Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 09:57:20
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:47:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 09:30:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 09:25:24
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
  

Auteur Topic: Bovenleiding-sluis  (gelezen 1399 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Bovenleiding-sluis
« Gepost op: 23 June 2009, 21:25:05 »
Wie weet waarom er in de Betuwe-Route bovenleiding-sluizen zijn aangebracht. Onder andere eentje bij Gorinchem - Vuren. Ik weet niet of dat het juiste benaming is maar ik bedoel een gedeelte waar de machinist zijn stra moet laten zakken en een stukje verderop het weer omhoog mag. Dat word met blauwe borden aangegeven. Ik zag het op de DVD met een cabinerit over de Betuweroute.

Vriendelijke groet,

Kees

station kandersteg

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Bovenleiding-sluis
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2009, 21:29:39 »
hallo
ik dacht dat er 2 spanningen zijn 1500 volt dc
en 25000 volt ac
hou me ten goede maar ik kan het fout hebben
de betuwe lijn is toch met 25 kv uitgerust?
groet maarten een bls fan met name station kandersteg

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • Spoor N
Re:Bovenleiding-sluis
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2009, 21:38:22 »
De BR is zelf ook nog in 3 gedeeltes verdeeld, hoe dat precies zat weet ik niet maar het heeft een technische reden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Bovenleiding-sluis
« Reactie #3 Gepost op: 23 June 2009, 22:05:40 »
Sectie-scheiding. Het hoogspanningnet levert drie-fasen wisselspanning. Maar één van de drie fasen kan op de bovenleiding (t.o.v. de rails = aarde) gezet worden. Wanneer op een volgende sectie een andere fase staat, moeten deze elektrisch van elkaar geïsoleerd worden om kortsluiting te voorkomen.

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Bovenleiding-sluis
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2009, 22:11:49 »
Bedankt voor je antwoord.

Groet,

Kees

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Bovenleiding-sluis
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2009, 23:24:34 »
En misschien een leuk videootje rondom dit onderwerp:

http://www.youtube.com/watch?v=68zosj6W8ws&feature=channel_page

Het testen van een spanningssluis.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Bovenleiding-sluis
« Reactie #6 Gepost op: 24 June 2009, 00:10:26 »
Als het een sectiescheiding is tussen 2 verschillende spaninngssystemen, dan kan ik me voorstellen dat de stroomafnemer naar beneden moet, en dat die na de scheiding weer omhoog kan, nadat de machinist op de loc van systeem is gewisseld. En het zou ook zomaar kunnen dat er voor het andere systeem een andere stroomafnemer wordt opgezet.

Maar als het gaat om een fasewissel in een 25kV wisselspanningssysteem dan gaat dat zonder de stroomafnemer neer te laten. Er zitten dan effectief 2 scheidingen in de bovenleiding. Je hebt eerst de draad onder fase 1, dan een scheiding, dan een stuk spanningsloze draad, en na de tweede scheiding de draad onder fase 2.
Het spanningsloze tussenstuk is langer dan de grootste afstand tussen 2 gekoppelde stroomafnemers, zodat die stroomafnemers nooit een verbinding tussen fase 1 en fase 2 kunnen maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.