Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 12:41:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:42
Yamorc 7001 dood
door
bask185
Vandaag
om 12:26:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:56:10
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
Wies
Vandaag
om 11:52:20
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 11:40:33
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:14:41
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:07:54
Modelwensen 2026
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:40:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 10:32:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:20:38
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 09:56:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 09:47:09
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 09:11:39
Goede wensen voor 2026
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:48:35
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 08:43:02
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
24 December 2025, 19:08:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding-sluis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bovenleiding-sluis (gelezen 1420 keer)
Sikkeman
Offline
Berichten: 122
Bovenleiding-sluis
«
Gepost op:
23 June 2009, 21:25:05 »
Wie weet waarom er in de Betuwe-Route bovenleiding-sluizen zijn aangebracht. Onder andere eentje bij Gorinchem - Vuren. Ik weet niet of dat het juiste benaming is maar ik bedoel een gedeelte waar de machinist zijn stra moet laten zakken en een stukje verderop het weer omhoog mag. Dat word met blauwe borden aangegeven. Ik zag het op de DVD met een cabinerit over de Betuweroute.
Vriendelijke groet,
Kees
Gelogd
station kandersteg
Offline
Berichten: 41
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #1 Gepost op:
23 June 2009, 21:29:39 »
hallo
ik dacht dat er 2 spanningen zijn 1500 volt dc
en 25000 volt ac
hou me ten goede maar ik kan het fout hebben
de betuwe lijn is toch met 25 kv uitgerust?
groet maarten een bls fan met name station kandersteg
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8643
Spoor N
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #2 Gepost op:
23 June 2009, 21:38:22 »
De BR is zelf ook nog in 3 gedeeltes verdeeld, hoe dat precies zat weet ik niet maar het heeft een technische reden.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
mDDM
Offline
Berichten: 1043
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #3 Gepost op:
23 June 2009, 22:05:40 »
Sectie-scheiding. Het hoogspanningnet levert drie-fasen wisselspanning. Maar één van de drie fasen kan op de bovenleiding (t.o.v. de rails = aarde) gezet worden. Wanneer op een volgende sectie een andere fase staat, moeten deze elektrisch van elkaar geïsoleerd worden om kortsluiting te voorkomen.
Gelogd
Sikkeman
Offline
Berichten: 122
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #4 Gepost op:
23 June 2009, 22:11:49 »
Bedankt voor je antwoord.
Groet,
Kees
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3475
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #5 Gepost op:
23 June 2009, 23:24:34 »
En misschien een leuk videootje rondom dit onderwerp:
http://www.youtube.com/watch?v=68zosj6W8ws&feature=channel_page
Het testen van een spanningssluis.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27073
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #6 Gepost op:
24 June 2009, 00:10:26 »
Als het een sectiescheiding is tussen 2 verschillende spaninngssystemen, dan kan ik me voorstellen dat de stroomafnemer naar beneden moet, en dat die na de scheiding weer omhoog kan, nadat de machinist op de loc van systeem is gewisseld. En het zou ook zomaar kunnen dat er voor het andere systeem een andere stroomafnemer wordt opgezet.
Maar als het gaat om een fasewissel in een 25kV wisselspanningssysteem dan gaat dat zonder de stroomafnemer neer te laten. Er zitten dan effectief 2 scheidingen in de bovenleiding. Je hebt eerst de draad onder fase 1, dan een scheiding, dan een stuk spanningsloze draad, en na de tweede scheiding de draad onder fase 2.
Het spanningsloze tussenstuk is langer dan de grootste afstand tussen 2 gekoppelde stroomafnemers, zodat die stroomafnemers nooit een verbinding tussen fase 1 en fase 2 kunnen maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding-sluis