanneer was de 1000 groen ?

3) Tot wanneer hebben ze personentreinen getrokken in de reguliere dienst

4) Latere foto's tonen vooral bietentreinen, ik neem aan dat ze ook voor 'normale' gemengde goederentreinen hebben gereden

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2009, 23:34:09 »
1 1948 en 1949

2 weet ik niet exact, ik vermoed dat de omschilderactie plaats had in 1952/53

3 tot 1952

4 jawel

PS
leuk fotootje naar je onderweg
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2009, 23:39:25 »
Hey Frank,

Bedankt. E.e.a. heeft natuurlijk te maken met mijn TP IIIa uitstapje ;)  ;D

Vroeg me de datum namelijk af vanwege het feit dat de andere locs eerst in turqoise hebben rondgereden en daarna pas in berlijnsblauw. Leek me logisch, dat de 1000 vanaf die tijd ook naar berlijnsblauw zijn gegaan.

Overigens: Is berlijnsblauw te combineren met stoom ?

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2009, 23:41:29 »
Dat sowieso, in het 1000-boek staat een foto van de blauwe 1002 in 1954, stoom verdween in 1957.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2009, 23:46:21 »
Aha !

Fijn  8)

Dat betekent dus ook dat er grijze goederenwagens achter kunnen  :P

Zo, nu maar eens denken hoe ik naar schakelbare sluitverlichting ook het bovenste sein van het omgekeerde L sein kan schakelen. De blauwe 100 zonder vignetten heeft dan een heerlijk ruim inzet gebied van ca 14 jaar  :o ;D

En zo dus ook de 1100 blauw zonder A sein, de 1100 de 1200 etc. etc.

Grtzz en wederom bedankt,

Karst

P.S. Foto: heel fraai, precies wat ik bedoel, maar dan ca 20 jaar eerder ;)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2009, 01:00:42 »
Ja maar.....in jou mooie boeken die ik gekregen heb, staan jaartallen tot 1983...
Of hebben jullie het nu puur over personenvervoer ?

@Karst : Als het goed is, ik zeg, als het goed is, krijgt de lok L verlichting reeds mee.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #12 Gepost op: 26 June 2009, 01:47:04 »
Dat zou heel prettig zijn :D mooi L-Sein!

Gr. Remco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #13 Gepost op: 26 June 2009, 02:36:59 »
Ik heb nog een foto gevonden met onderschrift

Op 19-2-1982 trok een 1000 de laatste passagierstrein, de Bergland express.

@Remco : Ja maar pin me er niet op vast he.  ;)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #14 Gepost op: 26 June 2009, 08:44:52 »
Op 19-2-1982 trok een 1000 de laatste passagierstrein, de Bergland express.

Reisbureautreinen waren geen reguliere passagierstreinen maar vormden aan het eind van hun leven een welkome aanvulling op de goederentreinen waartoe de 1000'en al sinds 1952 waren veroordeeld. Er zijn nog wel wat interessante gezelschapsstreinen geweest:

Op 9 oktober 1976 organiseerde HOV een plan D-afscheidsrit waarbij de 1004 de trekkracht vormde. De samenstelling van de trein v.w.b. de rijtuigen komt exact overeen met de inhoud van de Roco startset 1100/plan D. Alleen de rijtuignummers* zullen verschild hebben.

De NVBS hield op 12 december 1981 een afscheidsrit t.g.v. de ophanden zijnde buitendienststelling van de E-loc serie 1000. Samenstelling: 1001+ 5 x plan N.

Over de andere inzet van de 1000 met reizigersmaterieel: de leegmaterieeltreinen tussen Heerlen en Maastricht, eveneens in de laatste levensjaren, hebben we het al eens gehad.

*Degene die alle Stibansbulletins bewaard heeft zal kunnen weergeven wat de exacte samenstelling met rijtuignummers is geweest. In een nummer, uitgegeven ergens tussen 1983-1986, staat een fraaie plaat van P.W. (wie anders?) waarop de 1004 met de trein te Ht langs het perron staat. Als ik het mij goed herinner was de samenstelling B+A+RD+B. Maar ja, het is al een jaar of 25 geleden dat ik die plaat gezien heb.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2009, 08:51:59 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.