Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door henk
Vandaag om 16:55:03
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Multimaus Error 13 door thijs
Vandaag om 16:26:03
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 15:53:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:44:56
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
  

Auteur Topic: NS 1000 in 1:1 en in model  (gelezen 25084 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5622
NS 1000 in 1:1 en in model
« Gepost op: 25 June 2009, 22:02:11 »
Met de komst van een nieuwe, technisch modernere versie van de Roco NS1000 eind dit jaar leek het mij een leuk idee een draadje te starten over de NS1000 in het groot en op de modelbaan. Bij gebrek aan een model start ik met een foto van het origineel.

Loc 1010 op16 april 1980 bij de halte Liempde tussen Boxtel en Best op proefrit na onderhoud en schilderbeurt te Tilburg

Groet, Frank

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2009, 22:09:14 »
dezelfde loc in model:

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2009, 22:12:04 »
En nog een plaatje van het model in zijn geheel.
In dit geval als 1003.



Grtz,
Ton

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2009, 22:19:24 »
Wauw, mooie foto van de 1010! Foto lijkt wel nieuw.

Deze site is bekend neem ik aan? > http://www.eloc1000.nl/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6760
  • Spaar ze allemaal.
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2009, 22:42:36 »
Ik ben dol op plaatjes  ;D.


Utrechts archief



De 1008 in 1:1 en in 1:87.
Zoek de verschillen en je weet wat mij nog te doen staat, wat betreft superen enzo.

Groet Stephan.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2009, 22:54:29 »
In schaal N





Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2009, 23:13:42 »
Vraagje over jaartallen etc:

1) Wanneer kwamen ze precies in dienst

2) Tot wanneer was de 1000 groen ?

3) Tot wanneer hebben ze personentreinen getrokken in de reguliere dienst

4) Latere foto's tonen vooral bietentreinen, ik neem aan dat ze ook voor 'normale' gemengde goederentreinen hebben gereden

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2009, 23:34:09 »
1 1948 en 1949

2 weet ik niet exact, ik vermoed dat de omschilderactie plaats had in 1952/53

3 tot 1952

4 jawel

PS
leuk fotootje naar je onderweg
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2009, 23:39:25 »
Hey Frank,

Bedankt. E.e.a. heeft natuurlijk te maken met mijn TP IIIa uitstapje ;)  ;D

Vroeg me de datum namelijk af vanwege het feit dat de andere locs eerst in turqoise hebben rondgereden en daarna pas in berlijnsblauw. Leek me logisch, dat de 1000 vanaf die tijd ook naar berlijnsblauw zijn gegaan.

Overigens: Is berlijnsblauw te combineren met stoom ?

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2009, 23:41:29 »
Dat sowieso, in het 1000-boek staat een foto van de blauwe 1002 in 1954, stoom verdween in 1957.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2009, 23:46:21 »
Aha !

Fijn  8)

Dat betekent dus ook dat er grijze goederenwagens achter kunnen  :P

Zo, nu maar eens denken hoe ik naar schakelbare sluitverlichting ook het bovenste sein van het omgekeerde L sein kan schakelen. De blauwe 100 zonder vignetten heeft dan een heerlijk ruim inzet gebied van ca 14 jaar  :o ;D

En zo dus ook de 1100 blauw zonder A sein, de 1100 de 1200 etc. etc.

Grtzz en wederom bedankt,

Karst

P.S. Foto: heel fraai, precies wat ik bedoel, maar dan ca 20 jaar eerder ;)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2009, 01:00:42 »
Ja maar.....in jou mooie boeken die ik gekregen heb, staan jaartallen tot 1983...
Of hebben jullie het nu puur over personenvervoer ?

@Karst : Als het goed is, ik zeg, als het goed is, krijgt de lok L verlichting reeds mee.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #12 Gepost op: 26 June 2009, 01:47:04 »
Dat zou heel prettig zijn :D mooi L-Sein!

Gr. Remco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #13 Gepost op: 26 June 2009, 02:36:59 »
Ik heb nog een foto gevonden met onderschrift

Op 19-2-1982 trok een 1000 de laatste passagierstrein, de Bergland express.

@Remco : Ja maar pin me er niet op vast he.  ;)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 1000 in 1:1 en in model
« Reactie #14 Gepost op: 26 June 2009, 08:44:52 »
Op 19-2-1982 trok een 1000 de laatste passagierstrein, de Bergland express.

Reisbureautreinen waren geen reguliere passagierstreinen maar vormden aan het eind van hun leven een welkome aanvulling op de goederentreinen waartoe de 1000'en al sinds 1952 waren veroordeeld. Er zijn nog wel wat interessante gezelschapsstreinen geweest:

Op 9 oktober 1976 organiseerde HOV een plan D-afscheidsrit waarbij de 1004 de trekkracht vormde. De samenstelling van de trein v.w.b. de rijtuigen komt exact overeen met de inhoud van de Roco startset 1100/plan D. Alleen de rijtuignummers* zullen verschild hebben.

De NVBS hield op 12 december 1981 een afscheidsrit t.g.v. de ophanden zijnde buitendienststelling van de E-loc serie 1000. Samenstelling: 1001+ 5 x plan N.

Over de andere inzet van de 1000 met reizigersmaterieel: de leegmaterieeltreinen tussen Heerlen en Maastricht, eveneens in de laatste levensjaren, hebben we het al eens gehad.

*Degene die alle Stibansbulletins bewaard heeft zal kunnen weergeven wat de exacte samenstelling met rijtuignummers is geweest. In een nummer, uitgegeven ergens tussen 1983-1986, staat een fraaie plaat van P.W. (wie anders?) waarop de 1004 met de trein te Ht langs het perron staat. Als ik het mij goed herinner was de samenstelling B+A+RD+B. Maar ja, het is al een jaar of 25 geleden dat ik die plaat gezien heb.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2009, 08:51:59 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.