Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 22:24:25
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:14:36
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:04:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:02:40
Kleinspoor NS450 kitje door Met een sik
Vandaag om 22:01:41
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door timtrein
Vandaag om 21:58:35
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:07:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:03:01
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
  

Auteur Topic: NS 1000 in 1:1 en in model  (gelezen 25132 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2009, 10:12:36 »
Nog een tip voor de 1000-rijders, in de jaren '60 was dit vaak de trekkracht voor de '4711-expres' oftewel de VAM trein naar Wijster. Blauwe 1000 + grijze VAM type 1 is dus ook een mogelijke combi...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #16 Gepost op: 26 June 2009, 10:25:16 »
@Mispoes, aha duidelijk, mag ie een suikerbieten trein trekken.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2009, 19:02:19 »
Vraagje over jaartallen etc:

1) Wanneer kwamen ze precies in dienst

2) Tot wanneer was de 1000 groen ?

3) Tot wanneer hebben ze personentreinen getrokken in de reguliere dienst

4) Latere foto's tonen vooral bietentreinen, ik neem aan dat ze ook voor 'normale' gemengde goederentreinen hebben gereden

Grtzz,

Karst

Karst,

In aanvulling op de antwoorden die Mispoes heeft gegeven:

1. De 1001 kwam als eerste in dienst op 26 april 1948; de officiƫle indienststelling van de laatste locs (1007-1010) was op 17 mei 1949.

2. De 1002 reed als eerste van de serie vanaf eind maart 1954 in het blauw.

3. Vanaf de winterdienst van 1952 (ingaande eind 1952) deed de serie 1000 dienst als goederentreinloc. Tot die tijd werd de serie ingezet als universeelloc.

4. De olieboot, VAM-treinen, ertstreinen, cokestreinen, bollenwagens, bietentreinen en gemengde goederentreinen.

(Bron: Elektrische locomotieven NS serie 1000, Henk Bouwman, Uitg. Uquilair, 1992)

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1425
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2009, 20:03:04 »
Misschien wel een interessante aanvulling op punt 2: alleen loc 1008 werd geleverd met de pantografen en handrails op het front, zoals de blauwe 1000'en ook rondreden. De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.

irvin

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2009, 20:29:11 »
Mooi om te weten dat de blauwe 1000 er ook in N is, als ik af ga op de link van de foto is deze ooit door ths gemaakt?
Ik was al eens een zelfbouw op marktplaats tegen gekomen, dus ik wist wel dat er iets was wat er als basis voor te gebruiken is.

Gr, irvin

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #20 Gepost op: 26 June 2009, 20:43:20 »
Misschien wel een interessante aanvulling op punt 2: alleen loc 1008 werd geleverd met de pantografen en handrails op het front, zoals de blauwe 1000'en ook rondreden. De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.

Bij deze de gevraagde correctie:
In hetzelfde boek dat ik eerder als bron vermeldde staat op blz 63 een foto van de 1008, genomen op 15 mei 1949. Daarop is de loc te zien in de uitvoering zoals afgeleverd: kaal front en originele pantografen type G87. Op blz 68 staat een foto van de 1008, genomen op 20 september 1950, waarop de loc nog steeds in die oorspronkelijke toestand te zien is.
De wijzigingen waar jij op doelt, werden pas in 1952 uitgevoerd.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5578
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #21 Gepost op: 26 June 2009, 20:56:46 »
@Ton en Quinzeelied,

In aanvulling:

De 1008 is de enige 1000 die in de groene kleur met de latere modificaties als de handrail op het front, maar ook een extra luik aan de zijkant van de bak heeft gereden. Daarom is de Roco 1000 in het groen alleen correct als 1008 en dan nog maar in een heel korte tijd. Alleen Philotrain heeft ook de 'kale' groene versie geleverd, die dus alle nummers gehad kan hebben.

Anderzijds kun je de handrail er makkelijk afhalen, gaten dichtplamuren en het luik wegfrezen. Ook nog andere pantograven, dan mag je de bak opnieuw groen spuiten en kan hij elk nummer krijgen en rondrijden eind jaren '40.

Weer een leuk pimpproject :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #22 Gepost op: 26 June 2009, 20:58:01 »
De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.
Niet alleen dat, in levertoestand haden ze ook een zijpaneel minder.
Sla het boek over de 1000 er maar op na.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1425
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #23 Gepost op: 26 June 2009, 20:59:57 »
Bedankt voor de correctie en aanvulling, mij was bij het lezen van het boek (al weer bijna 10 jaar terug) alleen opgevallen dat de 1008 anders was. Maar ja je bent jong en trekt soms wat snel conclusies... :P

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #24 Gepost op: 26 June 2009, 21:02:10 »
Je bent jong en trekt soms wat snel conclusies... :P
Op mijn leeftijd heb ik dat ook...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2224
  • Bruggen-IG:
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #25 Gepost op: 26 June 2009, 21:29:47 »
Voor Frank:



1004 met trein 61003 te Den Bosch, afscheidsrit plan D, 29 oct. 1976. Rijtuignummers: 29-132, 87-112, 18-102, 29-147. Foto P.W. van de Vlist, Stibans Bulletin 1985-2.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2009, 21:40:11 door janw »

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #26 Gepost op: 26 June 2009, 21:37:55 »
Bedankt!

Samenstelling klopt: B+RD+A+B, is het niet geweldig?  8)

132 is een B uit de set!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #27 Gepost op: 26 June 2009, 21:54:10 »
Anderzijds kun je de handrail er makkelijk afhalen, gaten dichtplamuren en het luik wegfrezen. Ook nog andere pantograven, dan mag je de bak opnieuw groen spuiten en kan hij elk nummer krijgen en rondrijden eind jaren '40.

Weer een leuk pimpproject :D


Fred Haak heeft dit een paar jaar terug reeds beschreven in Railhobby: Oerversie NS 1006, notities rond de verbouw 2005/2/48

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 June 2009, 22:03:32 door Peter Wijshake »

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #28 Gepost op: 26 June 2009, 23:00:05 »
@chris: de 1000 trok o.a. bietentreinen omdat hij te schokkerig reed voor personenvervoer.

ivo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2224
  • Bruggen-IG:
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #29 Gepost op: 26 June 2009, 23:00:42 »
@Ivo
Moet je ook de lampen rond en groter maken ipv ovaal en te klein. Iemand enig idee of Roco dat nu goed gaat doen?